Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacja rekuperacji do małego domu - 80 m2, dwie osoby, mały pies


Recommended Posts

Dobry wieczór,

 

jestem na kupnie połówki bliźniaka, powierzchnia użytkowa 80m2, w domu będą mieszkać dwie osoby i mały pies, a za jakiś czas pewnie i dziecko się pojawi.

Doszedłem do wniosku, że cały system WM jestem w stanie sam skonstruować, potrzebuję jednak kilka wskazówek.

Dom składa się z parteru, piętra i poddasza (tam planuję umieścić rekuperator). Poddasze zostanie ocieplone wełną.

Pomieszczenia:

kuchnia

łazienka

osobne wc (tutaj będzie jeszcze pralka wstawiona i być może będziemy tutaj suszyć ubrania)

salon

pokój 1

pokój 2 (sypialnia dla dwóch osób)

 

Założyłem, że na osobę potrzeba 30m3/h powietrza - można (chyba) założyć, że piesek jest już wliczony skoro norma mówi 20-30.

Wyszło mi, że trzeba wyciągnąć 150m3/h (kucnia, łazienka, wc) i fajnie się to bilansuje z nawiewami (salon 60, pokój 30, sypialnia 60)

 

WM Chciałbym zbudować w oparciu o system Pe-Flex-mam wrażenie, że to takie klocki Lego dla dorosłych.

Chciałbym żeby mi nie szumiało i żeby sprawnie wentylowało.

Chcę również założyć wstępny filtr powietrza przed rekuperatorem, oraz filtr klasy min f7 za rekuperatorem

Żeby uniknąć problemów z regulacją postanowiłem, że wszystkie przewody wentylacyjne będą podobnej długości (zmierzę najdłuższy odcinek i resztę będę układał w zwojach), wyszło mi, że najdłuższy będzie miał 8 m.

 

I teraz pojawiają się pytania do Was:

1. podpowiedzcie proszę jak ogarnąć temat strat ciśnienia, bo nie mam pojęcia jak do tego podejść i czy w ogóle mam się tym przejmować

2. czy ma sens podłączenie rekuperatora o trochę wyższej wydajności/mocy niż wynikało by to z obliczeń/praktyki? Mój zamysł jest taki, że przy reku o stopień mocniejszy będzie pracował np na 10%, a więc powinien być cichszy i mniej prądu pobierać w stosunku do takiego idealnie dobranego

3. Czy Pe-Flexy to w ogóle dobry pomysł?

4. Co zrobić jeśli dojdzie trzeci człowiek na stałe (tzn dziecko:) )?

 

Zastanawiam się też nad samą jednostką. Wg opinii na forum Thessla green i Wanas są warte zakupu, może coś jeszcze możecie mi polecić?

 

W ogóle mam dużo wątpliwości, więc za wszelką krytykę i naprostowanie mnie będę wdzięczny!

 

 

Pan TB niech się nie udziela, dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pe-flex jak najbardziej OK.

Przy trzecim domowniku robisz z wentylacją to samo, co przy gościu. Czyli nic. Nie zaszkodzi zaopatrzyć się w czujnik wilgotności i CO2 - będziesz mógł obadać jak skutecznie działa wentylacja i ja podregulować. Bo tak naprawdę nie chodzi o zapewnienie m3/h, tylko o utrzymanie dwutlenku węgla i wilgotności w ryzach.

Co do strat ciśnienia - mi się akurat sprawdziły pomysły TB (który od dawna się tu nie udziela - ale założony przez niego wątek o samodzielnym wykonywaniu wentylacji ciągle żyje) z zakrętami. Nie robiłem równych odcinków, bo wtedy te niepotrzebnie długie byłyby powywijane i stawiałyby większe opory, niż te proste.

 

Co do przewymiarowania to do zastanowienia.

Z jednej strony większy (dłuższy) wymiennik stawia mniejsze opory i faktycznie wentylatory mogą chodzić na niższych obrotach ciągnąc mniej prądu a i sam wymiennik ma wtedy większą sprawność (popatrz na wykresy). Ale przy wymiennikach bez odzysku wilgoci zimą zbyt mały przepływ powoduje, że woda zalega w wymienniku i sprawność spada. A puszczenie na wyższych obrotach to zwiększenie przesuszania i tak suchego jak pieprz domu. To akurat rozwiązuje rekuperator z odzyskiem wilgoci. Ale jest dużo droższy.

Więc jakikolwiek sens z przewymiarowania widziałbym w reku z odzyskiem wilgoci - ale większy kosztuje o tyle drożej, że jednak nie ma to sensu ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pe-flex jak najbardziej OK.

Przy trzecim domowniku robisz z wentylacją to samo, co przy gościu. Czyli nic. Nie zaszkodzi zaopatrzyć się w czujnik wilgotności i CO2 - będziesz mógł obadać jak skutecznie działa wentylacja i ja podregulować. Bo tak naprawdę nie chodzi o zapewnienie m3/h, tylko o utrzymanie dwutlenku węgla i wilgotności w ryzach.

Co do strat ciśnienia - mi się akurat sprawdziły pomysły TB (który od dawna się tu nie udziela - ale założony przez niego wątek o samodzielnym wykonywaniu wentylacji ciągle żyje) z zakrętami. Nie robiłem równych odcinków, bo wtedy te niepotrzebnie długie byłyby powywijane i stawiałyby większe opory, niż te proste.

 

Co do przewymiarowania to do zastanowienia.

Z jednej strony większy (dłuższy) wymiennik stawia mniejsze opory i faktycznie wentylatory mogą chodzić na niższych obrotach ciągnąc mniej prądu a i sam wymiennik ma wtedy większą sprawność (popatrz na wykresy). Ale przy wymiennikach bez odzysku wilgoci zimą zbyt mały przepływ powoduje, że woda zalega w wymienniku i sprawność spada. A puszczenie na wyższych obrotach to zwiększenie przesuszania i tak suchego jak pieprz domu. To akurat rozwiązuje rekuperator z odzyskiem wilgoci. Ale jest dużo droższy.

Więc jakikolwiek sens z przewymiarowania widziałbym w reku z odzyskiem wilgoci - ale większy kosztuje o tyle drożej, że jednak nie ma to sensu ;).

 

W jakich pomieszczeniach należy zamontować czujnik wilgotności oraz CO2?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym. Albo przenośny i po trochę w każdym pomieszczeniu dostroić i dobrać obroty rekuperatora.

 

Noszę się z zamiarem zakupu centrali Vaillant recoVair odzyskiem wilgoci.W poradniku projektowania owej centrali pisze że można podłączyć do niej do 2 czujników CO2

Rozumiem że muszę poprowadzić kabelki od centrali do pomieszczeń w której będą te czujniki?=muszę wybrać te pomieszczenia salon?sypialnia dla dwóch osób?

Przenośny? czy to miałby znaczyć że istnieją takie czujniki które komunikują się z centralą bezprzewodowo?

Edytowane przez Kondensat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pe-flex jak najbardziej OK.

Przy trzecim domowniku robisz z wentylacją to samo, co przy gościu. Czyli nic. Nie zaszkodzi zaopatrzyć się w czujnik wilgotności i CO2 - będziesz mógł obadać jak skutecznie działa wentylacja i ja podregulować. Bo tak naprawdę nie chodzi o zapewnienie m3/h, tylko o utrzymanie dwutlenku węgla i wilgotności w ryzach.

Co do strat ciśnienia - mi się akurat sprawdziły pomysły TB (który od dawna się tu nie udziela - ale założony przez niego wątek o samodzielnym wykonywaniu wentylacji ciągle żyje) z zakrętami. Nie robiłem równych odcinków, bo wtedy te niepotrzebnie długie byłyby powywijane i stawiałyby większe opory, niż te proste.

 

Co do przewymiarowania to do zastanowienia.

Z jednej strony większy (dłuższy) wymiennik stawia mniejsze opory i faktycznie wentylatory mogą chodzić na niższych obrotach ciągnąc mniej prądu a i sam wymiennik ma wtedy większą sprawność (popatrz na wykresy). Ale przy wymiennikach bez odzysku wilgoci zimą zbyt mały przepływ powoduje, że woda zalega w wymienniku i sprawność spada. A puszczenie na wyższych obrotach to zwiększenie przesuszania i tak suchego jak pieprz domu. To akurat rozwiązuje rekuperator z odzyskiem wilgoci. Ale jest dużo droższy.

Więc jakikolwiek sens z przewymiarowania widziałbym w reku z odzyskiem wilgoci - ale większy kosztuje o tyle drożej, że jednak nie ma to sensu ;).

 

Dziękuję za odpowiedzi.

Tak, chcę reku z odzyskiem wilgoci.

 

Pomyślę o tym wszystkim :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Noszę się z zamiarem zakupu centrali Vaillant recoVair odzyskiem wilgoci.W poradniku projektowania owej centrali pisze że można podłączyć do niej do 2 czujników CO2

Rozumiem że muszę poprowadzić kabelki od centrali do pomieszczeń w której będą te czujniki?=muszę wybrać te pomieszczenia salon?sypialnia dla dwóch osób?

Przenośny? czy to miałby znaczyć że istnieją takie czujniki które komunikują się z centralą bezprzewodowo?

 

Dzujniki podłączane do rekuperatora tylko włączają wietrzenie po przekroczeniu progu. Mi chodziło o zestrojenie wentylacji. Do tego potrzebujesz zbierać dokładnych danych w czasie normalnego korzystania z domu. Jak np. w pokoju dziecka poziom CO2 nie przekracza 600ppm, a w master bedroom regularnie przekraczan 800, to można próbować pokręcić anemostatami albo zamotować czy zmienić ilość otworów w tłumiku-przepustnicy i starać się wyrównać. A jak wszędzie przekracza Twoje preferencje - to zwiększyć obroty wentylatorównw tym czasie.

W różnicowanie średnic bym się nie bawił - tylko w ewidentnych przypadkach zamiast standardowo dwóch pe-flexów dawał trzy (np. do kuchni) albo jeden (np. do spiżarki). Ale u siebie mam wszędzie po dwa.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzujniki podłączane do rekuperatora tylko włączają wietrzenie po przekroczeniu progu. Mi chodziło o zestrojenie wentylacji. Do tego potrzebujesz zbierać dokładnych danych w czasie normalnego korzystania z domu. Jak np. w pokoju dziecka poziom CO2 nie przekracza 600ppm, a w master bedroom regularnie przekraczan 800, to można próbować pokręcić anemostatami albo zamotować czy zmienić ilość otworów w tłumiku-przepustnicy i starać się wyrównać. A jak wszędzie przekracza Twoje preferencje - to zwiększyć obroty wentylatorównw tym czasie.

W różnicowanie średnic bym się nie bawił - tylko w ewidentnych przypadkach zamiast standardowo dwóch pe-flexów dawał trzy (np. do kuchni) albo jeden (np. do spiżarki). Ale u siebie mam wszędzie po dwa.

 

Co do zaprojektowania ilości kanałów do poszczególnych anemostatów to raczej będę się trzymał zaleceń użytkownika SzymonKc bo wierzę w jego doświadczenie i profesjonalizm

Edytowane przez Kondensat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na stronie proventu - producenta central wentylacyjnych by kiedys taki poradnik w którym był opisany cały proces doboru centrali i wykonania instalacji z obliczeniami spadków ciśnienia na instalacji.

Trzeba poszukac.

 

na stronie proventu niestety nie znalazłem, za to tutaj http://www.klimatysatory.pl/wentylacja/przyklad-obliczen-wentylacji-mechanicznej-czesc-1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Tylko te informacje dotyczą instalacji na kanałach sztywnych,blaszanych(raczej wentylacja przemysłowa) a dla budynków jednorodzinnych gdzie instalacje się wykonuje na PE-Flex są nieprzydatne.To już może tabelka w załączniku coś więcej da

Wentyl.#8.jpg

Edytowane przez Kondensat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko te informacje dotyczą instalacji na kanałach sztywnych,blaszanych(raczej wentylacja przemysłowa) a dla budynków jednorodzinnych gdzie instalacje się wykonuje na PE-Flex są nieprzydatne.To już może tabelka w załączniku coś więcej da

 

Dzięki! Szukałem takiej informacji i nie mogłem znaleźć.

Na szczęści jest też tabela dla rur 50mm (tych użyję).

 

Mając te dane mogę teraz:

- założyć długości poszczególnych przewodów

- ich wymaganą ilość do każdego z pomieszczeń/anemostatów na podstawie tej tabeli

- wyliczyć spadki ciśnienia

 

i na tej podstawie dowiem się jaki rekuperator (moc itp) będzie odpowiedni do mojego domu.

 

Czy coś jeszcze muszę wziąć pod uwagę?

Edytowane przez wolnyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
Dobry wieczór,

 

jestem na kupnie połówki bliźniaka, powierzchnia użytkowa 80m2, w domu będą mieszkać dwie osoby i mały pies, a za jakiś czas pewnie i dziecko się pojawi.

Doszedłem do wniosku, że cały system WM jestem w stanie sam skonstruować, potrzebuję jednak kilka wskazówek.

Dom składa się z parteru, piętra i poddasza (tam planuję umieścić rekuperator). Poddasze zostanie ocieplone wełną.

Pomieszczenia:

kuchnia

łazienka

osobne wc (tutaj będzie jeszcze pralka wstawiona i być może będziemy tutaj suszyć ubrania)

salon

pokój 1

pokój 2 (sypialnia dla dwóch osób)

 

Założyłem, że na osobę potrzeba 30m3/h powietrza - można (chyba) założyć, że piesek jest już wliczony skoro norma mówi 20-30.

Wyszło mi, że trzeba wyciągnąć 150m3/h (kucnia, łazienka, wc) i fajnie się to bilansuje z nawiewami (salon 60, pokój 30, sypialnia 60)

 

WM Chciałbym zbudować w oparciu o system Pe-Flex-mam wrażenie, że to takie klocki Lego dla dorosłych.

Chciałbym żeby mi nie szumiało i żeby sprawnie wentylowało.

Chcę również założyć wstępny filtr powietrza przed rekuperatorem, oraz filtr klasy min f7 za rekuperatorem

Żeby uniknąć problemów z regulacją postanowiłem, że wszystkie przewody wentylacyjne będą podobnej długości (zmierzę najdłuższy odcinek i resztę będę układał w zwojach), wyszło mi, że najdłuższy będzie miał 8 m.

 

I teraz pojawiają się pytania do Was:

1. podpowiedzcie proszę jak ogarnąć temat strat ciśnienia, bo nie mam pojęcia jak do tego podejść i czy w ogóle mam się tym przejmować

2. czy ma sens podłączenie rekuperatora o trochę wyższej wydajności/mocy niż wynikało by to z obliczeń/praktyki? Mój zamysł jest taki, że przy reku o stopień mocniejszy będzie pracował np na 10%, a więc powinien być cichszy i mniej prądu pobierać w stosunku do takiego idealnie dobranego

3. Czy Pe-Flexy to w ogóle dobry pomysł?

4. Co zrobić jeśli dojdzie trzeci człowiek na stałe (tzn dziecko:) )?

 

Zastanawiam się też nad samą jednostką. Wg opinii na forum Thessla green i Wanas są warte zakupu, może coś jeszcze możecie mi polecić?

 

W ogóle mam dużo wątpliwości, więc za wszelką krytykę i naprostowanie mnie będę wdzięczny!

 

 

Pan TB niech się nie udziela, dziękuję.

 

Witam,

 

W sprawie sprawdzenia rozmieszczenia anemostatów, projektu wentylacji mechanicznej oraz doboru rekuperatora, zachęcam Pana do konsultacji z jednym z naszych Autoryzowanych Instalatorów marki Junkers-Bosch. Pozwoli to na uniknięcie błędów projektowych oraz zagwarantuje prawidłową pracę całego systemu. Nasz rekuperator Bosch Vent 5000 C cechuje się wysoką efektywnością odzysku ciepła wynoszącą nawet do 90%. Pozwala to na oszczędności kosztów ogrzewania oraz przez cały czas dostarcza świeże powietrze do budynku. Dzięki wbudowanemu obejściu (By-pass) mamy możliwość nawiewania chłodniejszego powietrza wieczorami w sezonie letnim w celu ochłodzenia pomieszczenia. Rekuperator może być sterowany za pomocą bezprzewodowego pilota RCV. Regulację rekuperatora i modyfikacje własnego programu pracy sytemu wentylacyjnego można wykonać przy pomocy komputera, na którym zainstalowany jest program „Configuration Tool”. Urządzenie dostępne jest w trzech rozmiarach odpowiadających nominalnemu przepływowi: 140 m³/h, 230 m³/h oraz 350 m³/h. Więcej informacji o centrali wentylacyjnej Bosch Vent 5000 C można znaleźć na stronie internetowej: https://www.junkers.pl/produkty/rekuperacja/bosch-vent-5000-c.html. Możliwy jest również kontakt telefoniczny pod numerem infolinii: 801 900 810.

W razie pytań, pozostaję do dyspozycji

Pozdrawiam,

________________________________

Konsultant Junkers-Bosch

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...