Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dom Ytong Energo 48 Plus własnymi siłami :)


Recommended Posts

  • 5 months później...

Cześć sabal6.

 

Mocno rozważam budowę własnoręczną z energo plus małej chaty.

W necie dużo narzekań sceptyków, a mało konkretnych opinii z własnego doświadczenia.

W okolicy trudno podpytać, bo 95 procent buduje klasycznie (ceramika plus 15-20 cm styro).

Wykonawców z doświadczeniem z ytongiem 1W też nie mogę trafić.

 

Chciałem spytać, czy miałeś wcześniej doświadczenia budowlane?

i najważniejsze czy jesteś zadowolony z technologii i wyboru materiału?

Co było dotychczas największym problemem w realizacji własnymi rękoma?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie tu trzeba doświadczenie. Pewnie to bardziej realiści niż sceptycy. Ytong enego to U=0,19 czyli tyle samo co BK24+10cm styropianu. Z tego co widzę kosztuje około 22zł/szt czyli 182zł/m2. Różnica do BK24 to jakieś 110zł/m2. Za 110zł/m2 masz 50cm styropianu (wliczylem 30zł/m2 montaż jakby co).

 

Energia uciekająca przez 120m2 ściany U=0,19 to jakieś 2200kWh rocznie przy ścianach z 30cm styropianu U=0,08 ucieka jakieś 1050kWh rocznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie tu trzeba doświadczenie. Pewnie to bardziej realiści niż sceptycy. Ytong enego to U=0,19 czyli tyle samo co BK24+10cm styropianu. Z tego co widzę kosztuje około 22zł/szt czyli 182zł/m2. Różnica do BK24 to jakieś 110zł/m2. Za 110zł/m2 masz 50cm styropianu (wliczylem 30zł/m2 montaż jakby co).

 

Energia uciekająca przez 120m2 ściany U=0,19 to jakieś 2200kWh rocznie przy ścianach z 30cm styropianu U=0,08 ucieka jakieś 1050kWh rocznie.

 

Ytong energo plus ma U=0,17 i wyklucza błędy wykonawcy podczas wykonywania izolacji zewnętrze , bo z mojego doświadczenia rożnie z tym bywa .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W teorii pięknie. Ale jest kilka ale:

- przy braku styropianu co zrobić z mostkami - stropem, wieńcami, otworami stolarki, nadprożami (nawet prefabrukowane mają gorszą lambdę - a co dopiero żelbetowe)

- jak znaleźc ekipę do tynków zewnętrznych? Był tu taki, co szukał do ściany trzywarstwowej - wszyscy oferowali 2cm styropianu i na to tynk. Więc wychodziło drogo, bo robocizna czy 2cm czy 20cm ta sama. A styropian chyba masz tańszy za m3 niż m3 Ytong energo?

- jak znajdziesz ekipę albo i sam się porwiesz (choć IMO do tynku trzeba mieć wprawę jak przy niczym innym), to jaki koszt i dostępność tynku kładzionego bezpośrednio na BK?

- lambda wychodzi ze 30% gorzej, niż 24+20cm styro, wychodzi grubiej, drożej i z większymi mostkami. Same wady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To optymalnie byłoby 36,6 plus 12 styro grafit .

 

Grafit ma ze 4x lepszą lambdę od BK. więc każdy cm BK możesz zastąpić 1/4cm styro i odchudzić ścianę (czyli mieć więcej m2 PU przy tym samym obrysie i powierzchni ścian zewnętrznych - czyli za darmo) albo zastąpić 1:1 i zyskać lepsze U czyli oszczędzać na ogrzewaniu.

Materiału konstrukcyjnego optymalnie jest dawać jak najmniej, na ile pozwoli jego nośność po uwzględnieniu bruzd i otworów, bo każdy ma gorszą lambdę nawet od podłego styropianu czy wełny.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W teorii pięknie. Ale jest kilka ale:

- przy braku styropianu co zrobić z mostkami - stropem, wieńcami, otworami stolarki, nadprożami (nawet prefabrukowane mają gorszą lambdę - a co dopiero żelbetowe)

- jak znaleźc ekipę do tynków zewnętrznych? Był tu taki, co szukał do ściany trzywarstwowej - wszyscy oferowali 2cm styropianu i na to tynk. Więc wychodziło drogo, bo robocizna czy 2cm czy 20cm ta sama. A styropian chyba masz tańszy za m3 niż m3 Ytong energo?

- jak znajdziesz ekipę albo i sam się porwiesz (choć IMO do tynku trzeba mieć wprawę jak przy niczym innym), to jaki koszt i dostępność tynku kładzionego bezpośrednio na BK?

- lambda wychodzi ze 30% gorzej, niż 24+20cm styro, wychodzi grubiej, drożej i z większymi mostkami. Same wady.

 

Ja zdecydowałem się na tę technologię bo całą elewację mam z kamienia lub gres więc tynk odpada. stolarka zlicowana z fasadą , okna z grubym profilem, częśc nadproży lanych w szalunku z ytonga a od zewnętrznej dodatkowo xps.

Każda technologia ma jakieś wady .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W żadnym razie. Optymalne byłoby jak najmniej BK a jak najwięcej styropianu.

 

Jak będę miał chwilę to wrzucę do arkusza podane przez ciebie 36+12.

 

To będę czekał bo syn rusza z budową na wiosnę i mamy mętlik właśnie z tym czy 24 komórkowego i 20 styro czy nie lepiej 36,5 plus 12 grafit bo głównie kierowaliśmy się aby była akumulacja no a styro akumulacji jak wiemy nie ma ale z drugiej strony to nam załatwia podłogówka więc chyba jednak te 24 komórkowego będzie dobrym wyborem , najgorsze w tym będzie płyta fundamentowa bo okazało się że kiedyś tam jakas kopalnia gryzła i 3 kategoria a co z tym sie wiąże to pewnie bunkier Hitlerowski czyli z 8 ton stali masakra .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BK ma raczej kiepską akumulację, jak już chcesz akumulację to daj silkę wewnątrz.

 

36,5 + 12 grafit to U=0,132 akumulacja 110 kJ/m²K

24 + 20 grafit to U=0,113 czyli jakieś 16% lepiej, akumulacja 83 kJ/m²K

 

Płyta fundamentowa 15cm betonu to akumulacja 331 kJ/m²K.

 

BK36,5 kosztuje 35zł/m2 drożej niż BK24.

35zł/m2 to jakieś 20cm styropianu 032/033 (150zł/m3) więc w ogóle nie ma sensu dawanie grubszego BK niż wymaga konstrukcja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months później...

Hej trochę mnie nie było ale już mieszkam w nowym domu :)

Dom budowałem w dużej mierze własnymi siłami z Ytonga Energo Plus 48. Jeżeli chodzi o technologię to nadproża jak i słupy żelbetowe są kształtkami U z ociepleniem 5cm styroduru oraz zastosowałem ocieplenie wieńca 5cm styroduru i 10cm pustak. Cierpliwie trzeba docinać bloczki aby były dobrze dopasowane. Co do lokalnego budownictwa to w okolicy nikt tak nie budował do tej pory :). Problemem było tez zamówienie materiału ponieważ składy budowlane nie handlują takim asortymentem. Bloczki generalnie są bardziej delikatne niż 25. Z całego domu może pozostało odpadu dwie taczki :) Używałem tez zaprawy Ytong i narzędzi przez nich dedykowanych. Generalnie fajnie się mieszka, dom jest ciepły, słabsza dźwiękoszczelność budynku-tak mi się wydaje. Co do mocowania szafek i pustakach nie zauważyłem jakiejś różnicy. Dach ocieplony został pianą. Do ogrzewania używam pompy ciepła a i w domu jest rekuperacja.

Jakby co to nie zaglądam tu często ale z chęcią podzielę się informacjami z budowy domu. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...