pawel250 07.08.2019 20:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2019 Wstęp: Czy naprawdę koniecznym jest robienie dodatkowej izolacji cieplnej przegród wewnętrznych rozdzielających nieogrzewany garaż od części mieszkalnych ? Według mnie w projekcie nie została wykonana analiza cieplno wilgotnościowa której celem jest określenie czy na powierzchni ścian oraz wewnątrz przegród nie nastąpi kondensacja pary wodnej. Korzystając z programu: http://leca.pl/kalkulatory/kalkulator-cieplno-wilgotnosciowy/ wykonałem analizy warstw zastosowanych w projekcie oraz zmodyfikowanych po uwzględnieniu wyników analiz. Projekt: W projekcie mam garaż w bryle budynku który z założenia będzie nie ogrzewany. Ściana nośna oddzielająca dom od garażu ma być docieplona warstwą 10cm styropianiu po stronie garażu. Nad garażem jest pokój mieszkalny. Układ warstw na stropie jest następujący: 18cm beton, 10cm styropian podłogowy, folia do podłogówki, 7cm wylewka betonowa z mixokretu, 1,5cm panele. Teoria: Jak wszyscy wiemy w powietrzu zawarta jest woda w postaci pary wodnej która przy sprzyjających warunkach ulega kondensacji. Warunki te nazwane są*punktem rosy który dla danej temperatury i wilgotności względnej można łatwo policzyć. O ile kondensacja na powierzchniach odsłoniętych jest łatwa do zauważenia i usunięcia to kondensacja wewnątrz warstwowa jest niebezpieczna bo w przypadku gdy zgromadzony kondensat nie zdąży odparować przed kolejnym okresem grzewczym to prowadzi do trwałego zawilgocenia izolacji cieplnych a co za tym idzie obniżenia ich parametrów izolacyjnych. Skąd para wodna w warstwach wewnętrznych ? Para wodna pod wpływem różnicy ciśnień parcjalnych (różna wilgotność po obu stronach przegrody) dyfunduje poprzez przegrodę dążąc do wyrównania ciśnień po obu stronach. Para wodna może przechodzić zarówno przez cement, styropian jak i folie. Parametr określający zdolność przepuszczania powietrza to współczynnik Sd. Mówi on o ile razy większy opór stawia przegroda w porównaniu do powietrza. Powietrze ma 1 natomiast beton czy styropian mogą mieć Sd = 20. Gdy przegroda docieplona jest styropianem zamontowanym po stronie zimnej to jest łatwiej zbudować poprawną przegrodę, bo para wodna z pomieszczenia która przenika do granicy pomiędzy murem a styropianem nie osiągnie punktu rosy z tego powodu że panuje tam temperatura nie wiele niższa niż w pomieszczeniu. W drugim wariancie gdy styropian jest po stronie pomieszczenia to jest trudniej. Jeśli współczynnik Sd styropianiu będzie niski to transport wilgoci będzie duży a przez to że temperatura na granicy styropianu i betonu jest bliska temp. zewnętrznej, nastąpi kondensacja wewnątrz przegrody. Wyniki analizy: 1.Strop pomiędzy garażem a mieszkaniem: 1.a. Według projektu warstwy od dołu strop monolit 18cm-styropian 10 cm - posadzka Czerwony punkt wskazuje miejsce kondensacji pary wodnej wewnątrz przegrody. Poniższy wykres pokazuje ilość zakumulowanej wilgoci. Całkowite odparowanie nastąpi dopiero w maju. Tabela obrazująca ilość kondensatu wytworzonego w każdym miesiącu oraz ilość zakumulowanego kondensatu. 54ml na m2 to już wilgotno się robi. 1.b Do powyższego układu warstw dokładamy 3 cm styropianu na suficie w garażu. Widzimy że ta warstwa podbija nam temperaturę na stropie o 3 st C. Pozwola nam to wyjść poza punkt rosy. Widzimy już że kondensacja nie pojawia się w żadnej warstwie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pawel250 07.08.2019 20:53 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2019 Całość została wyliczona dla temperatur w mieszkaniu. 20C oraz 10C w garażu w miesiącach zimowych co prezentuje poniższa tabela. Pytanie do Was jakie w rzeczywistości temperatury można uzyskać w nie ogrzewanym ale ocieplonym garażu? W garażu będzie stała pompa ciepła więc będzie troche*dogrzewała poprzez straty. 2. Ściana rozdzielająca dom od garażu. W projekcie jest styropian ale czy on faktycznie jest tam potrzebny? Ściany z betonu komórkowego są na tyle ciepłe że nie powinno dochodzić do skraplania wilgoci na ich powierzchni co potwierdza dokonana analiza. Widzimy że przy temperaturze wewnętrznej 20C na ścianie panuje 18.36C. Natomiast przy 20C i nawet bardzo dużej wilgotności 70% punkt rosy wychodzi przy 14,3C czyli mamy bezpieczny zapas. Rozumiem że przenikający przez ścianę strumień ciepła to pewne straty i zwiększenie kosztu ogrzewania domu ale w przypadku jeśli chciałbym podnieść temperaturę w garażu to i tak muszę tę energię tam wpompować. Reasumując: Nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, nie wiem czy program dobrze to wszystko policzył i czy nie popełniłem jakiś błędów. Przyjmując że w garażu temperatura będzie nie niższa niż 10C to wychodzi na to że warto położyć 3cm styropianu na suficie garażu aby uniknąć kondensacji pod podłogą na piętrze. Wychodzi też na to że nie warto izolować ściany nośnej bo i tak ryzyka kondensacji tam nie będzie. Czyli zupełnie inaczej niż w projekcie !!! Wszystko rozbija się*o to aby określić jakie temperatury będą panowały w garażu. Może przy braku styropianu na ścianie nośnej ilość przenikającego ciepła będzie na tyle wysoka że w garażu przez większość dni będzie 15 stopni więc nie będzie potrzeby kładzenia styropianu na sufit ??? Co o tym sądzicie? Jak izolowaliście swoje garaże? Czekam na komentarze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.