Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Płytki gresowe 2cm na taras


odaro

Recommended Posts

...

Trzeba jednak być świadomym ze spoinowanie sikaflexem itp. nie jest zgodne z zleceniami producenta (stosunek szerokości do głębokości spoiny)

Dochodzi też kwestia płytki - z kamieniem naturalnym jest problem z przyczepnością (a gruntowniki zmieniają odcień kamienia) Zdjęcia z granitem jak się przebarwił przy krawędziach gdzie nanoszony był uszczelniacz PU

IMG-20210628-153256.jpg

Natomiast z gresem nie ma problemu.

Czym wykonywałby Pan spoinowanie? Co może Pan polecić do gresu 2cm, fuga 2mm (podładki smart)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 55
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jeśli macie pytania odnośnie technologii tarasów wentylowanych postaram się odpowiedzieć.

 

witam, to i ja zadam pytanie. Czy przy takiej charakterystyce taras wentylowany wchodzi w rachubę/ma sens?

 

- dostępne tylko 15,5cm wysokości miedzy płytą betonową a okapnikiem drzwi tarasowych

- wymiary 3,3x5m, płyta tarasu na gotowo jakieś 0,8m nad gruntem

- pod tarasem piwnica nieogrzewana (ale izolowana 5cm XPS)

- na taras będą schody z ogrodu (do ok 4mb obwodu tarasu będą dochodziły schody), wiec ciągle nanoszenie brudu.

- taras zadaszony, ale od północy, wiec deszcz regularnie zawiewany. Zadaszenie stoi na 2 slupach drewnianych osadzonych na 2 szpilkach-podstawach słupa zakotwionych w płycie tarasu.

- zaraz przy tarasie jest zieleń wysoka, ale całoroczna (typu tuje), drzewa tracące liście w odległości jakichś 10-20m

 

Czy w takiej sytuacji (szczególnie biorąc pod uwagę te 15,5cm wysokości, ale i te schody i ogród) nie lepiej odpuścić wentylowany i pójść w tradycyjną technologię (płytki na kleju)?

 

w oryginalnym projekcie mam: płyta stropu piwnicy, papa termo, 5cm XPS, 2x folia PE, 7-5cm szlichta betonowa ze spadkiem, folia w płynie, 2cm płytki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@awin

Na gresie szkliwionym nie ma tego problemu jak na kamieniu naturalnym wiec czemu nie.

Trzeba być tylko świadomym zalet i konsekwencji spionowania szczelin między płatkami, i jeśli w danym przypadku jest sen lub nawet konieczność to czemu nie .

Osobiście z doświadczenia mogę polecić sikafelxa 11FC lub Bostik P975

co do szerokości to na siebie bierzmy wtedy niezgodność z zaleceniami: "Szerokość szczeliny należy dobrać w ten sposób, aby wypełnienie mogło przenieść jej ruchy. Szerokość szczeliny powinna wynosić od 10 do 35 mm. Proporcja szerokości do głębokości wypełnienia powinna wynosić około 1:0,5." @kt Wersja 01.02

Edytowane przez irtherm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam, to i ja zadam pytanie. Czy przy takiej charakterystyce taras wentylowany wchodzi w rachubę/ma sens?

 

- dostępne tylko 15,5cm wysokości miedzy płytą betonową a okapnikiem drzwi tarasowych

- wymiary 3,3x5m, płyta tarasu na gotowo jakieś 0,8m nad gruntem

- pod tarasem piwnica nieogrzewana (ale izolowana 5cm XPS)

- na taras będą schody z ogrodu (do ok 4mb obwodu tarasu będą dochodziły schody), wiec ciągle nanoszenie brudu.

- taras zadaszony, ale od północy, wiec deszcz regularnie zawiewany. Zadaszenie stoi na 2 slupach drewnianych osadzonych na 2 szpilkach-podstawach słupa zakotwionych w płycie tarasu.

- zaraz przy tarasie jest zieleń wysoka, ale całoroczna (typu tuje), drzewa tracące liście w odległości jakichś 10-20m

 

Czy w takiej sytuacji (szczególnie biorąc pod uwagę te 15,5cm wysokości, ale i te schody i ogród) nie lepiej odpuścić wentylowany i pójść w tradycyjną technologię (płytki na kleju)?

 

w oryginalnym projekcie mam: płyta stropu piwnicy, papa termo, 5cm XPS, 2x folia PE, 7-5cm szlichta betonowa ze spadkiem, folia w płynie, 2cm płytki.

 

Dodaj zdjęci tarasu, schodów, połączenia z drzwiami i samych słupów - wtedy możemy pomyśleć o radzie, tak sam słowny opis zwykle to za mało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodaj zdjęci tarasu, schodów, połączenia z drzwiami i samych słupów - wtedy możemy pomyśleć o radzie, tak sam słowny opis zwykle to za mało.

 

ok a wiec zdjęcia poniżej. Okna HST jeszcze nie ma (wklejam linka do schematu progu od producenta), tak samo schodów (schody planowane od frontu i boku tarasu). Właśnie dlatego już teraz zastanawiam się nad technologia tarasu, bo chciałbym z jego wykonawca - którym w zależności od technologii będzie pewnie inna osoba - omówić to jak te schody miałyby być zrobione i tak samo - zanim mi zamontują okna HST - co "tarasolog" dalby jako hydroizolacje pod HST, żeby mu się ona odpowiednio spięła z tym co na tarasie.

 

https://drive.google.com/file/d/17_d_nXvRIq0idt23hfG1es0t8tONgRDd/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1BVEZZBLtbpHxIrbeExKcm_JJZ6QEsoJ-/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1IvOOCrRhCb5reDtoJvhPQ9RryaI7eLB9/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1NiXpKucNp9HNtHU-Vkyc3UyRXLXQUWzA/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1QSH-c3Fh41OZDL-Hh8ATw0qu5Jkdofyv/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1xAxY-5Q23_P_RkDIIO8yjA1jfH9bOG0B/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1xTPLZj-X7TbMxyyQZW-Tqx4rfAsvoaWe/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1o-t5h3hLBXKQ8BthGivSwq9QjAUiEXVp/view?usp=sharing

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze mam ten komfort ze nie robił bym tego za żadne pieniądze. Na tarasach/balkonach miejsca przebijające hydroizolacje są dla mnie nie akceptowalne wiec albo wypracowujemy zmianę sposobu montażu balustrady albo grzecznie odmawiam.

Szpilka na której wpierane sa słupy prędzej czy później skoroduje bo to ocynk, a trudna do uszczelnienia bo mały przekrój pręta gwintowanego, (manszety i żywice sprawdzaj się na materiałach nie korodujących jak PCW (PVC) czy stali nierdzewnej ale nie na ocynku na betonie, szanse ze będzie szczelne są 50:50 a hazard nie dla mnie jest. Jakiś magik na pewno się znajdzie i zrobi jak tu:

20211104-093435.jpg

Dla wyjaśnienia to profil zamknięty stanowiący stopę klimatyzatora owinięty "szczelnie" EPDM a jednak od góry jest otwarty i woda wpływa pod hydroizolacje. No genialne, robota wykonawcy- magika z doświadczeniem 15 lat.

albo tu:

IMG-20210703-090009.jpg

 

Płyta tarasu bez przewieszenia ocieplona EPS grafit wiec wykończenie czoła i policzków to następna kombinatoryka

Próg drzwi tarasowych może i "pasywny" ale nie widzę na jego krawędzi czołowej sposobu montażu kołnierza, powierzchnia do której można by się wkleić jest niewielka wiec i ryzyko spore, zapewne nie będzie to montowane na płycie ale na jakimś poszerzeniu ?

 

Schody roślinność i ogród nie problem wystarczy profil z dużymi otworami odwadniającymi i spadki rzędu 1,5-2% , gładka hydroizolacja albo spoinowanie płyt.

Edytowane przez irtherm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za odpowiedź. Przyznam, ze podszedłem do projektu tarasu mało krytycznie, bo buduje nowy domek po wyburzeniu starego z 1996r, który miał też nad piwnicą taki taras (klik) i po 25 latach chwile przed rozbiórką obluzowała się ledwo jedna płytka. Na etapie projektu myślałem, ze z dzisiejszymi materiałami mi nowy taras przetrzyma ze 100 lat, ale widać postęp w 21 wieku był głównie w marketingu :-)

 

Ale do meritum. Twoje obserwacje:

1. korozja szpilek: sprawdzę co to za szpilki/podstawy słupa. Chyba powinny być dostępne z nierdzewki, ale faktycznie nie pilnowałem co wykonawca dał. Izolacja szpilek: no tak jak na Twoim foto to bym nie chciał:-) wpisałem w googla "uszczelnienie EPDM" i dostaje linki do plastiku w płynie, a w karcie katalogowej jednego produktu (triflex), ze po zagruntowaniu złapie do EPDM, nawet zardzewiałej stali (albo.. szkła). Produkt dedykowany m.in. do uszczelniania wsporników balustrad schodów itp. Ściema?

2. jeżeli to cos zmienia - na bokach tarasu jest 5cm XPS i zaciągnięte klejem na siatce, a nie EPS grafit.

3. Pod progiem HST będzie szyna montażowa - standardowe rozwiązanie "jednej z wiodących" firm okiennych: klik.

Spód tej szyny będzie 15cm nad chudziakiem i 4cm nad płaszczyzną płyty tarasu.

 

i dalej moje wątpliwości:

4. przy 15,5cm wysokości płyta-okapnik okna widzę małe szanse na spadek 1,5% na tarasie wentylowanym. Na długości 3,3m sam spadek generuje 5cm wysokości przy HST. Zakładając minimum 3cm PIR i 4cm warstwy dociskowej robi się 12cm, a gdzie paroizolacja, płytki, wsporniki plus jakiś zapas na nierówności płyty. Nie jest tak, że przy takiej wysokości jestem "skazany" na klejenie płytek?

 

Żeby nie było, nie upieram się przy płytkach klejonych, po prostu chcę znaleźć najlepsze rozwiązanie w mojej obecnej sytuacji.

Edytowane przez gryziciel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porównujesz taras-taras, to jak fiat-tesla (i to auto i to auto).

Na twoim zdjęciu starego tarasu powierzchnia jest mniejsza dach wychodzi mocno poza obrys, było tam ocieplenie?

 

Spadki w skrajnym przypadku możesz zrobić na klinach z XPSu i dać porządna wylewkę z worka (nie pumeks z mixokreta) i będzie jej 4-5 cm

Wtedy mamy płytka na podstawce nieregulowanej 4 cm + 4 cm wylewki reszta wysokości na kliny z XPSa.

Pytanie z innej beczki gdzie był projektant i jak to sie stało ze nie przewidział ocieplenia na stropie ? Jak to jest ci co rysują te kreski za nie małe pieniądze, nie pokuszą się nigdy na budowę żeby poprawić na przyszłość. Wykonawca bezmyślnie to zrobi dokładając jeszcze swoje pomysły i jest 12cz 15 cm na ocieplenie wylewkę płytki - jak z samych obliczeń współczynnika U wychodzi min 20 cm ocieplenia.

 

Jeśli ocieplenie jest priorytetem można kupić XPS 700 wyciąć go w kliny przykleić na masie bitumicznej 2K (domocować mechanicznie) na tym wykonać warstwę zbrojona siatka pancerną potem szlichtę ze zwykłej siatki x2 na to EPDM i płytki na podstawkach o dużej średnicy podstawy i zagęszczone rozmieszczenie . To da się zrobić i działa, tylko trzeba się przyłożyć a nie tylko metry metry i następny klient do zgolenia (sam do tego zostałem zmuszony u znajomego )

Edytowane przez irtherm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w starym tarasie nie było ocieplenia nad piwnica, ale dach nie gra większej roli - nad nowym tez jest wysunięty, ale zachodni wiatr zawiewa deszcz bez przeszkód pod katem 20-30 stopni. Niestety dopiero przy budowie zdałem sobie z tego sprawę, a myślałem ze dach mi chociaż de facto załatwi sprawę hydroizolacji styku tarasu z oknem - gu..zik prawda.

 

projektant przewidzial 5cm XPS nad piwnica (piwnica nieogrzewana wiec wystarczy) - warstwy jak tutaj, ale nie przewidzial tarasu wentylowanego i w tym caly ambaras, ze jak inwestor za duzo czyta to pozniej projekt kwestionuje;-)

 

ok dziekuje serdecznie za ocene sytuacji, w takim razie rozszerzam poszukiwania wykonawcy i na tych co robia wentylowane i zobacze co mi powiedza.

 

Swoja droga, to jak w ogole szukac wykonawcy tarasu. "Taras wentylowany" to faktycznie slowo-klucz ktore wylawia chociaz w googlu pierwszych kandydatow. W przypadku technologii tradycyjnej google mi podaje wszystko (tarasy zielone, brukowe, drewniane itp) poza tym co mnie interesuje. Wiec co - pytac wszystkich sensownych wykonczeniowcow czy robia tez tarasy (jako temat pokrewny do lazienek)? w mojej okolicy tarasy nad pomieszczeniem to chyba tylko w nielicznych starszych domach sie zdarzaja, wiec tez trudno o w miare swieze rekomendacje innych inwestorow jak w innych tematach.

 

gdybyś tez chciał zerknąć tutaj to bym był wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months później...
  • 3 weeks później...

Witam uprzejmie.

irtherm

Miło spotkać tu fachowca chętnego do udzielania konkretnych odpowiedzi.

 

 

Będę układał taras wentylowany nad pomieszczeniem nieogrzewanym podłoże jest dość nierówne i pokryte papą.Rozmiar to 6mx3m. odległość między podłożem i framugą drzwi balkonowych to 6 cm. Mam kilka pytań:

1. jak pozbyć się wady opisanej jako "Zdj. 1 Zastoina wody na hydroizoalcji (przyczyną są nierówności podłoża)" Papa jest położona na nierównym podłożu i występują doliny na 1-2 cm głębokości. W jaki sposób je usunąć bez zrywania papy ?

2. podłoże ma średni spadek 5 cm na 3 m. Czy taras wentylowany powinien być poziomy czy może zachować średni spadek podłoża.

3. Na jaka wysokość okładać taras nad poziomem podłoża wydaje mi się że im mniej tym lepiej, np w przypadku wsporników Renoplast to 1,8 cm, podobnie mają ich listwy boczne, czołowe 35mm). Czy są jeszcze jakieś inne czynniki które należy wziąć pod uwagę ?

 

Dziękuję za wszelkie wskazówki.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

1. jak pozbyć się wady opisanej jako "Zdj. 1 Zastoina wody na hydroizoalcji (przyczyną są nierówności podłoża)" Papa jest położona na nierównym podłożu i występują doliny na 1-2 cm głębokości. W jaki sposób je usunąć bez zrywania papy ?

 

Nie ma innego sposobu jak zerwanie papy, 2 cm to już dolina, nierówności do około 3 cm możesz wyrównać na cienkowarstwowej wylewce zespolonej z podłożem betonowym np: CN83 na kontakcie CC81 lub Atlas Postar 20 w układzie zespolonym również na emulsji.

 

2. podłoże ma średni spadek 5 cm na 3 m. Czy taras wentylowany powinien być poziomy czy może zachować średni spadek podłoża.

 

taras wentylowany na podkładkach nieregulowanych spadek na podłożu i na płytkach taki sam (na pewno tańsza opcja)

taras wentylowany na podkładkach regulowanych spadek na podłożu, na płytkach spadek dowolny nawet wypoziomowane na 0. Płtki 2.0 mają zwykle duża chropowatość R12 itp więc zastoiny wody potrafią być przy 0-wym lub spadkach rzędu 0,5-1% . Wiać to po deszczu zwłaszcza

20220601-145620.jpg

 

3. Na jaka wysokość okładać taras nad poziomem podłoża wydaje mi się że im mniej tym lepiej, np w przypadku wsporników Renoplast to 1,8 cm, podobnie mają ich listwy boczne, czołowe 35mm). Czy są jeszcze jakieś inne czynniki które należy wziąć pod uwagę ?

 

Czynnik limitujący to drzwi tarasowe lub schody przyległe do tarasu. To tu jest granica. Teraz to moda już na bezbarierowe wszystko na jednym poziomie wew./zew/garaż.

Rob co taniej i wygodniej

Edytowane przez irtherm
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Mialo byc podsypce cementowo piaskowej ;)

Właśnie kończę taki układać u siebie, ale nie na PCP, tylko tak jak zalecają m.in. w Sopro -> na grysie i kleju.

Czy zda to egzamin zobaczymy po nadchodzącej zimie, ale już teraz, przed fugowaniem, nic nie klawiszuje i się nie rusza.

 

Warstwy to: zagęszczone kruszywo 0-32, potem zagęszczony grys 2-8 i pod każdą płytkę jeszcze luzem ok. 2 cm grysu 2-8, każda płytka następnie na kleju Sopro FF450 i dobijana młotkiem z kontrolą spadków. Spoina będzie fugą drenażową Sopro Solitar F20.

 

Mam nadzieję, że taka podbudowa i swobodny przepływ wody przez nią nie wysadzi w żaden sposób płytek po zimie i taras będzie trwały.

 

IMG_6328.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie kończę taki układać u siebie, ale nie na PCP, tylko tak jak zalecają m.in. w Sopro -> na grysie i kleju.

Czy zda to egzamin zobaczymy po nadchodzącej zimie, ale już teraz, przed fugowaniem, nic nie klawiszuje i się nie rusza.

 

Warstwy to: zagęszczone kruszywo 0-32, potem zagęszczony grys 2-8 i pod każdą płytkę jeszcze luzem ok. 2 cm grysu 2-8, każda płytka następnie na kleju Sopro FF450 i dobijana młotkiem z kontrolą spadków. Spoina będzie fugą drenażową Sopro Solitar F20.

 

Mam nadzieję, że taka podbudowa i swobodny przepływ wody przez nią nie wysadzi w żaden sposób płytek po zimie i taras będzie trwały.

 

[ATTACH=CONFIG]460252[/ATTACH]

Płytki na kleju, prędzej czy pózniej odkleją się. Klejenie w naszym klimacie nie zdaje egzaminu. Pod sklejone płytki, wilgotne kruszywo na skutek mrozu rozsadzają, układać tylko na sucho na drobnym kruszywie. Trzeba zajrzeć na niemiecką stronę... tym sposobem mam taras, w którym nic sie nie dzieje, a mam od 12 lat.

Na tarasie, na betonie, wyłożyłem folię kubełkową, kubełki ku górze, na to wysypałem kolejno: kamyki okrągłe, drobne kruszywo o frakcji 2-4 ... i na to płyty tarasowe. Po deszczu woda spływa po foli kubełkowej na zewnątrz, w moim przypadku do rynienki. Kubełki ku górze stanowią barierki przed przesuwaniem kruszywa... ma swoją stałą miejsce.

Zimą warstwa płyt tarasowych podnosi się, bez szkody dla płyt, a latem warstwa wraca do poziomu pierwotnego.

Żadnych podsypek cementowo-piaskowych i klejów !!!

Powodzenia

Edytowane przez Alessandro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...