Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

ropa kontra w?giel, gaz kontra pr?d


KvM

Recommended Posts

...Ja mam zamiar wybudować dom z takim zapotrzebowaniem by nie było potrzeby zamawiać dodatkowej mocy na cele grzewcze (max 12-15kW wykorzystywane wyłącznie w nocy)

 

- pralka 2 kW

- lodówka 0,2 kW

- zmywarka 2 kW

- czajnik 2 kW

- piekarnik 3 kW

- telewizor 0,1 kW

- oświetlenie 0,5 kW

- inne urządzenia 0,2 kW

- RAZEM: 10 kW

 

A nie ma tu ani grzejników, ani ogrzewacza wody.

Będziesz musiał bardzo uważać żeby się wszystko na raz nie włączyło (tak wiem - potrafisz zachować taki reżim, ale to mają być rozwiązania uniwersalne)

 

Poza tym wątpię czy elektrownia się zgodzi, żebyś ogrzewał dom na takim delikatnym przyłączu.

 

Gwoli ścisłości: o jakiej powierzchni rozmawiamy (i jaka wysokość kondygnacji)?

 

Jędrzej, można się zmieścić w tych 15kW.

Dom 215m ogrzewam pompą ciepła mocy 17,5kW. Zużycie prądu 3,8kW plus 1,2kW na pracę pompy głębinowej - dolnym źródłem ciepła jest woda ze studni głębinowej. Gaz posiadam tylko w zapalniczce, olej i to napędowy a nie opałowy tylko w zbiorniku samochodu, poza tym całkowicie jestem uzależniony od prądu i w mocy 15kW spokojnie się mieszczę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 455
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Właśnie dlatego inwestor nie warto budować domów z dużym zapotrzebowaniem na energię. Jakżesz wspaniale ten wątek się rozwija, że najlepsze argumenty dają oponenci. Jeszcze się z czymś takim nie spotkałem. Ja mam zamiar wybudować dom z takim zapotrzebowaniem by nie było potrzeby zamawiać dodatkowej mocy na cele grzewcze (max 12-15kW wykorzystywane wyłącznie w nocy) Inwestor w Twoim wypadku prąd musiałby stanieć 4-5 razy by był opłacalny (lub o tyle musiałaby się wzrosnąć cena gazu) Podłączenie piecyka na prąd do wodnego CO to strata na poziomie 20% w stosunku do bezpośredniego ogrzewania prądem

KvM

Sorry ale chyba coś ci sie już kompletnie potentegowało :-? Od kiedy to jestem oponentem zmniejszania zapotrzebowania na cieplo :o . Przewiń troche do przodu i poczytaj co pisze w tej sprawie. Cały czas podkreślam małe zapotrzebowanie i tanie paliwo. Następna sprawa to 12-15kW co to za chata tak podle docieplona że ma takie zapotrzebowanie. Następna sprawa niby od kiedy podłaczenie kociołka elektrycznego do wodnego c.o. to strata 20% :o :D Niby gdzie te 20% prądu się podziewa niby którędy wychodzi z budynku ?? Jak tak bediesz liczył to sprawność c.o. jakiegokolwiek to będzie 0% bo w całosci pojdzie na pokrycie strat w budynku. KvM podejdź do tematu na spoko i bez nerw :wink: :D

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jędrzej - czytaj trochę...

Mieszkam na samym prądzie.

Mam podłączenie 15 kW.

Od lutego żadne ograniczniki nie wyskoczyły , czyli nie przekroczyłem zużycia 15.

Nie ma sytuacji , gdy właczsz wszystkie urządzenia - rachunek prawdopodobieństwa sie kłania.

Dziś byłem u znajomego sprzedawcy rekuperatorów. Pracy ma coraz więcj bo jednak powoli ale świadomość ludzi wzrasta

Jak masz mało pieniedzy to nie oplaca się kupować samochodu bo taksówka mniej wyjdzie - prawdziwe? To powiedz to znajomym to się uśmieją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AUTOMIK1

Ale to co Ty masz się nie liczy :wink: :D Oszukujesz wyskakuj z wątku prędko :wink: :wink: :D :D . Żółta katrka :wink: Pompa ciepła to nie ogrzewanie pradem to tylko pompowanie ciepła z gruntu do budynku. To tak jakby ktoś powiedział że u niego grzejniki podgrzewa pompa obiegowa kotła.

Pozdrawiam :wink:

 

Ojjj sorry pomyliłem :oops: sie to chyba nie Ty masz pompe ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadziwiające jest jednak jak wielu pojawia się tu "specjalistów", którzy nie mają absolutnie żadnych praktycznych doświadczeń, a jedynie co potrafią to negować czyjeś podejście do sprawy.

 

Mylisz się, mam doświadczenie:

 

Mam na bemowie mieszkanie, które zajmuje całe I piętro małego domu jednorodzinnego (nade mną jest już dach):

- powierzchnia ok. 35 m.kw.

- wysokość kondygnacji 2,40 m

- dom drewniany (na pewno nie energooszczędny - wiem)

Początkowo ogrzewałem węglem, potem gazem (palnik w piecu kaflowym), a teraz prądem (grzejniki konwektorowe).

Zmiana z węgla na gaz w roku 1993 to był wzrost rachunków o jakieś 30%.

Zmiana z gazu na prąd w roku 2001 - wzrost kosztów o ok.200%

 

Dom jest wciąż taki sam, a więc zapotrzebowanie na energię jest takie samo niezależnie od źródła.

 

Ponieważ grzejniki są konwektorowe, to nie ma dla mnie sensu II taryfa.

Ogrzanie tych 35 m.kw. kosztuje mnie ok. 3000 zł rocznie (przy tym CW i gotowanie jest nadal na gazie).

 

Jak widzisz mam doświadczenia - ale złe.

 

Myślę , że KVM ma jednak rację. Jakbym zrobił dom , jak ty radzisz, to 15kW by nie starczyło np. radzisz by nieocieplać krokwi , ocieplasz swój balkon z jednej strony i nie widzisz mostków termicznych ,wmawiasz forumowiczom że ocieplanie i tynkowanie to pestka. Normalnie drugi Waliłko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Inwestorku :o A gdzie ja napisałem , że mam pompę ciepła? Ja jestem legalettowiec - choć o pompie marzyłem to pieniędzy nie starczyło...

Oj, jak ty tak piszesz jak czytasz to niewesoło :lol:

Kurna no nie bij już nie bij mnie przeca przeprosiłem :wink: :D No to co grabula ? 8)

Pozdrawiam :D :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.... Jakbym zrobił dom , jak ty radzisz, to 15kW by nie starczyło np. radzisz by nieocieplać krokwi , ocieplasz swój balkon z jednej strony i nie widzisz mostków termicznych ,wmawiasz forumowiczom że ocieplanie i tynkowanie to pestka. Normalnie drugi Waliłko

 

Stary, coś bredzisz :( . Gdzie ja takie bzdury pisałem, chyba ci się osoby pomyliły!!!!

 

Co do rachunku prawdopodobieństwa (z poprzedniej kwestii) to się niestety mylisz: jest na pewno niezerowe prawdopodobieństwo, że w zbiorze skończonym wystąpi szczególny przypadek, a prawa Murphiego zwiększają je niepomiernie.

 

Jeśli żyjesz na samym prądzie, to podaj swoje wydatki (bez urazy, na prawdę chciałbym wiedzieć):

- powierzchnia domu

- kubatura

- rodzaj ścian

- system grzewczy

- koszt instalacji

- roczne wydatki na prąd (lub poszczególne miesiące)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poweirzchnia : 212,7 - 21 ,3 ( garaż,spiżarnia -nieogrzewane) =191,4

Kubatura : ok 586 m3,

Rodzaj ścian : Praefa 10 cm+ 15 cm wełny

System grzewczy : Legalett + DGP+GWC ( z reku)

Wydatki na energię :

15.02-23.04 672 I tar +1802 II tar =2474 kW

23.04-26.08 1088 i tar+ 842 II tar= 1930 kW

26.08 -26.10 573 I tar + 543 II tar= 1116 kW

Dodatkowo : na wiosnę ok ,5 m 3 drewna, obecnie też coś koło tego.

Oprócz rzeczy na elektryczność , które wymienił Dave najbardziej żrącą energię jest pompa w studni - z 4 razy napełniałem oczko ( pojemnośćok 25 m3) i podlewam intensywnie 1000 m działki.

Koszty :

Rekuperator ( 3150) +GWC ( 700) + rury ,anemostaty ( ok 200)=4050

Fundament+agregat i czujniki 21534

Wkład kominkowy + obudowa+rozprowadzenie ok 4500

Temperatura : od 19,5 ( kuchnia ) do 23 pokoje.

W lecie temperatura max 21,5 ( na górze ) ze względu na intensywniejsze wykorzystanie rekuperatora do schłodzenia domu.

Obiady - mniej więcej co drugi dzień .

Kąpiele wannowe codziennie.

Piekę ciasta i mięsko ( najbardziej lubię karkówkę - oczywiście piekarnik elektryczny

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15.02-23.04 672 I tar +1802 II tar =2474 kW 713,76

23.04-26.08 1088 i tar+ 842 II tar= 1930 kW 667,72

26.08 -26.10 573 I tar + 543 II tar= 1116 kW 374,53

 

Dzięki, to jest konkret. Czy możesz dopisać kwoty do zapłaty z tych trzech faktur?

 

Czy ten Legalet można stosować w domu z poddaszem użytkowym?

Można - ale ja mam sam fundament , na górze wystarcza to co z kominka i legalettu dolnego ( nawet myślałem o najtaszych konwektorach- ale okazało sie ,że nie potrzeba).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AUTOMIK1

No to rzeczywiście nie jest drogo (będę Cię monitorował w tym sezonie grzewczym).

Żeby całkiem nie oddać pola :D zauważę jednak, że twoja instalacja nie była tania, ale może warto zainwestować.

Z drugiej strony jakie byłyby koszty, gdyby ten Legalet ogrzewać gazem? Może jeszcze taniej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie dlatego inwestor nie warto budować domów z dużym zapotrzebowaniem na energię. Jakżesz wspaniale ten wątek się rozwija, że najlepsze argumenty dają oponenci. Jeszcze się z czymś takim nie spotkałem. Ja mam zamiar wybudować dom z takim zapotrzebowaniem by nie było potrzeby zamawiać dodatkowej mocy na cele grzewcze (max 12-15kW wykorzystywane wyłącznie w nocy) Inwestor w Twoim wypadku prąd musiałby stanieć 4-5 razy by był opłacalny (lub o tyle musiałaby się wzrosnąć cena gazu) Podłączenie piecyka na prąd do wodnego CO to strata na poziomie 20% w stosunku do bezpośredniego ogrzewania prądem

KvM

Sorry ale chyba coś ci sie już kompletnie potentegowało :-? Od kiedy to jestem oponentem zmniejszania zapotrzebowania na cieplo :o . Przewiń troche do przodu i poczytaj co pisze w tej sprawie. Cały czas podkreślam małe zapotrzebowanie i tanie paliwo. Następna sprawa to 12-15kW co to za chata tak podle docieplona że ma takie zapotrzebowanie. Następna sprawa niby od kiedy podłaczenie kociołka elektrycznego do wodnego c.o. to strata 20% :o :D Niby gdzie te 20% prądu się podziewa niby którędy wychodzi z budynku ?? Jak tak bediesz liczył to sprawność c.o. jakiegokolwiek to będzie 0% bo w całosci pojdzie na pokrycie strat w budynku. KvM podejdź do tematu na spoko i bez nerw :wink: :D

Pozdrawiam

 

nic mi się nie pontetegowało inwestor.

12-15kW nie jest mocą potrzebną mocą przyłącza. Należy zostawić 2-4kW rezerwy na urządzenia pracujące w nocy. Jeśli zakładamy pracę wyłącznie w drugiej taryfie w nocy czyli przez 8 godzin, to zapotrzebowanie na moc grzewczą należy pomnozyć przez 3. Jeśli więc podaną przeze mnie moc 15kw zastosujemy do podanego wzoru to wyjdzie nam moc grzewcza nazwijmy ją "porównywalną" 4kW. Dom który ma zapotrzebowanie na maxymalną moc grzewczą na takim poziomie musi być odpowiednio docieplony. Niewątpliwie jednak ze względu na charakter pracy zdecydowanie lepsza byłaby podłogówka lub ogrzewanie ścienne niż konwektory.

 

Co do potrzebnej mocy w stosuku do urządzeń. Ja mam obecnie urządzenia w sumie o mocy ok 30kW, a moc przyłączeniowa to 6kW. Dzięki sterowaniu i przłącznikom priorytetowym b żadko dochodzi "wysadzenia korków" (zwykle gdy się zegary rozsynchronizują). Oczywiście nikogo nie namawiam do takich działań - po prostu taką mam sytuację, a nie opłaca mi się tego zmieniać ze względu na wizję niedalekiej przeprowadzki.

W każdym razie standardowa moc zamawiana do domu jednorodzinnego 12-15kW będzie wystarczająca do ogrzewania przy odpowiednim dociepleniu domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KvM

Chiba jednak ci się cóś potentegowało :wink: :D Przeczytaj uważnie bo lecisz znowu po łebkach bez wnikania :wink: . Mi chodzi o to że posądzasz mnie o to że jestem przeciwmnikiem docieplania:

Właśnie dlatego inwestor nie warto budować domów z dużym zapotrzebowaniem na energię. Jakżesz wspaniale ten wątek się rozwija, że najlepsze argumenty dają oponenci.

Czy to nie Ty napisałeś ?? :D

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

inwestor to było w odpowiedzi na:

Tylko to nie jest taka prosta sprawa. Wiele linii energetycznych jest starych. Budowane były dla zsilenia przysłowiowej żarówki. Sa bardzo duże problemy ze skablowaniem linii napowietrznych a co dopiero wymiana trafo i budowa nowych linii na wieksze prądy. Dostosowanie linii przesyłowych do znacznie wiekszego poboru pradu to duże nakłady inwestycyjne. Kto niby za to ma zapłacić. Przecież to znacznie zwiekszy koszty przesyłu. Więc owszem prąd może być tańszy ale z przesyłem będzie różnie.

Ty jakby nie patrzeć ciągle stoisz na stanowisku, że lepiej wydać kasę na drogi system grzewczy (na gaz) i przeciętne ocieplenie (zgodne z dzisiejszymi stanadardami, albo niewiele lepiej). Sam napisałeś, że Twoje ściany mają u 0,28 (raczej więcej, ale niech Ci będzie). Dom postawiony zgodnie z "tradycją" i takimi stanadardami faktycznie będzie potrzebował dodatkowej mocy jeśli prąd stanieje na tyle by opłacało się zrezygnować z gazu i w tym momencie faktycznie potrzebna będzie dodatkowa moc, która może się okazać niedostępna.

Jeśli pójdzie się drogą, którą ja proponuję, czyli na etapie budowy obniży się zapotrzebowanie na energię 2-4 razy, to dla niedużych domów nie trzeba będzie dodatkowej mocy - wystarczy to co jest w standardzie (12-15kW).

 

W kwestii strat. Być może są one trochę mniejsze (założyłem 10% strat na piecu). Literatura fachowa podaje jednak straty na poziomie 5% dla przesyłu i 5% na sterowaniu dla wodnej instalacji CO. Nie pytajcie mnie dlaczego, ale takie wartości przyjmuje się przy obliczaniu zapotrzebowania na ciepło. W kwestii 5% na sterowaniu sprawa jest oczywista - amplituda wachań temperatury i dokładność sterowania wynosi ok 1C i pokrywa się to z "kosztem" podniesienia temperatury w domu o 1C (5-6%).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KvM

Dziad swoje a Baba swoje piszę że najlepiej jest mieć dobrze docieplony dom i tanie paliwo a Ty ciage ża ja niby drogą instalacje i takie sobie ocieplenie preferuję. Tak to do niczego nie dojdziemy. To że mam ściany 0,28 to nie oznacza wcale że stawiam swój dom za wzór i przykład do naśladowania. Pożyjemy zobaczymy ściana jest jdnowarstwowa bo takie były założenia organizacyjne i tak zaplanowane zostały koszty budowy. Że na ocieplenie i tynki miało nie starczyć. Najsensowniejsza ciepła ściana w umiarkowanej cenie to właśnie jednowarstwowa. Ładnie bym teraz wygladał gdybym sobie 2W zafundował i bez ocieplenia zaczał grzać. To już pewnie na rachunki za ogrzewanie bym termoizolacje razem z tynkami w dwa lata przepuścił.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Długo to trwało ale udało się przeczytać. Do niedawna nosiłem się z zamiarem zastosowania wyłącznie ogrzewania elektrycznego plus kominek z DGP. Pierwotnie były to grzejnmiki akumulacyjne z rozładowaniem dynamicznym no i oczywiście prąd dwutaryfowy. Długo to trwało, w przekonaniu o wyższości tego rozwiązania nad tradycyjnym wodnym utwierdzały mnie niskie koszty inwestycyjne ogrzewania elektrycznego. Jednak w przypadku nowoczesnych grzejników akumulacyjnych te koszty nie są małe. Ponadto w przypadku "nawrócenia się " na tradycyjne ogrzewanie i tak trzeba ponieść koszty stworzenia nowej instalacji od podstaw, a nawet więkrzych, bo związanych z dewastacją wnętrz. Na temat kosztów eksploatacji można oczywiście się kłócić bez końca, kiedyś oglądałem wywód matematyczny, że 2 plus 2 to 5, ale nie w tym rzecz. Najlepiej zrobić tak, żeby nie odciąć sobie drogi na przyszłość. Zrobić instalację centralnego ogrzewania wodnego na etapie budowy domu. W zależności od sytuacji, jaka będzie przed zasiedleniem wybrać dogodny dla siebie sposób. Ktoś już o tym pisał, że jak się uprzeć to można władować grzałę do wymiennika i już mamy elektryczne orzewanie. Po przemyśleniach będę ogrzewałĸ gazem i kominkiem z płaszczem wodnym. Myślę, ze aby zgrać te "kotły" zastosuję wymiennik ciepła (instalacja wodna będzi eoczywiście zamknięta), do którego w przyszłości mogę dopiąć jakieś inne źródło ciepła, możliwe że będzie to urządzenie elektryczne.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...