Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wiązary - optymalny stopień nachylenia dachu


Ka_Be

Recommended Posts

... gdybym mógł to zrobiłbym bezokapowy dach o kącie 35* nawet kosztem zmniejszenia tej powierzchni (spokojnie wystarczyło by mi połowa tego co jest). Wtedy koszt wiązarów i dachu byłby o ładnych kilka tyś mniejszy.

 

Dzięki Slawskip - właśnie o tym myślałem zakładając ten wątek :) i powoli układa mi sie w głowie co mam zrobić

 

Jeśli mogę jeszcze podrążyć temat:

AD2 - planujesz zrobić ściany i sufit tego 'pomieszczenia' na strychu ? (ja zakładałem że będzie tylko podłoga, bo i tak będzie to nieocieplone) - jakiś konkretny powód ?

6. dlaczego bezokapowy dach ? żeby było nowocześnie ? mi wszyscy doradzają okap i to duży - 0,8-1m

7. dlaczego akurat 35* nachylenia byś robił ? ja wstępnie planuję 30* bo wizualnie (podobne gotowe projekty) ładnie to wygląda, a pod katem PV nie ma większego znaczenia - chyba 1-2% mniejsza wydajność jeśli dobrze pamiętam (to dla Polski centralnej) - no i jak sam piszesz im mniejsze tym koszt niższy

8. rekuperator - zamierzasz wstawić do tego 'pomieszczenia' ? jeśli tak to jakaś obudowa i ocieplenie ? wełna ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście możesz się nie zgadzać. Strych nie jest pomieszczeniem użytkowym. Rozstaw wiązarów osiowo około 90 cm. A co z wejściem. Na strych czyli wejście okazjonalne opuszczane schody . Tak duży strych tylko przy dachu dwuspadowym a przy kopercie praktycznie schowek w centrum. Pozdrawiam.

 

dzień dobry, pozwolę sobie zabrać głos. Mam parterówkę 150 m2 ( łącznie z garażem i kotłownią), dach kopertowy. W momencie projektowania wiązarów zleciłem także zaprojektowanie "strychu" na nieogrzewanym poddaszu - wyszedł całkiem spory :), około 25 m2. Wiązary tam gdzie podłoga strychu są "masywniejsze" - widać wizualnie, że to jest wzmocnione . Osobiście nie odważyłbym się na kombinowanie ze strychem bez fachowego projektu zrobionego przez specjalistę od wiązarów

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam parterówkę 150 m2 ( łącznie z garażem i kotłownią), dach kopertowy.

150m2 - duża powierzchnia (u mnie będzie dużo mniejsza), a pytanie jeszcze jaki masz kąt nachylenia dachu i kształt domu (kwadrat/prostokąt) ?

Ja biorę pod uwagę także inną korzyść - dużą połać dachu od południa - pod kątem PV.

 

Osobiście nie odważyłbym się na kombinowanie ze strychem bez fachowego projektu zrobionego przez specjalistę od wiązarów

Absolutnie nie zamierzam kombinować - projekt i wykonanie trafi do firmy od prefabrykowanych wiązarów.

Chciałbym tylko wiedzieć (na etapie tworzenia projektu domu) jaki kąt dachu będzie najlepszy.

 

 

Apropos dachu kopertowego vs. dach dwuspadowy - ciekawy filmik wkleił Kaizen na innym moim wątku:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?359615-Jak-znale%C5%BA%C4%87-taki-projekt

 

Czy faktycznie koszty wiązarów byłyby dużo wyższe przy dachu kopertowym ?

Jak w ogóle porównać całość kosztów: strop + dach + ściany szczytowe (lub ich brak) + rynny ?

Trochę dużo zmiennych się robi (ściana szczytowa, gąsiory vs. dachówki krańcowe, jeśli blacha to ilość odpadów, itp.) do takiego porównania.

W moim przypadku dachówka cementowa (choć cały czas się zastanawiam nad blachą).

Edytowane przez Ka_Be
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dachu kopertowym cenę podnoszą i nietypowne dźwigary (wiązary) i gąsiory.

 

... ale za to w dwuspadowym są dachówki krańcowe i ściana szczytowa.

Na wątku o którym wspomniałem Kaizen napisał:

"Koszt samego dachu nie jest zauważalanie większy. Za to trzeba dobudować ściany szczytowe. Więc persaldo wychodzi drożej."

 

Znacie jakąś stronkę lub wątek na forum gdzie ktoś to dokładnie policzył i porównał ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

150m2 - duża powierzchnia (u mnie będzie dużo mniejsza), a pytanie jeszcze jaki masz kąt nachylenia dachu i kształt domu (kwadrat/prostokąt) ?

Ja biorę pod uwagę także inną korzyść - dużą połać dachu od południa - pod kątem PV.

 

prostokąt, 25 stopni, "sufit" strychu na około 2.5 m

 

Absolutnie nie zamierzam kombinować - projekt i wykonanie trafi do firmy od prefabrykowanych wiązarów.

Chciałbym tylko wiedzieć (na etapie tworzenia projektu domu) jaki kąt dachu będzie najlepszy.

 

 

Apropos dachu kopertowego vs. dach dwuspadowy - ciekawy filmik wkleił Kaizen na innym moim wątku:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?359615-Jak-znale%C5%BA%C4%87-taki-projekt

 

Czy faktycznie koszty wiązarów byłyby dużo wyższe przy dachu kopertowym ?

Jak w ogóle porównać całość kosztów: strop + dach + ściany szczytowe (lub ich brak) + rynny ?

 

mam dachu około 320 m2, koszt wiązarów + montaż ( w tym "koszt" stryszku) około 40 tys., wiązary grubości 5 cm ( to ważne bo niektóre firmy dają deseczki :) nawet 4 cm i węzsze - niby wytrzyma ale,,,) ceramika + akcesoria około 32 tys., rynny (tytan/cynk antrha, bez rur spustowych ) + blacha na obróbki dachowe (komin, pas nad i podrynnowy, ...etc) - około 10 tys. , dekarze robocizna około 38 tys. , OSB na poszycie około 10 tys, papa około 8 tys - w końcu okazja aby to policzyć..:))) razem dach = około 140 tys.

 

Trochę dużo zmiennych się robi (ściana szczytowa, gąsiory vs. dachówki krańcowe, jeśli blacha to ilość odpadów, itp.) do takiego porównania.

W moim przypadku dachówka cementowa (choć cały czas się zastanawiam nad blachą).

 

 

prostokąt, 25 stopni, "sufit" strychu na około 2.5 m

mam dachu około 320 m2, koszt wiązarów + montaż ( w tym "koszt" stryszku) około 40 tys., wiązary grubości 5 cm ( to ważne bo niektóre firmy dają deseczki :) nawet 4 cm i węzsze - niby wytrzyma ale,,,) ceramika + akcesoria około 32 tys., rynny (tytan/cynk antrha, bez rur spustowych ) + blacha na obróbki dachowe (komin, pas nad i podrynnowy, ...etc) - około 10 tys. , dekarze robocizna około 38 tys. , OSB na poszycie około 10 tys, papa około 8 tys - w końcu okazja aby to policzyć..:))) razem dach = około 140 tys.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Slawskip - właśnie o tym myślałem zakładając ten wątek :) i powoli układa mi sie w głowie co mam zrobić

 

Jeśli mogę jeszcze podrążyć temat:

AD2 - planujesz zrobić ściany i sufit tego 'pomieszczenia' na strychu ? (ja zakładałem że będzie tylko podłoga, bo i tak będzie to nieocieplone) - jakiś konkretny powód ?

6. dlaczego bezokapowy dach ? żeby było nowocześnie ? mi wszyscy doradzają okap i to duży - 0,8-1m

7. dlaczego akurat 35* nachylenia byś robił ? ja wstępnie planuję 30* bo wizualnie (podobne gotowe projekty) ładnie to wygląda, a pod katem PV nie ma większego znaczenia - chyba 1-2% mniejsza wydajność jeśli dobrze pamiętam (to dla Polski centralnej) - no i jak sam piszesz im mniejsze tym koszt niższy

8. rekuperator - zamierzasz wstawić do tego 'pomieszczenia' ? jeśli tak to jakaś obudowa i ocieplenie ? wełna ?

 

co do ścian strychu, to jeszcze nie wiem jak to będzie wyglądało. Na pewno będzie podłoga.

 

jeśli chodzi o brak okapu, to podobają się nam (mi i mojej małżonce) takie stodoły bez okapu. Dodatkowo nie trzeba robić podbitki, a sam dach wychodzi mniejszy. Co do kąta nachylenia dachu, to 35* jest optymalny pod panele fotowoltaiczne, oraz sam dach byłby mniejszy, a sam dom trochę niższy.

 

Jeśli chodzi o rekuperator, to na 99% będzie w pomieszczeniu technicznym, natomiast w warstwie ocieplenia będą szły kanały wentylacji mechanicznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Trzeba to indywidualnie policzyć. Czyli kosztorys (R+M) kłania się.

 

Dokładnie o to mi chodzi ale musiałbym mieć dwa kompletne projekty (różniące się w tym przypadku dachem) i poprosić o dwie osobne wyceny tego samego wykonawcę - czyli nierealne - ale może ktoś to już kiedyś zrobił ???

Szukam w necie, na forum, na YT, itp i nigdzie nie znalazłem dokładnych dwóch wycen i porównania - wszędzie tylko dość ogólne porównanie 'podobnych' domów/projektów (jeden z dachem kopertowym, drugi z dwuspadowym), a to nie jest miarodajne porównanie.

 

 

Tutaj masz dobrze opisane odnośnie dachu kopertowego, dwuspadowego i pokrycia go blachą oraz dachówką.

 

Tak, filmik widziałem (nawet pisałem o nim trochę wyżej - wklejony na inny mój wątek na forum) - warto zobaczyć bo daje jakiś pogląd, ale trochę jak wyżej: bez dokładnych wyliczeń obu opcji ciężko jest porównywać.

 

 

... wiązary grubości 5 cm ( to ważne bo niektóre firmy dają deseczki :) nawet 4 cm i węzsze - niby wytrzyma ale,,,)

 

MiroMirek - dzięki za wpis, ale nie bardzo rozumiem obaw przed węższymi deskami.

Jeśli to jest wyliczone i przez firmę od prefabrykatów to chyba nie powinno być problemem.

Kilka razy się tu za to przewijało, że problematyczny może być rozstaw między wiązarami, tzn. nie powinien być zbyt duży.

 

 

Co do kąta nachylenia dachu, to 35* jest optymalny pod panele fotowoltaiczne...

 

Jeśli nic nie pomyliłem (jakiś czas temu to sprawdzałem) to różnica między optymalnym 35* a np 30* to straty rzędu 1-2% więc chyba nie trzeba się przejmować.

Edytowane przez Ka_Be
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodatkowo zapytam (może to dla was oczywiste, ale tak jak już pisałem jestem kompletnym laikiem i wszystkiego uczę się od zera:

 

1. Wstępny plan był taki żeby na wiązary dać membranę i dachówkę cementową (choć zastanawiam się nad blachodachówką, bo strych będzie nieużytkowy), ale dziś na forum przeczytałem, że jednak lepiej zrobić pełne deskowanie i papę.

 

Jak to się ma do wiązarów - czy pełne deskowanie można robić tak samo jak przy więźbie (gdzie drewno ma grubszy przekrój, niż pas górny wiązarów) ?

Jeśli połać dachu będzie nieocieplona (ocieplenie poziome) to ma to jakieś znaczenie ? czy wtedy sama membrana będzie OK ?

@Andrzej Wilhelmi - nie ukrywam, że liczę na twoją radę :)

 

 

2. Schody strychowe

Rozstaw wiązarów osiowo około 90 cm. A co z wejściem. Na strych czyli wejście okazjonalne opuszczane schody . .

 

Dopiero przed chwilą sobie uświadomiłem, że u mnie schody strychowe (a właściwie to właz do opuszczanych schodów) trafi poprzecznie do pasa dolnego wiązarów. Korytarz na piętrze będzie równolegle do kalenicy.

Piętro będzie bardzo zbliżone do tego - https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-milowonkach-2-m36320ba961372

 

Jest jakieś rozwiązanie, jeśli rozstaw wiązarów ma być max 90 cm ?

Czy można zrobić jedną 'lukę' w pasie dolnym trochę szerszą (np. 110-120 cm) , a reszta 90 cm ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie krycie wstępne należy wykonać papą. Na poszycie radzę zastosować płytę OSB wystarczy grubość 12 mm. Wykonanie wiązarów należy zlecić firmie, która wykonuje wiązary z elementów o grubości 5 cm. Natomiast odnośnie rozstawu przyjmuje się max. 90 cm ze względu na łaty, których typowe przekroje to 4x6 cm lub 5x5 cm albo oszczędne 4x5 cm. Szersze pola mogą powodować uginanie łat co daje efekt wizualny potocznie zwany "łódkowaniem" dachu. Oczywiście jedno czy dwa pola mogą być szersze a przy sztywnym poszyciu łaty można podeprzeć po środku pola dodatkową kontrłatą. Podobnie rzecz się ma z podłogą na strychu. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykonanie wiązarów należy zlecić firmie, która wykonuje wiązary z elementów o grubości 5 cm. Natomiast odnośnie rozstawu przyjmuje się max. 90 cm ze względu na łaty, których typowe przekroje to 4x6 cm lub 5x5 cm albo oszczędne 4x5 cm. Szersze pola mogą powodować uginanie łat co daje efekt wizualny potocznie zwany "łódkowaniem" dachu.

Panie Andrzeju, wtrącę się ze swoim problemem - po jakim mniej więcej czasie występuje łódkowanie?

Mam wiązary z elementów o grubości 4,5 cm, rozstawione zwykle osiowo co 105 cm, największy odstęp, omijający komin, to nawet jakieś 115 cm. Dwa lub trzy odstępy są mniejsze niż 105.

Dach z folią dachową, bez sztywnego poszycia, łaty - pewnie nawet te oszczędne. Dachówka ceramiczna marsylka.

Wydaje się, że w tej kwestii popełniono wiele z możliwych do popełnienia błędów. Mimo to, po 7 latach od krycia, połacie wydają się płaskie, bez efektu łódkowania. Czy to, że nie wystąpił do tego czasu coś znaczy, czy to tylko kwestia czasu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro do tej pory nie wystąpiło ugięcie łat to pewnie już nie wystąpi choć trudno to przewidzieć. Wszystko zależy od kąta nachylenia połaci. Przy nachyleniu powyżej 35* takie zjawisko jest mało prawdopodobne. Najczęściej występuje na dachach krytych dachówką karpiówką w koronkę bo wówczas każda łata jest obciążona dwoma rzędami dachówek. No i duże znaczenie ma tu śnieg. Ostatnio w Polsce bez znaczenia co nie oznacza. że może przyjść śnieżna zima a wówczas prawdopodobieństwo ugięcia łat znacznie wzrasta. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...