Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Dzień dobry. Jestem Jacek - nowy na forum.

 

Zadam pytanie, na które pewnie znalazłbym odpowiedź w różnych tematach, ale na pewno sporo czasu by mi to zajęło, a może niektórzy z Was, czytali, szybciej odnajdą interesujące mnie wątki i podlinkują, na co bardzo liczę i z góry serdecznie dziękuję. Może inni mają własne przeżycia lub przemyślenia, za które również będę wdzięczny.

 

Planujemy z żoną budować dom typu "stodoła", bez garażu w bryle ok 9x14 (rozpoczęcie prac ok 2021, więc trochę czasu jest na przemyślenia), bo żona chce mieć 3 pokoje + salon na parterze. Dodatkowo chcielibyśmy piwnicę (z uwagi na korzystne warunki gruntowe) i poddasze użytkowe lub strych na "różne rzeczy".

 

Na działce pod warstwą humusu żółty piasek (badań nie robiłem, ale dookoła woda gruntowa na poziomie 3 - 3.6 m głębokości), powierzchnia działki ok 0.5 m nad powierzchnią asfaltu na drodze.

 

Obczytałem się i wydaje mi się, że najkorzystniej będzie zrobić płytę fundamentową, na niej piwnicę (w technologii białej wanny - bo jeśli miałbym mieć kiedyś wilgoć w piwnicy to gra nie warta świeczki) strop monolityczny (mamy w okolicy kilka betoniarni).

 

 

Pytanie dotyczy właśnie tego co pod ziemią:

Ktoś może mi przybliżyć swoje doświadczenia z połączenia płyty i piwnicy w technologii białej wanny?

 

 

 

Z góry dziękuję za zainteresowanie i odpowiedzi. Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radze być bardzo ostrożny z technologią białej wanny.

Czy nie zamierzasz dawać hydroizolacji? Bo to chyba jest biała wanna - jeśli tak, to radzę, żebyś się trzymał od tej technologii z daleka, i pamiętaj, nie ma betonu w pełni wodoszczelnego i prawie każdy beton podciąga wodę kapilarnie.

Niech ci to da do myślenia.

Piszę to jak osoba, która w tym roku robiła piwnicę na płycie fundamentowej. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pierwszej chwili chciałem zrobić płytę. Na nią dać grubą warstwę izolacji (czy nawet dwie warstwy) np lepiku, czy żywicy. Na tym wymurować ściany piwnicy i je z zewnątrz również powlec izolacją, a na styku ścian zewnętrznych i płyty dołożyć jeszcze dodatkowo.

Później jednak przeczytałem na jednym z portali, już nie pamiętam gdzie, że technologia białej wanny to jedyna, która daje szczelność na długie lata.

Teren w moich okolicach ogólnie jest suchy i piaszczysty, ale wolałbym uniknąć sytuacji gdzie po kilku (nastu) latach w piwnicy pojawi mi się wilgoć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biała wanna to płyta monolityczna, (denna) uszczelniony styk pod ścianą (np taśma betonitowa) na tym wylewana ściana monolityczna. Ściany z zewnątrz się izoluje. Sposób izlocaji dobiera się do warunków wodnych w danym terenie. To nie sam beton zapewnia szczelność przeciw wilgoci.

 

Murowanie piwnic z bloczków to duży błąd. Trudno uszczelnić i trzeba pamiętać ze grunt napiera na ściany -potrzebna spora ilość rdzeni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teren w moich okolicach ogólnie jest suchy i piaszczysty, ale wolałbym uniknąć sytuacji gdzie po kilku (nastu) latach w piwnicy pojawi mi się wilgoć.

Jeśli zrobisz źle, to pojawi się znacznie szybciej niż po kilku(nastu) latach.

Zaraz pojawią się mądrale, którzy powiedzą, ze moja porada jest zbędna, za droga, itp., ale jak chcesz spać spokojnie, to:

- beton podkładowy grubości 10cm wystający 10cm poza krawędź płyty,

- na nim hydroizolacja polimerowo-bitumiczna,

- na tym płyta fundamentowa,

- na płycie ściany piwnicy, najlepiej wylewane w szalunkach i oczywiście zbrojone,

- na ścianach pod ziemią hydroizolacja polimerowo-bitumiczna,

- na styku betonu podkładowego i płyty fundamentowej (po jej obwodzie) faseta, np. Dichtspachtel.

 

I śpisz spokojnie.

 

Aha, do tego dochodzą jeszcze uszczelnienia przejść kanalizacyjnych, itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biała wanna to płyta monolityczna, (denna) uszczelniony styk pod ścianą (np taśma betonitowa) na tym wylewana ściana monolityczna. Ściany z zewnątrz się izoluje. Sposób izlocaji dobiera się do warunków wodnych w danym terenie. To nie sam beton zapewnia szczelność przeciw wilgoci.

Murowanie piwnic z bloczków to duży błąd. Trudno uszczelnić i trzeba pamiętać ze grunt napiera na ściany -potrzebna spora ilość rdzeni

O... To już jakiś konkret. Tylko czy samej płyty nie trzeba jeszcze dodatkowo czymś uszczelnić?

Murować miałem zamiar w pierwotnej wersji - zanim przeczytałem o białej wannie, ale przyznam szczerze o napieraniu gruntu nie myślałem, specjalistą nie jestem, a wydawało mi się, że nacisk górnych kondygnacji na wieniec ścian piwnicy załatwi sprawę.

 

Jeśli zrobisz źle, to pojawi się znacznie szybciej niż po kilku(nastu) latach.

Zaraz pojawią się mądrale, którzy powiedzą, ze moja porada jest zbędna, za droga, itp., ale jak chcesz spać spokojnie, to:

- beton podkładowy grubości 10cm wystający 10cm poza krawędź płyty,

- na nim hydroizolacja polimerowo-bitumiczna,

- na tym płyta fundamentowa,

- na płycie ściany piwnicy, najlepiej wylewane w szalunkach i oczywiście zbrojone,

- na ścianach pod ziemią hydroizolacja polimerowo-bitumiczna,

- na styku betonu podkładowego i płyty fundamentowej (po jej obwodzie) faseta, np. Dichtspachtel.

I śpisz spokojnie.

Aha, do tego dochodzą jeszcze uszczelnienia przejść kanalizacyjnych, itp.

Po to właśnie zacząłem ten temat, żeby spać spokojnie, skoro już planuję włożyć niemałe środki w ziemię, to po to żeby korzystać z całej kondygnacji długo i spokojnie.

A nie łatwiejszym rozwiązaniem byłoby:

1) Zrobić płytę o te 10cm wystającą

2) Następnie ją zabezpieczyć tą hydroizolacją (znalazłem taką w wiaderkach po 15l za 650zł ciekawe jak z wydajnością tego, tzn ile by poszło na ok 130-135 m2 płyty), tylko wtedy jakąś posadzkę wypadałoby na takiej płycie dać (po zalaniu ścian).

3) Dopiero na tym wylać ściany boczne i je zabezpieczyć z zewnątrz, a na łączeniu dodatkowo faseta (ją też dla pewności zabezpieczyć tym preparatem?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O... To już jakiś konkret. Tylko czy samej płyty nie trzeba jeszcze dodatkowo czymś uszczelnić?

Murować miałem zamiar w pierwotnej wersji - zanim przeczytałem o białej wannie, ale przyznam szczerze o napieraniu gruntu nie myślałem, specjalistą nie jestem, a wydawało mi się, że nacisk górnych kondygnacji na wieniec ścian piwnicy załatwi sprawę.

 

 

Uszczelnienie płyty zależne jest od wody jeżeli woda jest to pod plyta na chudym betonie.

 

Co do nośności na parcie tu na 100% odpowiem że same bloczki to za mało. U siebie mam piwnicę, chciałem wylewane ściany ale nie znalazłem nikgo kto by się w rozsądnych pieniądzach podjął szalowani ścian w całości. Zrobiłem coś w rodzaju hybrydy, 150 lub 160cm od lawy mam wylane ściany i wypuszczone co 1,5-2 metry rdzenie, na wylanych ścianach murowałem bloczki a na końcu zalałem rdzenie (zbrojone). Piwnica pod ziemią zero budynku jest jakieś 40cm nad terenem. Na styku ściany monolitycznej z bloczkami mam rysę poziomą. W 2 miejscach były na krawędziach rysy pionowe. Cała ściana z bloczka byłaby sporo mocniej porysowana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

- beton podkładowy grubości 10cm wystający 10cm poza krawędź płyty,

- na nim hydroizolacja polimerowo-bitumiczna,

- na tym płyta fundamentowa,

- na płycie ściany piwnicy, najlepiej wylewane w szalunkach i oczywiście zbrojone,

- na ścianach pod ziemią hydroizolacja polimerowo-bitumiczna, (...)

@Robinson74

Czyli jeśli chciałem robić płytę z przegłebieniami (czy jak to się fachowo nazywa) pod ścianami nośnymi, kominami, to w Twoim rozwiązaniu przegłębienia zbrojone powinienem zrobić już w tej warstwie pod płytą, a na to wylać powiedzmy 20cm równej płyty ?

Czyli de facto zrobić płytę jakby w "dwóch częściach" a między nimi miałaby być izolacja. Dobrze rozumiem? Przy czym jeszcze pod wszystkim byłoby ocieplenie płyt XPS.

Jeszcze zastanawiałem się co do hydroizolacji bo gdzieś wyczytałem, że niektóre hydroizolacje rozpuszczają styropian.

Czy może zastosować niedawno opisane na stronie muratora szlamy mineralne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszesz, że chciałbyś płytę z "przegłębieniami", ale przecież to chyba nie Ty sam projektujesz sobie płytę?

Ja nie mam żadnych przegłębień, a jedynie dozbrojenie płyty pod ścianami nośnymi piwnicy i tak radziłbym zrobić. Wszystko zgodnie z projektem.

Najpierw beton podkładowy, ale dobry, a nie "chudziak", bo na nim będzie hydroizolacja pozioma całego domu. Potem hydroizolacja (może być dobry szlam), a potem XPS (jeśli faktycznie chcesz mieć styropian pod płytą). Karta techniczna konkretnej hydroizolacji powinna podawać, czy można stosować ze styropianem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...