Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

AC2020 - Ekonomiczna i energooszczędna parterówka 140m2


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 417
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Zachowanie szczelności wełny jest bardzo trudne (gniazdka, przewody, rury). Poprawne układanie także.

Jak wilgoć się*dostanie (a na pewno się*dostanie), to się skondensuje na zewnętrznej płycie OSB (bo ta ma niską paroprzepuszczalność) albo na styropianie (jak jest cienki).

Dlatego tamten Czech nie daje zewnętrznej płyty OSB (ani chyba folii paroszczelnej). Tylko wiatroizolację. Taki sposób układania wełny jest jedyny słuszny.

 

Ale po co się martwić skoro można dać kompletnie szczelną pianę PUR. Dla samoroba to też prościejsze.

 

Temu właśnie ja będę stosował płytę mfp od zewnątrz i od wewnątrz, gdzie w środku ja doszczelnię taśmami i na to dam folię paroizolacyjną, lub pomaluję płyty od środka folią w płynie. To tez jest jakaś opcja. Potem łaty na przestrzeń instalacyjną i do tego podwójne płytowanie gk, a tam gdzie będzie trzeba jakieś ciężkie szafki wieszać to mfp+gk. Więc gniazdka nie będą mi przerywać paroizolacji. Dzięki dodatkowemu rusztu na instalację to też powieszenie obrazu czy szafek nie przerwą izolacji. Kiedyś jak rozmawiałem z jednym gościem od domów prefabrykowanych to mówił że jakieś małe przedziurawienia foli nie są tak szkodliwe jak jej całkowity brak. Oczywiście mnie to nie przekonuje i uważam inaczej, ale to już problem tego gościa. Nie rozumiem o co C chodzi z szczelnością tej wełny. Wełna ma wypełniać konstrukcję by nie było mostków cieplnych i ona nie odpowiada za szczelność. Do tego służy paroizolacja. Nie wiem czy Czech stosuje czy nie stosuje foli bo zdjęć jest zbyt mało by to jednoznacznie stwierdzić. Może stosuje folię w płynie. Musi być solidny spowalniacz pary wodnej od środka. Nie robiąc tego to jest błąd. Wełna jak przyjmie za dużo wilgoci to traci swoją izolacyjność bo lambda spada. Pod tym względem dobra jest wena drzewna bo mimo że pochłonie wilgoć to jej lambda nie spada. Ale jak dla mnie to ona jest trochę za droga. Wole zrobić szczelniejszy dom i dać wełnę. Za odprowadzenie wilgoci w domu odpowiada wentylacja, a nie ściany. Ściany mają być szczelne i ciepłe oraz chronić przed hałasami z zewnątrz. Deska na elewacji tez jest ciekawym rozwiązaniem, ale dobra deska to modrzew, a to tanie nie jest. Ja wolę przykleić na zewnątrz styro by zrobić sobie szczelny termosik. Przy okazji praktycznie nie będzie mostków cieplnych co przy elewacji z deski jest nieuniknione. No ale każdy ma swój sposób na życie i budowę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc o szczelności wełny mam na myśli kwestie folii paroszczelnej. Dyfuzji pary wodnej nie unikniesz niezależnie od wentylacji, to kwestia różnicy temperatur i ciśnień z tego tytułu.

Widzę że chcesz sobie utrudnić życie, jak uważasz. Łaty, podwójne GK? Po co to komu? Straszliwa kombinacja.

Warstwy powinny mieć malejący opór dyfuzyjny od środka na zewnątrz. U ciebie zdecydowanie tak nie będzie. Przykrycie wełny styropianem aż się prosi o punkt rosy w środku szkieletu. Jak już się zdecydowałeś na styropian, to PUR byłby idealnym uzupełnieniem (akustyka). Wystarczy zrobić warstwy następująco od środka: KG, MFP/OSB, PUR w szkielecie, styropian.

 

W innym wypadku mogę ci tylko życzyć aby udało się szczelnie położyć folię od środka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temu właśnie ja będę stosował płytę mfp od zewnątrz i od wewnątrz, gdzie w środku ja doszczelnię taśmami i na to dam folię paroizolacyjną, lub pomaluję płyty od środka folią w płynie. To tez jest jakaś opcja. Potem łaty na przestrzeń instalacyjną i do tego podwójne płytowanie gk, a tam gdzie będzie trzeba jakieś ciężkie szafki wieszać to mfp+gk. Więc gniazdka nie będą mi przerywać paroizolacji. Dzięki dodatkowemu rusztu na instalację to też powieszenie obrazu czy szafek nie przerwą izolacji. Kiedyś jak rozmawiałem z jednym gościem od domów prefabrykowanych to mówił że jakieś małe przedziurawienia foli nie są tak szkodliwe jak jej całkowity brak. Oczywiście mnie to nie przekonuje i uważam inaczej, ale to już problem tego gościa. Nie rozumiem o co C chodzi z szczelnością tej wełny. Wełna ma wypełniać konstrukcję by nie było mostków cieplnych i ona nie odpowiada za szczelność. Do tego służy paroizolacja. Nie wiem czy Czech stosuje czy nie stosuje foli bo zdjęć jest zbyt mało by to jednoznacznie stwierdzić. Może stosuje folię w płynie. Musi być solidny spowalniacz pary wodnej od środka. Nie robiąc tego to jest błąd. Wełna jak przyjmie za dużo wilgoci to traci swoją izolacyjność bo lambda spada. Pod tym względem dobra jest wena drzewna bo mimo że pochłonie wilgoć to jej lambda nie spada. Ale jak dla mnie to ona jest trochę za droga. Wole zrobić szczelniejszy dom i dać wełnę. Za odprowadzenie wilgoci w domu odpowiada wentylacja, a nie ściany. Ściany mają być szczelne i ciepłe oraz chronić przed hałasami z zewnątrz. Deska na elewacji tez jest ciekawym rozwiązaniem, ale dobra deska to modrzew, a to tanie nie jest. Ja wolę przykleić na zewnątrz styro by zrobić sobie szczelny termosik. Przy okazji praktycznie nie będzie mostków cieplnych co przy elewacji z deski jest nieuniknione. No ale każdy ma swój sposób na życie i budowę.

 

Ja mam styropian ryflowany ze styrominu na elewacji ale za porada dr Wojciecha Nitki na opakowaniu był napis że służy do dociepleń domów szkieletowych. W listwie startowej są od strony ściany małe otworki do mikrowentylacji ryfli styropianowych. Mieszkam już 16 lat gdyby coś było nie tak to juz by dało osobie znać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.styropian.in/arbet/styropian-fasada-sciana/styropian-fasada-eps040-na-sciane/styropian-ryflowany-ryflopian-eps-040-arbet-do-drewna_p_536.html

 

Opis produktu

Ryflopian to płyty styropianowe o powierzchni ze specjalnie wyciętymi (ryflowanymi) rowkami, przez które swobodnie przemieszcza się powietrze. Wycięcia mają głębokość 1,5 cm, a ich łączna powierzchnia jest większa od powierzchni gładkiej. Takie rozwiązanie zapewnia w konstrukcjach szkieletowych, oprócz doskonałej izolacji cieplnej, wentylację przestrzeni pomiędzy warstwą izolacji a płytami poszycia. Zapobiega to utrzymywaniu się wilgoci i umożliwia odprowadzanie pary wodnej na zewnątrz.

 

Zastosowanie

Ryflopian jest szczególnie polecany przy wykonywaniu izolacji cieplnej ścian w konstrukcjach szkieletowych domów drewnianych. Pozwala on, poprzez odprowadzanie wilgoci na zewnątrz, wyeliminować niekorzystny wpływ pary wodnej na płyty poszycia. Doskonale sprawdza się również jako materiał ociepleniowy ułożony pomiędzy krokwiami w izolacji cieplnej dachu skośnego (od strony poszycia dachu potrzebna jest szczelina wentylacyjna, przez którą odprowadzana jest wilgoć, zastosowanie Ryflopianu eliminuje konieczność projektowania jej w konstrukcji dachu).

 

 

 

Parametry techniczne

EPS-EN 13163-T1-L2-W2-Sb2-P5-BS115-DS(N)2-DS(70,-)2-TR100

 

Cecha Klasa/Poziom Tolerancja/Wymaganie

Grubość T(1) ± 1 mm

Długość L(2) ± 2 mm

Szerokość W(2) ± 2 mm

Prostokątność Sb(2) ± 2 mm/1000 mm

Płaskość P(5) 5 mm

Wytrzymałość na zginanie BS115 >= 100 kPa

Stabilnośc wymiarowa

w stałych normalnych warunkach laboratoryjnych DS(N)2 ± 0,2%

Stabilność wymiarowa

w określonych warunkach temperatury i wilgotności DS(70,-)2 <= 2%

Wytrzymałość na rozciąganie prostopadle do powierzchni czołowych TR100 >= 100 kPa

Deklarowany współczynnik przewodzenia ciepła λD - <= 0,040 W/(mK)

Klasa reakcji na ogień E

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc o szczelności wełny mam na myśli kwestie folii paroszczelnej. Dyfuzji pary wodnej nie unikniesz niezależnie od wentylacji, to kwestia różnicy temperatur i ciśnień z tego tytułu.

Widzę że chcesz sobie utrudnić życie, jak uważasz. Łaty, podwójne GK? Po co to komu? Straszliwa kombinacja.

Warstwy powinny mieć malejący opór dyfuzyjny od środka na zewnątrz. U ciebie zdecydowanie tak nie będzie. Przykrycie wełny styropianem aż się prosi o punkt rosy w środku szkieletu. Jak już się zdecydowałeś na styropian, to PUR byłby idealnym uzupełnieniem (akustyka). Wystarczy zrobić warstwy następująco od środka: KG, MFP/OSB, PUR w szkielecie, styropian.

 

W innym wypadku mogę ci tylko życzyć aby udało się szczelnie położyć folię od środka.

 

Ale jak robiłem symulacje to punkt rosy nie wychodził mi w konstrukcji tylko jakieś 2cm od zewnątrz w styropianie. Tak więc dalej nie rozumiem skąd Twoja niechęć do wełny. Konstrukcje która preferuje stosuje wiele firm od prefabrykatów i dają styro na zewnątrz. Ich domy jakoś stoją i nic się nie dzieje. Niektóre mają ponad 10 lat. Wiem że to nie jest najdłuższy czas, ale tak robią. PUR w ścianie też rozważam, ale to zależy od ceny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam to przećwiczone.. nie warto. Ja swoje Longi kupiłem za 1,47/Wp, a mogłem mieć jeszcze deko taniej ale nie chciałem dłużej czekać.

Ale piszesz o 8% VAT? Ja pisałem z 23%, chyba lepiej pisać netto;)

Na dodatek mam upatrzony konkretny produkt - Longi Bifacial Half-cut 430W. Takich nie ma w Polsce ani Europie w sprzedaży.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Dostałem pierwszą wycenę wiązarów. Jak na moje oko jakieś 50% za drogo (ceny netto):

Wiązary 19800zł

Montaż 9200zł

Transport 1100zł

Materiały montażowe 2800zł.

Suma: 32900zł netto.

 

Bardzo drogo. Jeżeli kolejne wyceny będą podobne to pewnie załatwię*projekt wiązarów i wykonam je sam. Po wykonaniu pierwszego powinno iść błyskawicznie.

 

Policzyłem sobie wartość drewna C24 w jednym wiązarze: 16m 45x145mm oraz 12m 45x95mm. Przy cenie drewna około 1250zł netto daje to 195zł za wiązar.

 

Wiązarów na części mieszkalnej jest 18, na garażu odrobinę mniejsze 8 sztuk. Sumarycznie 5070zł netto.

Do tego trzeba doliczyć projekt (500-1000zł) oraz markowe płytki perforowane i gwoździe (powiedzmy 3000zł). Koszt samych wiązarów wychodzi 2x niższy, montaż to tylko wynajem dźwigu albo HDSa (1000zł).

 

Uproszczony projekt z wyceny wygląda tak, na ten moment nie upominałem się o korektę ściany szczytowej, która ma być drewniana.

 

y4miZxQced9Z5Y7clVPYMQ-9Tdkjg6i7o7jgtso-6DLb9orswOvnLAP4JrYMsAmHcmJlHME-EkCglu7QQ9fqha_3Kwa1tfs9QFWRlXVqCGv2z71LZVYwPOhaTBOiV2kM4qbdnfLQqFLK6dRJFM2dfEVE2rAIhAlrpG69twCuPGr3X4Ax233WCdcpHgXG_TzT-i5lAfTpbCrTDt-KqCERLyaow?width=1024&height=526&cropmode=none

 

Mamy na forum jakiegoś samoroba, który robił sam wiązary?

Edytowane przez ACCel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po projekt uderz do firmy Rokstal, ja mam od nich projekt wiązarów w garażu. Ostatecznie nie skorzystałem bo mi wiązary gotowe wyszły 3500zł drożej niż robione samemu. Coś dziwne masz te przekroje drewna w tym wyliczeniu, wg mnie wyjdzie dużo więcej niż 200zł/szt.

Wycenę z fabryki masz z kosmosu, pogieło ich, wszystkich. Nic tylko otwierać fabrykę wiązarów i montaż.... taki dach to max 3 dni dla sprawnej ekipy. Dniówka wychodzi całkiem niezła :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście w przekrojach była literówka.

Ma być 45x145mm oraz 45x95mm (tam jest taki jeden wymiar naniesiony 292mm czyli 2x145+przerwa), standardowe wymiary skandynawskie, mam z takich domek.

 

Górna część to 2x630cm, dolna 986cm, w sumie około 26m, już widzę błąd, wziąłem 16m.

Czyli poprawka na kwotę 276 zł netto za drewno na jeden wiązar. Sumaryczna kwota zmienia się na 7180zł netto za drewno.

Dzięki za spostrzegawczość.

 

Ja myślałem że akceptowalna byłaby różnica rzędu 5000zł, żeby nie chciało mi się robić samemu, bo jednak praca z takimi rzeczami to sama przyjemność.

 

A różnice mogę przeznaczyć na dobrą dużą ukośnicę, czy gwozdziarkę pneumatyczną albo grubościówkę, lista jest długa.

Edytowane przez ACCel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejna wycena wiązarów: 34k netto + 9,5k netto montaż. Realizacja 8-10tyg, czyli pewnie mają co robić.

 

Coraz bardziej skłaniam się ku samodzielnemu wykonaniu wiązarów, zwłaszcza że z budową się nie spieszę, w tym roku wystarczy SSZ zrobić, czyli dach w okolicy września, murować będzie ekipa, fundamenty się zobaczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacząłem też robić wyceny styropianu na razie w tradycyjnych rozmiarach.

Neotherm Fasada 031 165 zł brutto.

Neotherm Fasada 033 150 zł brutto.

Neorherm podłoga 039 145 zł brutto

 

Raczej decydował bym się na 033, bo różnica do 031 prawie żadna i myślę że łatwiej wyprodukować 033 i utrzymać jego parametry.

Zobaczę jeszcze oferty na Austrotherm i innych zanim zacznę dogadywać się na cięcie z bloków. Ciekawe ile drożej będą chcieli za to.

 

Z ciekawości patrzyłem na stronę GUNB w kontrolę styropianu i pojawia się tam Neotherm, ale pojawiają się też Austrotherm i inni. Zazwyczaj nie dotrzymują parametrów białego styropianu 040.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie ceny wiązarów zabiły gdy sam sie rozgladalem :) Wiązary zrobione na budowie napewno bedą odstawały jakościa wykonania mimo drewna C24... Co łączone prasą hydrauliczną to jednak nie młotkiem (a przeciez za jakosc sie tam płaci) - taka moja opinia.

 

Osobiscie ostatecznie zdecydowałem się na wykonanie podciągu i rzuceniu na nim Belek stropowych drewnianych i normalnej więźby. Zyskuje duzo wiecej miejsca na strychu no i nosnosc takiego stropu jest wieksza. Co prawda mam wuja dekarza ktory mi więźbe ogarnie po taniości. Wiec liczac wuja wykonanie ławy podciagu itp wyjdzie praktycznie dwa razy taniej :) Wiec napaleniem na wiazary szybko sie nacieszylem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...