Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ekonomiczny 1A po modyfikacjach własnymi siłami


Recommended Posts

Witam wszystkich,

 

Jako że ceny mieszkań w obecnych czasach są przerażająco wysokie postanowiliśmy kupić działkę i wybudować dom, jako że nie mam dużego pojęcia w zakresie budownictwa postanowiłem trochę podrasować swoją wiedzę za pomocą internetu i jak udało mi się wyczytać najtańszym domem jest dom o prostej bryle z dwuspadowym dachem oraz bez piwnicy, także najbardziej z projektów spodobał nam się ekonomiczny 1a pasuję także idealnie do naszej prostokątnej działki, także zakupiliśmy projekt jednak szczegółowo przeglądajac jego specifikacje doszedłem do wniosku iż wcale tani nie będzie (ilość słupów, zbrojeń ścian nośnych jest strasznie wielka), a że chce budować własnymi siłami uznałem że pochłonie to zbyt dużo czasu, dlatego postanowiłem poczynić lekkie modyfikację:

1. Zamiast tradycyjnych fundamentów - płyta fundamentowa(główny atut to szybsze wykonanie)

2. Rezygnacja ze ścian nośnych wewnątrz budynku i zastosowanie dachu wiązarowego

3. Rezygnacja z wysokiego sufitu w salonie

4. pomniejszenie okna tarasowego w salonie

 

Wiem że do budowy mam jeszcze troszkę czasu ponieważ jestem na etapie adaptacji projektu natomiast nie chciałbym popełnić żadnego poważnego błędu którego będę później żałował dlatego mam do was parę pytań:

 

1. Płyta fundamentowa Co sądzicie o dawaniu EPS 200 zamiast XPS pod płytę czytałem i są różne opinie natomiast XPS jest praktycznie dwa razy droższy, myślałem żeby po wyrównaniu terenu i zrobieniu szalunku bocznego z XPSa wylać środek 5cm warstwa chudego betonu i dokładnie wyrównać żeby później z kładzeniem styropianu szło gładko i przyjemnie, czy opaska przeciwwysadzeniowa jest konieczna?

 

2. Mury- Architek radzi mi wybrać Silikaty, natomiast mam pewne obawy o murowanie samemu z tego materiału, nie znam sie na murowaniu, np w betonie komorkowym drobne pomyłki idzie łatwo skorygować poprzez przeszlifowanie powierzchni, tu natomiast już tak kolorowo nie będzie dodatkowo zastanawiałem się nad piana do murowania, co w przypadku Silikatów jest dość nietypowym zabiegiem chyba że ktoś z was miał z tym styczność i może coś podpowiedzieć

 

3. Dach- Czy znacie jakaś godną polecenia firmę na Śląsku wykonująca wiązary w rozsądnej cenie?

 

4. Chciałem także zrezygnować z murowania Szczytów i obić je płytą osb i ocieplić jednak parę osób odwodzi mnie od tego rozwiązania z racji tego że nie powinno się łączyć ze sobą dwóch różnych materiałów ponieważ na scianie w miejscu łącznie mogła łatwo pojawić się pęknięcia dodatkowo murowane szczyty dodatkowo usztywniają całą konstrukcję jakie są wasze spostrzeżenia na ten temat

 

Myślę że na razie to tyle z moich głównych rozważań na tym etapie z góry dziękuję za wszelkie porady

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 202
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Projekty gotowe zawierają dużo przewymiarowanych elementów, często architekci dają jakieś rozwiązania od czapy, które dla ciebie będą oznaczały godziny pracy i tysiące złotych.

 

1. Płyta fundamentowa wymaga mnóstwa pracy przy zbrojeniach. Według mojej oceny nie będzie szybsza niż tradycyjny fundament z lanymi ścianami fundamentowymi. Na dodatek jest droższa o co najmniej kilkanaście tysięcy. Za to możesz wynająć ekipę.

2. Ma sens z uwagą poniżej.

4. Nie ma sensu dostosowywanie pewnych elementów na siłę (o ile tak jest). Zawsze możesz zastosować tańsze okna fix, oraz zwykłe drzwi tarasowe.

 

1. Piasek możesz wyrównać równie dokładnie. Opaska zależy od warunków gruntowych.

2. Jeżeli nie potrzebujesz ogromnej akumulacji lub muru o grubości mniejszej niż 20cm to nie ma sensu stosowanie silikatów, są ciężkie, trudniej się muruje, trudniej się wykonuje instalacje, dodatkowo beton komórkowy 24cm to równowartość około 5cm styropianu.

3. Ja jak zacząłem robić wyceny wiązarów to były tragiczne. Poszukaj w internecie, wyślij im projekt, ocenimy.

4. Murowane szczyty nic nie usztywniają, dopiero beton to robi;) Jakbyś robił murowane to musisz z zewnątrz dać styropian na pełną grubość. I od wewnątrz w jakimś zakresie aby eliminować mostek termiczny. Dla mnie bez sensu, ja będę robił drewniane, wysunięte do czoła styropianu. Tylko pokrycie będzie drewniane. Jak chcesz pokrycie z tynku, to na deski/OSB kleisz jakiś bardzo cienki styropian, robisz klej na siatce, nie ma prawa popękać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie do końca zgadzam się z ACCel'em wiec sam odpowiem na Twoje pytania:

 

1. EPS 200 - ok, ale tylko hydrofobowy, tutaj już nie jest droższy 2x. Wszystko zależy na co zezwoli konstruktor. Olej chudziaki, to czas i pieniądze. Piach wyrównasz na spokojnie albo w jednąalbo drugą, to łatwe i tanie. Jeżeli chodzi o wiązanie to wypożycz wiązarke na aku, pomocnika do cięcia i układania prętów i pójdzie migiem. Dla informacji to sprawna osoba już ułożone pręty o oczku 15x15cm wiąże podczas dniówki 70-80m2 takiej siatki bez problemu.

2. Silikaty to tylko jeżeli baaaardzo zależy Ci na akumulacji i/lub masz głośne sąsiedztwo. Zdecydowanie jednak polecam jako samorób Tobie beton komórkowy. Zarówno w murowaniu jak i przy późniejszych pracach/instalacjach jest po prostu wygodniejszy. Mogę śmiało powiedzieć że jako początkujący z silikatów będziesz murował 2x dłużej!!

3. Jak pisze kolega wyżej, pytaj i jeszcze raz pytaj, potem negocjuj, dzisiejsze ceny wiązarów są wyssane z palca. Takie teksty jak bardzo drogi materiał na kostrukcje możesz wsadzić między bajki, bo chyba od 2 lat nie za wiele się zmieniły ceny, przynajmniej tam gdzie ja kupuje.

4. Też jak pisze ACCel wyżej, murowane szczyty nic nie usztywniają, od sztywności jest konstrukcja dachu/zastrzały, stężenia itp.

 

Zajrzyj do mojego dziennika, mam dwa budynki. Obydwa na płytach, obydwa z wiązarami, jeden ze szczytami murowanymi a drugi z drewnianymi. Trzeci raz zrobił bym drewniane, ale nie sam, tylko gotowe przywiezione wraz z wiązarami i zamontowane dźwigiem.

Jeżeli rezygnujesz z wysokiego sufitu w ekonomicznym to zrób wiązary ze strychem, mozesz też to zagospodarować, wtedy szczyty na równo z murem i ocieplone jak ściany.

 

BTW ekonomiczne są takie tylko z nazwy, to drogie projekty w realizacji mimo prostej bryły. Zobacz sobie grupę ekonomicznych na facebooku, tam ludzie podają kwoty jakie im wyszły to byś się zdziwił jakie te projekty są NIEekonomiczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sebcio dzięki za odpowiedź takie się składa że przeczytałem już twój cały dziennik odnośnie DURIS 3 :),

Faktycznie tego chudziaka sobie podaruję, chyba zrobię tak jak Anonim i najpierw na podsypce rozłożę sobie EPSa zostawiając po bokach pas przeciwwysadzeniowy a na to przykleję burty

Ściany zewnętrzne zrobie chyba z betonu komórkowego na pianie a wewnętrzne z silikatu

Z szczytami przekonaliście mnie do szkieletowych:).

Odnośnie jeszcze płyty to zciekawiła mnie koncepcja zbrojenia rozproszonego w dużym stopniu skróciło by to czas wykonania płyty, kosztowo z tego co sprawdzałem nie ma dużej różnicy orientujesz się może coś w takim wykonaniu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbrojenie rozproszone faktycznie jest duzo szybsze ale malo ktory konstruktor umie obliczyc taka plyte. Jak znajdziesz to spoko. Szybszym rozwiazaniem sa tez gotowe siatki. Calosc wtedy zrobisz w jeden dzien, ale trzeba miec pomocnika bo sam nie ogarniesz takiej siatki.

Z reszta zobacz w dziennik anonima, ostatnio pokazywal pękniecie w plycie wlasnie na zbrojeniu rozproszonym, to nie jest jakies tam male zarysowanie tylko pekniecie. Jestem pewien ze na zwyklym zbrojeniu cos takiego nie mialo by miejsca. Tak sie sklada ze juz troche tych plyt z siatka z pretow zrobilem i nic sie z nimi nie dzieje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Jako że z powodu koronawirusa ciężko w naszym kraju cokolwiek załatwić...

i niestety męczę się bardzo żeby dostać jak najszybciej pozwolenie na budowę choć zapewne jeszcze trochę to potrwa.

Jako że było dużo wolnego czasu postanowiłem przygotować już działkę jak najbardziej będę w stanie i Zrobiłem ogrodzenie i co nieco

Przechwytywanie1.jpg

Przechwytywanie2.jpg

Przechwytywanie3.jpg

Przechwytywanie4.jpg

Przechwytywanie5.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do plyty to zastanow sie nad plyta bez izolacji pod spodem i z opaska pionowa tak jak ma Sebcioc55. Cene plyty robi glownie xps ktory jest strasznie drogi a eps 200 aqua nie jest wiele tanszy a moim zdaniem wiele gorszy. Moim zdaniem to legendarne odcinanie sie od mostkow termicznych przy plycie nie jest warte tych pieniedzy ktore trzeba wydac na xps.

Jezeli murowal bedziesz sam to tylko bk malo ze mur z silki bedzie drozszy to jeszcze sie narobisz na kazdym etapie teraz przy murowaniu pozniej przy instalacjach. Co do wiazarow to niestety takie sa ceny teraz i pozostaje kombinacja. Albo montaz we wlasnym zakresie albo zrobienie calkowicie samemu. Szczytowke oczywiscie rob drewniana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powiem szczerze że nie spotkałem się jeszcze czytając dzienniki żeby ktoś robił bez izolacji pod spodem, najbardziej przekonuje mnie sposób ułożenia samego dołu z 10 cm xpsa i na to przyklejenie burt lub 5 cm xpsa przyklejenie burt i do środka jeszcze 5 cm xps w poprzek z wszystkich dzienników które przeczytałem takie rozwiązanie wydaje mi się najszybsze do wykonania, Murować będę z bk a działówki z silki. Wiązary wysysałem chyba do 15 firm i wszystkie oferty w podobnych cenach wybrałem tą która najbardziej mi sie podobała w cenie 20 tysięcy niestety ważne dla mnie jest szybkość wykonania często pracuje od rana do nocy i poprostu muszę wykorzystywać rozwiązania które jestem w stanie zrobić jak najszybciej lub zlecić jeśli nie wiąże się to z ogromnymi kosztami. Co do szczytów to każdy odradza mi drewniane konstruktor wiązarów jaki i architekt nie wiem czemu. Narazie czekam na zmiany w konstrukcji domu które robi konstruktor i projekt płyty którego się obawiam ponieważ twierdził on że przy płycie to badania gruntu nie są potrzebne choć i tak je zrobiłem i boje się że zaprojektuję jakaś pancerna 30cm grubości :), no ale zobaczymy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

1. Płyta fundamentowa wymaga mnóstwa pracy przy zbrojeniach. Według mojej oceny nie będzie szybsza niż tradycyjny fundament z lanymi ścianami fundamentowymi. Na dodatek jest droższa o co najmniej kilkanaście tysięcy. Za to możesz wynająć ekipę.

 

 

Zdecydowanie, absolutnie się z tym nie zgadzam. Chyba, że warunki gruntowe jakieś dziwne.

 

Mam płytę, co prawda robiła ekipa, ale poszło im to w kilka dni. Droższa nie była od fundamentu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo że to dużo pracy ze zbrojeniem dlatego chce się skonsultować z konstruktorem ponieważ tak naprawdę jak złożę papiery o pozwolenie na budowę mam dwa miesiące na przygotowania myślałem o tym żeby zrobić sobie siatki zbrojeniowe sam i później tylko wiązać te siatki ze sobą
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez sensu z tym zrobieniem siatek. Kupisz prety 12m potem potniesz na kawaleczki np 2 m powiazesz siatke i potem bedziesz laczyl te kawaleczki?

Nie wiem co tu tak wszyscy demonizuja to wiazanie siatki. Robota jest latwa i lekka do tego stopnia ze nawet moja zonka sie nauczyla. Przy bloczkach kobieta Ci nie pomoze bo za ciezko ale przy wiazaniu jak najbardziej. My wiazalismy cegami bo tak nam bylo najlepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ja wiem czy bez sensu jak nie ma się pozwolenia to i tak jest czas na pocięcie i przygotowanie bo nic innego nie zrobię, jeśli przygotuję siatki 4x2m to na dół wychodzi 16 takich siatek do złączenia ze sobą jak dla mnie to sporę ułatwienie odchodzi naprawdę sporo wiązania, będę to robił z kimś także przeniesienie takiej siatki nie będzie sprawiać problemu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, że te siatki będą musiały zachodzić na siebie, więc duża strata materiału ;)

Możesz sobie co najwyżej belki zbrojeniowe porobić, ja tak planuję.

 

 

Zdecydowanie, absolutnie się z tym nie zgadzam. Chyba, że warunki gruntowe jakieś dziwne.

 

Mam płytę, co prawda robiła ekipa, ale poszło im to w kilka dni. Droższa nie była od fundamentu.

 

Spoko, ja też się z Tobą nie zgadzam:no:

Jak widziałem ostatnio jakiś dziennik samoroba to zrobienie samego zbrojenia do płyty zajmowało 8 dni.

Różnica w cenie to beton (niewiele jeżeli porównamy ze ścianami wylewanymi albo bloczkami), zbrojenie (kilka tysięcy), EPS200 (kilka tysięcy), czasami setki ton piachu, w wątku o płycie fundamentowej i moim wklejałem konkretny arkusz z obliczeniami w porównaniu do fundamentu tradycyjnego z wylewanymi ścianami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamietam jak znajomy dewloper budował całe osiedle domków (kilkadziesiat sztuk) .

Płyta była robiona w 3 dni.

 

1. Dzień roboty ziemne , rozłożenie rur , rozłożenie styropianu uwaga EPS100.

2. Drugi dzień rozłożenie gotowych siatek z fi8 15x15.

3. Trzeci dzień zalewanie betonem.

 

Robiły to 2 osoby i tak naprawdę jakby sie mocno sprężyły to w 2 dni by to ogarnęły.

 

Domy stoją kilka lat , żaden się nie zawali.

 

Płytę można tanio i szybko zrobić i wcale nie jest droga.

Znam tego dewelopera i wiem że bardzo dba o swoje zyski i jego inowacje nie mają na celu aby było "lepiej" klientowi aby było taniej dla dewelopera.

 

Co do XPS. To zależy od warunkó gruntowych , bo jak każdy wie woda idzie w dół a nie do góry , wiec jak dom nie leży na terenie ciągle mokrym to nie ma szansy aby zwykły styropian zawilgotniał i w większości nie ma żadnego sensu ładować się w XPS a starczy zwykły EPS200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie, absolutnie się z tym nie zgadzam. Chyba, że warunki gruntowe jakieś dziwne.

 

Mam płytę, co prawda robiła ekipa, ale poszło im to w kilka dni. Droższa nie była od fundamentu.

 

Miałaś wycenę osobno na płytę i na fundament? Jaka cena za poszczególne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tymczasem podnoszę działkę ponieważ w najniższym punkcie byłą około 60 cm niżej od drogi:

mmm.jpg

ffff.jpg

Zostawiam dół pod dom, czy ktoś z forumowiczów nawoził już może piasek dół przed pozwoleniem na budowę czy raczej nie ma co ryzykować, mam dość wysoki poziom wód gruntowych i jak pozostawię taki dół to może się tam robić ładne bajorko dlatego chciałem to już trochę nawieźć piaskiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez weekend udało mi się zamontować panele na ogrodzenie:

panele1.jpg

panele2.jpg

panele3.jpg

 

Apropo zagęszczenia to po ściągnięciu hummusu w nie których miejscach podłoże które zostało jest dość mocno ruchome i mało zbite czy ktoś może poradzić czy to normalne zjawisko i np takie podłoże zagęszcza się jeszcze przed dawaniem piasku lub czy w takim wypadku jest konieczna wymiana tego podłoża (dodam jeszcze że takie zjawisko było bezpośrednio po wybraniu przez koparkę dzień później było już dużo bardziej stabilne ale nie typowo strasznie twarde jak w niektórych miejscach). Poniżej załączam jeszcze zdjęcie z wyniku badań gruntu:

grunt.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam wykop to juz roboty ziemne, ktorych bez zgloszenia rozpoczecia budowy nie wolno robic
hmm pamiętam że też miałem takie rozterki u siebie ale mój kierownik twierdził ze wymiana gruntu może zostać wykonana przed uzyskaniem pozwolenia na budowę i nikt się czepiać nie ma prawa.

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...