Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kolejna prosta stodoła - podkarpacie


Recommended Posts

  • 2 weeks później...
  • Odpowiedzi 139
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Mam już projekt zbrojenia płyty fundamentowej.

Dookoła zbrojenie 4x12, strzemiona co 30 cm. Siatkę dolną i górną Pani konstruktor też zaprojektowała z drutu fi12, oczko 15cm. Jak wszystko przeliczyłem to wychodzi około 5 ton stali. Po krótkiej rozmowie stanęło na tym, że zmieni na fi10, natomiast jak się KB zgodzi to można będzie dać ostatecznie fi8. Patrząc po innych dziennikach fi8 będzie wystarczające. Co o tym sądzicie? Wtedy pójdzie niecałe 2 tony stali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie większość konstruktorów robi na oko z tego co zauważyłem, bo liczyć się nie chce, a oprogramowania nie mają, koszty inwestora też ich mało interesują.

 

A jeżeli by rozważać płytę wykonaną poprawnie to mamy pod spodem dobrze ubite podłoże, więc nie powinno nastąpić ugięcie w dół na środku. Mamy dom, który jest ogrzewany, z opaską przeciwwysadzinową oraz wymienionym podłożem na 30-50cm, więc nie nastąpi podniesienie płyty od mrozu.

Zatem równie dobrze można by projektować płytę jak samą ławę fundamentową na poziomie gruntu, wraz ze scaloną (albo i nie) posadzką bez żadnych wymagań co do zbrojenia. Ewentualnie taka ława by wychodziła poza obrys budynku ale to też nie jest chyba jakiś wielki problem, jeżeli chodzi o ocieplenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już nie wiem co o tym myśleć. Dla świętego spokoju dam pewnie fi10, ale jak tak czytam dzienniki to zazwyczaj jest fi8. Ściany wewnętrzne nie są ścianami nośnymi, ale będą z silikatu więc trochę ważą.

 

Takie coś mi napisała odnośnie zmiany z fi12 na fi10:

"Wtedy wychodzi ok 8kg/m2 arkusza czyli 16kg/m2 płyty (bo zbroimy góra i dolem)"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

L.mark ale to nic nie znaczy, ona podaje ilosc stali na m2 plyty, powinna sprawdzic obciazenia i ugiecia. Porzadni konstruktorzy maja takie programy ktore to liczą, tak samo grubosc betonu. Bo czasami przy nieregularnych kształtach budynku płyta musi być grubsza.

Te prety fi8 to o jakim mialy by byc oczku? Juz plyta z pretami fi10 o oczku 15x15cm ma dosyc "giętkie" siatki, po ktorych sie tak sobie chodzi, trzeba dawac duzo dystansow. Pod wzgledem wykonania i pozniejszej prscy najoptymalniejsza jest plyta z drutu fi12 o oczku 20x20cm. Taka z drutu fi8 to bedzie sie uginac wyginac jak pijana :)

 

Accel taka płytę (ławy w kształcie płyty) ma santosz tutaj na forum, nie slyszalem zeby mu sie cos waliło ;) szkoda ze takich plyt nikt nie projektuje, wtedy taka płyta byla by dziecinnie prosta i spoooro tańsza no i najwazniejsze szybsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

L.mark ale to nic nie znaczy, ona podaje ilosc stali na m2 plyty, powinna sprawdzic obciazenia i ugiecia. Porzadni konstruktorzy maja takie programy ktore to liczą, tak samo grubosc betonu. Bo czasami przy nieregularnych kształtach budynku płyta musi być grubsza.

Te prety fi8 to o jakim mialy by byc oczku? Juz plyta z pretami fi10 o oczku 15x15cm ma dosyc "giętkie" siatki, po ktorych sie tak sobie chodzi, trzeba dawac duzo dystansow. Pod wzgledem wykonania i pozniejszej prscy najoptymalniejsza jest plyta z drutu fi12 o oczku 20x20cm. Taka z drutu fi8 to bedzie sie uginac wyginac jak pijana :)

 

Accel taka płytę (ławy w kształcie płyty) ma santosz tutaj na forum, nie slyszalem zeby mu sie cos waliło ;) szkoda ze takich plyt nikt nie projektuje, wtedy taka płyta byla by dziecinnie prosta i spoooro tańsza no i najwazniejsze szybsza.

 

Pani konstruktor ma podesłać obliczenia to je tutaj wstawie.

 

Tymczasem otrzymałem OZC od Asolta. Jak dla mnie wygląda fajnie, 48,8 kWh/m2 czyli 5700 kWh/rok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

EPS pod płytą? Mądrze.

Może wystarczy EPS 100? ;)

 

Yetico Aqua EPS200 - jest wystraczający

 

Tak sobie liczę, 5700kWh/rok + 3000kWh na CWU to daje 8700kWh. Grzejąc piecem Kospel mamy 8700 * 0,47zł w G12w co daje 4100 zł/rok

 

Przy pompie ciepła zakładając COP=3,5 mamy 8700 * 0,63zł w G11 /3,5 wychodzi 1600zł.

 

Koszt pieca Kospel to max 3tyś zł, pompa monoblok Panasonic 5kW to max 15tyś, bilans za zero wychodzi już po 5 latach więc chyba warto iść w pompę. Obciążenie cieplne mam 3850W

 

edit:

nocna taryfa w G12w to 0,37zł a nie 0,47 więc dla Kospela mamy 3200zł więc "zwrot" pompy następuje po 7,5 roku. Przyjmując, że pompą nie będziemy kombinować i będzie chodzić w G11

Edytowane przez L.mArK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mozesz tak porownywac czystego pradu w taniej taryfie a PC w drogiej ;) musisz liczyc koszt pradu tak samo. Bo wybierając czysty prad decydujesz sie na "dyskomfort" taniej taryfy tylko po to zeby miec taniej, a jak juz jest PC to niech hula w drogiej. Uczciwie bedzie brsc do obliczen taka sama cene kWh. Tym kospelem bedziesz grzal i CO i CWU?

Dodam jeszcze ze ja nie odczuwam czegos takiego jak dyskomfort grzania tylko w taniej taryfie. Nowe energooszczedne domy maja tak male straty ciepla ze druga taryfa w zupelnosci wystarczy, a rachunki sa jeszcze śmieszniejsze niz moglo by sie wydawać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mozesz tak porownywac czystego pradu w taniej taryfie a PC w drogiej ;) musisz liczyc koszt pradu tak samo. Bo wybierając czysty prad decydujesz sie na "dyskomfort" taniej taryfy tylko po to zeby miec taniej, a jak juz jest PC to niech hula w drogiej. Uczciwie bedzie brsc do obliczen taka sama cene kWh. Tym kospelem bedziesz grzal i CO i CWU?

Dodam jeszcze ze ja nie odczuwam czegos takiego jak dyskomfort grzania tylko w taniej taryfie. Nowe energooszczedne domy maja tak male straty ciepla ze druga taryfa w zupelnosci wystarczy, a rachunki sa jeszcze śmieszniejsze niz moglo by sie wydawać.

 

Specjalnie to zrobiłem, nawet przy takim porównaniu chyba nie ma się co zastanawiać nad pompą. Przede mną jeszcze daleka droga, ale już w miarę wiem na czym stoję.

 

Dodatkowo OZC zostało policzone dla ocieplenia stropu 40cm wełną 032, której koszt to 11k. Poprosiłem o przeliczenie dla 40cm zmielonego styropianu, który to według źródeł na necie ma 043. Okazało się, że zapotrzebowanie zwiększyło się do 5945kWh/rok. Koszt ogrzewania wyższy o ok 30 zł rocznie (chyba, że coś źle liczę). Cena styropianu max 3k, różnica w cenie ocieplenia 8k, zbilansuje się za 266 lat :no: Chyba, że jest jakiś inny aspekt poza finansowym, przemawiający za położeniem tej wełny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd ci wyszło 11k za wełnę na strop?

Wełna 039 kosztuje 80zł/m3, jak dasz 50cm to będziesz miał równowartość 40cm 032.

Przy 140m2 to daje 5600zł.

 

Jedyny sensowny argument za wełną to akustyka sufitów ;)

Przy granulacje styropianu bez obciążenia spodziewałbym się lambdy 0,050.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siema, seba mnie uprzedził bo chciałem to samo napisać, ja jeszcze faktycznie nie mieszkam ale po pierwszej zimie widzę że akumulacja i grzanie w taniej taryfie to najlepszy kierunek przy nowych (ciepłych domach), problem może występować raczej tylko w drugą stronę czyli będzie za ciepło co raczej nie stanowi problemu w zimie.

 

Czytam sobie co tu piszecie o PF ja tylko dodam że warto mieć projekt od kogoś kumatego kto faktycznie to liczy, bo jak czytam 5ton stali potem 3 itd to wygląda to jak wróżenie z fusów. Dla przypomnienia jak pamięć mnie nie myli u mnie fi12 0,5 tony (jako "wieniec" pod nośnymi ścianami) plus 0,5 tony zbrojenie rozproszone. Dom 136m2. Tak zostało policzone i wykonane i śpię spokojnie;)

 

Kibicuję i zaglądam. Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...

Witam ponownie po dłuższej przerwie.

Dzisiaj dopiero udało się złożyć wniosek o pozwolenie na budowę. Jeszcze w czerwcu miałem nadzieję, że może chociaż płytę zrobię w jesieni no ale niestety się nie udało. Albo stety, jak to moja ciotka powiedziała, w roku przestępnym budowy się nie zaczyna :D:D:D

 

Obserwuję od jakiegoś czasu ceny styropianu i wydaje mi się, że teraz jest chyba najtańszy. W związku z tym wziąłem się za przeliczenie ilości potrzebnej pod płytę fundamentową. W projekcie mam 10cm EPS 200 (później jeszcze 10cm pod wylewkę). Początkowo miałem zamiar całość zrobić z EPS AQUA, poczytałem jednak trochę i jednak musi być XPS. Wolę dmuchać na zimne w razie dostania się wilgoci.

 

Powierzchnia płyty 134m2, żeby trochę zaoszczędzić wpadłem na pewien pomysł, nie widziałem tego jeszcze u nikogo.

Mam zamiar pierwszą warstwę zrobić z XPS300 5cm a drugą z EPS200 5cm. To samo burty z tym że będzie 5cm XPS i 15cm EPS.

Czy takie coś ma w ogóle rację bytu?

 

Załączam rysunek jak by to miało wyglądać.

 

cac1edd8dc83.jpg

 

7fe7c4d8c5f8.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...