Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Segment 165m2 - jaki rekuperator? Wanas, Thessla, Zehnder a może inny?


wic1

Recommended Posts

Wystarczy dbać o filtry i raz na dwa tygodnie je odkurzyć

 

Nie, nie wystarczy. Filtr filtruje całą swoją grubością, nie tylko na powierzchni.

 

attachment.php?attachmentid=442235

 

 

Już ustaliliśmy wcześniej, że to nie jest to samo.

 

Oczywiście, że to różne metody osiągnięcia tego samego efektu.

Jeżeli na mierniku efekt ten sam, to czemu wybrać wielokrotnie droższe rozwiązanie?

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=437290
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 63
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Według mnie najlepsza opcja to duży filtr kieszeniowy. Po pół roku opory na G4/M5/F8 wzrosły o 10%. G4 i F8 w obudowie 250 clean box od ThesslaGreen. Gdybym miał czyścić filtry co miesiąc lub wymieniać co 6 tygodni, to by mi się odechciało filtrowania i nie chodzi nawet o kasę a o święty spokój.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, nie wystarczy. Filtr filtruje całą swoją grubością, nie tylko na powierzchni.

 

 

 

 

 

 

Oczywiście, że to różne metody osiągnięcia tego samego efektu.

Jeżeli na mierniku efekt ten sam, to czemu wybrać wielokrotnie droższe rozwiązanie?

 

Jestem pewien, że Pana doświadczenie w zakresie wentylacji jest nieporównywalne do mojego - ale to zdjęcie mnie zupełnie nie przekonuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie najlepsza opcja to duży filtr kieszeniowy. Po pół roku opory na G4/M5/F8 wzrosły o 10%. G4 i F8 w obudowie 250 clean box od ThesslaGreen. Gdybym miał czyścić filtry co miesiąc lub wymieniać co 6 tygodni, to by mi się odechciało filtrowania i nie chodzi nawet o kasę a o święty spokój.

 

Czy w tym rozwiązaniu jest jakiś system ograniczający rozwój drożdży, bakterii, pleśni itp. na tym filtrze? Pół roku oddychać przez brudną szmatę... - zakładam, że ilość zanieczyszczeń separowanych przez filtr kieszeniowy i plisowany jest podobna.

Jaki jest koszt wymiany zestawu filtrów?

Czy wkład G4 można zastąpić M5 w rozwiązaniu Thessla?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producenci zalecają wymianę filtrów co 6 miesięcy. Czy są tam dobre warunki do rozwoju pleśni i grzybów? Latem może trochę bardziej, ale przy tak intensywnym wietrzeniu raczej ciężko.

 

Skuteczność obu na początku jest podobna, ale problem jest inny z plisowanym. Ma bardzo małą powierzchnię wymiany, przez co szybko się zabrudzi. Spowoduje to zwiększenie oporów, a zwiększone opory spowodują wypychanie tego syfu z filtra więc straci skuteczność. Jest wątek o filtrach antysmogowych.

 

U siebie mam za filtrami nawilżacz z lampą UV, która ma na celu eliminację mikroustrojów. A z China jadą już do mnie części do zbudowania czujnika smogu przed i za filtrami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producenci zalecają wymianę filtrów co 6 miesięcy. Czy są tam dobre warunki do rozwoju pleśni i grzybów? Latem może trochę bardziej, ale przy tak intensywnym wietrzeniu raczej ciężko.

 

Skuteczność obu na początku jest podobna, ale problem jest inny z plisowanym. Ma bardzo małą powierzchnię wymiany, przez co szybko się zabrudzi. Spowoduje to zwiększenie oporów, a zwiększone opory spowodują wypychanie tego syfu z filtra więc straci skuteczność. Jest wątek o filtrach antysmogowych.

 

U siebie mam za filtrami nawilżacz z lampą UV, która ma na celu eliminację mikroustrojów. A z China jadą już do mnie części do zbudowania czujnika smogu przed i za filtrami.

 

Ok, rozumiem. Moje spostrzeżenia bazują na filtrach samochodowych. Jak się długo nie wymienia to zwyczajnie śmierdzą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producenci zalecają wymianę filtrów co 6 miesięcy.

 

Pe-flex zaleca co 90 dni wymieniać M5. F7 i F9 częściej.

Filtry się zapychają i wzrastają ich opory. Jak widać też pył wchodzi wgłąb filtra i finalnie spada skuteczność filtracji. Co miesiąc i tak warto zajrzeć - a wymiana kawalka filtra to kilkadziesiąt sekund i jak kosztuje złotówkę to czemu nie wymienić profilaktycznie?

Fotki filtrów w wątku, z którego zdjęcie swoich cytowałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku chodziłem i zaglądałem, ale teraz po prostu nie widzę potrzeby.

Thessla filtr M5 zaleca wymieniać co 20-30 tygodni.

 

Mam na wszystkich filtrach presostaty ustawione na 100Pa, ale nie sygnalizowały konieczności wymiany. Zmierzyłem z ciekawości pobór centrali przed i po wymianie. Przy 180m3/h różnica była na poziomie 2-3W. 43W vs 41W po wymianie. Czyli tyle co nic.

 

Aczkolwiek będę sobie monitorował poziom PM-ów za filtrami żeby widzieć czy są zużyte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy reku jak w temacie mają "inteligentną" nagrzewnice wstępną jak Aeris (Zehnder)

Czy ktoś wie jak to działa?

 

Sama w sobie nagrzewnica inteligentna nie jest.

Ważne jest jej sterowanie.

Te rozwiązania "płynne" oparte są o przekaźniki SSR.

 

Thessla to ma.

 

Za niecały 1000 PLN kupisz gotowca do zamontowania na kanale - teoretycznie więc, każdy rekuperator można wyposażyć w taką nagrzewnicę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sama w sobie nagrzewnica inteligentna nie jest.

Ważne jest jej sterowanie.

Te rozwiązania "płynne" oparte są o przekaźniki SSR.

 

Thessla to ma.

 

Za niecały 1000 PLN kupisz gotowca do zamontowania na kanale - teoretycznie więc, każdy rekuperator można wyposażyć w taką nagrzewnicę.

 

Czy jest Pan pewien....? Ta grzałka z tej nowej Thessli 4 to jak by z innej epoki była... nie wygląda jak ta z Zehndera w dodatku jest umieszczona przerażająco blisko wentylatora...

IMG_6845.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy jest Pan pewien....? Ta grzałka z tej nowej Thessli 4 to jak by z innej epoki była... nie wygląda jak ta z Zehndera w dodatku jest umieszczona przerażająco blisko wentylatora...

[ATTACH=CONFIG]444660[/ATTACH]

 

Rozwiązanie Thesli to zwykła grzałka oporowa, która miała czasy świetności w pierwszej połowie zeszłego stulecia z kombinowanym sterowaniem, a tylko Zehnder i Reqnet mają nowoczesne, półprzewodnikowe grzałki PTC.

Cytując "internety": Elementy grzejne PTC (ang. Positive Temperature Co-efficient) posiadają tzw. dodatni współczynnik temperaturowy. W praktyce oznacza to spadek mocy wraz ze wzrostem temperatury, aż do charakterystycznego dla danego typu elementu grzejnego punktu. Po osiągnięciu swojej temperatury charakterystycznej, element PTC przechodzi do pracy w stanie ustalonym. Elementy grzejne PTC posiadają własność samoregulacji mocy w zależności od aktualnej temperatury, która to z kolei uzależniona jest od odbioru ciepła od powierzchni elementu.

Edytowane przez Ymon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozwiązanie Thesli to zwykła grzałka oporowa, która miała czasy świetności w pierwszej połowie zeszłego stulecia z kombinowanym sterowaniem, a tylko Zehnder i Reqnet mają nowoczesne, półprzewodnikowe grzałki PTC.

Na pewno docenią to użytkownicy, którym taka grzałka padnie po gwarancji.

Tą w Thessli, kupisz za 100 PLN, ta do Zhendera będzie kosztować 3000 PLN ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno docenią to użytkownicy, którym taka grzałka padnie po gwarancji.

Tą w Thessli, kupisz za 100 PLN, ta do Zhendera będzie kosztować 3000 PLN ;)

 

Poważnie aż tyle.... przecież termowentylator w elektromarkecie z grzałką PTC 2 KW kosztuje około 100 zł a jest tam jeszcze obudowa, wentylator i kawałek elektroniki.

 

Czy ktoś wymieniał już grzałkę w Thesli? Naprawde to taki awaryjny element?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Rozwój bakterii i pleśni można ograniczyć wybierając system antybakteryjny system rekuperacji.

System HEATPEX ARIA w badaniach przeprowadzonych przez niezależne laboratorium uzyskał 99% skuteczność antybakteryjną - w praktyce oznacza to że w laboratorium na dwie grupy próbek rury (grupa próbek rury bez dodatku antybakteryjnego oraz z dodatkiem) nałożono bakterie wraz z pożywką i przez 24 godziny obserwowano przyrost lub redukcję bakterii. W przypadku rury HEATPEX ARIA zaobserwowano po 24h redukcję ilości bakterii powyżej 99%.

 

Zachęcam do zapoznania się ofertą firmy oraz zadawania pytań przez PW lub e-mail [email protected], oraz do dyskusji w temacie:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?364248-System-rekuperacji-dystrybucji-powietrza-HEATPEX-ARIA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 2 months później...
Czy w tym rozwiązaniu jest jakiś system ograniczający rozwój drożdży, bakterii, pleśni itp. na tym filtrze? Pół roku oddychać przez brudną szmatę... - zakładam, że ilość zanieczyszczeń separowanych przez filtr kieszeniowy i plisowany jest podobna.

Jaki jest koszt wymiany zestawu filtrów?

Czy wkład G4 można zastąpić M5 w rozwiązaniu Thessla?

 

Witam,

 

Swoją drogą pomyślałem, że gdyby na czerpni rekuperatora zamontować jakąś spiralkę która by generowała ruch wirowy (jak w odkurzaczach cyklonowych) i zamontować w niej jakiś pojemnik na dnie to jest spora szansa, że owa czerpnia rekuperatora by zadziałała jak odkurzacz cyklonowy i by zbierała brud (a z pewnością większą część) do pojemnika.

 

W ten sposób mamy czustrze filtry, czystrze powietrze itd :)

 

PS: Ja jestem prawie zdecydowanny na rekulerator HRH 5 (czy jakoś tak). Dystrybuowany przez firmę ALEXA. Drogie to ale można podpiąć moduł klimatyzujący który (i tu temat jest dyskusyjny) ma chłodzić cały dom.

 

Za faktem chłodzenia przemawiają zapewnienia firmy, montera który ma w biurze owy rekuperator i twierdzi, że chłodzi. Nie tak jak klimatyzator że wali -10 stpnie C w kanałach a zbija temperaturę powietrza wlatującego do optymalnej. A przyunajmniej tak ma działać. Thesla i zehnder mnie już tu zbesztali, że oni też to mają i czemu u nich nie założę.

 

No więc tak... po pierwsze moduły klimatyczne w ich jednostkach są drogie w pierun i wychodzą ok 20k rekuperator z modułęm. Po drugie moc ich modułów to ok 2-5kw.

 

Tymczasem zapewniają mnie z alexy, że jednostkę chłodzącą na dachu zamontować można na tyle mocną że odprowadzanie spokojnie powinno schłodzić dom.

 

 

 

Teraz czekam na krytykę :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz czekam na krytykę :p

 

Jakoś jak w nocy mi leci 12 czy 13* to jest to za mało, żeby znacząco schłodzić dom. A przecież w nocy nie ma zysków słonecznych, bytowe są małe a przepływy ustawiam duże - klik.

W dzień, zwłaszcza jak nikogo nie ma, to wentylację ustawiasz na minimum - a taki strumień powietrza dostarczy tyle chłodu co nic. Moja klima dla dostarczenia 3,2kW chłodu potrzebuje 560m3/h przepływu. A na wylocie jest 4-6*.

 

Coś takie połączenie wentylacji z klimą daje, ale osobne urządzenia będą znacznie tańsze w montażu, w używaniu pewnie też. U mnie np. klima chodzi w dzień w taniej strefie i gdy wracam to z domu mam już wyrzucone zyski słoneczne z całego dnia, a przy spięciu z rekuperacją raz, że cały dzień musiałaby chodzić rekuperacja na wysokich obrotach (a to i więcej prądu, i większe zużycie filtrów), dwa, że sprężarka też musiałby namagać cały czas - i oby to wystarczyło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...