Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kocioł na pellet - dobór mocy


Recommended Posts

Witam,

 

Zacząłem budowę domu jednorodzinnego. Planuję kocioł na pellet.

Potrzebuję porady jaką moc kotła wybrać.

 

Charakterystyka budynku:

- dom z poddaszem użytkowym

- suma powierzchni pomieszczeń (użytkowych i nieużytkowych): 195 m2

- kocioł do centralnego ogrzewania (kaloryfery) i ogrzewania ciepłej wody użytkowej (zasobnik 300 litrów - w domu będzie mieszkało 6 osób)

- ściany z betonu komórkowego 24cm ocieplone wełną 12cm

- dach ocieplony wełną mineralną miedzy krokwiami (18cm) i dodatkowo 10cm wełny mineralnej od spodu

 

Strona cieplo wlasciwe oblicza mi kocioł o mocy 14-16 kW.

Wielu sprzedawców kotłów raczej proponuje 16-20kW, niektórzy 25kW...

 

Jaką moc byście doradzili?

Będę wdzięczny za poradę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 53
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

@mtdeusz Dziękuję za odpowiedź.

 

Mam 2 pytania:

 

1. Na czym bazujesz swoją opinię, że 14kW wystarczy?

2. Z jakiego powodu przy mocy 25kW będzie większe zużycie pelletu? Czy kocioł nie będzie wówczas szybciej grzał a ilość pelletu będzie mniej więcej taka sama? Lub pracował z mniejszą mocą i grzał w podobnym czasie?

 

Jak możesz się domyśleć, mało wiem na ten temat, choć studiuję od paru dni forum i artykuły ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mtdeusz Dziękuję za odpowiedź.

 

Mam 2 pytania:

 

1. Na czym bazujesz swoją opinię, że 14kW wystarczy?

2. Z jakiego powodu przy mocy 25kW będzie większe zużycie pelletu? Czy kocioł nie będzie wówczas szybciej grzał a ilość pelletu będzie mniej więcej taka sama? Lub pracował z mniejszą mocą i grzał w podobnym czasie?

 

Jak możesz się domyśleć, mało wiem na ten temat, choć studiuję od paru dni forum i artykuły ;)

po nagrzaniu chałupy piec bd pykał na minimalnym. Ten do 14kw będzie pewnie modulowal od 4-14 a ten 25kw o wiele wyżej i jego moc minimalna bd za duża.

 

Kotły np. Defro mają w opisie że przyjmują 70w/M2 u mnie np wychodzi 40. Czyli Defro na mój dom wstawiło by do grzania 14/15 kw bo mam 150 M2. Ale z obliczen wynika że starczy mi10

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- ściany z betonu komórkowego 24cm ocieplone wełną 12cm

 

Ciekawe, czy po poszukiwaniu ekipy i otrzymaniu wyceny nie zmienisz na styropian (ze 30% taniej i z 10x więcej ekip do wyboru).

A piszę to dlatego, że moc kotła (a może i jego rodzaj) to sobie dobierz jak już będziesz wiedział, z czego i jak zbudowałeś - wtedy trzeba policzyć jeszcze raz. I porządne OZC, bo cieplowlasciwie to na manowce prowadzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kaizen Wełna i styropian mają dość podobny współczynnik przenikania ciepła, o ile dobrze pamiętam. Natomiast wełna ma inne cechy, które postrzegam jako zalety - niepalność i paroprzepuszczalność. Ale to może tam takie fanaberie.

 

Tak czy inaczej - pytam teraz o moc kotła i w ogóle chciałbym wybrać kocioł, bo muszę zdecydować jaką średnicę komina postawić.

Dobrze kombinuję? Jak postawię za wąski lub za szeroki to mogę mieć kłopoty z ciągiem w kominie, prawda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@LuuKee Rozumiem, że chcesz przez to powiedzieć, że dwukrotnie większe zużycie paliwa wynika z tego, że kocioł o większej mocy ma większą minimalną moc, do której może "modulować" i stąd będzie przepalał więcej paliwa?

 

> po nagrzaniu chałupy piec bd pykał na minimalnym.

 

Teraz kolejne pytanie laika - z jakiego powodu po nagrzaniu chałupy piec będzie pykał na minimalnym? Nie może się wyłączyć/zgasić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@LuuKee Rozumiem, że chcesz przez to powiedzieć, że dwukrotnie większe zużycie paliwa wynika z tego, że kocioł o większej mocy ma większą minimalną moc, do której może "modulować" i stąd będzie przepalał więcej paliwa?

 

> po nagrzaniu chałupy piec bd pykał na minimalnym.

 

Teraz kolejne pytanie laika - z jakiego powodu po nagrzaniu chałupy piec będzie pykał na minimalnym? Nie może się wyłączyć/zgasić?

 

Tak, piec na pelet sam się wygasi i rozpali, jeżeli kupisz coś lepszego, a nie śmieciucha na węgiel z palnikiem peletowym. Z pracą na minimalnej mocy jest inaczej. Piec ma zadaną temperaturę wody w instalacji - np 60 stopni i zadaną temperaturę w pomieszczeniach np 22 stopnie. Po osiągnięciu zadanej temperatury wody, zaczyna schodzić z mocą do minimum, jeżeli nie osiągnął jeszcze zadanej temperatury w pomieszczeniach. Jeżeli ta minimalna moc jest za duża to wtedy będziesz miał dopiero problem (duże spalanie, sauna w domu, nie wyregulujesz instalacji). Celuj raczej w 14kW. Te 25 kW to nawet bez obliczeń wiadomo, że będzie za dużo razy 2 -3 w nowym domu. Każdy kto proponuje CI taki piec 25kW to albo głąb bez pojęcia, albo sprzedawca, który ma większą marże i nie on będzie się użerał. Szukaj kotła o jak najmniejszej mocy minimalnej z pionowym wymienikiem.

 

Co do średnicy komina, to ja mam 160 mm (piec red compact) i jest za duży. Powinien być do tego pieca 120. Także też nie przeszarżuj i uważaj na dziadków, którzy mówią CI: " a weź zrób taki 200mm, bo Ci się nie zatka". Takie mądrości to dotyczą śmieciuchów na węgiel. Większość peleciaków ma wentylatory wyciągowe, także mogą mieć mniejsze średnice komina.

 

 

W temacie za dużych mocy kotła poczytaj sobie ( tu wątek o kotle na węgiel, ale można rozciągnąć do peletów, innych paliw)

https://czysteogrzewanie.pl/jak-to-sie-robi/co-za-duzo-to-niezdrowo-dobor-mocy-kotla-weglowego/

Edytowane przez domino34
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@domino34 Dziękuję za wytłumaczenie tego sposobu pracy kotła na pellet. Precyzyjne i pozbawione slangu branżowego, co pomaga w zrozumieniu.

Dziękuję za link do czysteogrzewanie.pl

 

Pytanie - z ciekawości - jaką moc masz tego pieca Red Compact? I jaki wysoki komin?

Masz tę za dużą średnicę i co? Jaki to ma efekt?

 

Jak rozumiem średnicę komina powinno dobierać się biorąc pod uwagę moc pieca oraz wysokość komina. Dobrze rozumiem?

Taki wzór znalazłem na stronie http://www.instsani.pl/239/dobor-wysokosci-i-przekroju-komina na pole powierzchni przekroju komina:

A = (2,6 * Q)/(n * pierwiastek z h)

Q - moc pieca w kW, n - współczynnik zależny od rodzaju paliwa, h - wysokość komina

Jak obliczam ze wzoru dla wysokości komina 8m, dla współczynnika n=900 (dla drewna), to otrzymuję następujące wartość średnicy komina:

 

25kW - 18cm

20kW - 16cm

16kW - 14cm

14kW - 12cm

 

Dostałem wprawdzie od jednego z producentów kotłów zalecenie by dla kotła 12kW, 16kW i 20kW przy 8m komina dać średnicę 16cm.

I jak widzę to 12cm to z pewną taką nieśmiałością do tej liczby podchodzę ;)

 

EDIT: za to znalazłem też kalkulator jednego z producentów kominów i tutaj nawet dla 12kW i 8m zalecają 16cm http://www.dinoflame.info.pl/srednica

Edytowane przez virtual
Dopisanie linku do kalkulatora
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze chciałbym dopytać - z jakiego powodu radzicie 14kW? A nie np. mniej?

 

cieplowlasciwe.pl podaje mi na samo ogrzewanie 9,5 kW (w "najmroźniejszy" dzień zimy). Dodatkowo na wodę 4kW (zbiornik 300l).

Obliczone też jest całkowite roczne zużycie energii na ogrzewanie = ~ 18500 kWh.

 

Przy adaptacji projektu zrobiono charakterystykę energetyczną i tam to zapotrzebowanie obliczono na 11500 kWh. Przyjmuję komentarz o OZC po zakończeniu budowy, aczkolwiek podaję orientacyjnie.

 

I teraz tak - mieszkam w Wielkopolsce. Tych najmroźniejszych dni (o średniej -18 st) to albo nie mamy (były parę lat temu) albo jest ich mało i krótko. Czy w ogóle jest sens podwyższać te 9,5 kW aż o 4kW na ciepłą wodę? Szczerze - najwyżej się kurde nie wykąpię w gorącej wodzie w ten zimny dzień :lol: . Może w ogóle potrzebuję 10-12 kW tylko?

 

Czy dobrze rozumuję?

Edytowane przez virtual
zmiana jednostki kWh->kW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość mtdeusz
Jeszcze chciałbym dopytać - z jakiego powodu radzicie 14kW? A nie np. mniej?

 

cieplowlasciwe.pl podaje mi na samo ogrzewanie 9,5 kW (w "najmroźniejszy" dzień zimy). Dodatkowo na wodę 4kW (zbiornik 300l).

Obliczone też jest całkowite roczne zużycie energii na ogrzewanie = ~ 18500 kWh.

 

Przy adaptacji projektu zrobiono charakterystykę energetyczną i tam to zapotrzebowanie obliczono na 11500 kWh. Przyjmuję komentarz o OZC po zakończeniu budowy, aczkolwiek podaję orientacyjnie.

 

I teraz tak - mieszkam w Wielkopolsce. Tych najmroźniejszych dni (o średniej -18 st) to albo nie mamy (były parę lat temu) albo jest ich mało i krótko. Czy w ogóle jest sens podwyższać te 9,5 kW aż o 4kWh na ciepłą wodę? Szczerze - najwyżej się kurde nie wykąpię w gorącej wodzie w ten zimny dzień :lol: . Może w ogóle potrzebuję 10-12 kWh tylko?

 

Czy dobrze rozumuję?

 

Nie trzeba tego 4kw na ciepło wodę.

Może wziąść 10kw będzie tańszy.

Ale pakowanie paliwa stałego do nowego domu jest bez sensu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba tego 4kw na ciepło wodę.

Może wziąść 10kw będzie tańszy.

Ale pakowanie paliwa stałego do nowego domu jest bez sensu.

Nie przesadzaj, pellet to nie węgiel, u lokalnego dostawcy kupi po

800 max, i wyjdzie taniej, kotły są z automatyzowanie i wiele pracy nie trzeba, a tutaj na forum opisują to jakby musiał sam wyrabia pellet.. ale bynajmniej nie ma potrzeby płacenia haraczu w postaci abonamento opłat przesyłowych i infrastruktury..

 

Też wybrałem pellet, dom 190m2 po podłogach, i zastanawiam się nad kotłem Defro slim kostrzewa mini bio albo ht one przedział mocy 10-12 kw

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Pytanie - z ciekawości - jaką moc masz tego pieca Red Compact? I jaki wysoki komin?

Masz tę za dużą średnicę i co? Jaki to ma efekt?

 

Jak rozumiem średnicę komina powinno dobierać się biorąc pod uwagę moc pieca oraz wysokość komina. Dobrze rozumiem?

Taki wzór znalazłem na stronie http://www.instsani.pl/239/dobor-wysokosci-i-przekroju-komina na pole powierzchni przekroju komina:

A = (2,6 * Q)/(n * pierwiastek z h)

Q - moc pieca w kW, n - współczynnik zależny od rodzaju paliwa, h - wysokość komina

Jak obliczam ze wzoru dla wysokości komina 8m, dla współczynnika n=900 (dla drewna), to otrzymuję następujące wartość średnicy komina:

 

25kW - 18cm

20kW - 16cm

16kW - 14cm

14kW - 12cm

 

Dostałem wprawdzie od jednego z producentów kotłów zalecenie by dla kotła 12kW, 16kW i 20kW przy 8m komina dać średnicę 16cm.

I jak widzę to 12cm to z pewną taką nieśmiałością do tej liczby podchodzę ;)

 

EDIT: za to znalazłem też kalkulator jednego z producentów kominów i tutaj nawet dla 12kW i 8m zalecają 16cm http://www.dinoflame.info.pl/srednica

 

Kocioł ma moc 18kW, modulacje 4kW - 18kW. Komin ma 8,33 m i 160mm średnicy. Poczytaj sobie DTR/Instrukcje tych kotłów. W moim przypadku było jasno określone jaki ma być komin. Ważne jest, żeby był odporny na skropliny, pożar sadzy, a wkład odizolowany wełną od pustaków. Jak się budowałem to też ni cholery nie mogłem znaleźć informacji jaka ma być średnica i na pałe dałem te 160mm. Także nic mądrego Ci nie doradzę.

 

 

Ja za piec dałem 12,6 tys. Teraz kosztuje 14-15 tys (podobno trochę ulepszony). Ja też się miotałem pomiędzy peleciakiem, pompą, a gazem z butli w ogródku. Miałem zrobić gaz z butli w ogródku, bo za chwilę mieli robić gazyfikację gminy. Niestety minęło 6 lat i nadal nie ma gazu. Komin + piec wyszedł 16,5 tys. Nie znam pompy p-p w tej cenie o mocy >10kW.

 

Dla krytyków paliw stałych dodam, że po paru latach mam wrażenie, że z tym pelletem nie jest tak różowo. Oczywiście do wyngla, patyków i kopciuchów to nie ma co porównywać, bo jakiś komfort jest. Ale:

- kiedyś kupowałem po 700-800 zł za 1050kg. Ostatnio płaciłem 975 u lokalnego dostawcy. Cena pelletu bardzo zależy od ceny prądu. Także płacisz abonamenty, opłaty przesyłowe, ale zawarte w cenie pelletu.

- piec zużywa prąd i nie jest odporny na zaniki zasilania. Znów płacisz abonamenty, opłaty przesyłowe.

- nie dymi, nie śmierdzi, ale pyli. Dobrze, że mam czarny dach, ale niedaleko komina okno dachowe. Świat przez nie jest w czarne kropki. Komin zrobiony tynkiem mineralnym na jasny kolor jest czarny, bo deszcz zmywa pył i robi nieestetyczne szlaczki.

- jak trafisz na gówno pellet i będą się robić spieki to szybko będziesz wolał kupować droższy pelet, ale bez spieków.

- piec trzeba czyścić. Raz na rok trzeba czyścić wymiennik. Odkręcić pokrywę, wyjąć sprężyny i druciakiem czyścić kanały. Efektem jest pył w kotłowni i garażu.

- Czasem zapycha się ślimak podający pellet. Oczywiście zawsze wtedy, kiedy napełnię zasobnik. W efekcie trzeba wszystko wywalać, przepchać ślimak i znów napełnić.

- Składowanie worków zajmuje miejsce, za które płaciłeś podczas budowy.

- Akurat tym kotłem co mam nie da się grzać CWU, bo gamonie projektanci tego kotła zrobili niekonfigurowalną histerezę. Na stałe ustawiona na 3 stopnie ( szok!!!).

 

Czy warto byłoby dopłacić 10 tys po pompy lub mieć butlę z gazem w ogródku i 100% komfortu, ale drożej. To każdy musi sobie ocenić sam.

Edytowane przez domino34
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...