patrickptb 13.05.2020 15:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Maja 2020 (edytowane) Witam. Sytuacja wysokościowa gruntów wygląda jak na załączonym szkicu poglądowym. Najniższy punkt oznaczyłem jako "0 cm". Dalekie to pewnie od rysunków geodezyjnych, ale jestem kompletnym laikiem w branży budowlanej:D - na czarno zaznaczone są drogi wewnętrzne - droga z prawej strony jest dość wąska (około 4 m) i to jest droga dojazdowa do mojej działki, - na niebiesko zaznaczony jest "przekop" - pod drogami w postaci rury, a po prawej stronie szkicu w postaci odkrytego rowka o głębokości 30-40 cm, - na jasnozielono oznaczona jest moja działka, - na pomarańczowo oznaczone jest ogrodzenie. Z opowieści starszych mieszkańców wynika, że jakiś czas temu, kiedy działki były typowo rolne, rolnicy zrobili sobie przekop przez pola, aby woda z pól mogła się gromadzić w okolicy mojej działki. Ostatni raz "bagno" w okolicy mojej działki było około 8-10 lat temu po obfitych opadach deszczu lub roztopach. Teraz jest spokój, bo i czasy są suche. W drodze po lewej stronie rysunku znajduje się rura drenażowa, która ma swój wylot za moim ogrodzeniem. Kolejna rura drenażowa znajduje się pod "moją" drogą, lecz na wysokości działki sąsiada. Docelowo miał być zrobiony drenaż przez moją działkę i działkę sąsiada - w tym momencie ani sąsiad, ani ja nie chcemy korzystać z takiej możliwości. Pisałem już jakiś czas temu post na ten temat na forum, lecz w kwestii prawa wodnego. W tym momencie jestem w trakcie adaptacji projektu budowlanego i rodzą się pytania co dalej: 1. Nawiezienie ziemi na wysokość działki sąsiadów z tendencją spadkową w kierunku drogi po prawej stronie? (jeśli tak to przed budową domu czy po wybudowaniu i w jaki sposób aby nie narazic sie na odpowiedzialność w stosunku do sąsiedztwa ) 2. Podniesienie ścian fundamentowych, zagłębienie w gruncie ław i obsypanie ziemią domu? 3. Inne możliwości? Proszę o konstruktywne podpowiedzi, co i w jakiej kolejności mógłbym robić we własnym zakresie