Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kilka pytań odnośnie ław fundamentowych


Recommended Posts

Witam.

 

Mam nadzieję, że w moim przypadku cała papierologia skończy się w połowie czerwca, dlatego w lipcu zamierzam rozpocząć budowę domu. W pierwszej kolejności zacząłem rozglądać się za ekipą i tu pierwsza sprawa.

 

Wygląda na to, że co fachowiec to opinia. Jedni mówią koniecznie o ściągnieciu humusu przed, drudzy odradzają tłumacząc to, że jak koparka zacznie jeździć po wykopie i ściągać humus to później wykop pod ławy będzie się obsypywał. Dodam, że chciałbym jedynie wykopać pod fundamenty (warstwa humusu + wysokość ławy). Później będzie ściana fundamentowa obsypana, tak aby fundament znalazł się poniżej poziomu przemarzania. Chce wyciągnać poziom 0 ok 60 cm nad poziom gruntu.

 

Druga sprawa: wymiary ławy fundamentowej. Jeden murarz strasznie mi namieszał w głowie, mówiąc, że trzeba wylać ławy wieksze niż podaje projekt, żeby mieć pewność, żeby to nie siadło. Z tego co się uczyłem to lepiej poszerzyć ławę jeśli już,a nie ją wydłużać. Dodam, że mam ławy 60cm/40cm ( szer./wys). Jaka jest Wasza opinia, ławy były wykonywane dokładnie takie jak w projekcie czy może troche je poszerzaliście??

 

Trzecia sprawa to folia pod i boki ławy. Jakie są Wasze opinie, ponieważ dużo ludzi doradza, ale tutaj widze też skrajnie inne opinie. Ławy będą wylewane w gruncie i przed tym chciałem je obłożyć folią. Czytałem o tym, że gdy w grunt wylejemy beton to zaczyn cementowy bedzie sie wchłaniał w grunt powodując to, że ława stanie się porowata co może skutkować jej późniejszym uszkodzeniem.

 

 

Chyba narazie tyle moich wątpliwości przed wykonaniem wykopów i wylaniem ław fundamentowych. Domek bedzie miał 125m2, parterowy,bez poddasza mieszkalnego.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytając wątpliwości nasuwa mi się wniosek że badań gruntu nie robiłeś, adaptacji fundamentu do warunków lokalnych też nie. Nawet jak ktoś tam wbił pieczątka nie popatrzył na to.

 

Pytasz nas czy poszerzać ławy bo ktoś tak zasugerował, ma ten sugerant uprawnienia do projektowania? Widział wyniki badań gruntu , jak nie to wróżenie z fusów .

Pytasz czy zbierac humus - zbierać im go wiecej i im jest lepszy tym bardziej.

Grunt nie obsypuje sie bo ktoś po nim jeździł tylko dlatego że nie jest spoisty.

 

Wydłużania law kompletnie nie rozumiem, ale podejrzewam że chodzi o to aby wykop miał np 60cm szerokości i 60 -70 głebokości i to ten magik chce zalać betonem za Twoja kasę bo Ci wmówi "będzie Pan zadowolny" . Na to 3-4 bloczki i finito.

Ty zamiast 3 tys za beton zapałacisz 8 , On skasuje za nic nie robienie 15 tyś.

I dostaniesz wyrób ławo-podobny.

 

Folia w wykopie wg mnie bez sesnu.

 

Skup się np na zawibrownia ławy na 100% więcej to da niż folia, ale w gruncie nie zawibrujesz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z humusem tak jak napisał jajmar, od jeżdżenia sie nic nie obsypie, jak ma się obsypać to i tak to zrobi, u mnie obsypywało się tylko z jednej strony tam gdzie oprócz piachu było sporo kamyczków itp, druga strona gdzie był sam piach nic się nie obsypało. A humus najpierw zbierany koparką był.

 

Ława nawet bez badań musiała być przyjęta dla jakiś warunków, do tego ława 60cm szeroka nie jest taka mała, u nas rzadko kiedy tyle ma, raczej z reguły 40-50cm.

A wykonawcy zawsze najłatwiej powiedzieć że trzeba dać więcej i szerzej i wyżej - bo nie on płaci a może mieć mniej roboty. Pamiętaj że z reguły przy takich domach wszystko jest obliczane z dość dużym zapasem, a przynajmniej powinno być.

 

Też bym się bardziej skupił na zawibrowaniu, na podlewaniu tej ławy niż na foli w gruncie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi.

 

Co do projektanta to zapewniam, że widział badania dlatego jak mówi poszerzył ławy, ze względu na tą wodę gruntowa.

 

Pozatym ja tego fachowca nie biorę tylko z nim rozmawiałem, bo wyraził chęć wybudowania domu, więc nie zakładajcie, że to on mi będzie stawiał dom.

 

Kolejna kwestia, która mnie zastanawia to lanie ław w grunt. Wiem, że szalowanie ław jest lepsze, bo co do tego nie mam wątpliwości, ale skoro każdy mówi że tak jest i trzeba tak robić to jedno mi nie daje spokoju. Przed rozpoczęciem budowy jeździłem po różnych innych budowach i widziałem ich kilkadziesiąt, w głównej mierze dlatego, że obok mnie buduję się osiedle. I tak szczerze to widziałem może 5% szalowanych ław. Więcej widziałem płyt fundamentowych niż tych szalunków. Z czego to wynika, że każdy to poleca a niewielu to stosuje. Wiadomo koszty no, ale jeśli by była taka różnica w parametrach to każdy by się na takie coś decydował.

 

Odwrotna sytuacja widzę jest z folia pod ławy fundamentowe. Czemu w artykułach na temat wykonania fundamentów każdy pisze o używaniu tego materiału? Czyżby sponsoring??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem zalewane w gruncie choć po na oglądaniu się gwizd YouTube które budują domu chciałem szalunki, tak ładnie i estetycznie to wygląda:) Nie jestem inżynierem budownictwa ale przed budową zapytałem swojego konstruktora czy taki sposób jest dopuszczalny? Odpowiedział że jak najbardziej i nie ma z tym problemu. Jeśli grunt będzie spoisty i ławy wykopane na "na wymiar" to dlaczego ma wejść więcej betonu?

U mnie owszem, weszło sporo więcej bo ławy zamiast 50 maja wysokość 90 ( plus wspomniane 3 warstwy bloczka) i miejscami są szersze poniewaz piach się obsypywał. Wchodzi więcej materiału droższego ale za to robocizna jest dużo tańsza. Foli nie stosowałem ponieważ grunt jesienią był wilgotny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie owszem, weszło sporo więcej bo ławy zamiast 50 maja wysokość 90 ( plus wspomniane 3 warstwy bloczka) i miejscami są szersze poniewaz piach się obsypywał. Wchodzi więcej materiału droższego ale za to robocizna jest dużo tańsza. Foli nie stosowałem ponieważ grunt jesienią był wilgotny.

 

Ale byłeś świadomy tego, że Ci tyle wyjdzie?? Bo 90cm to naprawdę masa betonu. Ja chce dać 40cm ławy i 8 warstw bloczka bo jak mówiłem chce poziom 0 troche podnieść

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz racje to masa betonu. Byłem świadom bo tak ustaliliśmy z budowlańcem i kierownikiem. Góra ławy czyli tych 90cm jest na poziomie gruntu + 3 warstwy bloczka. Poziom zero mam ustalony na górnej krawędzi pierwszego pustaka cermicznego czyli to jest ponad 60cm od poziomu gruntu (obecnego poziomu). Bloczki bedą przynajmniej do połowy zasypane, strefa przemarzania jest zachowana na 100%. Edytowane przez swierol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Kolejna kwestia, która mnie zastanawia to lanie ław w grunt. Wiem, że szalowanie ław jest lepsze, bo co do tego nie mam wątpliwości, ale skoro każdy mówi że tak jest i trzeba tak robić to jedno mi nie daje spokoju. Przed rozpoczęciem budowy jeździłem po różnych innych budowach i widziałem ich kilkadziesiąt, w głównej mierze dlatego, że obok mnie buduję się osiedle. I tak szczerze to widziałem może 5% szalowanych ław. Więcej widziałem płyt fundamentowych niż tych szalunków. Z czego to wynika, że każdy to poleca a niewielu to stosuje. Wiadomo koszty no, ale jeśli by była taka różnica w parametrach to każdy by się na takie coś decydował.

 

Bo każdy chce oszczędzać. Ale to są dziadowskie oszczędności. Tak jak na szalunkach, dziaduje się na hydroizolacji. Bo to się zasypuje i nie widać, inwestora nie kłuje w oczy, majstrowi jest łatwiej... projektanci i KB jako osoby z wykształceniem kierunkowym powinni wiedzieć lepiej, ale machają na to ręka, bo kto z koniem się będzie kopał.

 

Szaluje się, nie tylko by:

- ława ładnie wyglądała (na równym łatwiej się muruje, ale to już broszka majstra),

- było łatwiej oszacować ilość mieszanki betonowej (i mniejsze zużycie),

- łatwiej prowadzić pielęgnację betonu (by można było przykryć szczelnie szalunek i praktycznie zapomnieć o temacie zamiast latać co godzina wokół fundamentów lejąc hektolitry wody, a woda przecież za frytki też nie jest),

- zapewnić właściwą otulinę betonu wokół zbrojenia (+ właściwe dystanse np. z kostki betonowej a nie cegłówki, a idealnie dystanse stawiać na betonie podkładowym fundamentu),

- a potem upewnić się, ze beton został odpowiednio zawibrowany, nie ma raków i w razie co móc je uzupełnić, by zabezpieczyć zbrojenie.

 

Szaluje się też i przede wszystkim by móc położyć hydroziolację ławy. Całej ławy.

Kiedyś nie było zaawansowanej chemii budowlanej, więc za wszelką ochronę zbrojenia musiała wystarczyć otulina betonu. Teraz nie ma powodu by nie zabezpieczyć izolacją całej ławy i mieć dużo większą gwarancję, że ani beton ani zbrojenie nie ulegną korozji. Ale mówimy o normalnej hydroizolacji a nie powszechnym dysperbicie, który nie do tego służy.

 

Ale jak pełna hydroizolacja ławy to też inaczej należy przemyśleć uziom. Pamiętajcie o uziomach!

 

Wybór technologii wykonania na jednym etapie często ma swoje konsekwencje w wyborach na kolejnych etapach. Więc nie dziw się, że będziesz dostawał sprzeczne informacje szczególnie od kogoś, kto nie ma pełnej wiedzy o TWOJEJ budowie. Teoretycznie najpełniejszą wiedzę powienien mieć projektant i zazwyczaj dobrze trzymać się projektu (choć i architekci często robią ewidentne babole pozostaje jeszcze kierbud, który powinien odpowiadać za przypilnowanie roboty zgodnie ze sztuką).

 

Jeśli koniecznie trzeba robić dziadowskie oszczędności to lać można w grunt spisty, czyli glina a nie piach. A jak glina to trzeba się spieszyć przed ulewą, bo deszcz rozmyje i z wykopu zrobi się bagno (tego w życiu nijak nie da się już zagęścić), które trzeba znow wybrać do twardego.

Piach też szybciej wyciąga wodę zarobową z mieszanki betonwowej niż glina. Folia zabezpiecza dodatkowo przed ucieczką wody potrzebnej do hydratacji betonu i tylko do tego służy a nie dlatego, żeby beton nie robił się porowaty (więc faktycznie w dobrej glinie można sobie ją pominąć). Folia to nie jest hydroizolacja.

 

A humus? To warstwa, gdzie rośnie zielsko i żyją dżdżownice.

Pomacał łapą. To mientkie jest. A szczelnie przykryte - gnije.

Z tym nic nie zbudujesz.

To trzeba wybrać i użyć dopiero gdy już chałupa stoi. Do wyrównania działki, tam gdzie ma zielone rosnąć

 

Obejrzyj chociażby Łukasza Budowlańca na youtube... wystartował nowy sezon z budową od fundamentów. Nie skupiaj się może za bardzo na wszystkich szczegółach. Łukasz to rzetelny wykonawca (stara się), ale i jemu zdarza się popełniać błędy i strasznie błądzić (nic porażającego, raczej sprawy, które można w minutę osiem poprawić gdyby rzetelny kierbud mógł to by to od razu wskazał... ale oni stawiają tanie projekty to i kierbud jest podejrzewam tani, bo ma służyć do podpisywania stosownych papierków). Ale Łukasz w większości dobrze pokazuje jak wygląda budowa na poszczególnych etapach i co do czego, z czego wynika i dlaczego.

 

Przy większej świadomości jak to wygląda łatwiej będzie się Tobie rozmawiało z wykonawcami.

 

Na razie nie zadajesz właściwych pytań.

Nie pytaj "co lepsze". Pytaj "DLACZEGO to rozwiązanie jest właściwe NA MOJEJ budowie?".

 

Majster "ja 20 lat tak stawiam domy", może trafiał przez 20 lat na te same projekty, te same warunki, te same materiały i szczęśliwie trafiał z właściwą technologią robót. Ale to nie gwarantuje, ze Twoja chałupa akurat też będzie taka sama.

Bardziej prawdopodobne, że majster "ja 20 lat tak stawiam domy" przez te 20 lat nie doglądał raczej chałup, które postawił. A jeśli jakiś babol ujawnił się po kilku latach to i z reguły inwestorzy nie mają dostatecznej wiedzy, by odnaleźć ciąg przyczynowo-skutkowy między tym babolem a błędami popełnionymi na budowie. Potem mamy obiegowe opinie typu: "jak piwnica to musi być wilgoć" albo "jak jest zima to musi być zimno i wiać pod oknem"... no właśnie nie musi.

 

Po Twoich pytaniach sądzę, że do lipca będzie Ci ciężko ogarnąć temat. Ja potrzebowałem ok roku doktoryzowania się (nie tylko na tym forum) z tematów budowlanych, od poziomu "wiem jak wygląda cegła i młotek" do tego żeby orientować się mniej więcej co i do czego w różnych technologiach i rozwiązaniach na budowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie owszem, weszło sporo więcej bo ławy zamiast 50 maja wysokość 90 ( plus wspomniane 3 warstwy bloczka) i miejscami są szersze poniewaz piach się obsypywał. Wchodzi więcej materiału droższego ale za to robocizna jest dużo tańsza. Foli nie stosowałem ponieważ grunt jesienią był wilgotny.

 

Dokładnie o takim podejściu pisałem wcześniej.

Chciałbym zobaczyć izolację przeciw wilgoci ową tej pseudo ściany fundamentowej oraz izolację termiczną. Z reguły lane to do wysokości terenu z betonu ( bo niby taniej) a potem 3-4 warstwy bloczka i ten bloczek cyk dysperbit i styropian gr 8cm a potem Pani zimna podłoga. A jaka ma być ? Musi być zimna o tym że to nie spełnią żadnych WT o WT2021 to można zapomnieć .

Dlaczego piszę że to ściana fundamentowa bo ława z reguły ma 40-50 cm wyżej powinna być zaizolowana i ocieplona ściana fundamentowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jeśli koniecznie trzeba robić dziadowskie oszczędności to lać można w grunt spisty, czyli glina a nie piach. A jak glina to trzeba się spieszyć przed ulewą, bo deszcz rozmyje i z wykopu zrobi się bagno (tego w życiu nijak nie da się już zagęścić), które trzeba znow wybrać do twardego.

Piach też szybciej wyciąga wodę zarobową z mieszanki betonwowej niż glina. Folia zabezpiecza dodatkowo przed ucieczką wody potrzebnej do hydratacji betonu i tylko do tego służy a nie dlatego, żeby beton nie robił się porowaty (więc faktycznie w dobrej glinie można sobie ją pominąć). Folia to nie jest hydroizolacja

 

No właśnie po badaniach wiem, że u mnie do głebokości co najmniej 1,5m jest sama glina, więc wydawało mi się właśnie, że ławy lane w grunt nie bedą złą opcją. Ale widze, że muszę to jeszcze rozważyć póki mam na to czas.

 

A humus? To warstwa, gdzie rośnie zielsko i żyją dżdżownice.

Pomacał łapą. To mientkie jest. A szczelnie przykryte - gnije.

Z tym nic nie zbudujesz.

To trzeba wybrać i użyć dopiero gdy już chałupa stoi. Do wyrównania działki, tam gdzie ma zielone rosnąć

 

No co to jest humus to ja doskonale wiem i wiedziałem już ładne kilka lat temu. Chodziło mi o to, że ten fachowiec powiedział, żeby humus ściagnąć dopiero po wylaniu ław, żeby niby było bezpiecznie. Teraz wiem, że trzeba koniecznie go ściągnąć od razu.

 

 

Obejrzyj chociażby Łukasza Budowlańca na youtube... wystartował nowy sezon z budową od fundamentów. Nie skupiaj się może za bardzo na wszystkich szczegółach. Łukasz to rzetelny wykonawca (stara się), ale i jemu zdarza się popełniać błędy i strasznie błądzić (nic porażającego, raczej sprawy, które można w minutę osiem poprawić gdyby rzetelny kierbud mógł to by to od razu wskazał... ale oni stawiają tanie projekty to i kierbud jest podejrzewam tani, bo ma służyć do podpisywania stosownych papierków). Ale Łukasz w większości dobrze pokazuje jak wygląda budowa na poszczególnych etapach i co do czego, z czego wynika i dlaczego.

 

Przy większej świadomości jak to wygląda łatwiej będzie się Tobie rozmawiało z wykonawcami.

 

Na razie nie zadajesz właściwych pytań.

Nie pytaj "co lepsze". Pytaj "DLACZEGO to rozwiązanie jest właściwe NA MOJEJ budowie?".

 

Majster "ja 20 lat tak stawiam domy", może trafiał przez 20 lat na te same projekty, te same warunki, te same materiały i szczęśliwie trafiał z właściwą technologią robót. Ale to nie gwarantuje, ze Twoja chałupa akurat też będzie taka sama.

Bardziej prawdopodobne, że majster "ja 20 lat tak stawiam domy" przez te 20 lat nie doglądał raczej chałup, które postawił. A jeśli jakiś babol ujawnił się po kilku latach to i z reguły inwestorzy nie mają dostatecznej wiedzy, by odnaleźć ciąg przyczynowo-skutkowy między tym babolem a błędami popełnionymi na budowie. Potem mamy obiegowe opinie typu: "jak piwnica to musi być wilgoć" albo "jak jest zima to musi być zimno i wiać pod oknem"... no właśnie nie musi.

 

Po Twoich pytaniach sądzę, że do lipca będzie Ci ciężko ogarnąć temat. Ja potrzebowałem ok roku doktoryzowania się (nie tylko na tym forum) z tematów budowlanych, od poziomu "wiem jak wygląda cegła i młotek" do tego żeby orientować się mniej więcej co i do czego w różnych technologiach i rozwiązaniach na budowie.

 

Łukasza narazie obejrzałem kilka odcinków. Dzięki niemu wiem jak zdystansować belki, żeby miały odpowiednią otulinę. Jak wiązać zbrojenie i jak je łączyć ze sobą w wykopie. Dodatkowo co nieco widziałem w sprawie hydroizolacji ścian fundamentowych.

 

 

Co do tej wiedzy to uważam, że wiekszość inwestorów wie mniej ode mnie a domy się budują. Uważam, że 100% osób budujących dom przez cała budowę nie unikneła błedów. Sztuka by ich popełnić jak najmniej. Nie mam jeszcze kier budowy więc z nim będę musiał troche podyskutować na ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie o takim podejściu pisałem wcześniej.

Chciałbym zobaczyć izolację przeciw wilgoci ową tej pseudo ściany fundamentowej oraz izolację termiczną. Z reguły lane to do wysokości terenu z betonu ( bo niby taniej) a potem 3-4 warstwy bloczka i ten bloczek cyk dysperbit i styropian gr 8cm a potem Pani zimna podłoga. A jaka ma być ? Musi być zimna o tym że to nie spełnią żadnych WT o WT2021 to można zapomnieć .

Dlaczego piszę że to ściana fundamentowa bo ława z reguły ma 40-50 cm wyżej powinna być zaizolowana i ocieplona ściana fundamentowa.

 

U mnie jak pisałem ma być sciana min z 8 warstw bloczka. W srodku zasypka zagęszczana warstwowo, a ściany fundamentowe dobrze zaizolowane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie o takim podejściu pisałem wcześniej.

Chciałbym zobaczyć izolację przeciw wilgoci ową tej pseudo ściany fundamentowej oraz izolację termiczną. Z reguły lane to do wysokości terenu z betonu ( bo niby taniej) a potem 3-4 warstwy bloczka i ten bloczek cyk dysperbit i styropian gr 8cm a potem Pani zimna podłoga. A jaka ma być ? Musi być zimna o tym że to nie spełnią żadnych WT o WT2021 to można zapomnieć .

Dlaczego piszę że to ściana fundamentowa bo ława z reguły ma 40-50 cm wyżej powinna być zaizolowana i ocieplona ściana fundamentowa.

 

Skąd wiesz jaka izolacja przeciwwilgociowa (pionowa i pozioma) i termiczna jest na moich fundamentach? Nigdzie nie napisałem, że to rozwiazanie jest tańsze i dobrze o tym wiedziałem. Bądź łaskaw i wskaż wyznaczony przez WT2019 poziom "U" dla ściany fundamentowej-mówię poważnie, będę wdzięczny bo się nie spotkałem z takimi. Ja zastosowałem grubszą izolacje niżeli ta zawarta w projekcie. Przy wyborze izolacji kierowałem się lokalnymi warunkami gruntowymi a nie jedynymi słusznymi rozwiązaniami przyjętymi na forum.

Na szczęście każdy sam decyduje o swojej budowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd wiesz jaka izolacja przeciwwilgociowa (pionowa i pozioma) i termiczna jest na moich fundamentach? Nigdzie nie napisałem, że to rozwiazanie jest tańsze i dobrze o tym wiedziałem. Bądź łaskaw i wskaż wyznaczony przez WT2019 poziom "U" dla ściany fundamentowej-mówię poważnie, będę wdzięczny bo się nie spotkałem z takimi. Ja zastosowałem grubszą izolacje niżeli ta zawarta w projekcie. Przy wyborze izolacji kierowałem się lokalnymi warunkami gruntowymi a nie jedynymi słusznymi rozwiązaniami przyjętymi na forum.

Na szczęście każdy sam decyduje o swojej budowie.

 

Nie wiem jaką masz izlolację pionową na "ławie-ścianie" fundamentowej ale wiem jak taka ściana wygląda po odkopaniu i wiem jakie to daje możliwości izolacji i ceny tego.

Co do WT 2019 - nie ma znaczenia co tam wpisano lub nie, zrób rzetelnie świadectwo energetyczne.

 

Jeżeli izolacja ściany fundamentowej nie ma znaczenia (tak rozumiem Twoje odp) po co wymyślono płyty fundamentowe na pyrodurze? - taka zagadka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...