Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompa ciepła z C.W.U do nowego domu ~12kW


xuno

Recommended Posts

Dzień dobry po raz drugi.

 

Zastanawiam się nad wyborem pompy ciepla do nowo projektowanego domu o powierzchni około 200m + garaż w bryle budynku. Dom będzie rozsądnie ocieplony (ale nie pasywny), ze współczesnych technologii. Początkowo myśleliśmy z żoną o pompie ciepła gruntowej z pionowym, lub Ew. Poziomym wymiennikiem, ale coś się obawiam, że to ekonomicznie słabo uzasadniane już obecnie, a powietrzne pompy ciepła widzę mają coraz lepsze opinie aktualnie.

 

Ze wstępnych szacunków, wychodzi mi zapotrzebowanie rzędu około 12kW - jak napisałem około 200m przestrzeni mieszkalnej, instalacja ogrzewania podłogowego, do tego C.W.U. dla 4 osób. Niestety jesteśmy z żoną dość ciepłolubni i oczekujemy w zimie około 22-23C. Do tego fajnie bye było móc w lecie schłodzić tą instalacją trochę. Planujemy też montaż paneli F-V, tak żeby z tą instalacją ładnie współgrały.

 

Teraz pytanie, na jakie modele / rozwiązania powinienem zwrócić uwagę na początek?

 

Pozdrawiam,

Xuno

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry po raz drugi.

 

Zastanawiam się nad wyborem pompy ciepla do nowo projektowanego domu o powierzchni około 200m + garaż w bryle budynku. Dom będzie rozsądnie ocieplony (ale nie pasywny), ze współczesnych technologii.....

 

Teraz pytanie, na jakie modele / rozwiązania powinienem zwrócić uwagę na początek?

 

Pozdrawiam,

Xuno

 

Mysle ze temat modeli pomp jest nieco przedwczesny, dom o tej powierzchni i obciazeniu cieplnym ok 12 kW nie jest nie tylko pasywny ale nawet nie jest rozsadnie ocieplony cokolwiek to znaczy. Zwróc uwage ze od nowego roku wchodzą w zycie nowe zaostrzone WT, których spełnienie wymaga znacznie lepszego ocieplenia, o rekuperacji nie wspomne. Pytałes o początek, na początek dokladne i rzetelne OZC wraz z charakterystyką energetyczną, na podstawie tych obliczen dobór odpowiedniej pompy i jej mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, rzeczywiście i planowanej rekuperacji zapomniałem wspomnieć - oczywiście jest zaplanowana.

 

Dom jest na etapie projektowania, ale wstępne założenia mam i raczej nie zgodziłbym się ze stwierdzeniem, że nie jest planowane rozsądne ocieplenie.

. Założenia są takie:

- Dom parterowy z użytkowym poddaszem, powierzchnia zabudowy około 196m wraz z garażem w bryle budynku

- Bryła lekko nieregularna, jeden balkon a pod nim wykusz z dużym przeszkleniem, 4 okna balkone, koło 15-18 okien zwykłych - wszystko trójszybowe

- ściany 24cm bloczki gazobetonowe + ocieplenie styropianem 20cm

- poddasze wełna 40cm, izolacja podłogi parteru styropian twardy XPS 15 cm.

- ogrzewanie podłogowe na górze i dole (bez garażu), rekuperacja na górze i dole

- jedna duża "otwarta" przestrzeń nad garażem, około 30m2, z wysokością 3,5m

- oczekiwana temperatura 22-23 stopnie w zimie w części mieszkalnej

 

Korzystając na takich parametrach z kalkulatora dostępnego np tutaj: http://kalkulator.cncpompyciepla.pl/ wychodzi 8-9 kW na ciepło i 2-3 na grzanie wody dla 4 osób (w zależności od prefencji prysznic / wanna).

 

Co tutaj można rozsądnym kosztem poprawić? Wydaje mi się, że dramatycznie ten wynik się nie zmieni i sumaryczne zapotrzebowanie na ciepło nie zmienią się dramatycznie. A różnica czy rozmawiamy o 11kW czy 12kW w tej chwili nie ma znaczenia, bo projekt się może pozmieniać, bo z wyliczeń dokładnych może wyjśc coś innego itp. Ale nie powiecie mi że zmieni się o 50% :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korzystając na takich parametrach z kalkulatora dostępnego np tutaj: http://kalkulator.cncpompyciepla.pl/ wychodzi 8-9 kW na ciepło i 2-3 na grzanie wody dla 4 osób (w zależności od prefencji prysznic / wanna).

 

Co tutaj można rozsądnym kosztem poprawić? Wydaje mi się, że dramatycznie ten wynik się nie zmieni i sumaryczne zapotrzebowanie na ciepło nie zmienią się dramatycznie. A różnica czy rozmawiamy o 11kW czy 12kW w tej chwili nie ma znaczenia, bo projekt się może pozmieniać, bo z wyliczeń dokładnych może wyjśc coś innego itp. Ale nie powiecie mi że zmieni się o 50% :)

 

Jeśli nie wylewasz wody wannami tylko ograniczasz się do prysznica, to nie dodawałbym nic na c.w.u.

Mam dom minimalnie mniejszy i preferuję niższe temp. niż Ty, ale dużo gorzej ocieplony, a PC PW mam 8kW.

O wyższej mocy nawet bym nie myślał....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, rzeczywiście i planowanej rekuperacji zapomniałem wspomnieć - oczywiście jest zaplanowana.

 

Dom jest na etapie projektowania, ale wstępne założenia mam i raczej nie zgodziłbym się ze stwierdzeniem, że nie jest planowane rozsądne ocieplenie.

. Założenia są takie:

- Dom parterowy z użytkowym poddaszem, powierzchnia zabudowy około 196m wraz z garażem w bryle budynku

- Bryła lekko nieregularna, jeden balkon a pod nim wykusz z dużym przeszkleniem, 4 okna balkone, koło 15-18 okien zwykłych - wszystko trójszybowe

- ściany 24cm bloczki gazobetonowe + ocieplenie styropianem 20cm

- poddasze wełna 40cm, izolacja podłogi parteru styropian twardy XPS 15 cm.

- ogrzewanie podłogowe na górze i dole (bez garażu), rekuperacja na górze i dole

- jedna duża "otwarta" przestrzeń nad garażem, około 30m2, z wysokością 3,5m

- oczekiwana temperatura 22-23 stopnie w zimie w części mieszkalnej

 

Korzystając na takich parametrach z kalkulatora dostępnego np tutaj: http://kalkulator.cncpompyciepla.pl/ wychodzi 8-9 kW na ciepło i 2-3 na grzanie wody dla 4 osób (w zależności od prefencji prysznic / wanna).

 

Co tutaj można rozsądnym kosztem poprawić? Wydaje mi się, że dramatycznie ten wynik się nie zmieni i sumaryczne zapotrzebowanie na ciepło nie zmienią się dramatycznie. A różnica czy rozmawiamy o 11kW czy 12kW w tej chwili nie ma znaczenia, bo projekt się może pozmieniać, bo z wyliczeń dokładnych może wyjśc coś innego itp. Ale nie powiecie mi że zmieni się o 50% :)

 

Nie wydaje mi sie ze 11-12 kW jest realne, bo nie jest. Ten kalkulator to nic innego jak firmowa wersja ciepławlasciwego. Opieranie sie na tych wyliczeniach, pomijam fakt dokladnosci wprowadzonych danych przy inwestycjach rzedu kilkudziesieciu tys (pompa + OP) jest nieporozumieniem. A uzwgledniwszy fakt ze cala inwestycja zbliza sie do 1 mln zł, jest grubym nieporozumieniem. Odnosnie ocieplen to mozna sie sie ze mną nie zgadzac, bo co by to było gdyby mieli to samo zdanie. Wracajac do mieritum to ocieplenie jest na poziomie srednim, przy którym moze nie byc spełnioniny warunek Ep wg WT2021. Co mozna poprawic? tak na szybko: ocieplneni podłogi na gruncie 20 cm styropian 0,031 (po co xps?),

jezeli chodzi o inne przegrody to wiecej fixów na parterze. Reszte optymalizacji po wykonaniu obliczen.

Edytowane przez asolt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Niestety jesteśmy z żoną dość ciepłolubni i oczekujemy w zimie około 22-23C. Do tego fajnie bye było móc w lecie schłodzić tą instalacją trochę. ...

 

Xuno

 

Zastanawiam się cóż to za przekora, że w zimie ludzie chcą mieć w pokoju 23*C a w lecie chłodno? Zwłaszcza ciepłolubni.

 

Dopytam -jaką temperaturę macie na zasilaniu i powrocie podłogówki podczas chłodzenia?

Zimno kojarzy mi się ze skraplaniem, wilgocią i grzybami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wydaje mi sie ze 11-12 kW jest realne, bo nie jest. Ten kalkulator to nic innego jak firmowa wersja ciepławlasciwego. Opieranie sie na tych wyliczeniach, pomijam fakt dokladnosci wprowadzonych danych przy inwestycjach rzedu kilkudziesieciu tys (pompa + OP) jest nieporozumieniem. A uzwgledniwszy fakt ze cala inwestycja zbliza sie do 1 mln zł, jest grubym nieporozumieniem.

Ależ tutaj wszyscy od razu przeskakują do konkluzji szybko od razu :) Nie, nie zamierzam na podstawie kalkulatora na internecie i porady na forum do projektu który aktualnie jest draftem wejść na allegro i od razu kupić urządzenie X/Y/Z. Próbuję zgromadzić informacje, opierając się na tym co mam. Niestety, wiedza łatwo dostępna albo jest powierzchowna, albo tak jak tutaj na forum obarczona dziesiątkami różnych, często ukrytych założeń. No i już nie taka dostępna, ani nie za łatwa w wyszukiwaniu ;).

 

Co więcej, te 11-12 wychodzi tak jak napisałem, po zsumowaniu około 8-9 na dom z 2-3 na C.W.U, co chyba w kontekście samego domu nie jest już taką przerażającą wartością, przy domu prawie 300m, prawda?

 

Odnosnie ocieplen to mozna sie sie ze mną nie zgadzac, bo co by to było gdyby mieli to samo zdanie. Wracajac do mieritum to ocieplenie jest na poziomie srednim, przy którym moze nie byc spełnioniny warunek Ep wg WT2021. Co mozna poprawic? tak na szybko: ocieplneni podłogi na gruncie 20 cm styropian 0,031 (po co xps?),

jezeli chodzi o inne przegrody to wiecej fixów na parterze. Reszte optymalizacji po wykonaniu obliczen.

Szczerze mówiąc, okien na dole w ogóle nie ma zadużo, poza wykuszem który będzie albo 3 taflami, albo 5cioma zwykłymi oknami. Zapytałbym czemu fixy miałyby być lepsze od normalnej konstrukcji okna, jeśli chodzi o energooszczędność, ale chyba trochę nie ten dział.

 

Co do podłogi - sure, można zwiększyć do 20, nie musi być XPS.

 

OZC pewnie zrobię, to nie jest duży koszt, ale jak będę miał projekt skończony. Na razie jest w wersji roboczej i próbuję, jak napisałem wcześniej - zebrać informacje, pogdybać i mieć materiał do rozmowy z projektantami i wykonawcami P.C

 

 

Zastanawiam się cóż to za przekora, że w zimie ludzie chcą mieć w pokoju 23*C a w lecie chłodno? Zwłaszcza ciepłolubni.

Dopytam -jaką temperaturę macie na zasilaniu i powrocie podłogówki podczas chłodzenia?

Zimno kojarzy mi się ze skraplaniem, wilgocią i grzybami.

 

Hyhy, ależ ja ten dom na razie mam na monitorze (bo jeszcze nawet nie na papierze), nie mam pojęcia jaka będzie temperatura zasilania :)

Co do ciepłolubności, to niestety kwestia indywidualna. Ale ja się odzwyczaiłem już też od ustawiania 14C w aucie w lecie, więc można powiedzieć, że przez cały rok jestem fanem około 22 stopni ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ależ tutaj wszyscy od razu przeskakują do konkluzji szybko od razu :) Nie, nie zamierzam na podstawie kalkulatora na internecie i porady na forum do projektu który aktualnie jest draftem wejść na allegro i od razu kupić urządzenie X/Y/Z. Próbuję zgromadzić informacje, opierając się na tym co mam. Niestety, wiedza łatwo dostępna albo jest powierzchowna, albo tak jak tutaj na forum obarczona dziesiątkami różnych, często ukrytych założeń. No i już nie taka dostępna, ani nie za łatwa w wyszukiwaniu ;).

 

Co więcej, te 11-12 wychodzi tak jak napisałem, po zsumowaniu około 8-9 na dom z 2-3 na C.W.U, co chyba w kontekście samego domu nie jest już taką przerażającą wartością, przy domu prawie 300m, prawda?

 

 

Szczerze mówiąc, okien na dole w ogóle nie ma zadużo, poza wykuszem który będzie albo 3 taflami, albo 5cioma zwykłymi oknami. Zapytałbym czemu fixy miałyby być lepsze od normalnej konstrukcji okna, jeśli chodzi o energooszczędność, ale chyba trochę nie ten dział.

 

Co do podłogi - sure, można zwiększyć do 20, nie musi być XPS.

 

OZC pewnie zrobię, to nie jest duży koszt, ale jak będę miał projekt skończony. Na razie jest w wersji roboczej i próbuję, jak napisałem wcześniej - zebrać informacje, pogdybać i mieć materiał do rozmowy z projektantami i wykonawcami P.C

 

 

Nie wiem dlaczego chcesz tak duzo dodawac do cwu, widze tu negatywny wpływ ciepła wlasciwego. Przyjmuje sie od 250W/osoba do 500W/osoba w zaleznosci od wielkosci zasobnika przy czym mniejsza wartosc dotyczy wiekszej pojemnosci.

Faza projektowa do bardzo dobry moment do zrobienia ozc, pod warunkiem braku dalszy zmian konstrukcyjnych (zmiany wielkosci pomieszczen, okien itp). Jak inaczej prawidłowo dobrac izolacje, ich grubosc i rodzaj jak nie za pomocą ozc. Gdy projekt jest juz gotowy to wielu zmian nie da sie wprowadzic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze Ci powiem, że sam nie wiem - sugeruję się jedynie znalezioną do tej pory wiedzą, licząc jakies 300l zbiornika na C.W.U. i chęcią, żeby nie trzeba było czekać 4h na ciepłą wodę :) Pewnie też patrząć na same P.C. przeznaczone do C.W.U. takiego rzędu wartości znajdowałem się. Chętnie dowiem sie co według Was było by bardziej realne? zakładam jednak, że policzynie całkowitego 0 jednak przy mojej ciepłolubności tak średnio wchodzi w grę...

 

Tak, właśnie do OZC jeszcze mam chwilkę, bo osoba odpowiedzialna za projekt jest dopiero w trakcie robienia go - pomieszczenia mogą się jeszcze zmienić (minimalnie, ale zawsze) i nie mam doprecyzowanych szczegółów posadowienia i izolacji od strony fundamentów. Mam lekko pochyłą działkę, więc tak na prawdę jeszcze nie wiem, czy będą ławy, płyta, pale i jak to będzie od dołu zaizolowane. Rozumiem, że to dużo zmieni.

 

@Asolt, a znasz jakieś dobre źródła wiedzy, jakie warto by zgłębić, zeby poczytać o dobrym zaizolowaniu domy od strony termicznej? Bo po przeczytaniu forum, ogólników na internecie jakie znalazłem, też wydawało mi sie, że projektowana izolacja jest raczej dobra, a jak widze wedle Twojej wiedzy można by tu jeszcze sporo zrobić (ofc zawsze można sporo, kwestia czy się opłaca).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom jest na etapie projektowania, ale wstępne założenia mam i raczej nie zgodziłbym się ze stwierdzeniem, że nie jest planowane rozsądne ocieplenie.

 

To te 12kW obciążenia to założenie? Czy policzone wg tych założeń? ciepłowłasciwie AKA kalkulator CNC nie liczy - szacuje i to na podstawie szczątkowych danych, więc wydawanie dziesiątków tysięcy na podstawie tych danych to delikatnie mówiąc nierozsądne zachowanie.

 

Obciążenie cieplne jest liczone na temperaturę, która zeszłej zimy chyba nigdy w Polsce się nie pojawiła, w poprzednich latach po kilka razy w sezonie po kwadransie czy dwa. Czyli każdej doby masz z tego wolne moce na ogrzanie CWU i nie ma sensu dodawanie mocy na CWU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Asolt, a znasz jakieś dobre źródła wiedzy, jakie warto by zgłębić, zeby poczytać o dobrym zaizolowaniu domy od strony termicznej? Bo po przeczytaniu forum, ogólników na internecie jakie znalazłem, też wydawało mi sie, że projektowana izolacja jest raczej dobra, a jak widze wedle Twojej wiedzy można by tu jeszcze sporo zrobić (ofc zawsze można sporo, kwestia czy się opłaca).

 

Nie jestem Asoltem, ale post, w którym ktoś, chce sobie zadać trud przeczytania czegoś dla zdobycia wiedzy, a nie tylko podanych na talerzu gotowych rozwiązań, tak mnie ujął, że coś Ci podpowiem.

 

Tu masz temat, rzeka.

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?48792-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy

 

Poświęć na niego kilka wieczorów, to będzie najlepiej zainwestowany czas przed budową.

 

Proponuję skupić się na postach takich osób jak (z tych co pamiętam, resztę przepraszam, a kolejność przypadkowa):

adam_mk, Jezier, KvM, HenoK, j-j, gosciu01, Mice, piwopijca, coulignon, Depi,

 

Do tego dzienniki budowy R@K, MAG, i wielu innych osób.

 

Uwierz, oprócz bicia piany i ....hm...różnych innych rzeczy wypisywanych na tym forum, to jednak jest to skarbnica wiedzy. Teoretycznej i praktycznej. Zdobądź, ją. Wtedy, to Ty będziesz decydował co i jak ma być zbudowane/zrobione w domu. A nie przypadkowi wykonawcy, którzy robią wedle zasad: "ja zawsze tak robię", "nikt się nie skarży", "na forum piszą głupoty" "tak się domów nie buduje".

 

Albo ją zdobędziesz

albo musisz komuś za nią zapłacić

albo będziesz na najlepszej drodze do skopania sobie domu

innych opcji nie ma.

 

pzdr,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze Ci powiem, że sam nie wiem - sugeruję się jedynie znalezioną do tej pory wiedzą, licząc jakies 300l zbiornika na C.W.U. i chęcią, żeby nie trzeba było czekać 4h na ciepłą wodę :) Pewnie też patrząć na same P.C. przeznaczone do C.W.U. takiego rzędu wartości znajdowałem się.

 

No to pierwsza wskazówka: pompa albo robi w danej chwili C. O albo cwu. Czyli jak masz moc na CO przewidzianą X, to zazwyczaj wystarczy by mieć zagrzana wodę w pół godziny. Jak grzeje to dlatego, że w dolnej części zbiornika woda chłodna. U góry możesz mieć dość na szybki prysznic. Więc w tym zbiorniku szukaj odbiornika, który X kw weźmie. Krótko: wężownica o odpowiedniej powierzchni lub inne rozwiązanie dające radę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ProStaś - dziękuję serdecznie, zdecydowanie chętnie się zagłębię w tą lekturę. Wyjątkowo ciężko niestety jest znaleźć/wiedzieć który temat warto a który nie warto przeczytać, w przypadku forum które ma tak długą historię i tak wiele tematów i wypowiedzi. Zapewne dla Was to bardzo oczywiste, gdzie można znaleźć wartościowe treści, dla osób zupełnie nowych (także w tematach związanych z budowaniem domu) to trochę zgadywanka. A rzeczywiście bicia piany jest ... dużo i często zniechęca do lektory takiego czy innego wątku. W każdym razie - serdecznie dziękuję za wskazówkę. Swoją drogą, oczywiście zdecydowanie wolę prowadzić merytoryczną rozmowę np z wykonawcami, niż z braku wiedzy tylko uśmiechać się grzecznie podpisując rachunek :)

 

@Kaizen, to było szacowane kalkulatorem CiepłoWłasciwe, wiec powiedziałbym, że bliżej temu do założenia. Mi osobiście na tą chwilę całkowicie brak wiedzy pozwalającej samodzielnie policzyć nawet szacunkowe zapotrzebowanie, a w projekcie mam jeszcze za mało konkretów żeby zrobić analizę ZNC.

W każdym razie, dzięki za sugestie, (tak samo @maciejos36 za spostrzeżenia) jak by to mogło działać bez dodatkowego marginesu na C.W.U. Czy mogę założyć, że taka jest rzeczywista praktyka przy montażu P.C, że de facto na co dzień w nowych instalacjach w tej chwili się nie liczy osobno tego C.W.U?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... a w projekcie mam jeszcze za mało konkretów żeby zrobić analizę ZNC.

..

 

Zdaje sie Tobie ze masz za mało konkretów, te konkrety trzeba przyjac a nie czekac az projektant je narzuci. Owszem pozostałe są niewiadome ale je tez mozna przyjac na podstawie aktualnych lub przyszłych wymagan (WT2021). Faza projektowa jest najlepszym czasem aby te obliczenia wykonac, po co pózniej zmieniac w projekcie, jak mozna to zrobic teraz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

. Założenia są takie:

- Dom parterowy z użytkowym poddaszem, powierzchnia zabudowy około 196m wraz z garażem w bryle budynku

- Bryła lekko nieregularna, jeden balkon a pod nim wykusz z dużym przeszkleniem, 4 okna balkone, koło 15-18 okien zwykłych - wszystko trójszybowe

- ściany 24cm bloczki gazobetonowe + ocieplenie styropianem 20cm

- poddasze wełna 40cm, izolacja podłogi parteru styropian twardy XPS 15 cm.

- ogrzewanie podłogowe na górze i dole (bez garażu), rekuperacja na górze i dole

- jedna duża "otwarta" przestrzeń nad garażem, około 30m2, z wysokością 3,5m

- oczekiwana temperatura 22-23 stopnie w zimie w części mieszkalnej

 

Co to za styropian na ścianach? Zwykły 0.038 a 0.031 robi różnicę.

 

Balkon, nieregularna bryła i co najważniejsze "poddasze użytkowe". Tutaj możesz pogubić parametry, że głowa boli. Sąsiedzi do połowy maja sie dogrzewali rankami a ja od połowy lutego już nie włączam pompy. Dom trzyma ciepło.

Sporo domów ma totalnie zrąbane poddasza użytkowe. "Tu" ci się obsunie wełna, a ze się obsunie to pewnik, źle zamontowane okna dachowe, itd itp. Przemyśl ten projekt jeszcze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Coś mi się wydaje, że jeszcze nie jesteś gotowy do budowania domu! :lol:

Akurat tu rozwarzasz pompę ciepła, ale...Dziwnie trochę.

Jak rozumiem - dom murowany a traktujesz go jak kiepskiego szkieletora.

 

Rozważ dom na płycie izolowanej termicznie od ziemi.

Do tego... zbudowany z materiału "na chlewiki", to znaczy - z silki (sztuczny piaskowiec).

Przecież i tak o jego energożerności decyduje to, jak i ile go ocieplisz!

Silka spowoduje, ze będziesz miał gigantyczną (w porównaniu z MAXem czy BK) pojemność cieplną. (bezwładnośc cieplną). Można domu nie grzać nawet kilka dni a temperatura w nim spadnie o stopień czy dwa. No, podniesienie jej po przerwie w grzaniu też potrwa dość długo, ale dom-bufor bardzo ułatwie utrzymywanie w nim STAŁEJ temperatury niezależnie od tego, co jest za oknem!

Silka wręcz cudownie współpracuje w wilgocią. Weźmie jej całe morze i odda jak potrzeba. Stabilizuje temperaturę i wilgotność wnętrz.

Wentylacja mechaniczna nawiewno-wywiewna i zrównoważona (tyle nawiewasz co wywiewasz) - obowiązkowo.

Czy z odzyskiem? - Sam zdecyduj bo rekuperacja podwaja koszt takiej mechanicznej wentylacji, ale kto bagatemu zabroni skoro JEST TO uzasadnione tecnicznie.

 

Dom , jak kazdy dom, "weźmie tyle ile musi". A ile weźmie - powie OZC.

Kraków i okolice...

No, tu potrafi czasem przymrozic!

A nie daj Panie - działka w jakiej dolince którą chłody spływają...

To i -25st częste jest!

 

Pompa ciepła to dobre i bezobsługowe źródło ciepła i CWU.

Poważnie rozwazyłbym gruntówkę a nie powietrzną.

Nie wszystkie zabijają ceną! :lol:

Niektóre są porównywalne cenowo z dobrymi powietrznymi (które u Ciebie mogą się słabo albo wcale nie sprawdzić).

ZAPOMNIJ o obieplaniu domu watą!

"Trumnę" zaplanuj. łatwiej dobrze ocieplić, szczelna jest, no i czasem mocno u Ciebie wieje. Jak Ci dach zdejmie - tragedii nie będzie mimo szkód.

O gruntowym wymienniku dla pompy ciepła, naprawdę dobrym i niedrogim, pisałem tu:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?364899-Dlaczego-%E2%80%9Eto%E2%80%9D-jest-takie-dobre-i-czemu-mo%C5%BCe-by%C4%87-tanie-wymienniki-ciep%C5%82a-koszowe-DZ

Kilka takich dobrze się sprawdza w Twoich okolicach.

 

Zainwestuj w wiedzę!

BARDZO na tym zyskasz!

Wszystko to, czego niepotrzebnie nie wydasz!!!

Pytaj o to czego nie wiesz czy nie rozumiesz.

Starzy forumowicze chętnie pokażą gdzie ta wiedza tutaj "leży".

 

Można rozłozyć koszt gruntówki w czasie robiąc dolne źródło na etapie budowania stanu surowego.

Nie zapomnij jednak o przewidzenu sensownej "kotłowni", która POWINNA BYĆ sporo większa od średniej wielkości szafy!

(często popełniany błąd budujących)

 

I - nie... Nie piszę Ci tu tego, aby Ci wepchać taką gruntówkę, choć tak się składa, ze obecnie je robię (no, produkuję w firmie prowadzonej przez starych przyjaciół).

Sam sprawdź, że na tym forum pomagam budującym od bardzo dawna.

ZAWSZE radziłem i nadal radzę, aby wydawanie pieniędzy poprzedzić możliwie dogłębną wiedzą - na co i czemu!

Odpuść na razie szukanie - co zrobić aby dom był "piękny".

Szukaj wiedzy "jak to (czyli DOM) działa".

Majac tę wiedzę zaprojektujesz i ładny i DOBRY.

To uchroni Cię przd budową trzech domów, "tego dla wroga, tego dla przyjaciela i tego dla siebie" :lol:

 

Adam M.

Edytowane przez adam_mk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...