CzarskyM 01.07.2020 20:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2020 Witam wszystkich! na imię mam Maciej, pochodzę z woj. lubelskiego i jestem na etapie budowy domu. Jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji zastanawiałem się odnośnie źródła ciepła w budynku - od razu wiedziałem że chcę coś komfortowego i bezobsługowego. Z racji że nie mam możliwości przyłączenia się do sieci gazowej, oraz że Szanowna Małżonka nie zgadza się na butlę z gazem na podwórku wybór padł na pompę ciepła powietrze-woda. Chciałbym zasięgnąć opinii w kwestii doboru urządzenia do budynku przy założeniu ogrzewania domu w II taryfie, jestem świadomy że nie zawsze będzie można osiągnąć 100% taniej taryfy, poziom ok. 80% będzie dla mnie zadowalający (na początek ) Złożyłem kilkanaście zapytań ofertowych o sprzęt wraz z instalacją i odpowiedzi wraz z doborem urządzenia są skrajnie różne - od ok. 25 tyś. zł do ok. 60 tyś., pompy o mocy od 5kW do 13kW. Poniżej kilka informacji i założeń oraz tabela z ofertami: - projekt (nieco powiększony względem oryginału): https://www.domoweklimaty.pl/pl/projekty/3293/projekt-domu-akord-vii?gclid=CjwKCAjwlZf3BRABEiwA8Q0qq_tDAscoSQ4juArnZ5_ryhIs6bWqWdJ0coiF1856zt4YFvhaxcxsEhoC34cQAvD_BwE - powierzchnia zabudowy: 143,35 m2, - powierzchnia użytkowa: 142,19 m2, - powierzchnia ogrzewana po podłodze: 187,73 m2 (zastanawiam się jeszcze nad ogrzewaniem garażu, wartość może ulec zmianie do 169,32 m2), - lokalizacja: woj. lubelskie, - kalkulacja zapotrzebowania cieplnego z Ciepłowłaściwie (7,6kW przy -20, bez CWU): https://cieplowlasciwie.pl/wynik/86hm, - oczekiwana temperatura pomieszczeń: 25 stopni (żona lubi ciepełko ), - ilość osób: 4, - wentylacja: mechaniczna z odzyskiem ciepła, - pompa jako jedyne źródło ogrzewania w domu, - 300l zbiornik CWU, - grubość ocieplenia/wylewki: 20/8 cm parter, 12/7cm strop. Tak jak wspomniałem na wstępnie chciałbym grzać głównie w II taryfie, zainspirował mnie do tego post: https://forum.muratordom.pl/showthread.php?337393-Grzanie-PC-PW-w-II-taryfie z którego wynika że pompa powinna być ok. 30% przewymiarowana. Większość instalatorów z którymi rozmawiałem telefonicznie sugerowała że nie jest to odpowiedni i sposób dobory i pracy dla pompy, która według nich powinna zostać dobrana dokładnie pod zapotrzebowanie, działać ciągle, stale i dogrzewać pomieszczenia na bieżąco, nie tylko w wyznaczonych godzinach w porze nocnej + okienko w ciągu dnia, natomiast z opinii kolegów z w/w postu wynika że jest to możliwe i może być za razem komfortowe zwłaszcza przy tak dość dobrze ocieplonym budynku i chyba wystarczającej akumulacyjności podłogówki. Poniżej wrzucam również oferty które otrzymałem po wysłaniu zapytań: Bardzo proszę o opinię, mocno liczę na osoby które właśnie w taki sposób domy ogrzewają Z góry dziękuję za wszystkie komentarze i życzę wszystkim spokojnej nocy PS. Zanim jeszcze bardziej konkretnie zacząłem interesować się doborem urządzenia, całkowicie pomijając oferty które mi przedstawiono to nastawiałem się (i w sumie w dalszym ciągu trochę się nastawiam ) na Panasonica T-CAP 9kW. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 02.07.2020 06:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 - kalkulacja zapotrzebowania cieplnego z Ciepło właściwie ( 7,6 kW przy -20, bez CWU): https://cieplowlasciwie.pl/wynik/86hm, - oczekiwana temperatura pomieszczeń: 25 stopni (żona lubi ciepełko ), - ilość osób: 4, - wentylacja: mechaniczna z odzyskiem ciepła, - pompa jako jedyne źródło ogrzewania w domu, - 300 l zbiornik CWU, - grubość ocieplenia/wylewki: 20/8 cm parter; 12/7 cm strop. - chciałbym grzać głównie w II taryfie, - nastawiałem się (i w sumie w dalszym ciągu trochę się nastawiam ) ....na Panasonica T-CAP 9 kW. Wg;mnie; - rozumowanie logiczne, - założenia prawidłowe, Jedynie co bym zmienił to grubość wylewki > = 10 cm na parterze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
CzarskyM 02.07.2020 08:08 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 (edytowane) Wg;mnie; - rozumowanie logiczne, - założenia prawidłowe, Jedynie co bym zmienił to grubość wylewki > = 10 cm na parterze Dziękuję za odpowiedź Skłaniałem się do grubszej wylewki, ale wszyscy z którymi o tym rozmawiałem (wykonawca, teść, hydraulik) twierdzą że to przesada i że nikt mi takiej warstwy wylewki nie zrobi W każdym razie czy przy warstwie powyżej 10cm nie jest konieczne zastosowanie bardzo twardego podłoża pod wylewkę, np. XPS? Ty chyba znacząco podniesie koszty inwestycji :/ Edytowane 2 Lipca 2020 przez CzarskyM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tulisko 02.07.2020 08:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 Poniżej wrzucam również oferty które otrzymałem po wysłaniu zapytań: [ATTACH=CONFIG]445824[/ATTACH] Instalator, który przy zapotrzebowaniu prawie 8kW zaproponował Ci pompę 5kW to jakby to powiedzieć ryzykant:p Nie jestem zwolennikiem przewymiarowywania, ale pompa 5kW przy twoim zapotrzebowaniu mogłaby zapinkalać razem z grzałką backup już na pełny gwizdek przy -10st. Tanie by to nie było. Druga kwestia to dobór pompy wg ciepławłaściwego... Ja bym jednak poświęcił parę stówek na profesjonalne OZC bo przy takiej inwestycji to kropla w morzu:cool: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Fugaz 02.07.2020 08:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 Ogrzewanie garażu możesz odpuścić - u mnie jest wystarczająco ciepło. Ja próbowałem grzać w taniej taryfie - ale niestety trzeba było się zastanowić na etapie projektu nad grubszymi wylewkami - mam coś jak u Ciebie w projekcie - niestety nie było komfortowo. Puściłem ogrzewanie non stop - i jestem zadowolony z komfortu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 02.07.2020 09:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 czy przy warstwie powyżej 10 cm nie jest konieczne zastosowanie bardzo twardego podłoża pod wylewkę, np. XPS? To chyba znacząco podniesie koszty inwestycji :/ Od strony gruntu, powinien być XPS, Będzie inżynier nadzoru- to przedyskutujesz temat, Poczytaj moje tematy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
CzarskyM 02.07.2020 09:31 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 Ogrzewanie garażu możesz odpuścić - u mnie jest wystarczająco ciepło. Ja próbowałem grzać w taniej taryfie - ale niestety trzeba było się zastanowić na etapie projektu nad grubszymi wylewkami - mam coś jak u Ciebie w projekcie - niestety nie było komfortowo. Puściłem ogrzewanie non stop - i jestem zadowolony z komfortu. Dzięki za odpowiedź. Zastanawiam się właśnie nad garażem ale nie jestem jeszcze w 100% zdecydowany, prawdopodobnie rozloze rurkę w dużych odstępach tak żeby była możliwość ogrzewania w razie potrzeby. A jak zmiana sposobu ogrzewania przełożyła sie u Ciebie na koszty? Pompa którą masz w stopce była przewymiarowana czy dobrana właśnie pod zapotrzebowanie i dlatego nie dawała rady grzejąc tylko w II taryfie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
CzarskyM 02.07.2020 09:41 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 Instalator, który przy zapotrzebowaniu prawie 8kW zaproponował Ci pompę 5kW to jakby to powiedzieć ryzykant:p Nie jestem zwolennikiem przewymiarowywania, ale pompa 5kW przy twoim zapotrzebowaniu mogłaby zapinkalać razem z grzałką backup już na pełny gwizdek przy -10st. Tanie by to nie było. Druga kwestia to dobór pompy wg ciepławłaściwego... Ja bym jednak poświęcił parę stówek na profesjonalne OZC bo przy takiej inwestycji to kropla w morzu:cool: Dzięki. Również zdziwiłem się gdy dostałem ofertę na pompę o takiej mocy. Co do Ciepłowłaściwie- domyślam się że jest to taki "poglądowy" kalkulator Gdzie szukać kogoś kto fachowo mi obliczy OZC? Pełno jest ofert w internecie, ale podejrzewam że nie wszyscy którzy oferują taką usługę mają na ten temat pojecie. Próbowałem swoich sił w programie do OZC od Purmo ale poległem :/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Owczar 02.07.2020 09:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 Asolt z forum. Też bym zaczął od profi ozc. 25 stopni 3 domu będzie wymagało mimo wszystko sporego zapasu żeby grzać tylko w taniej taryfie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plamiak 02.07.2020 09:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 Grzanie tylko w taniej jest przereklamowane. Ja tak grzałem przez większą część sezonu - ale że był to pierwszy sezon z PC a do tego bardzo ciepła zima ubiegłoroczna....Po przejściu na grzanie non stop spadła moc pobierana przez PC, nieco zwiększył się komfort, defrostów mniej....Kosztowo jakieś 10-15 procent taniej. Po dołożeniu PV wygląda to jeszcze lepiej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 02.07.2020 10:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 Po przejściu na grzanie non stop spadła moc pobierana przez PC, nieco zwiększył się komfort, defrostów mniej.... Kosztowo jakieś 10-15 procent taniej. Po dołożeniu PV wygląda to jeszcze lepiej. Kosztowo - to raczej 10 do 15 % drożej - ale większy komfort. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
CzarskyM 02.07.2020 10:42 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 Grzanie tylko w taniej jest przereklamowane. Ja tak grzałem przez większą część sezonu - ale że był to pierwszy sezon z PC a do tego bardzo ciepła zima ubiegłoroczna.... Po przejściu na grzanie non stop spadła moc pobierana przez PC, nieco zwiększył się komfort, defrostów mniej....Kosztowo jakieś 10-15 procent taniej. Po dołożeniu PV wygląda to jeszcze lepiej. Dziękuję za odpowiedź. Pompę na etapie inwestycji dobieraleś pod ogrzewanie w II taryfie? I jeżeli tak to teraz przy zmianie sposobu ogrzewania nie masz problemów z taktowaniem sprężarki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
CzarskyM 02.07.2020 10:44 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 Kosztowo - to raczej 10 do 15 % drożej - ale większy komfort. Szczerze mówiąc spodziewałem się większych różnic kosztowych, natomiast przy takim założeniu chyba muszę się poważnie zastanowić nad sposobem ogrzewania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 02.07.2020 11:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 Przy grubej wylewce; - tylko na początku sezonu nastąpi grzanie konkretne wylewki, - w taniej taryfie, zagrzejesz budynek, - następnie, będzie tylko uzupełnianie ubytków ciepła.......... wg;sterowników na piętrze i parterze;................- jeżeli będzie spadek komfortu ogrzewania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plamiak 02.07.2020 14:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 U mnie taniej wyszła praca ciągła. Zmierzone na podliczniku pompy. Dodatkowo po założeniu PV pompa pracując z małą mocą (ok. 0,3-0,4 kW) mieści się w mocy wytworzonej przez moją instalację w słoneczny marcowy dzień.Moc pompy dobrałem według dotychczasowego zużycia ekogroszku - mając świadomość marginesu błędów - i po raz kolejny powtórzę że to się sprawdziło. Pompa taktuje w ciepłe dni tzn. powyżej plus 10 stopni. Wtedy ograniczam ją harmonogramem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pytajnick 02.07.2020 15:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 Dziękuję za odpowiedź Skłaniałem się do grubszej wylewki, ale wszyscy z którymi o tym rozmawiałem (wykonawca, teść, hydraulik) twierdzą że to przesada i że nikt mi takiej warstwy wylewki nie zrobi W każdym razie czy przy warstwie powyżej 10cm nie jest konieczne zastosowanie bardzo twardego podłoża pod wylewkę, np. XPS? Ty chyba znacząco podniesie koszty inwestycji :/ Dziwne teorie. Niedawno miałem robione wylewki. Cena za standardowe 8cm 30zł/m2. Za 10cm w domu a w garażu od 9cm do 14cm (spadek) zapłaciłem 32zł/m2. Żaden oferent nie wspomniał, że "tak się nie robi, przesada" itp itd. Pod podłogą EPS100. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Fugaz 02.07.2020 19:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2020 Moi instalotorzy powiedzieli, że szkoda moich pieniędzy na ogrzewanie garażu - kompromisem, zrobiłem grzejnik i go wyłączyłem . Może to tylko moje odczucie, ale jak grzałem w taniej taryfie - po południu było chłodno - mimo, że temperatura nie spadała drastycznie. Ustawione miałem 22,5 w nocy i 21,5 w dzień. Jak puściłem non stop na 22,5 miałem odczucie, że jest cieplej. Patrząc po zurzyciu energii miałem wrażenie, że mniej zużywa pompa energii niż gdy goniła w nocy temperaturę. Punkt biwaletny u mnie wynosi około -14 więc nie jest mocno przewymiarowana. Najważniejsze jest to, że bardzo dobrze się zachowuje w temperaturach około 0 do 5 stopni. Takich dni w roku grzejnym jest najwięcej i wtedy może występować taktowanie przy źle dobranej pompie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ProStaś 04.07.2020 12:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2020 U mnie taniej wyszła praca ciągła. Zmierzone na podliczniku pompy. Zostawiwszy na boku PV, jakim cudem wyszła Ci taniej praca ciągła od grzania tylko w taniej taryfie? Rozumiem taniej w przeliczeniu na PLN, a nie na kWh? Bo o ile kWh, pewnie pójdzie mniej (wyższe temp. w dzień co przy powietrznych PC ma znaczenie, niższa modulacja, dłuższe cykle itd itd), to przy PLN nie da rady...IMO. Grzeję - póki co - tylko w taniej taryfie, którą mam za 0,32 zł., przy COP = 4,5 (pi razy oko) wychodzi mi 1 kWh = 0,071 zł. Jak nawet wyjdzie Ci średnia z obu taryf w okolicach 0,48 zł. musiałbyś mieć średnioroczny COP w okolicach 7 by było taniej... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 04.07.2020 12:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2020 (edytowane) Bo o ile kWh, pewnie pójdzie mniej (wyższe temp. w dzień co przy powietrznych PC ma znaczenie, niższa modulacja, dłuższe cykle itd itd), to przy PLN nie da rady...IMO. Bardzo wątpię w taką logikę, bo w dzień przez przytłaczającą większość sezonu trzeba bardzo mało W przez duże zyski słoneczne i bytowe i puszczenie pompy samopas powoduje duże taktowanie i pracę na minimalnej modulacji przy produkcji małej ilości kWh ciepła - klik. I tak większość ciepła zostanie wyprodukowana w nocy, gdy brak zysków słonecznych a bytowe są niewielkie. Przez bezwładność podłogówki IMO jedyna zauważalna różnica w komforcie będzie, gdy w dziennym okienku, przez zyski słoneczne i bytowe w połączeniu ze zbyt małym podbiciem temperatury, nie odpali się grzanie i nie "naładuje" podłogi. Edytowane 4 Lipca 2020 przez Kaizen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plamiak 04.07.2020 13:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2020 Zostawiwszy na boku PV, jakim cudem wyszła Ci taniej praca ciągła od grzania tylko w taniej taryfie? ... Nie rozpatrywałbym tego w kategorii cudów... Wiesz, nawet zacząłem ściągć wykresy i zdjęcia licznika.... ale może po prostu sam spróbuj w następnym sezonie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.