Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Zmiana temperatury w czasie PW


Neutral

Recommended Posts

Jak to jest ze zmianą temperatury w czasie dla statystycznego domu ze standardem energetycznym 70 KwH/m2 na rok 140m^2 domu.

Chodzi mi o to, że użytkownicy pompy ciepła starają się grzać w taniej taryfie. Przez ile czasu zatem pracuje pompa w taniej taryfie i jakie następują wahania temperatury między jednym i drugim grzaniem? Pytam ponieważ będzie to dla mnie wybór ogrzewania, z którym nie miałem styczności i nie wiem jak bardzo na komfort użytkowania takiego wyboru ogrzewania ma to, że grzejemy w momencie kiedy śpimy. Z ogrzewaniem gazowym nie ma takiego problemu, grzejemy kiedy się nam podoba. Przy pompie ciepła grzanie w drogiej taryfie może zwiększyć koszty nawet o 50%. Przy okazji, czy ktoś wie jak jest porównanie kosztów tych dwóch systemów ogrzewania (gazowego i pompy ciepła) to jaka taryfa przy pompie jest brana pod uwagę?

 

Rozumiem, że na to ma wpływ wiele czynników, jednak proszę o informację jak to może wyglądać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wahanie temperatury zależy od bezwładności bydynku ( drewno, ceramika,gazobeton)

Grzanienie gazem 30 groszy za kWh

grzanie PW 60 gr na kWh i cop 3-4 to daje 15-20 gr za kWh ( g11) stała cena

 

Grzanie gazem - jedna taryfa

Grzanie prądem wiele taryf ( mozna wybrać, ale nie trzeba)

 

PW można grzac jak gazem. Włączyć i zapomnieć

Edytowane przez fachman19
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Neutral

 

Z Twojej wypowiedzi wynika, że chyba Ci chodzi o używanie PC w nocnej (tańszej) taryfie.

 

Nie koniecznie - już niedługo użytkownicy pomp ciepła (posiadający "ciepłe" domy) zaczną grzać tak jak gazem, czyli w zależności od potrzeb.

Domy będą wymagały mniej energii do ogrzania przez solidną modernizację, a PV zapewni pokrycie na energię w drogiej taryfie.

 

Korzyści są oczywiste, między innymi PC o mniejszej mocy, brak bufora oraz komfort cieplny przez cały czas.

 

Miałem PC o mocy 8 kW, teraz wystarczy o mocy 6 kW, co więcej - nie mam podłogówki, tylko grzejniki a mimo tego w domu jest ciepło.

 

Wiem, że to jest jak na obecne czasy trochę nietypowa sytuacja, ale moja PV pokrywa chyba z 90 % zapotrzebowania na energię elektryczną.

W Tauronie rozliczenie EE jest proporcjonalne, co powoduje, że najlepiej rozbudować fotowoltaikę na ile się da. Ale pod innymi OSD jest inaczej i wystarczy PV o mniejszej mocy by grzać ekonomiczne 24 h/dobę płacąc praktycznie za zużycie prądu w taniej.

 

Mniejsza PC jest tańsza, i nie trzeba wydawać pieniędzy na bufor, w którym tak na prawdę trzeba grzać do wyższej temperatury by oddać w dzień do otoczenia zakumulowane ciepło w nocy.

 

Oczywiście dot. domów w których jest techniczna możliwość podłączenia PV (w większości tak jest).

Edytowane przez vr5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak jest porównanie kosztów tych dwóch systemów ogrzewania (gazowego i pompy ciepła),

to jaka taryfa przy pompie jest brana pod uwagę?

Rozumiem, że na to ma wpływ wiele czynników, jednak proszę o informację jak to może wyglądać.

Aby max wykorzystać tanią taryfę to;

- odpowiednio mocna PW,

- grube wylewki > 10 cm, aby było gdzie akumulować ciepło,

- oszczędności w stosunku do gazu, to ok; 40 % mniej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko czy jest sens się spinać w tanią taryfe? Grzałem tanią klimą czyli najgorszą możliwa PC i tak większość energii pobieranej wypada w nocy Ale licząc po równo to średnia cena kwh wypada okolicy 50 gr(bez uwzględnienia świąt). Prz COP 3 masz 17 gr za wyprodukowaną kwh koszt na poziomie ekogroszku. Trochę taniej od gazu.

Dochodzi wile zmiennych COP realny, auto konsumpcja z PV, rzeczywiste zapotrzebowanie dzień/noc.

W dzeń lepszy COP, mniej energii potrzebujesz a jak masz PV to jeszcze zyskujesz. Więc grzanie w dzień nie jest takie straszne

Edytowane przez kulibob
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko, że w okresach kiedy grzejesz - to produkcja PV jest raczej mizerna, np;

[ATTACH=CONFIG]446632[/ATTACH]

 

I co w związku z tym?Bierzesz z magazynu jak brakuje a w dzień to zawsze coś leci mniej czy więcej i lepiej to przejeść w locie niż oddać do magazynu.

 

Teraz na L1 będzie klima1, grząłka od podłogówki 1,5kW

Na L2 piekarnik zmywarka i pół indukcji grzałka CWU 2kW

Na L3 Klima 2 dopiero będzie zamontowana, Grzałka podłogówki 1,5kW

Można ładnie jechać na auto konsumpcji

 

Czy ja wiem czy taka mizerna

Listopad grudzień, styczń są marne ale wystarczą mi na ponad połowę bytowego prądu

A klimy pobierają 250-300W

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje wszystkim za odpowiedź.

 

Dzięki kaizen za link do bezwładności.

 

vr1 co masz przez to na myśli? 11000 kWh/rok to uważam za dobry wynik. Ciepło właściwie proponuje maks moc grzewczą 5.5 kW. Dochodzi do tego jednak jeszcze CWU, które dla 4 osób (prysznic, czasem wanna) wynosi dodatkowe 4kw. Jak to się ma do tego, co napisałeś? Pompa pw 10kw to według Ciebie pompa o dużej czy małej mocy? Nie napisałeś czym grzejesz CWU :)

A co do PV to z jakiej taryfy korzystasz przy takim rozwiązaniu? I jak jest rozliczane nadprodukcja w drogiej, a korzystanie w taniej?

kulibob, vr1 Z jakiej taryfy korzystacie przy połączeniu PV z PC? i jak rozliczacie nadprodukcje w drogiej, a korzystanie w taniej?

PC z PV wygląda elegancko, ale koszty są ogromne. 1kw paneli to około 4tysiące zł. Więc jeśli zrobimy instalcje 4kw to dodatkowe ~16 tys zł.

 

Jak się ma średnio stosunek poboru energii do urządzeń AGD i RTV w stosunku do CWU i CO?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policzyłem, że prąd na RTV i AGD to ~ 1500zł na rok. Ogrzewanie około 2300zł. To trzeba naprawdę mocno się wysilić, żeby robić oszczędności bo:

- grzejąc tylko w taniej, grzejemy przy niższym cop (noc)

- używamy RTV i AGD w droższej taryfie

Tam zyskamy 200, tu stracimy 100. Czy czegoś nie biorę pod uwagę?

 

Robił ktoś takie porównanie u siebie? O ile spadły np. rachunki za prąd przy grzaniu w G11, a ile przy innych taryfach jest zysku? W sensie czy warto dopłacać do grubszej wylewki i przewymiarowania pompy ciepła dla grzania w tańszej taryfie?

Edytowane przez Neutral
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- grzejąc tylko w taniej, grzejemy przy niższym cop (noc)

 

 

Nie koniecznie. Pompa puszczona samopas działa na niskich obrotach - czyli niższym niż optymalny w danych warunkach COP i do tego zazwyczaj jest tak dobrana, ze taktuje.

Grzanie w dziennym okienku na maksymalnej mocy zastąpi grzanie przez cały dzień na minimum. A do tego jest spora szansa, że puszczona samopas akurat w dziennym okienku (kiedy jest najcieplej i COP najwyższy) przez zyski słoneczne i bytowe nie będzie grzała

 

Tu niby nie do końca o tym wątek, ale dokładnie o ten mechanizm chodzi.

 

 

attachment.php?attachmentid=379154

 

Jak widać dla dz +2* gz 35* to na min COP=3,71 a przy mid COP=3,96 czyli 6,7% wyższy a zatem i 6,7% taniej grzeje. Tylko dzięki temu, że rozmiar jest lepiej dobrany. Czyli nie tylko taniej w instalacji, ale też taniej w używaniu wychodzi pompa odpowiednio dobrana.

 

Nie każdy producent się chwali takimi tabelami - ale zasady są takie same dla wszystkich inwerterów.

 

Jak pompa chodzi w kagańcu godzinowym, to nawet przewymiarowaną znacząco chroni przed taktowaniem. W końcu jak chodzi 12/24 to tak, jakby była 2/x słabsza (albo jak kto woli dom o 2x większym obciążeniu). Jak puścisz samopas, to zacznie się jazda :)

 

Pracując cały czas Na minimum PC ma gorszy COP niż pracując 10/24 na optimum. A co dopiero jak kaganiec godzinowy uchronibprzed taktowaniem.

 

- używamy RTV i AGD w droższej taryfie

 

Większośc zużycia z tych kategorii to pralka, zmywarka i suszarka - wszystko łatwo puścić z opóźnionym startem w taniej strefie.

 

 

O ile spadły np. rachunki za prąd przy grzaniu w G11, a ile przy innych taryfach jest zysku? W sensie czy warto dopłacać do grubszej wylewki i przewymiarowania pompy ciepła dla grzania w tańszej taryfie?

 

Pompa nie musi być przewymiarowana, żeby przez lwią część sezonu wyrabiać się tylko w taniej strefie.

Przeliczyć łatwo:

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie koniecznie. Pompa puszczona samopas działa na niskich obrotach - czyli niższym niż optymalny w danych warunkach COP i do tego zazwyczaj jest tak dobrana, ze taktuje.

Grzanie w dziennym okienku na maksymalnej mocy zastąpi grzanie przez cały dzień na minimum. A do tego jest spora szansa, że puszczona samopas akurat w dziennym okienku (kiedy jest najcieplej i COP najwyższy) przez zyski słoneczne i bytowe nie będzie grzała

 

Tu niby nie do końca o tym wątek, ale dokładnie o ten mechanizm chodzi.

 

 

 

 

Pracując cały czas Na minimum PC ma gorszy COP niż pracując 10/24 na optimum. A co dopiero jak kaganiec godzinowy uchronibprzed taktowaniem.

 

 

 

Większośc zużycia z tych kategorii to pralka, zmywarka i suszarka - wszystko łatwo puścić z opóźnionym startem w taniej strefie.

 

 

 

 

Pompa nie musi być przewymiarowana, żeby przez lwią część sezonu wyrabiać się tylko w taniej strefie.

Przeliczyć łatwo:

 

Tyle czy warto dla 7% tracić na komforcie? Przy PW by to przeszło przy klimie się nie sprawdza.

Pozatym teraz jak mam PV z częściowym pokryciem to pralka zmywarka leci właśnie w dzień. Nie dosyć że leci w darmowym prądzie to jeszcze oszczędza ten prąd.

Edytowane przez kulibob
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje wszystkim za odpowiedź.

 

Dzięki kaizen za link do bezwładności.

 

vr1 co masz przez to na myśli? 11000 kWh/rok to uważam za dobry wynik. Ciepło właściwie proponuje maks moc grzewczą 5.5 kW. Dochodzi do tego jednak jeszcze CWU, które dla 4 osób (prysznic, czasem wanna) wynosi dodatkowe 4kw. Jak to się ma do tego, co napisałeś? Pompa pw 10kw to według Ciebie pompa o dużej czy małej mocy? Nie napisałeś czym grzejesz CWU :)

A co do PV to z jakiej taryfy korzystasz przy takim rozwiązaniu? I jak jest rozliczane nadprodukcja w drogiej, a korzystanie w taniej?

kulibob, vr1 Z jakiej taryfy korzystacie przy połączeniu PV z PC? i jak rozliczacie nadprodukcje w drogiej, a korzystanie w taniej?

PC z PV wygląda elegancko, ale koszty są ogromne. 1kw paneli to około 4tysiące zł. Więc jeśli zrobimy instalcje 4kw to dodatkowe ~16 tys zł.

 

Jak się ma średnio stosunek poboru energii do urządzeń AGD i RTV w stosunku do CWU i CO?

 

Mam 4,55kWp

Rozrachunek stateczny będzie taki że nie zaołacę za drogą taryfę i jeszcze ok 1000kWh na tanią zostanie.

Moim operatorem jest Enea rozlicza to tak że prąd wyprodukowany w drogiej rozlicza w drogiej a tani w taniej. Dopiero jak tego prądu było by za dużo np w drogiej to przerzuca go na tanią.

Edytowane przez kulibob
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O przejściu z G11 było już sporo.

Ja po przejściu z G11 na G12w PGE oszczędzałem średnio 15 procent miesięcznie w miesiącach letnich. Tylko zmywarka puszczana w taniej, wszystko pozostałe tak jak dawniej. Potem był pierwszy sezon z PC zamiast ekogroszku - ale wiadomo jaki to był sezon. Początkowo grzałem z kagańcem, potem eksperymentowałem z grzaniem ciągłym. Od momentu założenia PV (nawet nie czekając na wymianę licznika) grzałem głównie w dzień zużywając 300-500 W z produkowanych 500-700 W ze słońca.

Od założenia licznika dwukierunkowego 29 marca do końca czerwca zapłaciłem tylko opłaty stałe. Mam wszystko na prąd, kuchenka indukcyjna.

Twierdzę że grzanie non stop było w ubiegłym sezonie tańsze niż w kagańcu, nawet bez PV. Pozostaje tylko problem taktowania - przy tak ciepłej zimie musiałem ograniczyć jej pracę poprzez wprowadzenie okienka od 2 w nocy do 9ej rano.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po 17 latach ogrzewania elektrycznego o znikomej bezładności i przerobieniu wszelkich dostępnych taryf mam następujące wnioski:

 

1) nie opłaca się obniżanie temperatur w nocy zyski są minimalne;

 

2) opłaca się przestój dzienny jeżeli nikogo nie ma w domu od 6 do 13, i powrót domowników jest o 14-15 bo ogrzewanie wyrówna temperaturę przed powrotem.

3) ciekawe linki rożne taryfy g analiza https://www.pieniadzepodkontrola.pl/taryfa-g12w-g11-g12-kalkulator-kwh-porownanie-taryf-ktora-taryfa-jest-najtansza/

https://www.pieniadzepodkontrola.pl/czy-warto-wylaczac-ogrzewanie-na-noc-ile-mozna-zaoszczedzic-na-okresowym-wylaczaniu-ogrzewania/

 

4) taryfa g12w jest najkorzystniejsza również przy PV, struktura zużycia I/II wynosi 32/67 a produkcji 65/35; wszystkie urządzenia pracują non stop.

5) nie robiłbym żadnych akumulacyjnych ukąłdów bo cięzko tym sterować i straty są duże a komfort przegrzanych pomieszczeń też jest zły, zawsze można założyć PV i wtedy to najdroższe zyzycie będzie za darmo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to jest ze zmianą temperatury w czasie dla statystycznego domu ze standardem energetycznym 70 KwH/m2 na rok 140m^2 domu.

Chodzi mi o to, że użytkownicy pompy ciepła starają się grzać w taniej taryfie. Przez ile czasu zatem pracuje pompa w taniej taryfie i jakie następują wahania temperatury między jednym i drugim grzaniem? Pytam ponieważ będzie to dla mnie wybór ogrzewania, z którym nie miałem styczności i nie wiem jak bardzo na komfort użytkowania takiego wyboru ogrzewania ma to, że grzejemy w momencie kiedy śpimy. Z ogrzewaniem gazowym nie ma takiego problemu, grzejemy kiedy się nam podoba. Przy pompie ciepła grzanie w drogiej taryfie może zwiększyć koszty nawet o 50%. Przy okazji, czy ktoś wie jak jest porównanie kosztów tych dwóch systemów ogrzewania (gazowego i pompy ciepła) to jaka taryfa przy pompie jest brana pod uwagę?

 

Rozumiem, że na to ma wpływ wiele czynników, jednak proszę o informację jak to może wyglądać.

 

To jest oczywiste, że każda taryfa z wyjątkiem G11 jest korzystniejsza dla gospodarstwa domowego gdzie mieszkańcy nie opuszczają "siedliska" w nietypowych godzinach.

 

Nowoczesna PC grzeje dom oraz c.w.u. Im lepiej dopasowana do potrzeb (grzanie ciągłe) domu tym taniej kosztuje.

Trzeba się zastanowić po co montować o mocy kilkunastu kW, kiedy wystarczy o połową mniejsza.

Ja Ci podpowiedziałem o założeniu PV pod kątem tylko ogrzewania domu oraz do c.w.u. a do tego by pokryć drogą taryfę być może wystarczy 2-3 kW w PV.

Zresztą c.w.u. zaprogramować można na grzanie tylko w nocy. W lesie koszt grzania wody jest niski, bo PC osiąga b. wysoki COP..

Przy programie MP oraz uldze podatkowej są to małe pieniądze.

 

To może wtedy wyglądać tak, że grzanie w drogiej taryfie pokryje Ci PV, a na dodatek starczy na ciepłą wodę.

No niestety, jeśli chcesz by na wszystko starczył energii ze słońca (w drogiej) to pewnie będzie potrzebna PV o większej mocy.

 

W nocy wcale nie musisz grzać "na zapas". Wtedy dodatkowo włączysz pralkę i zmywarkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Wam za wyjaśnienia :). Czytam to forum kilka godzin dziennie, odpowiedzi w różnych wątkach jest mnóstwo, ale czasem ciężko wyciągnąć jednoznaczne wnioski. Tematy zbiorcze też są mocno rozległe, przydałyby się takie FAQ.

 

Już kilka godzin czytam o przewymiarowaniu PC i dalej nic z tego nie wiem. Temat niestety z 2017r. nie wiem czy coś się w tej kwestii zmieniło (podobno interwałowe pompy mogą się często włączać i wyłączać bez szkody) więc jak to w końcu jest z tym doborem KW do CWU i CO?

 

Dane:

5,6kW – maksymalna potrzebna moc grzewcza

W "najmroźniejszy" dzień zimy, tj. przy średniej dobowej -20°C.

2,9kW – przeciętna moc grzewcza

Tyle będzie potrzebne w przeciętny dzień zimy, przy średniej dobowej 1,6°C.

40W/m2 wskaźnik zapotrzebowania na moc

Tę wartość znajdziesz w tabeli orientacyjnego doboru mocy kotła od jego producenta. Tyle, że tam zaczyna się od 100W/m2 wzwyż. Ciekawe, prawda?

11 785kWh = 43GJ całkowite roczne zużycie energii na ogrzewanie

84kWh/m2 rocznie wskaźnik zapotrzebowania na energię

 

Dla CWU na 4 osoby głównie prysznice, czasem wanna policzyło mi cieplowlasciwe dodatkowe 4 KW

 

strona cieplowlasciwie proponuje mi w tym wypadku pompe ciepła 10KW. Tutaj na forum czytam, że albo:

na CWU doliczyć w moim przypadku 1KW (około 0.2 na osobę) albo

Nie doliczać nic bo pompa i tak grzeje albo C.O albo C.W.U

 

 

Jeśli woda ma na starcie 10stopni celcjusza jest jej 200l i chcę ją podgrzać do 50 stopni to przy 7KW zajmie to około 80min. Nie wiem natomiast na ile czasu jedno nagrzanie starczy.

Przyjmijmy, że dla wylewka ma te 9cm, ściany z silikatu.

 

W jaki sposób dobieraliście pompę u siebie i jak dobralibyście do tych przykładowych parametrów? Proszę wybaczyć mnogość pytań, ale kiedy przyjdzie mi rozmawiać z instalatorem to chciałbym wiedzieć na co zwracać uwagę i nie dać się namówić na niekorzystne ekonomicznie rozwiązania. Już i tak wiele wątpliwości mi rozwialiście za co serdecznie dziękuję :)

Edytowane przez Neutral
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Już kilka godzin czytam o przewymiarowaniu PC i dalej nic z tego nie wiem. Temat niestety z 2017r. nie wiem czy coś się w tej kwestii zmieniło (podobno interwałowe pompy mogą się często włączać i wyłączać bez szkody) więc jak to w końcu jest z tym doborem KW do CWU i CO?

 

 

Jeśli woda ma na starcie 10stopni celcjusza jest jej 200l i chcę ją podgrzać do 50 stopni to przy 7KW zajmie to około 80min. Nie wiem natomiast na ile czasu jedno nagrzanie starczy.

Przyjmijmy, że dla wylewka ma te 9cm, ściany z silikatu.

 

W jaki sposób dobieraliście pompę u siebie i jak dobralibyście do tych przykładowych parametrów? Proszę wybaczyć mnogość pytań, ale kiedy przyjdzie mi rozmawiać z instalatorem to chciałbym wiedzieć na co zwracać uwagę i nie dać się namówić na niekorzystne ekonomicznie rozwiązania. Już i tak wiele wątpliwości mi rozwialiście za co serdecznie dziękuję :)

 

Nie trzeba nic doliczać mocy dodatkowo według mnie , jeśli pompa ma te minimum 6kW. Ważne jest, by zbiornik miał techniczną możliwość odbioru tej energii. Woda na starcie ma więcej. 10 stopni będziesz miał za pierwszym razem. Po rozruchu systemu pompa włącza się, gdy temperatura spadnie o zadaną deltę czyli np. 8 st. Czujnik jest na 1/3-1/4 wysokości od podłogi. Ja dobrałem specjalnie za dużą i w zasadzie w pierwszym sezonie grzałem wyłącznie w oparciu o krzywą w najtańszej strefie G13. W tym roku założyłem regulator pokojowy, podniosłem temperaturę zasilania na krzywej do 30 stopni i nie taktuje i jest jakby mniejsze zużycie prądu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...