Nanofox1 02.08.2020 15:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2020 (edytowane) Cały czas kombinuję, jak połączyć rekuperację z jakimś systemem chłodzenia bez demolowania 10-letniego domu. Planowana pompa ciepła z funkcją chłodzenia + bufor 500l + wymiana grzejników panelowych na klimakonwektory, ale niestety brak instalacji do wody lodowej, jedynie bez problemu będę mógł takie rurki doprowadzić do klimakonwektora w salonie, który jest nad kotłownią - czyli temperatura w salonie będzie ogarniana, ale szkoda mi dzieciaków w pokojach na gorącym poddaszu. A jak chodzi o rekuperację, to do dyspozycji mam tylko istniejące kanały wentylacji grawitacyjnej fi150 (na szczęście w każdym pokoju) - planuje puścić w nich aluminiowe kanały elastyczne fi127 usztywnione filcem 5mm. Natrafiłem na bardzo ciekawy artykuł pokazujący, że - wbrew powszechnej opinii na tym forum - można za rekuperatorem wsadzić jednostkę chłodniczą. Z pokoi dzieci na poddaszu mała część powietrza (na potrzeby wentylacyjne) leciałaby do wyciągu w łazience i garderobie, a spora część powietrza (na potrzeby klimatyzacji) przechodziłoby przez kratkę w korytarzu do jednostki chłodniczej i z powrotem do pokoi dzieci. Przykładowy schemat: Co myślicie o takim rozwiązaniu? Tylko zależałoby mi na tym, żeby ta jednostka chłodząca była zasilana wodą lodowa. Na poddaszu są 3 pokoje dzieci (czyli 3x fi127mm) , a na korytarzu mialbym do dyspozycji 2 kanały (czyli 2x fi127mm), ale myślę, że to nie będzie problemem, bo po prostu przez te 3 kanały nawiewne poleci powietrze z prędkością nominalną, a w tych 2 kanałach do jednostki chłodniczej powietrze po prostu poleci szybciej. Link do artykułu: https://www.pro-vent.pl/rekuperacja-klimatyzacja-jak-polaczyc/ Edytowane 2 Sierpnia 2020 przez Nanofox1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Slawko123 02.08.2020 19:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2020 (edytowane) zależałoby mi na tym, żeby ta jednostka chłodząca była zasilana wodą lodowa. łatwiej i taniej byłoby wstawić takie coś na kanale nawiewnym za reku https://www.alnor.com.pl/assets/files/strony-produktowe/PL/HDW-Nagrzewnice-wodne-Alnor.pdf albo takie coś https://www.pro-vent.pl/wyposazenie-dodatkowe/chlodnice-wodne-kanalowe/ Edytowane 2 Sierpnia 2020 przez Slawko123 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Nanofox1 03.08.2020 06:03 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Sierpnia 2020 (edytowane) łatwiej i taniej byłoby wstawić takie coś na kanale nawiewnym za reku Znaczy się bezpośrednio po wyjsciu z rekuperatora na głównym kanale nawiewnym fi200? Chciałem tak zrobić (wstawić 1 mocny klimakonwektor kanałowy zaraz za reku), ale prawie wszyscy stwierdzili, że to nie wyrobi na cały dom. Po podłogach mam 280m2, uwzględniając, że na poodaszu są skosy, to średnia wysokość pomieszczeń przyjmijmy 2,35m, czyli kubatura całego domu wynosi ok 650m3. Planuje thessle 650m3/h. A do schłodzenia pasowałyby 2 wymiany więc chyba faktycznie mało. Czy może miałeś na myśli żeby wstawić kilka mniejszych (z króćcami fi125 za rozdzielaczem, tzn wpiąć się w kanały fi127 które lecą do poszczególnych pokoi na poddaszu, w których jest problem z upałem? Tylko nawet jak reku będzie hulać na fula, to w całym budynku w ciągu 1 godziny tylko raz wymieni się powietrze - pytanie czy to wystarczy do schłodzenia tych 3 pokoi na poddaszu jakby na każdy była osobna chłodnica? Edytowane 3 Sierpnia 2020 przez Nanofox1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 03.08.2020 07:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Sierpnia 2020 Robi się 2 niezależne instalacje. Powód bardzo prosty. Przy klimatyzacji kanałowej wymagany przepływ powietrza to około 600-1000m3/h , przy WM i standardowej wentylacji starczy około 100-150m3 na godzinę i raczej w domu jednorodzinnym większego rekuperatora niż 200-300m3/h nie ma sensu montować.Przy wentylacji stosuje sie sporo mniejszych przekrojów przewody , bo i sam przepływ jest sporo mniejszy.. Jak będzie za duży przepływ i za małej średnicy rury to będzie mocny hałas a i można nie uzyskać żądanej wydajności. Dlatego tak jak już pisano nie "spina" się wenylacji z klimatyzacją , bo to dwie zupełnie inne rzeczy , z całkowicie odmiennymi wymagania co do wydajności. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Nanofox1 03.08.2020 16:21 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Sierpnia 2020 (edytowane) Tylko ze ja będę miał kanały wentylacyjne fi127 mm, co pozwala już na spore przepływy przy zachowaniu 3m/s... Przy prędkości 3m/s takim kanałem teoretycznie mogę wytłaczać do danego pokoju ok 133m3/h. Zakładając, że pokój ma 30m3 to mamy ponad 4 wymiany na godzinę, więc średnica kanałów w moim przypadku nie jest żadnym problemem Edytowane 3 Sierpnia 2020 przez Nanofox1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 03.08.2020 16:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Sierpnia 2020 Dać się da. Tylko popatrz uważnie na ten schemat. To są dwie instalacje połączone anemostatami nawiewnymi. Ale za to trzeba dołożyć przepustnice. I wykombinować sterowanie nimi. Więc zupełnie bez sensu - zamiast dokładać tabun przepustnic i tabun dodatkowych anemostatów wywiewnych znacznie taniej będzie obok anemostatu wentylacji dołożyć anemostat klimatyzacji i standardowo wyciągać powietrze klimą w jednym miejscu. Taniej, nie ma problemu z działaniem i ryzyka, że nie uda się tego zgrać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 04.08.2020 07:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia 2020 Nikt mi nie projektował WM. Sam wybrałem fi127 i nadal uważam, że to dobry wybór No właśnie ... Najpierw to się wylicza instalację i stosuje takie rury jakie wyjdą w wyliczeniu. W domu mieszkalnym w dobrze wyliczonej i zaprojektowanej instalacji rury NIGDY nie zbliżą się średnicą do rur stosowanych w ogrzewaniu nadmuchowym/klimatyzacji. Źle wyliczone i zaprojektowana wentylacja to proszenie się o kłopoty (hałas , niższa sprawność odzysku ciepła (przegrzewanie lub wychładzania transportowego powietrza , skraplanie się wody). Dlatego podstawa to dobrze wyliczyć , zaprojektować i wykonać , aby później nie było jaka ta wentylacja mechaniczna jest zła i niedobra Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Nanofox1 04.08.2020 08:43 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia 2020 (edytowane) Nie wiem kto Ci projektował instalację WM , ale jak użył rur fi127 w domu mieszkalnym do nawiewów do pomieszczeń to widać że nie ma ta firma (osoba pojęcia). Przepływy w WM są dużo dużo niższe niż przy ogrzewaniu/chłodzeniu nadmuchowym. Dlatego te "systemy" zawsze są "niezgodne". Nikt mi nie projektował WM. Sam wybrałem fi127 i nadal uważam, że to dobry wybór Tak jak napisałem w pierwszym poście mam 10 letni dom, a jak chodzi o rekuperację, to do dyspozycji mam tylko istniejące kanały wentylacji grawitacyjnej fi150 (na szczęście w każdym pokoju) - planuje puścić w nich aluminiowe kanały elastyczne fi127 usztywnione filcem 5mm. Jest kilka argumentów ZA: 1. wyjdzie mi to taniej niż 75-tki. 2. nie chce dawać skrzynek rozprężnych, bo wiązałoby to się z rozkuwaniem ścian w pokojach pod sufitem, wolę uszczelnić pianką montażową ten centymetr luzu wokół rury fi 127 i użyć zwykłych kratek wentylacyjnych odwróconych do góry nogami, tak aby powietrze było kierowane na sufit. 3. W kanale fi150 może być ciężko naciągnąć 2 rury 75-tki (a dla niektórych pomieszczeń 2x75 to i tak za mało) 4. w okresach poza upałami gdy reku będzie pracował pewnie z wydajnością 200m3/h powietrze w tych rurach fi127 będzie szło BARDZO wolno, więc (z uwzględnieniem właściwości wygłuszających tych rur) wentylacja będzie niesłyszalna. 5. zastosowanie fi127 otwiera mi drogę na większe przepływy w celu chłodzenia Są jakieś argumenty przeciw? Widzę tylko 1, 75-tki nadają się do okresowego przeczyszczenia, elastyczne aluminiowe nie, ale one nie będą schowane w wylewce, jak będzie potrzeba, to bez problemu będę mógł je wymienić. 1 kanał fi127 o długości 10mb (dłuższych nie będę miał) kosztuje 34zł: https://allegro.pl/oferta/spiro-rura-wentylacyjna-flex-fi-125-mm-10mb-atest-8939062918 Do części mieszkalnej trzeba mi ich 11 (6 nawiewów i 5 wyciągów, ale planuję system CF, więc chyba nie będzie to problem) x 34zł = 374zł (czyli koszt 1 zwoju 50mb rurki 75-tki ) Nie zlecam nikomu projektu instalacji, bo po co mi projekt, którego nie zrealizuję (nie będę robił pionów i sufitów podwieszanych). Nie jestem w trakcie budowy ani przed generalnym remontem. Ja już mam kanały fi150 w każdym pokoju i tylko tych kanałów mogę użyć. Dlatego nie stosujcie kryteriów oceny jakie macie dla nowobudowanych domów lub przechodzących generalny remont, w których można robić, co się tylko chce. Masa ludzi jest w tej samej sytuacji co ja, ma wykończony 5-10-15 letni dom z wentylacją grawitacyjną a marzy się im przeróbka na WM ale bez rozpierdzielania całego domu. Omawiamy tutaj ten konkretny przypadek bezinwazyjnej przeróbki z wykorzystaniem kanałów w. graw. W przypadku moim i mi podobnych jakakolwiek WM z odzyskiem ciepła (bez rażących błędów) i tak będzie o niebo lepsza od dupiatej w. graw. Wytłumacz proszę jak zastosowanie ZAIZOLOWANYCH (np wełną lub jak u mnie filcem 5mm) kanałów o większym przekroju (=mniejsza prędkość powietrza) wpływa na ZWIĘKSZENIE hałasu , zmniejszenie sprawności odzysku ciepła (przegrzewanie lub wychładzania transportowego powietrza , czy skraplanie się wody Edytowane 4 Sierpnia 2020 przez Nanofox1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pytajnick 04.08.2020 09:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia 2020 https://remont.biz.pl/wp-content/uploads/2019/10/Urz%C4%85dzenia-kana%C5%82owe-do-zabudowy-Mitsubishi-Lossnay-RVX-z-wymiennikiem-ciep%C5%82a-GUG-K-756x480.jpgMoże takie coś? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 04.08.2020 10:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia 2020 Nikt mi nie projektował WM. Sam wybrałem fi127 i nadal uważam, że to dobry wybór Ja bym się na tych kanałach nie odważył robić nawiewu. Przez ich fakturę i bardzo wolny przepływ powietrza będzie tam się zbierał bród i może pojawić się życie. A wyczyścić tego się nie da. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Nanofox1 04.08.2020 20:53 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia 2020 (edytowane) Ja bym się na tych kanałach nie odważył robić nawiewu. Przez ich fakturę i bardzo wolny przepływ powietrza będzie tam się zbierał bród i może pojawić się życie. A wyczyścić tego się nie da. A jakbym dołożył 200zl i same nawiewy zrobił z antybakteryjnych firmy alnor (2x droższych bo tylko lub aż 69zl za 10mb fi125 ) ? https://ventico.pl/product/higieniczny-przewod-elastyczny-nieizolowany-aluduct-hy-ad-l-alad-hy-l/ PS: a jakiej rury używasz do wykonania glownego kanałau między rekuperatorem a rozdzielaczem? Z tego co wiem, to są to takie same zwykle elastyczne aluminiowe fi200, mogą mieć 3 metry długości, to skoro to rozwiązanie jest bezpieczne, to dlaczego dołożenie za rozdzielaczem jeszcze paru/kilku metrów miałoby być problemem? Edytowane 5 Sierpnia 2020 przez Nanofox1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
CityMatic 07.08.2020 21:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2020 A ja też się odezwę w wątku I napiszę do autora Nanofox1 Pamiętam ile ja się dochodziłem nad połączeniem rekuperacji i DGP - a co się wysłuchałem za(może mniej) i przeciw:P. Zrobiłem , działa i bez żadnych przepustnic, cudów i takich tam, wszystko jak najlepiej - cicho, czysto i spokojnie. Teraz też myślałem o tym jak wspomóc mój GWC , bo jak zimą daje sobie radę, tak latem już nie za dobrze. Ja myślę nad czymś takim:WELLTEC ACH1414 Parametry by mi odpowiadały, sposób podłączenia również, sposób odprowadzania skroplin też - moc i wydajność w normie 450 m³/h. sterowanie wifi - więc mogło by stać obok rekuperatora poza częścią mieszkalną, cena też nie powala a gwarancja do zaakceptowania. Jak to pisałem się waham;) ale chciałbym znać i wasze opinie, a autora może to zainteresować i wziąć pod rozwagę. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 08.08.2020 00:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Sierpnia 2020 Parametry by mi odpowiadały, sposób podłączenia również, sposób odprowadzania skroplin też - moc i wydajność w normie 450 m³/h. Ciepło właściwe powietrza, to jakieś 1200J/m3K. 450m3/h x 20* daje 3kW mocy. Więc w jakich warunkach jest w stanie wyciągnąć 4kW? Moja klima do 3,6kW potrzebuje 560m3/h. Jakie to ma zalety względem splita? Ma podstawowe wady większości klim przenośnych: 1. hałas 2. pobieranie powietrza z pomieszczenia, w którym stoi - zarówno tego wyrzucanego na zewnątrz, jak i schłodzonego pozostającego w pomieszczeniu. Są nieliczne przenośne, w których wystawiasz na zewnątrz również rurę która pobiera powietrze do schładzania skraplacza i mieć namiastkę splita - to znaczy nie mieszać powietrza. Osobny strumień ogrzewany pobierany z zewnątrz i wyrzucany na zewnątrz (i tak gorzej niż split, bo te rury wcale albo nędznie izolowane i sam skraplacz to w końcu też grzejnik słabo izolowany od domu). Ale chociaż nie pobiera schłodzonego powietrza z wewnątrz żeby je wyrzucić na zewnątrz - a tę ilość musi dostarczyć wentylacja pobierając gorące powietrze z zewnątrz. Split rządzi. Przenośne można rozważać tylko jak nie ma szans na montaż splita. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gregos11 08.08.2020 05:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Sierpnia 2020 (edytowane) Ja myślę nad czymś takim:WELLTEC ACH1414 [ATTACH=CONFIG]446958[/ATTACH] Patrz tylko na moc klimy przenośnej, każdą da się przerobić. Ja mam frala 4kW wpiętego do wentylacji mechanicznej poprzez trójniki. Do "schładzania sprężarki" zabiera powietrze z czerpni i wyrzuca do wyrzutni, a powietrze w domu "miesza" jak split. Steruję nim z domoticza poprzez broadlinka. Dorobiłem samodzielnie coś w ten deseń (w okresie zima/lato przekładam, albo na górę, albo w dół). https://klimasklep.pl/images/fral_fsc14t_2.jpg Oczywiście u góry i na dole rury izolowane, bo woda lubi się wykraplać. Urządzenie w pomieszczeniu technicznym, praktycznie nie podnosi temperatury. Z minusów tego patentu. 4kW i ok 160m2 to musi chodzić cały dzień, żeby utrzymać lub schłodzić powietrze w domu. Nie ma efektu WOW chłodzenia. JEDNAK DZIAŁA I JESTEM ZADOWOLONY. PS Zakupy klimy zostaw na "po sezonie". Luty-marzec w tym roku były najniższe ceny. Edytowane 8 Sierpnia 2020 przez gregos11 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Nanofox1 08.08.2020 05:28 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Sierpnia 2020 (edytowane) Dzięki za sugestie, ale dam szansę tańszemu rozwiązaniu (w zakupie i eksploatacji, bo to bierze 1,5kw ), a jak będę miał w buforze 500l wody lodowej, to znacznie taniej będzie ją z kotłowni wysyłać na strych do klimakonwektora kanałowego / chłodnicy pracującej w recyrkulacji w tych 3 pokojach + Korytarz na poddaszu. To przy założeniu, że między czerpnia a reku będzie wstępna nagrzewnico-chlodnica zasilana (po dokładniejszym zmierzeniu) ok 180 litrami bimbru krążącego w ok 200 metrach (2x100) rury PE 40 mm zakopanej w wilgotnej glinie ale na głębokości niestety tylko 120cm. Edytowane 8 Sierpnia 2020 przez Nanofox1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gregos11 08.08.2020 06:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Sierpnia 2020 Dzięki za sugestie, ale dam szansę tańszemu rozwiązaniu.... no trochę bierze .-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Owczar 09.08.2020 07:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2020 (edytowane) Na wywiewie 24.6? Jaka temperature udaje Ci się utrzymać teraz przy 30 stopniach? Napisałeś, że urządzenie 4kW, a szacowales ile realnie mocy jesteś w stanie uzyskać? Jaki przepływ powietrza? Edytowane 9 Sierpnia 2020 przez Owczar Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gregos11 10.08.2020 06:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2020 Tak, to jest średnia domu, gdzieś jest chłodniej, gdzieś jest cieplej. Przepływ powietrza maksymalny jaki może dać fral fsc 14.1 (nie pamiętam ile tam było) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Nanofox1 11.08.2020 18:56 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2020 Poniżej układ pomieszczeń (części mieszkalnej na poddaszu) z naniesionymi istniejącymi kanałami oraz roboczy schemat tego jak ja widzę połączenie wentylacji z klimatyzacją. (strumienie powietrza na potrzeby wentylacji oraz klimatyzacji oczywiscie łączyłyby się w trójniku i dalej leciałyby 1 kanałem nawiewnym) CO MOŻE PÓJŚĆ NIE TAK? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 11.08.2020 19:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2020 CO MOŻE PÓJŚĆ NIE TAK? Jak zamierzasz bilansować przepływy? Jak do pokoju 3 klima będzie miała najmniejsze opory, a wentylacja największe, to w skrajnym przypadku może tędy w ogóle nie płynąć świeże powietrze a nawet może "klimatyzowane" wyprzeć i popłynąć pod prąd do skrzynki rozdzielczej i dalej do innego anemostatu. Szanse na prawidłowe zadziałanie tego bez przepustnic, sterowania i porządnego projektu są zerowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.