Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompa w modernizowanym domu


JacekRze

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 592
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Osmozę akwarystyczną masz za 100zł jak masz smarta to z przesyłką. I nawet jak posłuży tylko do wyprodukowania 1000l wody to masz za 112zł ten 1000l (i każdy kolejny 1000 l. kosztuje Cię 12zł wliczając koszt wkładów wstępnych).

Destylowanej nie kupisz za 250zł/1000l - za dużo energii potrzebuje. Pewnie to opis dla nierozróżniających.

 

To w zasadzie jedyne rozwiązanie. Bez sensu jest kupować wysyłkowo 200L wody tym bardziej, że może być potrzeba wymienić ją 2 lub 3 razy.

Tylko zastanawiam się, czy woda z osmozy jest destylowaną czy zdemineralizowaną?

Jednak woda z osmozy w układzie w którym jest stal -zawsze będzie podlegać mineralizacji i "brudzeniu" do czasu aż nie nasyci się i uzyska odpowiednie pHa.

 

Co do inhibitorów korozji to polecam o ile są dedykowane do waszej instalacji i renomowanej formy,

Środki do czyszczenia -to może być ściema -niech producent wyjaśni na czym to polega i jaki rodzaj osadu rozpuszcza i w co zamienia. Co ma się stać z rozpuszczonym osadem? Musiałby być wyłapany filtrem. Lepiej byłoby ciśnieniem instalacji wodociągowej przepłukać wszystko.

Sprawa na tyle skomplikowana, że bez specjalistycznej wiedzy -trudna do pojęcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tolo74 - z tego co widziałem i czytałem, dodajesz chemię do czyszczenia do obiegu - 1l na 100l wody. zostawiasz na 1-4 tygodnie - różnie piszą przy różnych środkach. w tym czasie rozpuszczany jest kamień i szlam. to tym czasie spuszcza się całą wodę z obiegu, płucze i uzupełnia nową, czystą wodą. przy uzupełnianiu można użyć znowu chemii lub zastanawiamy się czy nie użyć wody destylowanej albo po osmozie.

na pewno będę chciał "oczyścić" układ - mam instalację 12lat, wodę spuszczałem raz - 10lat temu, jak robiłem rozbudowę domu i instalacji i dokładałem kaloryfery. na pewno będzie w niej sporo "skarbów". jak puszczę taki syf do nowej pompy to już na samym początku będzie miała pod górkę z pracą z moją instalacja - tym bardziej, że to same kaloryfery.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

JacekRze -grunt to nie przedobrzyć, jak masz instalację z różnych elementów -to ja proponowałbym zostawić tą wodę którą masz nadal, a wpiąć filtr 10" w kielichu przeżroczystym o gęstości 1 mikron szeregowo w jakiś grzejnik który wyłapie Ci syfy. Pisałem o tym wczoraj na którymś forum z Pompy Ciepła.

Ktoś poprawił mnie, że kielich nie jest przeznaczony dla temp. powyżej 35*C.

Myślę, że nie ma czegoś takiego jak czysta instalacja jeżeli nie jest wykonana w całości z plastiku i nierdzewki albo miedzi.

Elektrociepłownia ma swoje wymienniki, destyluje wodę i odgazowywuje ją zanim puści w obieg.

Mocną planujesz pompę -słabo ocieplony dom, czy planujesz grzać w II taryfie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie prościej nałapać deszczówki i dodać jakiegoś? inhibitora ?

 

Wiesz, skąd się wziął termin "kwaśne deszcze". Deszczówka już od dawna nie jest czysta.

 

czy po takiej filtracji dodawać jeszcze inhibitor?

 

Tak. W tej wodzie dalej będzie tlen - więc przed korozją nie uchroni.

 

Woda destylowana jest odparowywana i skraplana - więc tlenu zawiera jeszcze więcej a do tego w czasie tego procesu woda łączy się z CO2 i powstaje kwas węglowy (o niskim stężeniu - ale wystarczającym, by przyspieszać niekorzystne procesy). Destylacja jest droga (odparowanie wody wymaga dużej ilości energii i nawet, jak potem większość się odzyskuje, to jej straty są kosztowne). Dlatego woda destylowana jest droga i chociaż niby pojęcie "demineralizowana" jest szersze, to jak ktoś sprzedaje "demineralizowaną" to można przyjąć za pewnik, że nie jest ona destylowana a pozbawiona minerałów w inny (tańszy - ale też zazwyczaj mniej doskonały) sposób.

 

Przy osmozie jeszcze uwaga - trudno (o ile w ogóle da się) uzyskać nią TDS=0. Zależy to od kilku czynników - jak np. ciśnienie wody czy szybkość płukania (co przekłada się na ilość wody odrzucanej). Im wyższe ciśnienie i szybsze płukanie - tym czystsza woda osmotyczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pompę planowałem słabszą, ale była duża promocja akurat na 13kW (zapotrzebowanie 11kW - w przybliżeniu), więc się skusiłem. dlatego też planuję bufor 300l - przy okazji zaplanuję pracę PC przede wszystkim w T2. jeżeli chodzi o ocieplenie domu, to rewelacji nie ma - dom z początku lat 90-tych, budowany sposobem gospodarczym. Trochę doglądał teść, trochę ktoś z rodziny - wyszło jak się im udało. ja mieszkam od 12lat, wcześniej dom stał w stanie surowym. sporo już poprawiłem, sporo jeszcze przede mną. okna plastiki 2 szybowe, teraz w planie na przyszły rok docieplenie stopu - strop betonowy, aktualnie 6-8cm styropianu przylanego cienką warstwą betonu. tej zimy planuję też badanie kamerą termowizyjną, bo teść już lata nie żyje i jak sam czegoś nie rozkuję to nie wiem co jest w ścianach, podłogach itd.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do wody - wygląda na to, że najlepiej byłoby użyć chemii do oczyszczenia instalacji, wypłukać ją, zalać wodą po osmozie i dodać kolejną chemię (inhibitor), żeby nowa, czysta woda przez długi czas pozostawała w lepszym stanie. musze teraz znaleźć sposób na przygotowanie odpowiedniej ilości wody i prostego sposobu na zalanie tą wodą instalacji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elektrociepłownia ma swoje wymienniki, destyluje wodę i odgazowywuje ją zanim puści w obieg.

 

Całkiem już OT ale chyba nie destyluje tylko demineralizuje w specjalnych stacjach demi z odpowiednio dobranymi wymiennikami jonowymi.

 

Dlatego woda destylowana jest droga i chociaż niby pojęcie "demineralizowana" jest szersze, to jak ktoś sprzedaje "demineralizowaną" to można przyjąć za pewnik, że nie jest ona destylowana a pozbawiona minerałów w inny (tańszy - ale też zazwyczaj mniej doskonały) sposób.

 

Dokładnie o tym pisałem wcześniej. Nie wiem czy wodę zdemineralizowaną się sprzedaje (w domu raczej ciężko ją przygotować) - ja znałem ją tylko z elektrowni pół- i zawodowych.

Edytowane przez Maciej Loret
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czytam teraz u ustawieniach pracy pompy. widzę, że większość ma na krzywej - zazwyczaj 30C (+15C na zewnątrz) 40-45C(przy -15C). do tego harmonogram - żeby wykorzystać g12w - -10-5 w drogiej/ +4+5 w taniej. rozumiem, że to dotyczy tylko pracy pompy i pompki w pompie.

czy przy buforze pompki rozprowadzające ciepłą wodę w momencie, kiedy PC nie pracuje, są również sterowane z tego samego sterownika, na którym ustawia się krzywą i harmonogram? rozumiem, że ich praca jest już uzależniona od temperatury ustawionej i panującej w domu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czytam teraz u ustawieniach pracy pompy. widzę, że większość ma na krzywej - zazwyczaj 30C (+15C na zewnątrz) 40-45C(przy -15C). do tego harmonogram - żeby wykorzystać g12w - -10-5 w drogiej/ +4+5 w taniej. rozumiem, że to dotyczy tylko pracy pompy i pompki w pompie.

czy przy buforze pompki rozprowadzające ciepłą wodę w momencie, kiedy PC nie pracuje, są również sterowane z tego samego sterownika, na którym ustawia się krzywą i harmonogram? rozumiem, że ich praca jest już uzależniona od temperatury ustawionej i panującej w domu?

 

Pompki wtórne będą pracowały tak jak podłączysz.Są PC , które mają oddzielne sterowanie tymi pompkami.

Jeśli tego nie masz możesz sterować bezpośrednio z dowolnego sterownika pokojowego do PC (np jeśli masz dwa : jeden od parteru , a drugi od piętra).

Jeśli masz jeden sterownik pokojowy możesz zastosować włącznik pompy wtórnej ze sterownika z czujnikiem temp (na alle za ok 50 pln)-czyli PC jest włączana ze sterownika pokojowego , a kiedy nagrzeje się woda w buforze do ustawionej temp -to włączy się obiegówka wtórna.Plus jest taki tego rozwiązania ,że kiedy PC się wyłączy masz jeszcze trochę ciepła z tego bufora (np kiedy PC przejdzie na CWU).Ja tak mam u siebie.

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze odnośnie zanieczyszczeń w instalacji z grzejnikami-dzisiaj robiłem czyszczenie filtrów (3 szt ,siatkowe) w moim T-capie.

W tym roku nie miałem nic na siatce większego (wcześniej zawsze coś tam wypłukiwałem...)-jedynie było troszkę "smółki" na powrocie z CO.

Zdemontowałem nawet obiegówkę w PC i delikatnie przepłukałem wymiennik-nic specjalnego nie wyleciało.

Na pewno wymiennik jest już trochę zanieczyszczony "szlamem" z systemu-ale dopóki COPy w miarę się zgadzają z DTR , nic nie płuczę.

Mogę jedynie podnieść w tym sezonie prędkość obiegówki z 3 na 4-sprawdziłem na pomiarze mocy : przy 4 jest wzrost mocy tylko o 10W.

Pozostało mi jeszcze wyczyścić kratki wentylatorów, przy okazji może zaizoluję troszkę rureczek w jednostce zewnętrznej tj te ,które idą do wymiennika gaz/woda.

I dalej będę sobie ten sprzęt obserwował...i od czasu do czasu eksperymentował...

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja nie czyściłem instalacji z 10lat, dlatego planuję przed zamontowaniem pompy to zrobić. zastanawiam się jeszcze, czy kombinować coś z "ulepszeniem" wody do instalacji - np osmoza - podoba mi się ten pomysł.

 

wydaje mi się też, że w moim wypadku, przy nieco przewymiarowanej pompie, najlepiej będzie zamontować bufor 300l i podłączyć sterowanie pompek wtórnych - tak jak u Ciebie bobrow. czyli PC po załączeniu nagrzewa wodę w instalacji i buforze, po osiągnięciu wyznaczonej temperatury wyłącza się, a w miarę potrzeby sterownik uruchamia pompki wtórne i pobiera ciepłą wodę zmagazynowaną w buforze. dzięki temu pompa będzie się załączała rzadziej i pracowała stabilniej, bez taktowania.

 

kolejnym plusem jest wykorzystanie g12w. mam PV 5,25kW, ze wstępnych wyliczeń wychodzi mi, że to około 4-5kW za mało (PC + cała reszta). w planie mam rozbudowę, ale mogę to zrobić tylko na gruncie, co generuje znacznie większe koszty no i drugi raz dotacji nie dostanę. dlatego też poczekam i po pierwszym pełnym sezonie zobaczę ile dopłacę za prąd. jeśli się nie mylę, to zużycie prądu w T1 powinienem w całości okryć z PV, czyli do zapłaty będzie za około 4-5000kWh w taryfie taniej. biorąc pod uwagę, że odejdą mi rachunki za gaz (obecnie kuchnia i cwu od kwietnia do października), koszty zakupu opału - węgla i drewna, oraz obecne rachunki za prąd, to nawet bez rozbudowy PV koszty mi bardzo spadną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przeliczam teraz moc kaloryferów przy różnych temperaturach. dla przykładu, jeżeli dany kaloryfer przy temperaturach 55/45/20 (taką najczęściej mam teraz przy kopciuchu) ma moc 1000W, to przy temperaturach 45/35/20 jego moc to już tylko 600W. najprawdopodobniej przy 40/30/20 będzie to 400W. do tej pory, w temperaturach powyżej 0C, paliłem w piecu tylko po południu i wieczorem, a grzejniki były skręcone. dodatkowo będę zwiększał moc łączną kaloryferów o około 25-30% (dołożę klimakonwektory, zdemontowane kaloryfery założę w zamian za mniejsze aktualnie kaloryfery + dołożę w dwóch miejscach, gdzie do tej pory ich w ogóle nie było). wydaje się więc, że mogę ustawić krzywą 30C/15C - 45C/-15C.

co jest bardziej opłacalne - podbić temperaturę zasilania i grzać tylko w T2, czy dołożyć czas pracy w T1 przy trochę niższej temperaturze zasilania? z drugą opcją nie ma problemu, bo mam PV 5,25kW, więc mogę sobie spokojnie na to pozwolić. celem jest najmniejsze zużycie prądu przy zachowaniu komfortu w domu i stabilnej pracy pompy.

 

co do PV - od wczoraj mam nowy pomysł - żony auto stoi na podjeździe - garaż mam tylko na jedno auto - moje :rolleyes:. Postawię więc lekkie zadaszenie na auto żony - z dachem oczywiście jednospadowym, kierunek południe i kąt 35stopni - czego się nie robi dla żony ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przeliczam teraz moc kaloryferów przy różnych temperaturach. dla przykładu, jeżeli dany kaloryfer przy temperaturach 55/45/20 (taką najczęściej mam teraz przy kopciuchu) ma moc 1000W, to przy temperaturach 45/35/20 jego moc to już tylko 600W. najprawdopodobniej przy 40/30/20 będzie to 400W. do tej pory, w temperaturach powyżej 0C, paliłem w piecu tylko po południu i wieczorem, a grzejniki były skręcone. dodatkowo będę zwiększał moc łączną kaloryferów o około 25-30% (dołożę klimakonwektory, zdemontowane kaloryfery założę w zamian za mniejsze aktualnie kaloryfery + dołożę w dwóch miejscach, gdzie do tej pory ich w ogóle nie było). wydaje się więc, że mogę ustawić krzywą 30C/15C - 45C/-15C.

co jest bardziej opłacalne - podbić temperaturę zasilania i grzać tylko w T2, czy dołożyć czas pracy w T1 przy trochę niższej temperaturze zasilania? z drugą opcją nie ma problemu, bo mam PV 5,25kW, więc mogę sobie spokojnie na to pozwolić. celem jest najmniejsze zużycie prądu przy zachowaniu komfortu w domu i stabilnej pracy pompy.

 

co do PV - od wczoraj mam nowy pomysł - żony auto stoi na podjeździe - garaż mam tylko na jedno auto - moje :rolleyes:. Postawię więc lekkie zadaszenie na auto żony - z dachem oczywiście jednospadowym, kierunek południe i kąt 35stopni - czego się nie robi dla żony ;)

 

Ja już przećwiczyłem podbijanie temp w T2-u mnie nic nie daje po za wzrostem zużycia w T2...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej - źle napisałem - nie moje, tylko nasze - rodzinne. Żona ma drugie małe autko - dla wygody i na wszelki wypadek. Mamy akurat tak poukładane, że przeważnie razem jeździmy do pracy i z pracy, a po drodze dzieci do i ze szkoły.

 

bobrow - a jak masz ustawiony czas pracy pompy? przy okazji - jak masz ustawioną krzywą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pompa załącza Ci się kiedy chce? czy ustawiłeś jakieś ramy czasowe np pod T2?

 

Pompa wtórna załącza się od temp na buforze, a bufor grzeje się od sterowania PC ze sterownika pokojowego.Ok godz 24.00 jest obniżenie temp do 20st , a od 5 temp 22,5st. Wg tych ustawień (i KG) PC sobie działa tj włącza się kiedy spadnie zadana temp i wyłącza się kiedy jest osiągnięta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...