Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Zapotrzebowanie na ciepło - czy dobrze liczę


LukaszMC

Recommended Posts

Mam prośbę o potwierdzenie czy prawidłowo liczę zapotrzebowanie na ciepło do ogrzania domu.

Nie biorę pod uwagę CWU

 

Dom kostka, powierzchnia ok 90m2

 

Powierzchnia ścian 180 m2 - U = 0,35

Powierzchnia okien i drzwi 26m2 - U = 0,7

powierzchnia podłóg i dachu 100 m2 - U=0,15

 

180*,35 + 26*0,7 + 100*,15 = 96,2W

 

zapotrzebowanie dla różnicy temperatur 47 (-25/22)

96,2 * 47 = 4,5kW

 

kubatura 250m3, WM z rekuperacją o sprawności 80%, wymiana 0,5/h

 

wentylacja (przyjęte ,32Wh na podgrzanie 1m3 powietrza o 1 stopień)

250 * ,2 * ,5 * 47 * ,32 = 376 W

 

Czyli pompa ciepła 5kW powinna wystarczyć?

 

OZC finalnie dam do policzenia, natomiast na tą chwilę chciałbym potwierdzić czy nie robię jakiś błędów w obliczeniach.

 

Pozdrawiam,

Łukasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz zadziwiająca niespójny dom. Okna jak w domu pasywnym, dach i PnG jako tako, mury tragedia.

 

Co do doboru PC to skomplikowany temat, bo moc znamionowa niczego nie mówi o mocy w mrozy.

 

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?366761-Dlaczego-pompa-5kW-jest-za-ma%C5%82a-na-dom-105m-Ostrze%C5%BCenie-przy-doborze-zbyt-ma%C5%82ych-pomp&p=7987124&viewfull=1#post7987124

 

Chcesz policzyć - użyj build deska czy audytora OZC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz zadziwiająca niespójny dom. Okna jak w domu pasywnym, dach i PnG jako tako, mury tragedia.OZC.

To prawda, gratuluje spostrzegawczości :)

Inna sprawa że wynika to z dwóch aspektów - jeden to konstrukcyjny - tak być musi, lepsze parametry podłogi i dachu wynikają też z faktu że docieplanie podłogi/dachu nie powoduje zmniejszenia powierzchni użytkowej, w przeciwieństwie do ścian.

 

Druga sprawa to dopasowanie do domu PC (na marginesie przebrnąłem też ten wątek który podałeś, jak i ten o nagrzewaniu nadmuchowym). Sam dom jest szkieletowy więc akumulacja zerowa.

 

Planuje ogrzewanie nadmuchowe kanałowe - przy relatywnie dużym udziale przeszkleń dom będzie się dość solidnie nagrzewać - czyli moc chłodząca relatywnie duża. Przy mocno docieplonym domu klimatyzator w trybie grzania będzie się "męczył" przechodząc na tryb on/off. Z tego co zaobserwowałem to różnica pomiędzy mocą maksymalną a minimalną klimatyzatorów często zawiera się w przedziale 50-100%. Czyli w przypadku temperatury zewnętrznej w okolicach 0-10 stopni i mocno zaizolowanym domu zapotrzebowanie na ciepło będzie w okolicach 20% co spowoduje przechodzenie w tryb on/off.

 

 

Co do doboru PC to skomplikowany temat, bo moc znamionowa niczego nie mówi o mocy w mrozy.

wiem :), przebrnąłem ten wątek

 

pozdrawiam,

Łukasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A możesz podać skąd wziąłeś ten wzór? Totalnie go nie rozumiem.Liczysz że pod chudziakiem w zimę będzie -25 stopni?

 

Racja :) ... pod podłogą będzie jakieś 4 stopnie czyli podłoga będzie liczona 50m2 * 0,15 W/m2 * (4- -25) = 7.5*29 = 217W

czyli o te 217W będzie mniejsze zapotrzebowanie

4,3kW = 96,2*47 - 217,5

a sam wzór to iloczyn przenikalności cieplnej przegrody, powierzchni przegrody, i różnica temperatur po obu stronach przegrody

 

pozdrawiam,

Łukasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co zaobserwowałem to różnica pomiędzy mocą maksymalną a minimalną klimatyzatorów często zawiera się w przedziale 50-100%.

 

Jak piszesz dla określonych warunków - to:

 

attachment.php?attachmentid=448508

 

Czyli mamy przy A2/W35 min.5,76kW max. 12,11kW. Ale przy A-20/W35 już 5,98/7,47, czyli różnica dużo mniejsza.

Ale to w praktyce tak nie działa ani w PP, ani PW. Bo jak potrzebujesz więcej ciepła, to trzeba podnieść temperaturę - czyli przeskoczyć do innej kolumny.

Czy to PP czy PW zasada jest ta sama, ale różnice pomiędzy różnymi modelami nawet tego samego producenta mogą być duże, o czym pisałem na przykładzie Gree Lomo Econo i Luxury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak piszesz dla określonych warunków - to:

 

attachment.php?attachmentid=448508

 

Czyli mamy przy A2/W35 min.5,76kW max. 12,11kW. Ale przy A-20/W35 już 5,98/7,47, czyli różnica dużo mniejsza.

Ale to w praktyce tak nie działa ani w PP, ani PW. Bo jak potrzebujesz więcej ciepła, to trzeba podnieść temperaturę - czyli przeskoczyć do innej kolumny.

Czy to PP czy PW zasada jest ta sama, ale różnice pomiędzy różnymi modelami nawet tego samego producenta mogą być duże, o czym pisałem na przykładzie Gree Lomo Econo i Luxury.

 

Lepiej nie dało się tego pokazać - ewidentnie wynika że nie można zakresu pracy 50-100% przełożyć 1 do 1. I pompa raczej pracuje w zakresie 80-100% więc inverter i tak pracuje w trybie on/off.

Tak jak napisałeś przy A-20/W35 max to 7,47kW zakładając że to 100% wymaganego obciążenia to przy A2/W35 będę potrzebował ok 3,7kW a pompa może zejść tylko do 5,76kW czyli będzie pracowała w trybie on/off.

Co prowadzi do konkluzji że w przypadku powietrznej PC lepiej dobrać pompę która w najniższej temperaturze będzie wspomagana przez dodatkowe źródło ciepła, ale nie dlatego żeby nie przepłacać na wyższą moc, ale dlatego żeby PC pracowała dłużej bezawaryjnie w trybie ciągłym, szczególnie w budynkach z niewielką akumulacją.

[edit] i to mówimy o Zubadanie który chyba jest chwalony za szeroki zakres pracy ciągłej

 

Chyba prawidłowo to wywnioskowałem?

 

pozdrawiam,

Łukasz

Edytowane przez LukaszMC
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...