josephik 24.11.2021 17:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Listopada 2021 Kamil ta oferta powyżej to od jednej firmy?Jak możesz to poproszę jej namiary na pw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 24.11.2021 20:31 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Listopada 2021 (edytowane) kamil777 Piszesz że masz opomiarowany kocioł, to podaj jaką temp. wody zasilasz C.O. podłoga, grzejniki. Ile przy obecnej pogodzie, ile w mrozy?Jak wprowadzone dane pokrywają się z rzeczywistością - to wynik na C.W. jest mocno realny.Jak potrzebujesz powyżej 9 kW to najbezpieczniejszą opcją będzie Panosonic T-Cap 9 kW.Jak zimy u ciebie są mimo III-ciego obszaru klimatycznego zazwyczaj -10*C a sporadycznie -15*C to można pokusić się na LG Therma V 9 kW. Do firm mało znanych podchodzę z ostrożnością, zazwyczaj jak takie sprawdzałem to miały słabsze wyniki, mniejszą moc grzewczą niż firmy bardziej znane. Dużo bardziej tracą moc grzewczą w temperaturach poniżej -7*C.Moc podawana na modelu pompy to najczęściej jest moc osiągana w temp. dodatniej +7*C, a wraz ze spadkiem temp. otoczenia moc grzewcza dużo szybciej spada u mało znanych producentów.Z dużym prawdopodobieństwem LG Therma V 9 kW na R32 będzie najwydajniejsza z tych jednowentylatorowych co masz w ofercie.A Panasonic T-Cap 9 kW jeszcze wydajniejszy bo jest jednostką dwuwentylatorową mimo mocy 9 kW. Duża powierzchnia wymiennika robi dodatkową robotę.Mitsubichi jest dobry, ale jak widać mocno droższy od całej reszty pomp. Edytowane 25 Listopada 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamil777 25.11.2021 08:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2021 Mój kocioł grzeje na krzywej od 42 do 55°,średnia temperatura CO oto 45° w domu obecnie 23° za ciepło, grzejniki dwupłytowe kermi therm‑x2 z podłączeniem szeregowym z głowicami często grzeje tylko przedni panel. Panasonic to dobry wybór, lecz mogą być problemy z serwisem za który producent nie płaci instalatorowi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 25.11.2021 12:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2021 (edytowane) hmm... mały ZONK. -15*C to jest granica do której pompy potrafią podnieść temp. wody C.O. do +55*C. Tabelki się na tym zakresie kończą. Panasonic T-Cap 9 kW osiąga jeszcze 9 kW przy tych -15*C i wodzie +55*C. LG 9 kW przy -15*C osiąga moc dla monobloka 6,5 kW przy wodzie +55*C, a split 6,76 kW. Przy -20*C LG potrafi podnieść temp. wody tylko do +50*C, a przy -25*C do +45*C. Do wyższej temp. wodę musi tą różnicę dogrzać grzałkami. Bezpieczniej byłoby wymienić grzejniki na większe, by P.C. swobodniej mogła obsłużyć dom w niskich temperaturach (mróz na poziomie -15*C ; -20*C). Chyba że jak na parterze masz podłogówkę, a grzejniki tylko na piętrze (do tego przegrzany dom) - to zaryzykujesz jedną zimę i pociągniesz niższą temp. wody na obecnej instalacji. A gdy koszt grzania wyjdzie za duży lub P.C. nie będzie wyrabiała, to na następną zimę wymienisz grzejniki na większe. Wyższa temp. wody (przy słabszych grzejnikach) może nieco ograniczyć taktowanie w cieplejsze dni, ale znowu ogranicza możliwość pracy P.C. LT w niskich temperaturach otoczenia. tabelka, tylko do -15*C, gdy woda w C.O. jest potrzebna na poziomie +55*C A gdy zwiększysz moc grzejników by pracowały z niższą temp. wody w C.O. pompa może pracować dłużej - nawet do -25*C na dworze: bo przy -20*C C.O. będzie potrzebować +45*C, a realnie P.C. może dogrzać wodę do +50*C przy tych -20*C. Cały czas myślę o pompach LT niskotemperaturowych. Pompy HT wysokotemperaturowe są droższe, i również więcej prądu będą pobierać by podnieść temp. wody do wyższej temperatury, np. +65*C. To jest największa pułapka! Ludzie nieświadomi jak pracuje P.C. wymieniają kocioł węglowy (pracujący w zakresie +65*C do +75*C) na pompę ciepła, a potem się dziwią, że mają rachunek za sezon na poziomie 4 - 6 tyś. zł. A tu jeszcze dom nie ocieplony. Z kolei dom ocieplony i ze przeliczoną mocą grzejników tak by grzać wodą +45*C przy -20*C - można ogrzać za 2 - 3 tyś. zł na sezon. Natomiast dom mocno ocieplony i z ogrzewaniem podłogowym można ogrzać za 1 - 2 tyś. zł za sezon, a nawet taniej. Wielkość domu i stopień izolacji termicznej mają duży wpływ - a ten ma odwzorowanie w wyniku OZC. Edytowane 9 Czerwca 2022 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamil777 25.11.2021 21:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2021 Dziękuję za bardzo wyczerpującą odpowiedź, widzę że masz dużo wiedzy w tym temacie. Tak wygląda mój dom na parterze - kuchnia i jadalnia mam tamokoło 21 m podłogówki plus łazienka i wiatrołap 7m oznaczone zieloną lipera P. Jest również grzejnik 60/60cm w jadalni praktycznie się nie włącza grzeje tam podłoga. Jak widać dół jest dość otwarty kolejny grzejnik to hol 60/80cm oraz jeden w salonie pod oknem 30/180 cm kolejny w sypialni 60/80 jest również drabinka w łazience ale również żądło się zalicza grzeje podłoga, czyli reasumując parter 4 grzejniki. Piętro jest dość duża łazienka 20 m podłogówki następnie hol grzejnik 40/60, w sypialniach są łącznie 2 grzejniki 60/60 oraz 3 drzrjniki 60/80, całość łącznie 10 grzejników i 2 drabinki. Wracając do pieca to raczej trzyma średnio 45° obecnie jest 42 ale to może dlatego że taki mam zakres ustawiony od 42 do 55 °, spróbuję zmniejszyć na 40-50 i będę obserwował spalanie i temperaturę która oscyluje zawsze w granicy 23° i trzeba otwierać okna. Co do piętra to tam staram się utrzymywać temperaturę max 21 ° lepiej się śpi. Wymiana kotka zapewne wiosną lub latem mam jeszcze ekogroszek na tą zimę i sądzę że dostępność materiałów będzie większa. Wymiary pomieszczeń się dom jest tylko wzorowany z tego projektu. [/url] [/url] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 26.11.2021 08:33 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2021 (edytowane) Nie przeceniaj mojej wiedzy Nie jestem hydraulikiem. A wiedzy mam tyle co interesuje się tematem. Nie wiem ile ciepła może przetransportować woda o określonej temperaturze. Nie wiem jaką moc grzewczą ma podłoga o określonym rozstawie rurek w ogrzewaniu podłogowym. Wiem jedynie że gęściejsze upakowanie rurek da wyższą moc grzewczą liczoną na m2 podłogi, a cieplejsza woda będzie bardziej grzała - to więcej mocy przeniesie. Projekt domu współczesny - ciekawy. Warto by spojrzeć na dom okiem kamery termowizyjnej. Tam gdzie masz nr 1 na parterze to są potencjalne mostki termiczne, raczej ciężko doszczelnić izolacje cieplne jak są wąskie słupki poprzedzielane oknami. Kolejny punkt potencjalnego mostka cieplnego to komin współdzielony, z kominkiem w salonie i grillem na tarasie. Dane techniczne twoich grzejników : https://www.kermi.pl/ogrzewanie-pomieszczen/centrum-pobierania?selection=category_Grzejniki+p%C5%82ytowe%7Ctype_datasheet po sprawdzeniu linka - otwiera stronę z plikami, ja otwarłem ten z pierwszego rzędu po prawej - grzejniki higieniczne. Dwie tabelki na stronie 5-tej. Po lewej moc nominalna, a z wzoru i współczynnika z prawej tabelki obliczasz moc grzejnika dla +45*C. Przykładowy grzejnik dwupłytowy kermi therm‑x2 w rozmiarze 60/80 cm - przy grzaniu pokoju do +22*C ma moc grzewczą : 718 Watt przy wodzie +75*C/+65*C (delta 10*C); 350 Watt przy wodzie +55*C/+45*C (delta 10*C); lub 397 Watt przy wodzie +55*C/+50*C (delta 5*C); a przy wodzie docelowej +45*C (przy -20*C) będzie to moc 194 Watt'y (przy delcie 10*C) lub 236 Watt (przy delcie 5*C). To grzejniki. Na podłogę powinna iść niższa temp. wody. Edytowane 26 Listopada 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamil777 28.11.2021 16:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Listopada 2021 Warto czytać mądre wypowiedzi za które bardzo dziękuję, zastanawiam się nad panasonic t-cap 9kw generacji H, ale czy warto inwestować w sprzęt z czynnikiem r410 który zostaje wypierany R32? Chce poznać dany model, firmy często wciskają to na czym najlepiej zarabiają, sam chce wybrać model a nie słuchać bajek handlowca który przyjedzie na audyt. Zapewne ważne jest też umiejscowienie jednostki zewnętrznej tzn. najbliżej kotłowni (K) jest miejsce oznaczone cyfra 1 ale jest to frontowa część domu i raczej wolałbym lokalizację 2 ale w tym przypadku przez garaż do kotłowni będzie kilka metrów bieżących. Czy jednostki powinny się znajdować możliwie jak najbliżej tzn nie przez ścianę, ale np do 5m...? [/url] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 29.11.2021 12:14 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2021 (edytowane) Jednostanowiskowy garaż to nie problem dla długości rur z freonem. Nie chcę wprowadzać w błąd, bo w instrukcji Daikina nie widzę tej informacji, ale na ile sobie przypominam to w Daikinie do 9 metrów nawet nie zwiększają ilości czynnika R32. Przy większych odległościach instalator uruchamiający instalację powinien przeliczyć i nabić odpowiednio więcej gazu. Chyba nawet 20 metrów to nie jest problem jeśli chodzi o działanie układu. U siebie mam około 9 - 9,5 metra rury z freonem. P.C. stoi przed tarasem przed domem, rura leci w rurze kanalizacyjnej pod tarasem i po suficie piwnicy do drugiej piwnicy gdzie jest kotłownia, tam schodzi ze sufitu może 1,5 metra i wchodzi do hydroboksu od dołu. U Ciebie krótsza droga pewnie byłaby pod podłogą garażu z pkt.2. A łatwiej do poprowadzenia (mniej roboty) to pójść po suficie garażu - jest to do zrobienia i nie powinno stanowić problemu w działaniu układu. Zapytaj u wybranego instalatora, bo ktoś na forum pisał, że chyba od tego roku Panasonic miał wprowadzić modele na R32 we swoich T-Cap. Jak będziesz montował w przyszłe lato, to może już będą dostępne na rynku PL. Edytowane 29 Listopada 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 29.11.2021 12:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2021 ważne jest też umiejscowienie jednostki zewnętrznej tzn. najbliżej kotłowni (K) jest miejsce oznaczone cyfra 1 , ale jest to frontowa część domu i raczej wolałbym lokalizację 2 ale w tym przypadku przez garaż do kotłowni będzie kilka metrów bieżących. Miejsce nr 1 - to idealne miejsce dla jednostki zewnętrznej ; - będzie osłonięta z 1-nej strony, - będziesz miał ją na widoku, - wszelkie kolanka, to wzrost oporów Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 29.11.2021 12:50 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2021 Na rurach z freonem nie zakłada się kolanek i nie lutuje - bo to potencjalne problemy ze szczelnością.U mnie zamontowali rury z rulonu, "gotowe" w silikatowej izolacji. Instalator je zagina na odpowiednim przyrządzie na potrzebny promień, takie gięcie poprowadzone łagodniejszym łukiem już nie stwarza takich oporów jak kolanko 90*. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
horvat 29.11.2021 20:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2021 Witam wszystkich. Od maja jestem użytkownikiem pompy ciepła Panasonic Aquarea KIT-WC07J3E5-SM , bufor 100 l, zasobnik CWU l, dom podpiwniczony, z nieużywanym poddaszem, pow. użytkowa 86 m, tylko grzejniki aluminiowe. Powiedzcie proszę jak u Was z pracą, tj częstotliwością sprężarki, wcześniejsze dni, kiedy było na plusie (5 - 7 stopni) pracowała z częstotliwością 19 do 25 Hz, teraz wkręciła się, przy 0 i -1 na 49 do 69 Hz, wzrosło też zużycie prądu. Krzywa ustawiona na 15/35 i -15/48 stopni. W razie co podrzucę inne dane, jak już ogarnę jak tu zamieścić fotki. Dość często zalicza również defrosty. Zastanawiam się czy to norma , czy raczej powinienem pozmieniać ustawienia. W domu temperatura w granicach 22 stopni. Napisałem w innym dziale ale tam niestety brak sensownej odpowiedzi, jedynie jakieś dziwne przekomarzanie. Delta 8, praca pompy 24 h, tylko krzywa. Od wczoraj na 24 h zaliczyła 57 startów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
-voymar- 29.11.2021 22:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2021 (edytowane) Witam wszystkich. Od maja jestem użytkownikiem pompy ciepła Panasonic Aquarea KIT-WC07J3E5-SM , bufor 100 l, zasobnik CWU l, dom podpiwniczony, z nieużywanym poddaszem, pow. użytkowa 86 m, tylko grzejniki aluminiowe. Powiedzcie proszę jak u Was z pracą, tj częstotliwością sprężarki, wcześniejsze dni, kiedy było na plusie (5 - 7 stopni) pracowała z częstotliwością 19 do 25 Hz, teraz wkręciła się, przy 0 i -1 na 49 do 69 Hz, wzrosło też zużycie prądu. Krzywa ustawiona na 15/35 i -15/48 stopni. W razie co podrzucę inne dane, jak już ogarnę jak tu zamieścić fotki. Dość często zalicza również defrosty. Zastanawiam się czy to norma , czy raczej powinienem pozmieniać ustawienia. W domu temperatura w granicach 22 stopni. Napisałem w innym dziale ale tam niestety brak sensownej odpowiedzi, jedynie jakieś dziwne przekomarzanie. Delta 8, praca pompy 24 h, tylko krzywa. Od wczoraj na 24 h zaliczyła 57 startów. Skoro PC chodzi 24h/24h to powinna mieć 1 start-stop moim zdaniem źle dobrana lub za malo grzejników+ za mało wody w układzie . Choć tu z tym zładem wody może być dobrze bo bufor 100L Co do krzywej to mala korekta 15/ 38 i -15/46 Tak nie da rady? deltę przestaw na 5 i obserwuj może tych startów będzie mniej. PS. spadla temp na zewnątrz więc PC podniosła temp zasilania wynikającą z KG i bylo by super gdyby grzejniki ta moc odebrały. Bo skoro przy 0*C wchodzi na 49----69Hz to co bedzie jak na zewnątrz będzie -15*C ? No chyba że kolego te 69Hz wynikały z defrostu? Tego nie wiem jak robia to inne PC . Mam T Cap to defrost robi w mig A 57 startów to ja mam za 1-miesiąc pracy jak idzie na harmonogramie. Gdyby PC mi pracowała 24/24h to byłby 1 Start Stop . Bo PC to inwenter a inwenter moduluje mocą .Jest jeden malutki warunek --Suma mocy grzejników na najniższej krzywej powinna być = min modulacji PC lub większa. Inaczej jak moc grzejnika przy zasilaniu go 35*C to np. 300W to suma wszystkich tych grzejników powinna być = lub większa od min modulacji PC. Edytowane 29 Listopada 2021 przez -voymar- Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 30.11.2021 12:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2021 Delta 8, praca pompy 24 h, tylko krzywa, grzejniki aluminiowe. Od wczoraj na 24 h zaliczyła 57 startów. Warunki prawidłowej pracy instalacji to; - moc cieplna wszystkich grzejników dla temperatury 35/45 C powinna być > od mocy cieplnej budynku, - zład wodny w instalacji = > 7 kW *20 l/kW = 140 litrów Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
horvat 30.11.2021 13:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2021 Trudno mi policzyć moc cieplną wszystkich grzejników. Pozostałość po poprzednich właścicielach. Moc cieplna budynku to około 8 kw . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 30.11.2021 14:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2021 Trudno mi policzyć moc cieplną wszystkich grzejników. Pozostałość po poprzednich właścicielach. Moc cieplna budynku to około 8 kw . Należy to przeliczyć dla swojego dobra, PC7kW - dla mocy cieplnej budynku 8 kW - to trochę za słaba; - przy -20 C ma moc tylko ok;4,2 kW + 3 kW grzałka = 7,2 kW, - należy docieplić budynek lub wyposażyć dodatkowo w klimatyzatory Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 30.11.2021 19:09 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2021 (edytowane) Należy to przeliczyć dla swojego dobra, PC7kW - dla mocy cieplnej budynku 8 kW - to trochę za słaba; - przy -20 C ma moc tylko ok;4,2 kW + 3 kW grzałka = 7,2 kW, - należy docieplić budynek lub wyposażyć dodatkowo w klimatyzatory Pytanie czy klimatyzatory będą pracowały do -20*C czy -25*C. Trudno mi policzyć moc cieplną wszystkich grzejników. Pozostałość po poprzednich właścicielach. Moc cieplna budynku to około 8 kw . W jakiej strefie klimatycznej mieszkasz, że tak słabą P.C. masz dobraną? Ja mam Daikina - ten nie podaje częstotliwości sprężarki, to tu nie potrafię sie odnieść. Natomiast patrząc na temp. krzywej pogodowej to potrzebujesz o +10*C wyższą temp. wody w porównaniu z moją instalacją, a to powoduje że twój Panasonic J 7 kW jest jeszcze słabszy. Mam dom około 2x większy i OZC 7 kW. Więc faktycznie przydałoby się ten twój dom docieplić. Jak nie będziesz docieplał to przynajmniej podokładać żeberek w aluminiowych grzejnikach. Jak potrzebujesz +35*C przy +15*C to te +48*C przy -15*C może być za mało. Chyba że to jest zbyt wysoka temp. ustawiona i termostat u Ciebie wyłącza P.C., by nie przegrzewać domu. Dla porównania mam grzejniki przeliczone na grzanie wodą +45*C przy -20*C i przy ciągłym grzaniu 24h/24h mam ustawione grzanie od +15*C/+28*C i w domu +22*C do +22,5*C przy temperaturach >= +10*C gdy dodatkowo słońce przygrzało to termostat potrafił P.C. wyłaczyć bo temp. przekroczyła +22,5*C. Jeśli Ty rozpoczynasz grzanie od +35*C przy +15*C to prawdopodobnie twoje grzejniki będą potrzebowały +55*C przy -20*C. Sprawdź jakiego producenta masz te alu żeberka i policz ile żeberek masz w całym domu - bo moc chyba jest podawana od żebra. To będzie można przeliczyć moc grzewczą grzejników. Ja na OZC 7 kW mam Daikina 6 kW, u Ciebie na 8 kW masz Panasonica 7 kW - przy -20*C ta moja 6 kW jest wydajniejsza około 0,8 kW od Twojej 7 kW. I to przy domu o zapotrzebowaniu o 1 kW mniejszym niż Twój dom. Ten wykres jest poprawny dla grzejników o mocy przeliczonej dla wody w C.O. +45*C przy -20*C. Jeśli u Ciebie jest potrzebna woda +55*C przy -20*C, to P.C. będzie około 0,5 kW słabsza niż przedstawia to wykres. Z danych jakie dotychczas podałeś wynika, że Twoja P.C. już przy -7*C będzie pracować na maksymalnych obrotach i zacznie się wspomagać grzałką. Przez ostatni weekend zużycie prądu podskoczyło w naszych P.C. powietrznych przez opady deszczu ze śniegiem na granicy 0*C. Swoją P.C. mam zadaszoną by nie zaciągała do wymiennika deszczu i śniegu. Mimo tego defrosty robiła może co 40 minut (była mgła zawieszona w powietrzu). A jak ktoś ma niezadaszoną P.C. to może defrosty robić częściej, gdy dodatkowo mokry śnieg nalepia się na wymiennik. Edytowane 9 Czerwca 2022 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamil777 01.12.2021 09:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2021 Panowie pytanie, wiem że r410a jest wycofywany i firmy typu mitsubishi czy Daikin stosują R32 który jest teoretycznie bardziej sprawny, ale też czytam że r410 którego wchodzi więcej przez co można zrobić bardziej mocniejszego układu, w moim przypadku moc Pc 10kw w takim racie lepszym rozwiązaniem będzie jednostka z R410a który jest dodatkowo bardziej bezpieczny - niepalny? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
horvat 01.12.2021 15:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2021 Krzywa była ustawiona przez instalatora, ale zacząłem przy niej grzebać, obserwując jaki wpływ będzie miało na zachowanie pompy i temperaturę w domu. Z tego co pamiętam delta była ustawiona na 5, natomiast temp przy + 15 była ustawiona jako większa niż te 35 stopni. Fakt, nie pamiętam, nie zapisałem podstawowych ustawień. Grzejniki są płytowe, niektóre to purmo (dwie płyty). Co do ciepła właściwego, wyliczyłem poprawnie (wkradło się kilka błędów), że moc cieplna budynku bez cwu to około 5 Kw. Ciśnienie w układzie miałem ustawione na 2 , sugestia instalatora. Przy obecnej temp +5, podaje na zasilanie 39 na powrocie jest 34 przy delcie 8, w domu temp około 21 stopnia, sprężarka pracuje w zakresie 25 Hz , przepływ ok 12l , około 30 załączeń, w tym sporo defrostów. Mimo wszystko pomijając dodanie większych grzejników, rozważam również założenie podłogówki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 01.12.2021 15:55 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2021 (edytowane) Panowie pytanie, wiem że r410a jest wycofywany i firmy typu mitsubishi czy Daikin stosują R32 który jest teoretycznie bardziej sprawny, ale też czytam że r410 którego wchodzi więcej przez co można zrobić bardziej mocniejszego układu, w moim przypadku moc Pc 10kw w takim racie lepszym rozwiązaniem będzie jednostka z R410a który jest dodatkowo bardziej bezpieczny - niepalny? Panasonic też już robi P.C. na czynniku R32, ale zmiany rozpoczął od serii SDC J. Na R32 ma pompy również LG, Samsung, Kaisai i kilku innych producentów. Czynnika R32 jest mniej w instalacji w porównaniu z R410a, ale z samych właściwości fizyko-chemicznych daje 6% wyższą sprawność pracy. Akurat SDC 9 kW będzie zbyt słaby dla twojego zapotrzebowania OZC na granicy 9 do 9,5 kW. T-Capy Panasonic sprzedaje jeszcze z czynnikiem R410a, ale w tym lub przyszłym roku powinny pojawić się już modele na R32. Starczy popatrzeć w tabelki, dla P.C. na R410a dane są podawane do -15*C i być może (pewności nie mam) pracę czynnik wykona do -20*C lub -23*C i koniec, możliwości parowania czynnika w tej temp. się skończą. Dla P.C. na R32 tabelki sięgają -20*C, a część producentów podaje nawet zakres do -25*C. Temperaturą graniczną parowania czynnika jest -30*C, ale zważywszy że wymiennik osiąga niższą temp. podczas pracy, może to być trochę mniej przedział -25*C do -27*C. Jeśli chodzi o palność to bardziej martwi mnie palność gazu 1234syf nabijanego do klimatyzacji samochodowych. Jest znacznie większe ryzyko gwałtownego rozszczelnienia instalacji podczas wypadku samochodowego. Z kolei jeśli chodzi o R410a może być tak, że za jakieś 5 lat UE może narzucić wyższą akcyzę na R410a, by wyprzeć go z rynku. A wtedy serwis może się okazać np. 2x droższy. Edytowane 1 Grudnia 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 01.12.2021 16:16 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2021 (edytowane) Krzywa była ustawiona przez instalatora, ... . Grzejniki są płytowe, niektóre to purmo (dwie płyty). Co do ciepła właściwego, wyliczyłem poprawnie (wkradło się kilka błędów), że moc cieplna budynku bez cwu to około 5 Kw. Ciśnienie w układzie miałem ustawione na 2 , sugestia instalatora. Przy obecnej temp +5, podaje na zasilanie 39 na powrocie jest 34 przy delcie 8, w domu temp około 21 stopnia, sprężarka pracuje w zakresie 25 Hz , przepływ ok 12l , około 30 załączeń, w tym sporo defrostów. Mimo wszystko pomijając dodanie większych grzejników, rozważam również założenie podłogówki. Jak twoje zapotrzebowanie OZC to 5 kW - to jest zupełnie inna rozmowa, niż jak wcześniej podałeś 8 kW. Przy tym zapotrzebowaniu Panasonic SDC 9 kW temp. biwalentną osiągnie przy -16*C. Pod warunkiem, że grzejniki będą przeliczone na grzanie wodą +45*C przy -20*C. Sprostowanie - jeśli P.C. wypuszcza wodę +39*C, a wraca woda +34*C - to masz w tym momencie deltę 5. Daikin nie podaje Hz czy liczby włączeń - to się nie odniosę do podanych przez ciebie wyników. U siebie obecnie przy pracy ciągłej (jednakowy harmonogram na całą dobę) temp. wody mam +31*C przy +6*C ; +34*C przy 0 do -1*C. W ubiegłym roku gdy w harmonogramie miałem większość grzania w dzień to woda osiągała +38*C przy 0*C i przypuszczam, że przy -20*C potrzebowałbym raczej +48*C (o 3*C więcej niż z obliczeń). Jeśli już teraz potrzebujesz wyższej temp. wody to prawdopodobnie przy -20*C będziesz potrzebował wody na grzejnikach w okolicy +50*C. Jeśli tak wyjdzie to temp. biwalentna zostanie osiągnięta bliżej -14*C. Edytowane 1 Grudnia 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.