Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Przerobienie klimatyzacji na pompę ciepła


L.mArK

Recommended Posts

L.mArK

No tak i bierze średnią temp. z 10 lat dla podanej lokalizacji.

I jak przyjrzysz się wynikom, to podany jest dla temp. w domu jaką zadeklarowałeś i -20 ; -22 lub -18°C - w zależności jaka temp. przypada na dany region, na stronie z wynikiem jest ta temp. podana.

Obniżysz temp. w domu o 1°C lub podwyższysz i wynik końcowy (ilość kWh) też się zmieni. A dalej te kWh przelicza na tony opału.

 

pedet

wygląda, że masz dobrze ocieplony dom. U mnie za 24 dni zeszło 260 kWh - może temp. w domu za wysokie ustawiłem, ale na razie domownicy nie chcą ich obniżać, a 10 zł na dobę za ogrzewanie nie jest tak tragicznie. Zapasu prądu z fotowoltaiki powinno mi starczyć do końca listopada, a na wiosnę rozbuduję PV.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

pedet

wygląda, że masz dobrze ocieplony dom. U mnie za 24 dni zeszło 260 kWh - może temp. w domu za wysokie ustawiłem, ale na razie domownicy nie chcą ich obniżać, a 10 zł na dobę za ogrzewanie nie jest tak tragicznie.

 

Dom dość dobrze ocieplony. Temp jaką utrzymuję to 23*C lub więcej. Sporo kWh poszło na testy. Teraz od kilkudziesięciu godzin pobór ustabilizował się na 260W (temp 6-9*C i praktycznie zero słońca)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie za 24 dni zeszło 260 kWh

...- może temp. w domu za wysokie ustawiłem,

ale na razie domownicy nie chcą ich obniżać,

...- a 10 zł na dobę za ogrzewanie nie jest tak tragicznie.

Zapasu prądu z fotowoltaiki powinno mi starczyć do końca listopada, a na wiosnę rozbuduję PV.

Jaka jest temperatura zasilania instalacji?

Jaka jest krzywa grzewcza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem że jednostka zewnętrzna o dużej mocy pracująca cały czas na wysokiej wydajności będzie działała bezszelestnie ?

 

Tak to cudowny pomysł brawo ty, rozumom że będzie przykręcona na kątownik na II pietrze na ścianie graniczącej z wezgłowiem łóżka w sypialni :bash:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie instalacja wygląda tak, że jest piec z podajnikiem i sterownik jest ustawiony tak, żeby na piecu utrzymywać 50 stopni.

Natomiast temperaturą w domu steruję w ten sposób, że mam w pokoju termostat, który włącza lub wyłącza pompę obiegową, sprawdzając temperaturę co 10 min. Grzanie idzie więc identyczne na cały dom ale w miarę wszędzie jest temperatura 21-21.5 max, ale zazwyczaj 21.2 stopnia. Niestety taki system powoduje to, że pompa w większości nie pracuje a miał jest spalany do utrzymywania temperatury pieca żeby w razie odpalenia pompy ciepło szło na kaloryfery. Może ktoś jest w stanie ocenić efektywność takiego grzania?

 

Dodatkowo obecnie na zaworze czterodrogowym mam ustawioną temperaturę na kaloryfery na ok 35-40 stopni.

 

Poniżej zdjęcie pokazujące jak załączała się pompa wczorajszej doby (pierwsza pozycja).

 

09a677b11cc7.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaka jest temperatura zasilania instalacji?

Jaka jest krzywa grzewcza?

 

To opisałem w temacie https://forum.muratordom.pl/showthread.php?367213-Pompa-Ciep%C5%82a-powietrze-woda-na-grzejnikach-porady-uwagi

od wpisu przybyło już 11 dni, ale dane podaję z 8-11-2020r. Nie mam pod ręką spisanych aktualnych danych. Daikin 6kW z sterownikiem pokojowym Madoka.

...

PC Altherma uruchomiona 14 października 2020r. o godzinie 13:00. Leci czwarty tydzień 600 godzin (25 dni) od uruchomienia PC.

Średni COP liczony od początku wychodzi 4,12 zużyty prąd wyniósł 254 kWh na CO (dane wg Daikina), a wyprodukowane ciepło 1047 kWh. Kompresor przepracował w tym czasie 234 godziny.

...

przeliczyłem orientacyjne zużycie prądu wg licznika (aplikacja Tauron e-Licznik), pomniejszone o prąd orientacyjnie zużywany przez dom wg wcześniejszych miesięcy. Wyszło ... na samo CO zostaje 261 kWh. W tym okresie temp. zewnętrzne wahały się w zakresie +2°C do +17°C. Większe przekłamania we wskazaniach zużycia prądu przez obliczenia pompy pojawiają sie przy niższych temp. gdy PC pracuje długo na niskich obrotach.

...

harmonogram temp. pokojowej od 7:00 – 21,5°C, od 10:00 – 22,5°C, od 15:30 – 21,5°C i noc od 22:00 – 20,5°C.

 

Chodzi mi po głowie by obniżyć cały harmonogram o 0,5°C, a w zamian już od 8:00 zacząć podnosić temp. do 22°C.

...

Krzywa pogodowa:

Niższa temperatura wody w CO +35°C pozytywnie wpłynęła na stabilność temp. w domu. Początkowo PC nie chciała schodzić z wodą poniżej +40°C, ręcznie wymusiłem korektę temp. wody o 5°C w dół. Gdy PC grzała temp. 40°C, grzejniki szybko się rozgrzewały i sterownik pokojowy wyłączał PC, ale wychłodzone mury szybko dawały uczucie chłodu w domu, a temp. na sterowniku jeszcze nie uruchamiała PC. Niższa temp. wody w CO pomogła ustabilizować odczuwalną temp.

 

... Niestety taki system powoduje to, że pompa w większości nie pracuje a miał jest spalany do utrzymywania temperatury pieca żeby w razie odpalenia pompy ciepło szło na kaloryfery. Może ktoś jest w stanie ocenić efektywność takiego grzania?

 

Dodatkowo obecnie na zaworze czterodrogowym mam ustawioną temperaturę na kaloryfery na ok 35-40 stopni.

 

...

 

Te 35-40°C to prawie jak dla PC. W okresach przejściowych możesz zaoszczędzić grzejąc klimatyzacją. Ale z powodu nieocieplonego domu wyjdzie ogrzewanie klimą drogo w mrozy.

Stąd zalecenia kolegów do ocieplenia domu i pozostania (ekonomia) przy podajniku (jeśli nie będziesz ocieplał domu).

Bo teraz pompka grzeje cyklicznie - z przerwami, ale jak przymrozi to na liczniku energii może powstać "mały wir" - ssący rachunek za prąd gdy będzie grzała klima.

 

Ciekawe, ten Twój wykres mimo braku ocieplenia, wydaje się pracować w podobnych cyklach jak moja PC. Ale u siebie od 10 do 15:30 godz. mam podbitą temp. w domu na 22,5°C.

 

dla porównania wykres dniowy z mojej PC dwa dni 7 i 8 listopada 2020:

https://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=450038&d=1604848946

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie instalacja wygląda tak, że jest piec z podajnikiem i sterownik jest ustawiony tak, żeby na piecu utrzymywać 50 stopni.

Natomiast temperaturą w domu steruję w ten sposób, że mam w pokoju termostat, który włącza lub wyłącza pompę obiegową, sprawdzając temperaturę co 10 min. Grzanie idzie więc identyczne na cały dom ale w miarę wszędzie jest temperatura 21-21.5 max, ale zazwyczaj 21.2 stopnia. Niestety taki system powoduje to, że pompa w większości nie pracuje a miał jest spalany do utrzymywania temperatury pieca żeby w razie odpalenia pompy ciepło szło na kaloryfery. Może ktoś jest w stanie ocenić efektywność takiego grzania?

 

Dodatkowo obecnie na zaworze czterodrogowym mam ustawioną temperaturę na kaloryfery na ok 35-40 stopni.

 

 

Bezsensowny sposób sterowania. Albo na każdym grzejniki termostat albo sterownik pogodowy który będzie puszał w obieg odpowiednia temperaturę wody za pomocą ustalonej krzywej grzewczej .

 

Obecnie kocioł u Ciebie działa w trybie ON-Off , czyli max moc i potrzymanie.

W ten sposób produkujesz pełno sadzy a sprawność spalania jest niska.

 

Zainwestuj może w sterownik typu PID i niech kocioł moduluje moc.

Opał będzie spalany z lepszą sprawnością i czyściej i zużycie będzie niższe ...

 

Do tego jakis tani sterownik pogodowy z siłownikiem który będzie regulował zawór czterodrożny i tyle , a jak nie to termostaty na grzejniki

 

Ja bym przy nieocieplonym domu nie ładował sie w ogrzewanie prądem ani nadmuchowe , bo albo straci się komfort (ogrzewanie nadmuchowe) albo rachunki będą jeszcze wyższe niz obecnie ...

 

Jestem na tak nad zmianą ogrzewanie , ale najpierw termoizolacja ...

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zainwestuj może w sterownik typu PID i niech kocioł moduluje moc.

Opał będzie spalany z lepszą sprawnością i czyściej i zużycie będzie niższe ...

Modulowanie mocy w kotle na paliwo stałe - to się nigdy czystym spalaniem nie skończy.

 

Niech kolega L.mArK poczyta temat o buforze z wężwonicą CWU wewnątrz.

Solidny bufor a za nim sterownik z pogodówką.

Praca start/stop pompy obiegowej to też na dłuższą metę wykończy ją szybko.

Dokładając bufor zwiększysz bezobsługowość i efektywność spalania - śmiało można liczyć też na niższe zużycie.

Kasę zainwestować w okna i ocieplenie.

Później wentylacja mechaniczna z odzyskiem.

PC to będzie wisienka na torcie, na sam koniec.

O ile planujesz w tym domu jakiś czas pomieszkać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modulowanie mocy w kotle na paliwo stałe - to się nigdy czystym spalaniem nie skończy.

 

Niech kolega L.mArK poczyta temat o buforze z wężwonicą CWU wewnątrz.

Solidny bufor a za nim sterownik z pogodówką.

Praca start/stop pompy obiegowej to też na dłuższą metę wykończy ją szybko.

Zwiększysz bezobsługowość i efektywność spalania - zapewne średnio roczne zużycie znacząco spadnie.

Kasę zainwestować w okna i ocieplenie.

PC to będzie wisienka na torcie, na sam koniec.

 

Dokładnie, był kiedyś na FM niejaki Piczman który grzał średnią parterówkę małym węglowym piecem junkersa na węgiel zasypowym i miał bufor 1000l , palił ok 8-10 h na full i potem 2-3 dni nie palił pomimo że to było tanie, jednak jego bufor był wyposażony w grzałkę i a tym się finalnie skończyło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modulowanie mocy w kotle na paliwo stałe - to się nigdy czystym spalaniem nie skończy.

 

 

Kasę zainwestować w okna i ocieplenie.

Później wentylacja mechaniczna z odzyskiem.

PC to będzie wisienka na torcie, na sam koniec.

O ile planujesz w tym domu jakiś czas pomieszkać.

 

Będę mieszkał tu max 2-3 lata. Wiosną ruszam z budową własnego domu, będzie w nim wszystko to co wymieniłeś: solidne okna, rekuperacja, grzanie pompą ciepła. Dom 117m2 na płycie fundamentowej, solidnie ocieplony, parterówka, zapotrzebowanie na ciepło 5900kWh/rok (OZC zrobione przez Asolt'a).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę mieszkał tu max 2-3 lata. Wiosną ruszam z budową własnego domu, będzie w nim wszystko to co wymieniłeś: solidne okna, rekuperacja, grzanie pompą ciepła. Dom 117m2 na płycie fundamentowej, solidnie ocieplony, parterówka, zapotrzebowanie na ciepło 5900kWh/rok (OZC zrobione przez Asolt'a).

 

brzmi obiecująco oprócz zużycia prawie 6MWh/rok to chyba że dom w Suwałkach albo w Irkucku:sick:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Te 35-40°C to prawie jak dla PC. W okresach przejściowych możesz zaoszczędzić grzejąc klimatyzacją. Ale z powodu nieocieplonego domu wyjdzie ogrzewanie klimą drogo w mrozy.

 

Tego konkretnego dnia pompka obiegowa chodziła niecałe 6h. Nie wiem czy można to wprost przełożyć na działanie pompy ciepła. Jeśli tak, to licząc że ciągnie 2200W wyszło by 8.30zł.

 

Grzejąc miałem węglowym w ciągu ostatnich dni spalanie wynosiło 23kg dziennie, tona 600 zł czyli dziennie 13,80 zł.

 

Ale raczej nie da się tego tak porównać. Pomimo tego że pompa obiegowa chodzi cyklicznie to piec i tak ciągle trzyma temperaturę 50 stopni. W przypadku pompy ciepła musiałbym grzać jakiś bufor, ciekawe ile godzi wtedy chodziła by sprężarka.

Edytowane przez L.mArK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

brzmi obiecująco oprócz zużycia prawie 6MWh/rok to chyba że dom w Suwałkach albo w Irkucku:sick:

 

Podkarpackie.

płyta fundamentowa 20cm styropianu, ściany 20, strop 40 wełny. Tak wychodzi.

 

Nawet licząc COP=2 za prąd zapłacę 1900zł w G11. Dla mnie bomba, mieszkając w bloku płaciłem ok 1400 zł za mieszkanie 50m2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę zaktualizować obliczenia zapotrzebowania na ciepło, na cieplowlasciwe.pl

 

Po rozmowie z teściem wiem jakie jest ocieplenie w tym domu:

- strop piwnica/parter patrząc od góry: podłoga drewniana, legary, jakaś pustka ok 20cm, glina ok 20cm, beton)

- strop piętro/strych - jakiś trocino beton ok 30cm

- ściany piętro - 5 cm styropianu wewnątrz ściany

- ściany parter - bez ocieplenia

 

Tylko jak to tam wpisać jak nie ma takich pozycji :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę zaktualizować obliczenia zapotrzebowania na ciepło, na cieplowlasciwe.pl

 

Po rozmowie z teściem wiem jakie jest ocieplenie w tym domu:

- strop piwnica/parter patrząc od góry: podłoga drewniana, legary, jakaś pustka ok 20cm, glina ok 20cm, beton)

- strop piętro/strych - jakiś trocino beton ok 30cm

- ściany piętro - 5 cm styropianu wewnątrz ściany

- ściany parter - bez ocieplenia

 

Tylko jak to tam wpisać jak nie ma takich pozycji :)

 

Jeżeli możesz mieć ten większy agregat zelmera za 1000 zł plus do tego hydroboks i jakies sterowanie jeżeli to się zmieści w 3 tys to moim zdaniem bardzo warto, po prostu kopciucha nie wywalaj na razie. Po roku 2 zobaczysz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

A czy ktoś zastanawiał się nad użyciem takiej przeróbki do grzania CWU? Pompa typu split do CWU to koszt około 4-5k. Tutaj przykładowa z jakimś zasobnikiem w zestawie. Jednostka zewnętrzna ma 1.1kW. Taką klimę można kupić pewnie za 1-1.5k. Może miałoby to trochę sensu, żeby grzać taką przeróbką wężownicę w zasobniku?

 

 

 

. Dom 117m2 na płycie fundamentowej, solidnie ocieplony, parterówka, zapotrzebowanie na ciepło 5900kWh/rok

Też mi się wydaje, że 6MWh/rok to kosmiczny wynik. Chyba, że to podajesz energię końcową ciepło razem z CWU? Wtedy by to miało sens.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...