Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Nowy dom 112 m2, potrzebna pompa ciepła powietrze - woda


Tomeknr

Recommended Posts

Witam,

 

Kupiłem nowy domek pod Wrocławiem, który jest jeszcze budowany i mam możliwość zamontowania tam pompy ciepła. Muszę tylko zdecydować się na jej moc, a potem konkretny model. W przyszłym tygodniu poproszę również o wycenę kilka firm z Wro, ale chciałbym również dowiedzieć się co Wy o tym myślicie. Wiem, że takie tematy już były, ale każdy dom jest troszkę inny. Pomóżcie proszę doświadczeni użytkownicy forum!

 

Podstawowe informacje:

- zabudowa szeregowa (środkowy szereg)

- metraż domu 112 m2

- parter + piętro + nieużytkowy strych

- garaż w bryle budynku

- wszędzie podłogówka (w garażu też, strych bez ogrzewania). Budowa podłogówki jest prosta. Żadnych automatycznych sterowań. Jeden obieg, przepływ w poszczególnych pętlach regulowany manualnie (nie będzie raczej ograniczany, wszędzie max). Nie mam niestety projektu i dokładniejszych danych.

- zapotrzebowanie na energie cieplną 36.6 kWh/m2/rok czyli 112 * 36.6 = 4099 kWh/rok za cały dom (dane wzięte z projektu)

- zapotrzebowanie na energie pierwotną 93 (dane wzięte z projektu)

- mieszkańcy: 2 osoby dorosłe które lubią 20 minutowe przysznice + roczne dziecko. W perspektywie 2 dziecko.

- pompa ciepla będzie jedynym sposobem ogrzewania

- temepratura komfortu domowników 22 stopnie

- nie licząc łazieniek wszędzie panele winylowe lub laminowane przystosowane do podłogówki

- rekuperacja -> rozważana, nie podjąłem decyzji jeszcze (czekam na wycene)

 

Pytania:

1. Jaka moc pompy? Jako, że to jedyny źródło ogrzewania przy -20 też musi być ciepło (ewentualnie temperatura komfortu może być nieco niższa) nawet kosztem długości życia pompy.

1. Czy zasobnik cwu 250l będzie ok?

2. Energia na CWU zakładam na 2 kWH. Będzie ok?

3. Wolałbym nie zakładać bufora. Dam rade bez?

4. Gdzie umieścić jednostkę zewnętrzą? Jako że to jest szeregówka 7m szerokości to sąsiedzi są blisko. Nie chciałbym uprzykrzać im życia. Jakie są opcje:

a. Przy drzwiach wejściowych między garażem i drzwiami głównymi (kilkanaście cm od elewacji) - o ile się zmieści, nie mierzyłem ile tam jest miejsca

b. Na tarasie na granicy działki (czy nam nie będzie przeszkadzać i sąsiadom?)

c. Gdzieś w głębi ogrodu (7 x 18 - rozmiar ogrodu)

d. Dach jest skośny, ale nad pokojami z obu stron (od wejścia głównego i od ogrodu) są poziome wypłaszczenia. Wejście na dach tylko po drabinie. Będzie problem z pracami konserwacyjnymi?

e. Garaż, strych? Nie wiem czy to możliwe i czy hałas nie będzie przeszkadzał

 

 

Proszę o trzymanie się tematu bez komentarzy pobocznych typu: a czemu tak a nie inaczej itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 67
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

- zapotrzebowanie na energie cieplną 36.6 kWh/m2/rok czyli 112 * 36.6 = 4099 kWh/rok za cały dom (dane wzięte z projektu)

 

Wierzysz w te dane? EP tuż przy granicy wymaganej prawem - jakby dopasowywali dane do wyniku.

Policz porządne OZC, bo i tak potrzebujesz obciążenia cieplnego (w kW), żeby dobrać moc pompy. Jak już będziesz znał obciążenie, to dobierz pompę, żeby wyrabiała przy -20 razem z grzałkami (moc faktyczna przy -20* - nie patrz na nominalną). To i tak będzie z zapasem, bo zawsze masz jakieś zyski bytowe.

 

1. Czy zasobnik cwu 250l będzie ok?

 

Nie mieszkacie w mieszkaniu z wodomierzem do ciepłej wody?

 

2. Energia na CWU zakładam na 2 kWH. Będzie ok?

 

Chyba MWh? 2MWh/r to jakieś 100l/dobę CWU o temperaturze 55* (w bloku to minimum).

 

3. Wolałbym nie zakładać bufora. Dam rade bez?

 

Jak podłogówka nie zostanie skopana totalnie tak, że wbudowana pompa tego nie ogarnie, to da radę.

 

4. Gdzie umieścić jednostkę zewnętrzą?

 

Tak, żeby był do niej łatwy dostęp serwisowy. Z dala od okien przede wszystkim sypialni. Lepiej nie kołkować do konstrukcji budynku, bo wibracje sprężarki potrafią się przenieść na konstrukcje (czyli osobny fundamencik).

 

Jeżeli dane z projektu są prawidłowe, to PC szybciej się rozpadnie, niż zaoszczędzisz na prądzie tyle, żeby kupić nową albo sfinansować poważniejszą naprawę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie bierzesz tej pompy na jakies pożądne dofinansowanie to załóż sobie używany kociołek elektryczny za 1tys zl albo nowy za 3tys i podlicznik za 60zl.

Będzie to najlepszy sposob aby poznac zapotrzebowanie swojego domu i w przyszlosci zalozyc idealnie dobrana pompe a może juz zostaniesz przy tym kociołku ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kaizen, @codix dzięki za konkretne odpowiedzi! Pozwolę sobie pociągnąć troszkę temat. Dzięki za kalkulator opłacalności, super robota!

Należy się tutaj parę wyjaśnień....

1. Wartość EP była liczona zgodnie z zaplanowanym systemem CU i CWU czyli w tym wypadku piec gazowy jednofunkcyjny + zasobnik cuw. Nie wiem czemu tak developer planował, wspominał coś o cyrkulacji wody w CWU a z 2 funkcyjnym gazowym to jest problematyczne. Ale czy to jedyny powód to nie wiem. Wartość Ep dla pompy ciepła byłaby zdecydowanie niższa.

2. W cenie domu mam w/w system CU i CWU. Developer powiedział, że ten system kosztuje go 12k i jeśli chce to tą kase moge przerzucić na pompe ciepła. Montaż on wykona. Zakładam, że za pompe ciepła + zasobnik cuw wydam max 25k czyli muszę dopłaci 13 k.

3. Jeśli chodzi o kocioł na prąd to tak szybko licząc 3k kociął + 1.5k zasobnik CWU + 1.5k za bufor ok 400 l(nie wiem czy wystarczy) czyli ok 6k (zakładam tylko nowy sprzęt). Do oddania przez developera zostałoby 6k (nie wiem czy się zgodzi, kwestia dogadania się z nim)

 

Macie racje, do obliczenia mocy pompy potrzebuje zapotrzebowania na moc grzewczą budynku. Wyciągnę to od developera (wydaje mi się, że musi to mieć).

Zrobiłem sobie 2 symulacje:

1. Taryfa W11

2. Taryfa W12

 

Założenia:

1. W koszcie obu instalacji uwzględniłem 12k od developera - dlatego elektryka na minusie

2. Max budżet na pompę 25k

2. W W11 nie ma potrzeby bufora, wiec go nie liczyłem

3. Wszystkie części nowe

4. Założyłem dość pesymistyczne COP pompy na 3.2. Panowie możecie powiedzieć jak wygląda u Was uśredniony COP roczny?

5. Prowadzimy dzienny tryb życia i między godzinami 13-15 nie ma nas w domu. Wątpie czy udałoby się utrzymać bilans 25 / 75 mimo tanich weekendów (bliżej byłoby do 30 / 70)

6. Zakładam, że pompa ciepła ze średniej półki będzie żyła min 10 lat. To założenie jest kompletnie subiektywne....

7. Ceny prądu z 2019 (nie znam aktualnych dla taryfy W12)

8. Koszty konserwacyjne postanowiłem wyzerowany gdyż nie znam ich (myśle, że nie miałyby dużego wpływu) - prawdopodobnie na niekorzyść pampy (przeglądy, naprawy)

 

 

W W11 https://ibb.co/8Dm6rrv inwestycja zwraca się po ok 6-7 latach.

W W12 https://ibb.co/x1948BN inwestycja zwraca się po ok 7-8 latach.

 

W obu kalkulacjach wydaje mi sie, że zwrot inwestycji jest w granicach akceptowalnych.

 

Jeśli natomiast:

1. Zimy będą łagodne i COP będzie wyższy

2. Pompa pożyje więcej niż 10 lat

3. Jeśli nastąpią gwałtowne zmiany w cenie prądu (bardziej prawdopodobne są większe niż mniejsze podwyżki)

4. Jest dość prawdopodobne, że uda mi się zejść z ceną pompy + zasobnik poniżej 25k

5. Dostane fakturę od developera na pompę to będę mógł od podatku odliczyc (obiecał, że da) -> zawsze pare groszy

 

Wówczas oba wykresy mogą wyglądać znacznie lepiej.

 

Problem z W12 mam taki, że:

1. Mamy dzienny tryb życia

2. Chce zainstalować PV a to powoduje, że ogrzewanie powinno być bardziej w dzień niż w nocy

3. Mniejszy komfort psychiczny (w głowie ciągle kalkulacja kosztów)

4. Na przestrzeni kilku lat różnica na niekorzyść W11 jest dla mnie akceptowalna

 

Panowie będę wdzięczny jak się odniesiecie do tego. Z chęcią poznam Wasz punkt widzenia jeśli chodzi o opłacalność i sensowność obliczeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wartość Ep dla pompy ciepła byłaby zdecydowanie niższa.

 

Nie, nie byłaby zdecydowanie niższa. PC ma współczynnik dla prądu 3 i sprawność 3 czyli persaldo 1 - gaz ma 1,1 i 0,94 czyli persaldo 1,17. Więc w sumie różnica niewielka.

 

2. W cenie domu mam w/w system CU i CWU. Developer powiedział, że ten system kosztuje go 12k i jeśli chce to tą kase moge przerzucić na pompe ciepła. Montaż on wykona. Zakładam, że za pompe ciepła + zasobnik cuw wydam max 25k czyli muszę dopłaci 13 k.

 

Nie zakładaj. Sprawdź.

 

3. Jeśli chodzi o kocioł na prąd to tak szybko licząc 3k kociął + 1.5k zasobnik CWU + 1.5k za bufor ok 400 l(nie wiem czy wystarczy) czyli ok 6k (zakładam tylko nowy sprzęt). Do oddania przez developera zostałoby 6k (nie wiem czy się zgodzi, kwestia dogadania się z nim)

 

Albo bufor z grzałkami, albo kocioł. Przy podłogówce zdecydowanie kocioł wygrywa. Ale to rozwiązanie nie zmieści się w limicie EP bez wspomagania biomasą i/lub klimą i/lub kolektorami. Trzeba policzyć.

 

Macie racje, do obliczenia mocy pompy potrzebuje zapotrzebowania na moc grzewczą budynku. Wyciągnę to od developera (wydaje mi się, że musi to mieć).

 

Nie licz na to, że to będzie wielkość realna.

 

Zrobiłem sobie 2 symulacje:

1. Taryfa W11

2. Taryfa W12

 

To jakaś krzyżówka taryf gazowych i elektrycznych?

 

5. Prowadzimy dzienny tryb życia i między godzinami 13-15 nie ma nas w domu. Wątpie czy udałoby się utrzymać bilans 25 / 75 mimo tanich weekendów (bliżej byłoby do 30 / 70)

 

Przy grzaniu prądem 20% drogiej strefy to żaden wyczyn. Przy PC trochę więcej. Tanie weekendy u większości operatorów nie mają sensu dla grzejących, bo na bytowe zużyjesz niewiele, za to stawka za tanią strefę jest wyższa i przez to te 70 czy 80% zdecydowanie przechyla szalę na korzyść taryfy bez w na końcu. A jeszcze operatorzy nie chwalą się taryfą G12as - a dla nowego domu jest ona najfajniejsza w zdecydowanej większości przypadków nawet uwzględniając ze 20% grzania w "drogiej" strefie.

 

7. Ceny prądu z 2019 (nie znam aktualnych dla taryfy W12)

 

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?334458-Nowa-taryfa-dla-ogrzewaj%C4%85cych-si%C4%99-pr%C4%85dem-mo%C5%BCe-wejdzie-w-%C5%BCycie&p=7598233&viewfull=1#post7598233

 

8. Koszty konserwacyjne postanowiłem wyzerowany gdyż nie znam ich (myśle, że nie miałyby dużego wpływu) - prawdopodobnie na niekorzyść pampy (przeglądy, naprawy)

 

To zbierz oferty. I poproś o podanie stawek również za przeglądy (bez których zazwyczaj tracisz gwarancję na PC PW). Do tego czasami ekstra płatny jest dojazd i materiały.

 

Ceny przeglądów:

 

U mnie przegląd pc panasonic, lg, mitsubishi, raz w roku 300zł netto.

 

 

 

Pompy ciepła ____________________590,40 zł

 

koszty obejmują usługę oraz dojazd do 30km. [...]Oczywiście wszystkie materiały eksploatacyjne płatne są dodatkowo wg zużycia.

 

Tutaj jest fajne zestawienie

 

Buderus pompy ciepła powietrzne i gruntowe 1 raz w roku

Nibe pompy ciepła powietrzne i gruntowe 1 raz w roku,

Mitsubishi pompy ciepła powietrzne 2 razy w roku,

Samsung pompy ciepła powietrzne 1 raz w roku,

Dimplex pompy ciepła powietrzne 1 raz w roku,

Danfoss pompy ciepła powietrzne i gruntowe 1 raz w roku,

Panasonic pompy ciepła powietrzne 1 raz w roku,

Atlantic pompy ciepła powietrzne 1 raz w roku,

NTS pompy ciepła powietrzne i gruntowe 1 raz w roku.

 

Cena przeglądu gwarancyjnego 350 zł /netto

 

W obu kalkulacjach wydaje mi sie, że zwrot inwestycji jest w granicach akceptowalnych.

 

Dodaj koszty przeglądów. Przestanie być tak różowo nawet, jak uznasz, że będziesz płacił tylko ryczałt (zero kosztu dojazdu, materiałów czy napraw - bo to tylko przegląd, a nie naprawa usterki).

 

5. Dostane fakturę od developera na pompę to będę mógł od podatku odliczyc (obiecał, że da) -> zawsze pare groszy

 

Znaczy ulga termomedernizacyjna należy się w nowym domu? Coś się ostatnio zmieniło?

 

BTW Możesz tego arkusza też użyć do porównania z innymi paliwami - licząc osobno wpisując ich koszt kWh (wykresu jednego nie dostaniesz, ale potem nie trudno to porównać).

 

1. Mamy dzienny tryb życia

2. Chce zainstalować PV a to powoduje, że ogrzewanie powinno być bardziej w dzień niż w nocy

3. Mniejszy komfort psychiczny (w głowie ciągle kalkulacja kosztów)

4. Na przestrzeni kilku lat różnica na niekorzyść W11 jest dla mnie akceptowalna

 

Przy 10MWh/r wg aktualnych stawek w PGE zapłaciłbym brutto rocznie:

- w G11 5299,48 zł

- w G12 z 21% drogiej strefy 3832,92zł

 

Różnica 1466,56zł/rok. 28% - dla mnie to nie akceptowalne. Ale OK, to subiektywna ocena.

Porównaj jeszcze z G12as - ale to trzeba męczyć BOK operatora, żeby stawki podali, bo mocno ukrywają tę taryfę. Ale powinno być nawet przy 40% zużycia w drogiej dobre kilka stówek taniej.

 

Jak założysz PV, to możesz zmienić taryfę. Pamiętaj jednak, że PV to związanie się z jednym sprzedawcą prądu i prosument nie może mieć G12as. I sens ma tylko jak ZE robi za akumulator z 20-30% stratami i rozliczanym przez rok. Ostatnio coraz częściej mówi się o zmianach - operatorzy naciskają na skrócenie okresu rozliczeniowego. Więc jedna noc w sejmie i możesz mieć rozliczenie kwartalne. Dla operatorów to ratunek, bo nie wyrabiają przez przewymiarowane coraz liczniejsze instalacje i mają problem z utrzymaniem w ryzach napięcia na opuszczonych w ciągu dnia osiedlach gdzie PV produkuje na maksa a pobór znikomy. Wprawdzie falowniki mają zabezpieczenie i same się wyłączają jak napięcie przekroczy normy (czyli w szczycie może się okazać, że Twoja instalacja nic nie wyprodukowała) - ale jednym z pomysłów operatorów jest też możliwość zdalnego wyłączania falowników nawet zanim napięcie przekroczy normy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie bierzesz tej pompy na jakies pożądne dofinansowanie to załóż sobie używany kociołek elektryczny za 1tys zl albo nowy za 3tys i podlicznik za 60zl.

Będzie to najlepszy sposob aby poznac zapotrzebowanie swojego domu i w przyszlosci zalozyc idealnie dobrana pompe a może juz zostaniesz przy tym kociołku ;)

 

Powiem, że oryginalny sposób na poznanie zapotrzebowania a jednocześnie dosyć dokładny. Pasowałoby jeszcze żeby kilka dni było z -10*C mrozu.

W dwóch taryfach prądu -nie zbankrutujesz. Jak dom ma małe zapotrzebowanie -to ogrzewanie powinno kosztować niewiele więcej niż gaz (o ile kociołek będzie lekko przewymiarowany np. 6-9kW).

Zbiornik na CWU i tak musisz kupić i stać będzie zawsze, chyba że chcesz mieć kombo (wszystko w jednym).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzęki @Kaizen! Kontynuując temat...

 

A propo EP możesz odnieść się do tego artykułu? https://kotly.pl/energia-pierwotna-koncowa-uzyteczna/

Nie znam się na tym, ale z tego wynika, że prąd / gaz z 1 KWh produkują podobną ilość energii, natomiast przy pompie ważny jest wskaźnik COP. Mówi on o tym, ile energii wyciągniemy z 1 KWh. Więc do wytworzenia enegii potrzeba jest zdecydowanie mniej EP. Popraw mnie jeśli się myle.

 

Koszt PC ciężko oszacować nie znajac zapotrzebowania na ciepło, ale zakładając na teraz moc na poziomie 7KW:

POMPA CIEPŁA PANASONIC KIT-WC07J3E5-SM AQUAREA HIGH PERFORMANCE - 17k

zasobnik cuw termica 250l economy - 3.5k

Razem daje to 20.5k

Ceny pierwsze lepsze z brzegu bez szukania promocji.

 

Jeśli chodzi o bufor i zasobnik CWU to wydaje mi się, że przy W12... lepiej mieć bufor i nagrzewać w nocy, a przy W11 nie jest potrzebny i lepszy kocioł. Popraw mnie jeśli się myle?

 

Z ulgą masz racje, musiałbym zamontować PC po odbiorze budynku, a to raczej niemożliwe.

 

Co do wykresów poprawie je uwzględniają Twoje sugestie, natomiast jeśli chodzi o podział grzania w strefie 1 i 2 to myślałem o użyciu całego prądu, a nie tylko na grzanie. Wrócę z wykresami do poziomu 25/75. Nie mniej jednak strace tutaj troszkę na energii na cele bytowe ze względu na prowadzony tryb życia (nie wliczam tego).

 

Co do fotowoltaiki to masz racje sytuacja jest dynamiczna. Będę ją zakładał dopiero jak budynek będzie stał więc troche jeszcze czasu do tego. Zobaczymy co się zmieni. Umowę z energetyką podpisuje się na dłuższy okres z tego co rozumiem więc to powinno mnie ochronić przed zmianą prawa (nie powinno działać wstecz). Dodatkowo jak czytałem o tym temacie to zmiany prawne mają dotyczyć tylko nowych system, a nie już istniejące. Ale tak jak mówisz tutaj jest otwarty temat i zobaczymy jak będzie :)

 

Możesz podać swój średnioroczny COP dla pompy?

Przygotuje nowe wyliczenia wieczorem.

 

Fajnie byłoby móc porównać to z gazem, spróbuje coś takiego przygotować.

 

Dzięki za realistyczne podejście, wiele się od Ciebie uczę w tym temacie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A propo EP możesz odnieść się do tego artykułu? https://kotly.pl/energia-pierwotna-koncowa-uzyteczna/

 

Kliknij "EP" w sygnaturce.

 

Koszt PC ciężko oszacować nie znajac zapotrzebowania na ciepło, ale zakładając na teraz moc na poziomie 7KW:

POMPA CIEPŁA PANASONIC KIT-WC07J3E5-SM AQUAREA HIGH PERFORMANCE - 17k

zasobnik cuw termica 250l economy - 3.5k

Razem daje to 20.5k

Ceny pierwsze lepsze z brzegu bez szukania promocji.

 

Robocizna i drobiazgi potrafią zaskoczyć. Zdobądź ze trzy oferty, to coś będziesz wiedział.

 

Jeśli chodzi o bufor i zasobnik CWU to wydaje mi się, że przy W12... lepiej mieć bufor i nagrzewać w nocy, a przy W11 nie jest potrzebny i lepszy kocioł. Popraw mnie jeśli się myle?

 

Co da nawet tona w buforze, jak w podłodze masz wystarczający zapas ciepła?

Zajmuje tylko miejsce, powoduje straty do pomieszczenia, w którym stoi i w przypadku PC pogarsza COP, bo grzejesz go do wyższych temperatur niż puszczając wodę bezpośrednio w podłogę. No i jeszcze jakąś automatykę trzeba zorganizować - bez bufora PC wszystko ogarnia. A, i jeszcze trzeba prąd doliczyć do drugiej pompy obiegowej.

 

jeśli chodzi o podział grzania w strefie 1 i 2 to myślałem o użyciu całego prądu, a nie tylko na grzanie.

 

Ja też. Przytłaczająca większość grzejących prądem w ten czy w inny sposób przy podłogówce ma 100% grzania w taniej strefie.

 

Umowę z energetyką podpisuje się na dłuższy okres z tego co rozumiem więc to powinno mnie ochronić przed zmianą prawa (nie powinno działać wstecz).

 

I w umowie będziesz miał na 100% zapis, że zmiana prawa powoduje z automatu zmianę warunków.

 

Możesz podać swój średnioroczny COP dla pompy?

 

Masz na myśli klimę? Nie mam pojęcia. To nie do opomiarowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bufor -to trochę jak przyczepka w aucie podpieta na zawsze. Masz duży "bagażnik" ale rzadko potrzebny a stać musi i kosztuje swoje. Ja nie chciałbym za darmo z powodu zajmowanego miejsca. Chyba, że jakiś 5-10 Litrów wg wymagań dostawców PC.

 

Przychylam się do Kaizena ws zużycia energii. ok. 90% energii pobranych przez PC u mnie to praca w taniej taryfie. 10% pozostawiam na mrozy (poniżej -5*C), choć czasami dobrze jest mieć cieplejszą podłogę w łazience w godzinach wieczornych.

Jednak 100% to nie możliwe -musiałbym mieć przewymiarowaną moc PC prawie o 100%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak 100% to nie możliwe -musiałbym mieć przewymiarowaną moc PC prawie o 100%.

 

Jakoś nie brakuje takich, co mają 100% w taniej:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?191620-POMPA-CIEP%C5%81A-zu%C5%BCycie-pr%C4%85du

 

I wcale nie musi być tak przewymiarowana - ale zazwyczaj jest.

Nie musi, bo dobrana idealnie pod obciążenie, które jest liczone dla -20* (czy innej, w zależności od strefy klimatycznej) w praktyce będzie już z zapasem mocy. Temperatura obliczeniowa jest co najwyżej przez kilka kwadransów w sezonie po kilka razy (a coraz częściej są zimy, gdy takiej temperatury nie ma nawet przez chwilę). Przez cały pozostały czas jest zapas. Poza tym obciążenie jest liczone jakby nie było żadnych zysków słonecznych i bytowych - a te są zawsze. Do tego zyski bytowe i słoneczne są głównie w czasie drogiej strefy. Do tego wtedy jest też wyższa temperatura, niż w nocy. I dlatego dogrzanie w dwóch godzinach dziennego okienka zazwyczaj wystarcza. Problem pojawia się, jak ktoś nie podbije wystarczająco krzywej w tym dziennym okienku i właśnie przez zyski słoneczne i bytowe ogrzewanie się wtedy nie odpali - to wieczorem może być, pomimo zysków, mniej komfortow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PC mają w sobie dodatkowo grzałki i to sporej mocy (od 3 kW), więc zwłaszcza pod Wrocławiem nie powinieneś się obawiać, że PC o mocy 6 kW (a może i niższej) nie wystarczy. Porządne OZC powinno dać odpowiedź. A "na szybko" to najprościej wykonać "test farelkowy" pod warunkiem, że już dom jest ocieplony - to taka tania odmiana tego o czym pisze tu Kolega @codix.

 

Jeśli chodzi o hałas wywoływany przez pompy ciepła to niektóre są dość ciche. Nie mam rozeznania jakie inne, ale na pewno do nich należy Daikin.

 

Od jakiegoś czasu na rynku są tanie pompy chińskie, monobloki, więc jeśli byś się na taką zdecydował to "wyrobisz się" w kwocie poniżej 13 tys. zł.

Na FM ma coś takiego Kolega @frobek już od kilku lat.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kaizen uwzględniłem Twoje uwagi. Przygotowałem poprawione wyliczenia.

 

Nie do końca qmam idee PE, trochę nienaturalne to dla mnie. Teraz wiem, że to jest mocno teoretyczna wartość.

 

Nie znam się na tematach buforowych. Do PC faktycznie rzadziej o tym ludzie piszą, ale czytając info o piecu elektrycznym, który ma działać w W12 to "ludzie" ponoć polecają... Zgadzam się z Wami, że przy podłogówce mamy automatycznie bufor, ale temat ciągle jest wałkowany przez innych i zastanawiam się czy jednak coś w tym jest.

 

Koszt PC został jak wcześniej bo developer zajmie się podłączeniem więc dodatkowych kosztów raczej nie będzie.

Za waszą namową przyjąłem 90% grzania w taniej + 10 w drogie. Doliczyłem 5% do taryfy drogiej, aby zasymulować wyższe koszty prądu na użytek inny niż co/cwu.

 

Uwzględniłem koszty przeglądów.

 

Mówiąc o COP miałem na myśli PC. Ciekawi mnie z jaką średnią skutecznością na przestrzeni roku działa u Ciebie PC. Wydawało mi się, że taka statystyka jest dostępna w sterowniku/apce mobilnej? Niewiem czy to się nie nazywa fachowo SCOP?

 

Jeśli chodzi o różnicę w cenie za prąd między taryfami to użyłem skrótu myślowego za dużego... różnica w cenie jest tym większa im więcej prądu zużywamy. Patrząc na mój przykład: różnica w ogrzewaniu używając PC między taryfami to 346 zł. rocznie i to miałem na myśli, że jest na akceptowalnym dla mnie poziomie (przy tej kwocie rocznie nie czuje presji, aby wchodzić w W12 kosztem własnej wygody). Patrząc już na ogrzewanie elektryczne to jest już 1142 zł. na rok a to już jest nie jest ok dla mnie :)

 

@Tolo74 dzięki za wyjaśnienie bufora... zgadzam się z Tobą, że przy podłogówce to nie m sensu

 

@vr5 dzięki za rzeczową odpowiedź, niestety u mnie sytuacje jest bardziej skomplikowana. Budynek w budowie (zaczynają ściany) i zanim testy takie będę mógł wykonać to muszę podpisać umowę developerską z aneksem na wszystkie zmiany, które chce (w tym na system ogrzewania). Mówiąc krótko nie mam możliwości w żaden sposób przetestować nowego domu przed podpisaniem umowy develperskiej, na której muszę podać konkrety.

 

Jako, że dom jest dość dobrze ocieplony, środkowy w szeregu i nieduży to też zakładam, że będzie porzebna moc między 5 - 7 KW. Natomiast to jest tylko teoria.

Najpierw spróbuje zdobyć więcej informacji technicznych od developera. Potem zastanowie się czy warto będzie zrobić dodatkowe OZC. I dopiero później będę wybierał sposób ogrzewania.

 

Troche boję się tanich pomp chińskich... co prawda szybciej by sie zwróciła inwestycja nawet przy nieco gorszej efetywności, ale ile one wytrzymują? Polecisz jakieś konkretne firmy?

 

Monoblocki są ponoć cichsze niż splity, ale:

1. Jak się coś spier* to większe ryzyko że całość trzeba wymienić

2. Ponoć ryzyko z zamarzaniem jest przy większych mrozach (drogie naprawy)... nie wiem ile w tym jest prawdy

3. Między PC a zasobnikiem będzie ok 10 - 15 metrów nie wiem czy nie za daleko dla monoblocka (za Waszą namową raczej umieszcze PC dalej od domu w głębu ogrodu)

 

@vr5, @Tolo74 co myślicie o moich symulacjach? Okres zwrotu dla Was przy PC byłby akceptowalny? Czy jednak zwykłe elektryczne w Waszej opinii byłoby lepsze?

 

 

G11: https://ibb.co/2j5xqsB

G12: https://ibb.co/PNR7BT0

Edytowane przez Tomeknr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taryfa pradowa to chyba G12w weekendowa dla Gospodarstwa.

 

Dlaczego ludzie kupując samochod nie myślą o okresie zwrotu a przy PC już tak? Jestem zwolennikiem urządzeń z długim okresem gwarancji produkowanych przez firmy ze stażem na rynku. Chyba że lubisz ryzyko i chcesz być królikiem doświadczalnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego ludzie kupując samochod nie myślą o okresie zwrotu a przy PC już tak? Jestem zwolennikiem urządzeń z długim okresem gwarancji produkowanych przez firmy ze stażem na rynku.

 

Ja myślałem - i dlatego jeżdżę spalinowym, a nie elektrycznym autem.

Tak, gwarancja to duży minus PC. Kable mają 25 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

Monoblocki są ponoć cichsze niż splity, ale:

1. Jak się coś spier* to większe ryzyko że całość trzeba wymienić

2. Ponoć ryzyko z zamarzaniem jest przy większych mrozach (drogie naprawy)... nie wiem ile w tym jest prawdy

3. Między PC a zasobnikiem będzie ok 10 - 15 metrów nie wiem czy nie za daleko dla monoblocka (za Waszą namową raczej umieszcze PC dalej od domu w głębu ogrodu)(...)

 

Tylko jeśli nadejdzie kataklizm i prądu nie będziesz miał ponad 24godziny. Ja się z tym nie spotkałem w swoim życiu, ale sporo niedoszłych użytkowników na tym forum tak. Oczywiście przy zastosowaniu odpowiedniego systemu.

 

10-15 metrów to już daleko dla każdej pompy. Chyba gdzieś czytałem o 7 metrach bez straty. Ja mam okolo 4 metrów, pompa na osobnym fundamencie 1 metr od ściany. Słychać ją przy grzaniu CWU przy dzisiejszych -5 w nocy. Podłogówka przy 28 stopniach zasilania ledwo słyszalnie sobie mruczy.

 

 

Przy dobrze ocieplonym domu taka 5kw starczy z nawiązką. Wczoraj 5kwh w taniej 13-15 i 22-24, razem z 2 krotnym podgrzewaniem cwu do 42 stopni , zbiornik 190L. W najchłodniejszym pokoju mam teraz 22,6 stopnia. grzeje od 2 tyg. Wcześniej po 3-4kwh na dobę.

Edytowane przez pandzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

@vr5 dzięki za rzeczową odpowiedź, niestety u mnie sytuacje jest bardziej skomplikowana. Budynek w budowie (zaczynają ściany) i zanim testy takie będę mógł wykonać to muszę podpisać umowę developerską z aneksem na wszystkie zmiany, które chce (w tym na system ogrzewania). Mówiąc krótko nie mam możliwości w żaden sposób przetestować nowego domu przed podpisaniem umowy develperskiej, na której muszę podać konkrety.

 

Jako, że dom jest dość dobrze ocieplony, środkowy w szeregu i nieduży to też zakładam, że będzie porzebna moc między 5 - 7 KW. Natomiast to jest tylko teoria.

Najpierw spróbuje zdobyć więcej informacji technicznych od developera. Potem zastanowie się czy warto będzie zrobić dodatkowe OZC. I dopiero później będę wybierał sposób ogrzewania.

 

Troche boję się tanich pomp chińskich... co prawda szybciej by sie zwróciła inwestycja nawet przy nieco gorszej efetywności, ale ile one wytrzymują? Polecisz jakieś konkretne firmy?

 

Monoblocki są ponoć cichsze niż splity, ale:

1. Jak się coś spier* to większe ryzyko że całość trzeba wymienić

2. Ponoć ryzyko z zamarzaniem jest przy większych mrozach (drogie naprawy)... nie wiem ile w tym jest prawdy

3. Między PC a zasobnikiem będzie ok 10 - 15 metrów nie wiem czy nie za daleko dla monoblocka (za Waszą namową raczej umieszcze PC dalej od domu w głębu ogrodu)

 

@vr5, @Tolo74 co myślicie o moich symulacjach? Okres zwrotu dla Was przy PC byłby akceptowalny? Czy jednak zwykłe elektryczne w Waszej opinii byłoby lepsze?

 

Ja "nie siedzę" w ogrzewaniu i jedynie wypowiadam się na podstawie swoich rozwiązań dot zmiany ogrzewania ze śmieciucha na to co mam w "stopce".

 

Cała modernizacja była sporo poniżej cen rynkowych bo trochę znam się na "elektryce" i lubię majsterkować.

Mimo, że jestem emerytem to nadal mam kontakt z osobami które pracują przy sieciach sanitarnych oraz instalacjach sanitarnych (projektują).

 

Jakiś czas temu pojawiły się na rynku wtórnym chińskie pompy których właściciele już po pierwszym sezonie musieli wymienić na mocniejsze. Sprzedawcy reklamowali o mocy np 10 kW, ale taką moc to pompa miała dla temperatury zewnętrznej = 20 st.C. Można taką PC z gwarancją kupić za około połowę ceny pierwotnej. Jak pisałem Kolega @frobek ma i chyba sobie chwali...

 

Daikin to mieszanka starego hydroboksu oraz "leżaka magazynowego na R410A" z 2018 roku. Działa to jak należy. Jedyne co mogę powiedzieć, to że jestem zadowolony.

 

Myślę, że w Twoim przypadku PC + w przyszłości fotowoltaika (kto wie czy za parę lat z magazynem energii) nie będzie bardzo dobrą inwestycją..

Grzanie "drutami" jest droższe 3-4 razy od grzana PC. Nawet przy najlepiej docieplonym domu trzeba grzać wodę i chyba lepiej wydać na prąd cztery razy mniej.

 

Szklanej kuli nie mam, ale myślę, że PC będą tanieć bo konstrukcyjnie niewiele różnią się od klimatyzatorów których ceny są kilkutrotnie niższe.

 

A tak dla przykładu znalazłem coś chińskiego:

 

https://www.olx.pl/oferta/pompa-ciepla-3-8kw-inwerter-ze-zbiornikiem-200l-ne-bz2-w200-CID628-IDFZbMo.html#9b7b3ac0f3;promoted

 

Wygląda obiecująco.... Za kilka lat gdy będziesz się wprowadzał do nowego domu będzie tego więcej na rynku.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...