Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Dobra, a powiedzcie mi, jaka jest mniej więcej różnica w cenie między pompami nisko i wysokotemperaturowymi? Mówię już o całym osprzęcie, bo przy wysokotemperaturowych, to widziałem, że ceny chodzą w przedziale 40-50 tys.

 

A za te 3 tys. to ile tych grzejników kupię? 2? A pomieszczeń do ogrzania jest 7

 

No za 3tys to pare grzejników mozna kupić tak wiec nie przesadzaj.

Jak w sprzedarzy nie ma juz takich zeberek jak masz to ściagasz pare calkowicie i laczysz z innymi a tam gdzie sciagles kupujesz inne

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/259428-prosz%C4%99-o-rad%C4%99/page/8/#findComment-7875601
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 218
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Zrobiłem pomiary pomieszczeń do ogrzania wraz z grzejnikami, oto one:

 

PIĘTRO:

Kuchnia - 27 m3, grzejnik o wymiarach 65x55x9 cm

Łazienka - 15 m3, grzejnik o wymiarach 55x55x9 cm

Sypialnia - 49 m3, grzejnik o wymiarach 150x55x9 cm

Salon - 59 m3, grzejnik o wymiarach 170x55x9 cm

Pokój - 33,5 m3, grzejnik o wymiarach 100x55x9 cm

 

PARTER

Pokój - 24 m3, grzejnik o wymiarach 125x55x9 cm

 

Poniżej przykładowe zdjęcie grzejników. W łazience mam nowszy i grzeje słabiej niż te stare. Myślicie, że takie grzejniki nie ujadą z pompą niskotemperaturową? W każdym pokoju są one we wnęce, więc nie wiem, jak miałbym wstawić większe grzejniki.

 

https://zapodaj.net/6d576a0faa8eb.jpg.html

https://zapodaj.net/d859fea533841.jpg.html

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/259428-prosz%C4%99-o-rad%C4%99/page/8/#findComment-7876021
Udostępnij na innych stronach

W każdym pokoju są one we wnęce, więc nie wiem, jak miałbym wstawić większe grzejniki.

Są grzejniki 3-członowe np;

https://www.tukado.pl/produkt-21-PURMO_Compact_C33_300x1800_-_Grzejnik_plytowy-13686077894808-13633494107900.html

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/259428-prosz%C4%99-o-rad%C4%99/page/8/#findComment-7876033
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem pomiary pomieszczeń do ogrzania wraz z grzejnikami, oto one:

 

PIĘTRO:

Kuchnia - 27 m3, grzejnik o wymiarach 65x55x9 cm

Łazienka - 15 m3, grzejnik o wymiarach 55x55x9 cm

Sypialnia - 49 m3, grzejnik o wymiarach 150x55x9 cm

Salon - 59 m3, grzejnik o wymiarach 170x55x9 cm

Pokój - 33,5 m3, grzejnik o wymiarach 100x55x9 cm

 

PARTER

Pokój - 24 m3, grzejnik o wymiarach 125x55x9 cm

 

Poniżej przykładowe zdjęcie grzejników. W łazience mam nowszy i grzeje słabiej niż te stare. Myślicie, że takie grzejniki nie ujadą z pompą niskotemperaturową? W każdym pokoju są one we wnęce, więc nie wiem, jak miałbym wstawić większe grzejniki.

 

https://zapodaj.net/6d576a0faa8eb.jpg.html

https://zapodaj.net/d859fea533841.jpg.html

 

Jak bys pomiescil tam np.grzejniki diamond c33

700x600

600x600

1600x600

1800x600

1000x600

1200x600

To koszt takich bez zbytniego szukania 2800zl

A zwiekszasz prawie dwukrotnie moc grzejników w stosunku do tych Twoich i trzykrotnie pojemnosc wodna co przy pompie jest wazne niewiem ile pojemnosci maja Twoje bo to chyba jakiegos starszego typu a gdzies widzialem info ze metr takiego grzejnika to tylko 3litry wody co u Ciebie by dawalo tylko 22l wody .

Umieszczanie grzejników we wnekach to niezbyt dobry pomysl chyba ze na dlugosc to ok ale od góry nie masz przeslonietych tych grzejników np.parapetem czy murem?

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/259428-prosz%C4%99-o-rad%C4%99/page/8/#findComment-7876042
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem pomiary pomieszczeń do ogrzania wraz z grzejnikami, oto one:

 

PIĘTRO:

Kuchnia - 27 m3, grzejnik o wymiarach 65x55x9 cm

Łazienka - 15 m3, grzejnik o wymiarach 55x55x9 cm

Sypialnia - 49 m3, grzejnik o wymiarach 150x55x9 cm

Salon - 59 m3, grzejnik o wymiarach 170x55x9 cm

Pokój - 33,5 m3, grzejnik o wymiarach 100x55x9 cm

 

PARTER

Pokój - 24 m3, grzejnik o wymiarach 125x55x9 cm

 

Poniżej przykładowe zdjęcie grzejników. W łazience mam nowszy i grzeje słabiej niż te stare. Myślicie, że takie grzejniki nie ujadą z pompą niskotemperaturową? W każdym pokoju są one we wnęce, więc nie wiem, jak miałbym wstawić większe grzejniki.

 

https://zapodaj.net/6d576a0faa8eb.jpg.html

https://zapodaj.net/d859fea533841.jpg.html

 

 

Jeśli nie możesz mieć dłuższych grzejników we wnękach , to pozostaje rzeczywiście wymiana na trójpłytowe C33.

Proponuję jednak najpierw na jeden sezon zainstalować PC z temp max CO 55st i wtedy zobaczysz co potrzeba.

Pisałeś ,że grzejesz na CO 55-58st i na noc wyłączasz-więc na 99% temp max z PC tj 55st Ci wystarczy (ale uwaga : TA TEMP MAX NA CO TYLKO W NAJWIĘKSZE MROZY !), w 90% sezonu będą wystarczały znacznie niższe temp...

Może się okazać ,że jak w moim przypadku (na piecu zasypowym utrzymywałem 55-58st) nie musiałem wymieniać żadnego grzejnika-PC ustawiona jest wg krzywej grzewczej +10st/40st i -12st/48st i jest git.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/259428-prosz%C4%99-o-rad%C4%99/page/8/#findComment-7876051
Udostępnij na innych stronach

Ale to nie będzie pompa wysolotemperaturowa? Na piecu mogę mieć nawet 50 C i jest dobrze

 

Z tego co pisałeś nie możesz ustawić fizycznie pieca na mniej niż 60st (pewnie nieszczelności ,tzw lewe powietrze, czy cug w kominie...)

Z tymi PC LT i HT nie jest 0/1...

Kiedyś LT były do 35st-45st , teraz niby LT są do 55st -ale HT do 65-80st

W Twoim przypadku HT jest bez sensu głównie na koszt zakupu i zazwyczaj gorszą sprawność przy wyższych temp CO

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/259428-prosz%C4%99-o-rad%C4%99/page/8/#findComment-7876061
Udostępnij na innych stronach

Z tego co pisałeś nie możesz ustawić fizycznie pieca na mniej niż 60st (pewnie nieszczelności ,tzw lewe powietrze, czy cug w kominie...)

Z tymi PC LT i HT nie jest 0/1...

Kiedyś LT były do 35st-45st , teraz niby LT są do 55st -ale HT do 65-80st

W Twoim przypadku HT jest bez sensu głównie na koszt zakupu i zazwyczaj gorszą sprawność przy wyższych temp CO

 

Pisałem, że zrobiłem eksperyment i na piecu było nastawione 38c, fizycznie było 50c i w domu było ok.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/259428-prosz%C4%99-o-rad%C4%99/page/8/#findComment-7876063
Udostępnij na innych stronach

Panowie za mocno się rozpędziliście z tym przewymiarowaniem grzejników. 8 stron gdybania.

 

Jak pietre da te 25 cm izolacji na ściany - na co już się zdecydował, to grzejniki z automatu się zrobią przewymiarowane.

Tym bardziej, że te 25 cm to jest gruba izolacja - tyle to normalnie dają do ścian szkieletowych drewnianych (czasem 30 cm).

Na ścianach murowanych najczęściej spotyka się 10-15 cm.

 

pietre - rozumiem, że ściana jest dwuwarstwowa sito + suporex - jaka jest grubość, której warstwy - między nimi pustka?

Im grubsza izolacja - to niższy koszt ogrzewania, ale prawdopodobnie starczy tu dodać do tego co jest ze 10 cm styropianu grafitowego. Nie dążysz przecież do zrobienia domu pasywnego, tylko do obniżenia kosztów ogrzewania.

 

I już przy takiej izolacji uzyskasz przewymiarowanie grzejników - poprzez samo ocieplenie.

Jeśli piwnice nie ogrzewane, czy przyklejony do domu nie ogrzewany garaż to warto te ściany też docieplić, przynajmniej 5 cm grafitowego styropianu.

 

U mnie zawsze myślałem, że mam dom 100 m2, może 120m2 po zagospodarowaniu skosów pod dachem.

A gdy zacząłem liczyć OZC okazało się że mam 160 m2 ogrzewanej powierzchni.

 

Dom poniemiecki z pełnej cegły. Dach gdy jeszcze był otwarty, bez izolacji i starych oknach ze szparami - szło 6,5-8 Ton węgla - piec może 26 kW i zimy w latach '80 tych sroższe. Na piecu dobre 70*C.

Gdy rodzice w latach '90 wymienili okna na PCV, dali 5 cm białego styropianu (wtedy styropian miał lambdę 0,044 a ten lepszy 0,04) na tylko 3 ściany zewn. południe, zachód, północ (5 cm umownie, bo ściany krzywe i grubość styro była zmienna 3-5 cm). Do tego 3 cm styropianu na sufity na piętrze - ilość spalanego węgla spadła do 4,5 Tony. A na piecu 55-65*C, ze spadkami po wypaleniu opału. Wymieniony piec na mniejszy - miało być 17 kW, ale teraz przy złomowaniu okazało się że miał 22 kW klasa kotła 3.

 

W międzyczasie dodałem 20 cm wełny na strych 50% powierzchni, ocieplenie skosów kombinowane styro i wełna łącznie 17 do 20 cm w skosach - to drugie 50% powierzchni dachu.

Trzy lata temu dałem 8 cm styro grafitowego na wschodnią ścianę (wcześniej ta była bez izolacji), rok następny dołożyłem 5 cm styro grafitowego na ścianę zachodnią i północną, ściana południowa nadal została z 5 cm (bo dużo okien i linia elektryczna napowietrzna) - za ostatnią łagodną zimę 2019/2020r. zeszo tylko 2,5 tony węgla i może 1 m3 drewna. A temp. utrzymywana na piecu wahała się między 45 a 55*C, ze spadkami do 20*C.

 

Po policzeniu OZC wyszło na poziomie 7,3-7,5 kW w zależności od użytego kalkulatora. W październiku 2020r. założyłem PC. I grzejniki były wystarczająco przewymiarowane, wymieniłem 6 grzejników tylko dlatego, że były stalowe płytowe i instalator postraszył mnie, że wcześniej mieli domy gdzie po zamknięciu instalacji grawitacyjnej i nabiciu ciśnienia takie grzejniki zaczęły przeciekać.

 

Przykładowe temp. na PC wg krzywej pogodowej u mnie - to 37*C woda przy +4*C i 39*C woda przy 2*C na dworze, a przy +10*C temperatura wody obniża się do ok. +33*C. Temperatury w domu wg harmonogramu od 7 do 21 godz. +22*C i od 21 do 7 godz. +21*C (realnie w pokojach od 0,5 do 1*C mniej). Wg przeliczonego prądu z licznika Tauronu - wychodzi mi za listopad 387 kWh prądu i COP 4,38 na CO, a za grudzień 645 kWh prądu i COP 4,22 - więc nie taki diabeł straszny jak "podłogowcy" go malują.

 

Z tego co piszesz dom rodziców jest mniejszy - warto dokładniej przeliczyć. Podaj jeszcze dokładniejsze dane z czego warstwy muru zewn.

 

Te ocieplenie ze sidingiem daje kratkę na ścianie -styro lepsza izolacja i łaty pomiędzy - to gorsza izolacja. Ale by uniknąć dodatkowego syfu i śmieci do utylizacji bym tą izolację zostawił i na to dołożył dodatkową warstwę.

Ewentualnie można powyciągać łaty i te szczeliny uzupełnić styropianem 5 cm i dopiero na to dołożyć 10 cm nowego styropianu. Przy założeniu, że obecny styro jest też lepiony do ściany, a nie tylko wciśnięty między łaty.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/259428-prosz%C4%99-o-rad%C4%99/page/8/#findComment-7876068
Udostępnij na innych stronach

Na piecu jest 60 C, z tym, że jak ojciec ustawi na 50 C komputer, to temperatura wybija mu na 60 C.

 

Racja -nie zauważyłem tego wpisu, jakoś przykleił mi się ten poprzedni.Nieważne.

Ważne jest moim zdaniem to co z tego Twojego opisu wynika- a ja i inni już Ci to pisali.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/259428-prosz%C4%99-o-rad%C4%99/page/8/#findComment-7876071
Udostępnij na innych stronach

W kalkulatorze na stronie Termoorganika nie ma wielu materiałów, ale tak na szybko :

 

Ytong Forte 24 cm (odpowiednik suporexu) + cegła kratówka 12 cm + styropian 5 cm (Lambda 0,044) - daje U przegrody 0,27

Uwzględniając mostki na łatach niech będzie U=0,3

Doliczając do tego grafitowy styropian 10 cm Lambda 0,035 - zejdziesz w okolicę U=0,16 - to spełnia normę na rok 2021 i kwalifikuje się do dotacji. Tylko z udowodnieniem tego urzędnikom będzie kłopot, bo ściana wieloskładnikowa - co trudno policzyć - może być potrzebny audyt energetyczny do dotacji.

 

A już teraz masz ścianę o podobnej izolacyjności U jak u mnie w domu.

U mnie pełna cegła + pustka powietrzna = 50 cm + styropian 10 cm (średnia lambda z dwóch rodzaji styropianu to może 0,038 może 0,04) U=0,29 ścian zewn..

 

Jeśli porównać tylko ściany, bo mostki termiczne izolację pogarszają. Przy tym mam rekuperację to ok. 2 kW oszczędności przy moim OZC. Przyzwoitą izolację na dachu i asfalt w podłodze na gruncie (taki asfalt poprawia izolację termiczna podłóg). Przymierzam się do dodania 10 cm wełny na strychu i 3cm styropianu na podłogi na gruncie - by poprawić izolacje. Potem 5 cm styropianu na fundamenty zewn.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/259428-prosz%C4%99-o-rad%C4%99/page/8/#findComment-7876084
Udostępnij na innych stronach

Panowie za mocno się rozpędziliście z tym przewymiarowaniem grzejników. 8 stron gdybania.

 

Jak pietre da te 25 cm izolacji na ściany - na co już się zdecydował, to grzejniki z automatu się zrobią przewymiarowane.

Tym bardziej, że te 25 cm to jest gruba izolacja - tyle to normalnie dają do ścian szkieletowych drewnianych (czasem 30 cm).

Na ścianach murowanych najczęściej spotyka się 10-15 cm.

 

pietre - rozumiem, że ściana jest dwuwarstwowa sito + suporex - jaka jest grubość, której warstwy - między nimi pustka?

Im grubsza izolacja - to niższy koszt ogrzewania, ale prawdopodobnie starczy tu dodać do tego co jest ze 10 cm styropianu grafitowego. Nie dążysz przecież do zrobienia domu pasywnego, tylko do obniżenia kosztów ogrzewania.

 

I już przy takiej izolacji uzyskasz przewymiarowanie grzejników - poprzez samo ocieplenie.

Jeśli piwnice nie ogrzewane, czy przyklejony do domu nie ogrzewany garaż to warto te ściany też docieplić, przynajmniej 5 cm grafitowego styropianu.

 

U mnie zawsze myślałem, że mam dom 100 m2, może 120m2 po zagospodarowaniu skosów pod dachem.

A gdy zacząłem liczyć OZC okazało się że mam 160 m2 ogrzewanej powierzchni.

 

Dom poniemiecki z pełnej cegły. Dach gdy jeszcze był otwarty, bez izolacji i starych oknach ze szparami - szło 6,5-8 Ton węgla - piec może 26 kW i zimy w latach '80 tych sroższe. Na piecu dobre 70*C.

Gdy rodzice w latach '90 wymienili okna na PCV, dali 5 cm białego styropianu (wtedy styropian miał lambdę 0,044 a ten lepszy 0,04) na tylko 3 ściany zewn. południe, zachód, północ (5 cm umownie, bo ściany krzywe i grubość styro była zmienna 3-5 cm). Do tego 3 cm styropianu na sufity na piętrze - ilość spalanego węgla spadła do 4,5 Tony. A na piecu 55-65*C, ze spadkami po wypaleniu opału. Wymieniony piec na mniejszy - miało być 17 kW, ale teraz przy złomowaniu okazało się że miał 22 kW klasa kotła 3.

 

W międzyczasie dodałem 20 cm wełny na strych 50%powierchni, ocielenie kombinowane styro i wełna łącznie 17 do 20 cm w skosach pozostałe 50% powierzchni dachu.

Trzy lata temu dałem 8 cm styro grafitowego na wschodnią ścianę (wcześniej ta była bez izolacji), rok następny dołożyłem 5 cm styro grafitowego na ścianę zachodnią i północną, ściana południowa nadal została z 5 cm (bo dużo okien i linia elektryczna napowietrzna) - za ostatnią łagodną zimę 2019/2020r. zeszo tylko 2,5 tony węgla i może 1 m3 drewna. A temp. utrzymywana na piecu wahała się między 45 a 55*C, ze spadkami do 20*C.

 

Po policzeniu OZC wyszło na poziomie 7,3-7,5 kW w zależności od użytego kalkulatora. W październiku 2020r. założyłem PC. I grzejniki były wystarczająco przewymiarowane, wymieniłem 6 grzejników tylko dlatego, że były stalowe płytowe i instalator postraszył mnie, że wcześniej mieli domy gdzie po zamknięciu instalacji grawitacyjnej i nabiciu ciśnienia takie grzejniki zaczęły przeciekać.

 

Dotychczasowe temp. na PC to 37*C woda przy +4*C i 39*C woda przy 2*C na dworze - wg przeliczonego prądu z licznika Tauronu - wychodzi mi za listopad 387 kWh prądu i COP 4,38 na CO, a za grudzień 645 kWh prądu i COP 4,22 - więc nie taki diabeł straszny jak "podłogowcy" go malują.

 

Z tego co piszesz dom rodziców jest mniejszy - warto dokładniej przeliczyć. Podaj jeszcze dokładniejsze dane z czego warstwy muru zewn.

 

Te ocieplenie ze sidingiem daje kratkę na ścianie -styro lepsza izolacja i łaty pomiędzy gorsza izolacja. Ale by uniknąć dodatkowego syfu i śmieci do utylizacji bym tą izolację zostawił i na to dołożył dodatkową warstwę.

 

Dokładnie nie pamiętają rodzice, ale raczej jest jedna warstwa cegły i jedna siporexu. Przerwy tam chyba nie ma. Mur ma 40 cm. Na wiosnę sprawdzę, czy pod panelami jest jeszcze w ogóle ten styropian. Jeśli będzie to dołożę do tego 15 cm, a jak będzie trzeba wszystko zerwać, to dam styropian 20 cm, a pod dach wpsiknę piankę.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/259428-prosz%C4%99-o-rad%C4%99/page/8/#findComment-7876088
Udostępnij na innych stronach

Bloczek suporexu 24 cm + 12 cegła kratówka = 36 cm jak dodać do tego po 2 cm na stronę tradycyjnego tynku to te 40 cm - wyjdzie.

 

Ludzie często boją się robić z domu termos - przez dodanie grubszej warstwy styropianu. Bo w domu, lub na ścianach pod styropianem może kumulować się wilgoć - do tego jest potrzebna dobra wentylacja, bez zatykania kratek wentylacyjnych przy grawitacyjnej.

 

A jeszcze lepszy jest rekuperator - wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła - ale to kolejne koszty, od 6 do 16'000 zł, w zależności z jakiej firmy rekuperator i czy robić samemu czy poprzez firmę.

 

Przy dotacjach można obniżyć koszty, ale maksymalne koszty kwalifikowane (ceny brutto, które można wykazać do dotacji) są ograniczone do 53'000 zł.

 

Trzeba więc skalkulować w którym kierunku lepiej przesunąć się z wydatkami.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/259428-prosz%C4%99-o-rad%C4%99/page/8/#findComment-7876099
Udostępnij na innych stronach

Ludzie często boją się robić z domu termos - przez dodanie grubszej warstwy styropianu. Bo w domu czy od zewnątrz na ścianach zaczyna kumulować się wilgoć - do tego jest potrzebna dobra wentylacja, bez zatykania kratek wentylacyjnych przy grawitacyjnej.

 

A jeszcze lepszy jest rekuperator - wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła - ale to kolejne koszty, od 6 do 16'000 zł, w zależności z jakiej firmy rekuperator i czy robić samemu czy poprzez firmę.

 

Przy dotacjach można obniżyć koszty, ale maksymalne koszty kwalifikowane (ceny brutto, które można wykazać do dotacji) są ograniczone do 53'000 zł.

 

Trzeba więc skalkulować w którym kierunku lepiej przesunąć się z wydatkami.

 

Już się boję co jeszcze wymyślicie

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/259428-prosz%C4%99-o-rad%C4%99/page/8/#findComment-7876105
Udostępnij na innych stronach

Podajemy ścieżki, które prowadzą do oszczędnego ogrzewania - to się stosuje w nowo budowanych energooszczędnych domach.

 

Dobra izolacja termiczna - tu trzeba znaleźć swój kompromis - między kosztami inwestycji a kosztami późniejszego ogrzewania. Jak bez dotacji, bo z dotacją do ocieplania to już musisz spełnić warunek izolacji przegrody wg normy budowlanej na rok 2021 U ściany poniżej U=0,2.

 

A przy dobrej izolacji do dalszego obniżenia kosztów ogrzewania dokłada się rekuperację.

 

Ja mam ten komfort, że ocieplenie i rekuperację wykonałem w latach wcześniejszych - bez dotacji.

W ubiegłym roku poszło 23'100 zł na fotowoltaikę 4,56 kWp - załapałem się na Mój Prąd 5'000 zł zwrotu.

Do Pompy Ciepła poszło jakieś 46'000 zł - do tego 15'000 zł otrzymałem od lokalnej firmy dofinansowania (z tym mi się fuksło bo ogłosili program na 5 dni przed zezłomowaniem mojego starego kotła) i na dniach będę składał wniosek do Czyste Powietrze - powinienem otrzymać jeszcze ok. 25'000 zł.

Z tego jakieś 12'000 zł pójdzie od razu na rozbudowę fotowoltaiki - dołożenie tylko paneli na drugą stronę dachu, bo falownik od razu kupiłem mocniejszy.

 

U Ciebie pompa może być 8-10 tyś. tańsza - bo ja rozbudowałem układ o możliwość chłodzenia w lecie. Acha 3'500 zł w kosztach PC to była wymiana linii energetycznej przed licznikowej i 3'000 zł zakup 6-ciu nowych grzejników. Tak czy siak zrobiło się z tego sporo ponad 60 tyś. kosztów - bez ocieplania domu.

 

Zbierz oferty podlicz koszty, bo te 50 tyś. może braknąć.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/259428-prosz%C4%99-o-rad%C4%99/page/8/#findComment-7876152
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
Wracam do tematu. Dziś był u mnie fachowiec, który w okolicy zakłada PC i panele. Powiedział, że PC Duval 7 kw to uciągnie i dać do tego panele. Myślę o panelach na 8-10 kw. Grzejników nie trzeba wymieniać, bo pompa jest do 55C. Zasugerował żeby ocieplić tylko dach i sufity na parterze w pomieszczeniach gospodarczych. Koszt 50 tys., zwrot ok. 10-20 tys. Co o tym myślicie? Facet w okolicy ma większy dom, ocieplony styropianem 5 cm i przy tym samym systemie daje rade.
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/259428-prosz%C4%99-o-rad%C4%99/page/8/#findComment-7901663
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...