codix 05.01.2021 09:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2021 Dobra, a powiedzcie mi, jaka jest mniej więcej różnica w cenie między pompami nisko i wysokotemperaturowymi? Mówię już o całym osprzęcie, bo przy wysokotemperaturowych, to widziałem, że ceny chodzą w przedziale 40-50 tys. A za te 3 tys. to ile tych grzejników kupię? 2? A pomieszczeń do ogrzania jest 7 No za 3tys to pare grzejników mozna kupić tak wiec nie przesadzaj. Jak w sprzedarzy nie ma juz takich zeberek jak masz to ściagasz pare calkowicie i laczysz z innymi a tam gdzie sciagles kupujesz inne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pietre 06.01.2021 11:35 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 Zrobiłem pomiary pomieszczeń do ogrzania wraz z grzejnikami, oto one: PIĘTRO:Kuchnia - 27 m3, grzejnik o wymiarach 65x55x9 cmŁazienka - 15 m3, grzejnik o wymiarach 55x55x9 cmSypialnia - 49 m3, grzejnik o wymiarach 150x55x9 cmSalon - 59 m3, grzejnik o wymiarach 170x55x9 cmPokój - 33,5 m3, grzejnik o wymiarach 100x55x9 cm PARTERPokój - 24 m3, grzejnik o wymiarach 125x55x9 cm Poniżej przykładowe zdjęcie grzejników. W łazience mam nowszy i grzeje słabiej niż te stare. Myślicie, że takie grzejniki nie ujadą z pompą niskotemperaturową? W każdym pokoju są one we wnęce, więc nie wiem, jak miałbym wstawić większe grzejniki. https://zapodaj.net/6d576a0faa8eb.jpg.htmlhttps://zapodaj.net/d859fea533841.jpg.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 06.01.2021 12:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 W każdym pokoju są one we wnęce, więc nie wiem, jak miałbym wstawić większe grzejniki. Są grzejniki 3-członowe np; https://www.tukado.pl/produkt-21-PURMO_Compact_C33_300x1800_-_Grzejnik_plytowy-13686077894808-13633494107900.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
codix 06.01.2021 12:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 Zrobiłem pomiary pomieszczeń do ogrzania wraz z grzejnikami, oto one: PIĘTRO: Kuchnia - 27 m3, grzejnik o wymiarach 65x55x9 cm Łazienka - 15 m3, grzejnik o wymiarach 55x55x9 cm Sypialnia - 49 m3, grzejnik o wymiarach 150x55x9 cm Salon - 59 m3, grzejnik o wymiarach 170x55x9 cm Pokój - 33,5 m3, grzejnik o wymiarach 100x55x9 cm PARTER Pokój - 24 m3, grzejnik o wymiarach 125x55x9 cm Poniżej przykładowe zdjęcie grzejników. W łazience mam nowszy i grzeje słabiej niż te stare. Myślicie, że takie grzejniki nie ujadą z pompą niskotemperaturową? W każdym pokoju są one we wnęce, więc nie wiem, jak miałbym wstawić większe grzejniki. https://zapodaj.net/6d576a0faa8eb.jpg.html https://zapodaj.net/d859fea533841.jpg.html Jak bys pomiescil tam np.grzejniki diamond c33 700x600 600x600 1600x600 1800x600 1000x600 1200x600 To koszt takich bez zbytniego szukania 2800zl A zwiekszasz prawie dwukrotnie moc grzejników w stosunku do tych Twoich i trzykrotnie pojemnosc wodna co przy pompie jest wazne niewiem ile pojemnosci maja Twoje bo to chyba jakiegos starszego typu a gdzies widzialem info ze metr takiego grzejnika to tylko 3litry wody co u Ciebie by dawalo tylko 22l wody . Umieszczanie grzejników we wnekach to niezbyt dobry pomysl chyba ze na dlugosc to ok ale od góry nie masz przeslonietych tych grzejników np.parapetem czy murem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pietre 06.01.2021 12:45 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 Od góry zawsze mam parapet Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bobrow 06.01.2021 12:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 Zrobiłem pomiary pomieszczeń do ogrzania wraz z grzejnikami, oto one: PIĘTRO: Kuchnia - 27 m3, grzejnik o wymiarach 65x55x9 cm Łazienka - 15 m3, grzejnik o wymiarach 55x55x9 cm Sypialnia - 49 m3, grzejnik o wymiarach 150x55x9 cm Salon - 59 m3, grzejnik o wymiarach 170x55x9 cm Pokój - 33,5 m3, grzejnik o wymiarach 100x55x9 cm PARTER Pokój - 24 m3, grzejnik o wymiarach 125x55x9 cm Poniżej przykładowe zdjęcie grzejników. W łazience mam nowszy i grzeje słabiej niż te stare. Myślicie, że takie grzejniki nie ujadą z pompą niskotemperaturową? W każdym pokoju są one we wnęce, więc nie wiem, jak miałbym wstawić większe grzejniki. https://zapodaj.net/6d576a0faa8eb.jpg.html https://zapodaj.net/d859fea533841.jpg.html Jeśli nie możesz mieć dłuższych grzejników we wnękach , to pozostaje rzeczywiście wymiana na trójpłytowe C33. Proponuję jednak najpierw na jeden sezon zainstalować PC z temp max CO 55st i wtedy zobaczysz co potrzeba. Pisałeś ,że grzejesz na CO 55-58st i na noc wyłączasz-więc na 99% temp max z PC tj 55st Ci wystarczy (ale uwaga : TA TEMP MAX NA CO TYLKO W NAJWIĘKSZE MROZY !), w 90% sezonu będą wystarczały znacznie niższe temp... Może się okazać ,że jak w moim przypadku (na piecu zasypowym utrzymywałem 55-58st) nie musiałem wymieniać żadnego grzejnika-PC ustawiona jest wg krzywej grzewczej +10st/40st i -12st/48st i jest git. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pietre 06.01.2021 12:56 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 Ale to nie będzie pompa wysolotemperaturowa? Na piecu mogę mieć nawet 50 C i jest dobrze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bobrow 06.01.2021 13:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 Ale to nie będzie pompa wysolotemperaturowa? Na piecu mogę mieć nawet 50 C i jest dobrze Z tego co pisałeś nie możesz ustawić fizycznie pieca na mniej niż 60st (pewnie nieszczelności ,tzw lewe powietrze, czy cug w kominie...) Z tymi PC LT i HT nie jest 0/1... Kiedyś LT były do 35st-45st , teraz niby LT są do 55st -ale HT do 65-80st W Twoim przypadku HT jest bez sensu głównie na koszt zakupu i zazwyczaj gorszą sprawność przy wyższych temp CO Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bobrow 06.01.2021 13:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 Chyba ,że jest jakaś klasa pośrednia PC między LT a HT... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pietre 06.01.2021 13:19 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 Z tego co pisałeś nie możesz ustawić fizycznie pieca na mniej niż 60st (pewnie nieszczelności ,tzw lewe powietrze, czy cug w kominie...) Z tymi PC LT i HT nie jest 0/1... Kiedyś LT były do 35st-45st , teraz niby LT są do 55st -ale HT do 65-80st W Twoim przypadku HT jest bez sensu głównie na koszt zakupu i zazwyczaj gorszą sprawność przy wyższych temp CO Pisałem, że zrobiłem eksperyment i na piecu było nastawione 38c, fizycznie było 50c i w domu było ok. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vr5 06.01.2021 13:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 @pietre Jakiekolwiek roszady z grzejnikami to dopiero po dociepleniu domu. Może wystarczy tak jak jest. Najsensowniej to PC niskotemperaturowa dobrana pod już ocieplony dom. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 06.01.2021 13:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 (edytowane) Panowie za mocno się rozpędziliście z tym przewymiarowaniem grzejników. 8 stron gdybania. Jak pietre da te 25 cm izolacji na ściany - na co już się zdecydował, to grzejniki z automatu się zrobią przewymiarowane.Tym bardziej, że te 25 cm to jest gruba izolacja - tyle to normalnie dają do ścian szkieletowych drewnianych (czasem 30 cm).Na ścianach murowanych najczęściej spotyka się 10-15 cm. pietre - rozumiem, że ściana jest dwuwarstwowa sito + suporex - jaka jest grubość, której warstwy - między nimi pustka?Im grubsza izolacja - to niższy koszt ogrzewania, ale prawdopodobnie starczy tu dodać do tego co jest ze 10 cm styropianu grafitowego. Nie dążysz przecież do zrobienia domu pasywnego, tylko do obniżenia kosztów ogrzewania. I już przy takiej izolacji uzyskasz przewymiarowanie grzejników - poprzez samo ocieplenie.Jeśli piwnice nie ogrzewane, czy przyklejony do domu nie ogrzewany garaż to warto te ściany też docieplić, przynajmniej 5 cm grafitowego styropianu. U mnie zawsze myślałem, że mam dom 100 m2, może 120m2 po zagospodarowaniu skosów pod dachem. A gdy zacząłem liczyć OZC okazało się że mam 160 m2 ogrzewanej powierzchni. Dom poniemiecki z pełnej cegły. Dach gdy jeszcze był otwarty, bez izolacji i starych oknach ze szparami - szło 6,5-8 Ton węgla - piec może 26 kW i zimy w latach '80 tych sroższe. Na piecu dobre 70*C.Gdy rodzice w latach '90 wymienili okna na PCV, dali 5 cm białego styropianu (wtedy styropian miał lambdę 0,044 a ten lepszy 0,04) na tylko 3 ściany zewn. południe, zachód, północ (5 cm umownie, bo ściany krzywe i grubość styro była zmienna 3-5 cm). Do tego 3 cm styropianu na sufity na piętrze - ilość spalanego węgla spadła do 4,5 Tony. A na piecu 55-65*C, ze spadkami po wypaleniu opału. Wymieniony piec na mniejszy - miało być 17 kW, ale teraz przy złomowaniu okazało się że miał 22 kW klasa kotła 3. W międzyczasie dodałem 20 cm wełny na strych 50% powierzchni, ocieplenie skosów kombinowane styro i wełna łącznie 17 do 20 cm w skosach - to drugie 50% powierzchni dachu.Trzy lata temu dałem 8 cm styro grafitowego na wschodnią ścianę (wcześniej ta była bez izolacji), rok następny dołożyłem 5 cm styro grafitowego na ścianę zachodnią i północną, ściana południowa nadal została z 5 cm (bo dużo okien i linia elektryczna napowietrzna) - za ostatnią łagodną zimę 2019/2020r. zeszo tylko 2,5 tony węgla i może 1 m3 drewna. A temp. utrzymywana na piecu wahała się między 45 a 55*C, ze spadkami do 20*C. Po policzeniu OZC wyszło na poziomie 7,3-7,5 kW w zależności od użytego kalkulatora. W październiku 2020r. założyłem PC. I grzejniki były wystarczająco przewymiarowane, wymieniłem 6 grzejników tylko dlatego, że były stalowe płytowe i instalator postraszył mnie, że wcześniej mieli domy gdzie po zamknięciu instalacji grawitacyjnej i nabiciu ciśnienia takie grzejniki zaczęły przeciekać. Przykładowe temp. na PC wg krzywej pogodowej u mnie - to 37*C woda przy +4*C i 39*C woda przy 2*C na dworze, a przy +10*C temperatura wody obniża się do ok. +33*C. Temperatury w domu wg harmonogramu od 7 do 21 godz. +22*C i od 21 do 7 godz. +21*C (realnie w pokojach od 0,5 do 1*C mniej). Wg przeliczonego prądu z licznika Tauronu - wychodzi mi za listopad 387 kWh prądu i COP 4,38 na CO, a za grudzień 645 kWh prądu i COP 4,22 - więc nie taki diabeł straszny jak "podłogowcy" go malują. Z tego co piszesz dom rodziców jest mniejszy - warto dokładniej przeliczyć. Podaj jeszcze dokładniejsze dane z czego warstwy muru zewn. Te ocieplenie ze sidingiem daje kratkę na ścianie -styro lepsza izolacja i łaty pomiędzy - to gorsza izolacja. Ale by uniknąć dodatkowego syfu i śmieci do utylizacji bym tą izolację zostawił i na to dołożył dodatkową warstwę.Ewentualnie można powyciągać łaty i te szczeliny uzupełnić styropianem 5 cm i dopiero na to dołożyć 10 cm nowego styropianu. Przy założeniu, że obecny styro jest też lepiony do ściany, a nie tylko wciśnięty między łaty. Edytowane 9 Stycznia 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bobrow 06.01.2021 13:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 Na piecu jest 60 C, z tym, że jak ojciec ustawi na 50 C komputer, to temperatura wybija mu na 60 C. Racja -nie zauważyłem tego wpisu, jakoś przykleił mi się ten poprzedni.Nieważne. Ważne jest moim zdaniem to co z tego Twojego opisu wynika- a ja i inni już Ci to pisali. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 06.01.2021 14:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 (edytowane) W kalkulatorze na stronie Termoorganika nie ma wielu materiałów, ale tak na szybko : Ytong Forte 24 cm (odpowiednik suporexu) + cegła kratówka 12 cm + styropian 5 cm (Lambda 0,044) - daje U przegrody 0,27Uwzględniając mostki na łatach niech będzie U=0,3Doliczając do tego grafitowy styropian 10 cm Lambda 0,035 - zejdziesz w okolicę U=0,16 - to spełnia normę na rok 2021 i kwalifikuje się do dotacji. Tylko z udowodnieniem tego urzędnikom będzie kłopot, bo ściana wieloskładnikowa - co trudno policzyć - może być potrzebny audyt energetyczny do dotacji. A już teraz masz ścianę o podobnej izolacyjności U jak u mnie w domu.U mnie pełna cegła + pustka powietrzna = 50 cm + styropian 10 cm (średnia lambda z dwóch rodzaji styropianu to może 0,038 może 0,04) U=0,29 ścian zewn.. Jeśli porównać tylko ściany, bo mostki termiczne izolację pogarszają. Przy tym mam rekuperację to ok. 2 kW oszczędności przy moim OZC. Przyzwoitą izolację na dachu i asfalt w podłodze na gruncie (taki asfalt poprawia izolację termiczna podłóg). Przymierzam się do dodania 10 cm wełny na strychu i 3cm styropianu na podłogi na gruncie - by poprawić izolacje. Potem 5 cm styropianu na fundamenty zewn. Edytowane 9 Stycznia 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pietre 06.01.2021 14:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 Panowie za mocno się rozpędziliście z tym przewymiarowaniem grzejników. 8 stron gdybania. Jak pietre da te 25 cm izolacji na ściany - na co już się zdecydował, to grzejniki z automatu się zrobią przewymiarowane. Tym bardziej, że te 25 cm to jest gruba izolacja - tyle to normalnie dają do ścian szkieletowych drewnianych (czasem 30 cm). Na ścianach murowanych najczęściej spotyka się 10-15 cm. pietre - rozumiem, że ściana jest dwuwarstwowa sito + suporex - jaka jest grubość, której warstwy - między nimi pustka? Im grubsza izolacja - to niższy koszt ogrzewania, ale prawdopodobnie starczy tu dodać do tego co jest ze 10 cm styropianu grafitowego. Nie dążysz przecież do zrobienia domu pasywnego, tylko do obniżenia kosztów ogrzewania. I już przy takiej izolacji uzyskasz przewymiarowanie grzejników - poprzez samo ocieplenie. Jeśli piwnice nie ogrzewane, czy przyklejony do domu nie ogrzewany garaż to warto te ściany też docieplić, przynajmniej 5 cm grafitowego styropianu. U mnie zawsze myślałem, że mam dom 100 m2, może 120m2 po zagospodarowaniu skosów pod dachem. A gdy zacząłem liczyć OZC okazało się że mam 160 m2 ogrzewanej powierzchni. Dom poniemiecki z pełnej cegły. Dach gdy jeszcze był otwarty, bez izolacji i starych oknach ze szparami - szło 6,5-8 Ton węgla - piec może 26 kW i zimy w latach '80 tych sroższe. Na piecu dobre 70*C. Gdy rodzice w latach '90 wymienili okna na PCV, dali 5 cm białego styropianu (wtedy styropian miał lambdę 0,044 a ten lepszy 0,04) na tylko 3 ściany zewn. południe, zachód, północ (5 cm umownie, bo ściany krzywe i grubość styro była zmienna 3-5 cm). Do tego 3 cm styropianu na sufity na piętrze - ilość spalanego węgla spadła do 4,5 Tony. A na piecu 55-65*C, ze spadkami po wypaleniu opału. Wymieniony piec na mniejszy - miało być 17 kW, ale teraz przy złomowaniu okazało się że miał 22 kW klasa kotła 3. W międzyczasie dodałem 20 cm wełny na strych 50%powierchni, ocielenie kombinowane styro i wełna łącznie 17 do 20 cm w skosach pozostałe 50% powierzchni dachu. Trzy lata temu dałem 8 cm styro grafitowego na wschodnią ścianę (wcześniej ta była bez izolacji), rok następny dołożyłem 5 cm styro grafitowego na ścianę zachodnią i północną, ściana południowa nadal została z 5 cm (bo dużo okien i linia elektryczna napowietrzna) - za ostatnią łagodną zimę 2019/2020r. zeszo tylko 2,5 tony węgla i może 1 m3 drewna. A temp. utrzymywana na piecu wahała się między 45 a 55*C, ze spadkami do 20*C. Po policzeniu OZC wyszło na poziomie 7,3-7,5 kW w zależności od użytego kalkulatora. W październiku 2020r. założyłem PC. I grzejniki były wystarczająco przewymiarowane, wymieniłem 6 grzejników tylko dlatego, że były stalowe płytowe i instalator postraszył mnie, że wcześniej mieli domy gdzie po zamknięciu instalacji grawitacyjnej i nabiciu ciśnienia takie grzejniki zaczęły przeciekać. Dotychczasowe temp. na PC to 37*C woda przy +4*C i 39*C woda przy 2*C na dworze - wg przeliczonego prądu z licznika Tauronu - wychodzi mi za listopad 387 kWh prądu i COP 4,38 na CO, a za grudzień 645 kWh prądu i COP 4,22 - więc nie taki diabeł straszny jak "podłogowcy" go malują. Z tego co piszesz dom rodziców jest mniejszy - warto dokładniej przeliczyć. Podaj jeszcze dokładniejsze dane z czego warstwy muru zewn. Te ocieplenie ze sidingiem daje kratkę na ścianie -styro lepsza izolacja i łaty pomiędzy gorsza izolacja. Ale by uniknąć dodatkowego syfu i śmieci do utylizacji bym tą izolację zostawił i na to dołożył dodatkową warstwę. Dokładnie nie pamiętają rodzice, ale raczej jest jedna warstwa cegły i jedna siporexu. Przerwy tam chyba nie ma. Mur ma 40 cm. Na wiosnę sprawdzę, czy pod panelami jest jeszcze w ogóle ten styropian. Jeśli będzie to dołożę do tego 15 cm, a jak będzie trzeba wszystko zerwać, to dam styropian 20 cm, a pod dach wpsiknę piankę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 06.01.2021 14:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 (edytowane) Bloczek suporexu 24 cm + 12 cegła kratówka = 36 cm jak dodać do tego po 2 cm na stronę tradycyjnego tynku to te 40 cm - wyjdzie. Ludzie często boją się robić z domu termos - przez dodanie grubszej warstwy styropianu. Bo w domu, lub na ścianach pod styropianem może kumulować się wilgoć - do tego jest potrzebna dobra wentylacja, bez zatykania kratek wentylacyjnych przy grawitacyjnej. A jeszcze lepszy jest rekuperator - wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła - ale to kolejne koszty, od 6 do 16'000 zł, w zależności z jakiej firmy rekuperator i czy robić samemu czy poprzez firmę. Przy dotacjach można obniżyć koszty, ale maksymalne koszty kwalifikowane (ceny brutto, które można wykazać do dotacji) są ograniczone do 53'000 zł. Trzeba więc skalkulować w którym kierunku lepiej przesunąć się z wydatkami. Edytowane 9 Stycznia 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pietre 06.01.2021 15:00 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 Ludzie często boją się robić z domu termos - przez dodanie grubszej warstwy styropianu. Bo w domu czy od zewnątrz na ścianach zaczyna kumulować się wilgoć - do tego jest potrzebna dobra wentylacja, bez zatykania kratek wentylacyjnych przy grawitacyjnej. A jeszcze lepszy jest rekuperator - wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła - ale to kolejne koszty, od 6 do 16'000 zł, w zależności z jakiej firmy rekuperator i czy robić samemu czy poprzez firmę. Przy dotacjach można obniżyć koszty, ale maksymalne koszty kwalifikowane (ceny brutto, które można wykazać do dotacji) są ograniczone do 53'000 zł. Trzeba więc skalkulować w którym kierunku lepiej przesunąć się z wydatkami. Już się boję co jeszcze wymyślicie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pietre 06.01.2021 15:04 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 W domu mam 4 wentylacje grawitacyjne. Na werandzie, w kuchni, sypialni i w łazience Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 06.01.2021 16:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 (edytowane) Podajemy ścieżki, które prowadzą do oszczędnego ogrzewania - to się stosuje w nowo budowanych energooszczędnych domach. Dobra izolacja termiczna - tu trzeba znaleźć swój kompromis - między kosztami inwestycji a kosztami późniejszego ogrzewania. Jak bez dotacji, bo z dotacją do ocieplania to już musisz spełnić warunek izolacji przegrody wg normy budowlanej na rok 2021 U ściany poniżej U=0,2. A przy dobrej izolacji do dalszego obniżenia kosztów ogrzewania dokłada się rekuperację. Ja mam ten komfort, że ocieplenie i rekuperację wykonałem w latach wcześniejszych - bez dotacji.W ubiegłym roku poszło 23'100 zł na fotowoltaikę 4,56 kWp - załapałem się na Mój Prąd 5'000 zł zwrotu.Do Pompy Ciepła poszło jakieś 46'000 zł - do tego 15'000 zł otrzymałem od lokalnej firmy dofinansowania (z tym mi się fuksło bo ogłosili program na 5 dni przed zezłomowaniem mojego starego kotła) i na dniach będę składał wniosek do Czyste Powietrze - powinienem otrzymać jeszcze ok. 25'000 zł.Z tego jakieś 12'000 zł pójdzie od razu na rozbudowę fotowoltaiki - dołożenie tylko paneli na drugą stronę dachu, bo falownik od razu kupiłem mocniejszy. U Ciebie pompa może być 8-10 tyś. tańsza - bo ja rozbudowałem układ o możliwość chłodzenia w lecie. Acha 3'500 zł w kosztach PC to była wymiana linii energetycznej przed licznikowej i 3'000 zł zakup 6-ciu nowych grzejników. Tak czy siak zrobiło się z tego sporo ponad 60 tyś. kosztów - bez ocieplania domu. Zbierz oferty podlicz koszty, bo te 50 tyś. może braknąć. Edytowane 9 Stycznia 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pietre 15.03.2021 11:13 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Marca 2021 Wracam do tematu. Dziś był u mnie fachowiec, który w okolicy zakłada PC i panele. Powiedział, że PC Duval 7 kw to uciągnie i dać do tego panele. Myślę o panelach na 8-10 kw. Grzejników nie trzeba wymieniać, bo pompa jest do 55C. Zasugerował żeby ocieplić tylko dach i sufity na parterze w pomieszczeniach gospodarczych. Koszt 50 tys., zwrot ok. 10-20 tys. Co o tym myślicie? Facet w okolicy ma większy dom, ocieplony styropianem 5 cm i przy tym samym systemie daje rade. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.