Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wysesonowany dach a po odpaleniu ogrzewania wilgotnieje deskowanie????


wally666

Recommended Posts

Drodzy forumowicze - pomozcie bo kompletnie zglupialem

 

Pacjent - domek parterowy typu stocola z dachem dwuspadowym, poddasze nieuzytkowe. Dach wykonany z wiazarow i zgodnie z sugestiami Pana Andrzeja Wilhelmi (w tym watku https://forum.muratordom.pl/showthread.php?231626-czy-pod-blach%C4%99-na-rabek-stojacy-musz%C4%85-by%C4%87-%C5%82aty-i-kontr%C5%82aty&p=7658610&viewfull=1#post7658610), przykryty pelnym deskowaniem, dobrą membraną strukturalną (makaron) a na to prawdziwa blacha na rąbek - nie klik.

 

Daty - sciany postawione w maju 2018r, w sierpniu stal juz dach oraz zostal od razu przykryty. Przez kolejne 2 lata do sierpnia 2020 prace postepowaly dosc powoli aby budynejk zdarzył się wysezonować i wysuszyć:

- okna marzec 2019

- tynki lipiec 2019

- wylewki cementowe 2019

- sufity podwieszane - maj 2020

 

Dom ma nawisy po obu stronach przez ktora caly domek byl konkretnie wentylowany az do czerwca 2020 kiedy to weszla elewacja (20cm grafitu) oraz ocieplenie stropu - 50-55cm celulozy. Dach nie jest ocieplony, posiada 2 dosc niewielkie otwory wentylacyne na jednej scianie szczytowej.

 

Do chwili obecnej wszystko bylo ok ale schody zaczely sie calkiem niedawno, kiedy zauwazylem, węsząc po strychu, ze pierwszy rząd desek jest zawilgocony po obu stronach domu (na styku dachu i wiencow ze wnetrnych (ok 5-6cm od dolu). Nie bylo tego wczesniej i zastanawiam sie czym jest to spowodowane?

 

Jedyne, co mi przychodzi do glowy, to fakt, ze od 3 tygodni uruchomilem ogrewanie i intensywnie go wietrze (wentylacja mechaniczna) i ogrzewam (21-22 st. w niezamieszanym jeszcze budynku). W tym miejscu na szerokosci ok 20cm celuloza tez ma nieco ciemniejszy kolor. Czyzby to byl mostek termiczny i w efekcie od wewnatrz deska lapie wilgoc?

 

No i kolejne pytanie - co dalej, jak temu zaradzic? Po cichu licze, ze deski wyschną a ja docieple dodatkowo wieniec np. styropianem albo przesunę część granulatu welny zeby bardziej obsypal tamte miesjca?

 

Z gory wielkie dzieki za wczelkie porady

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Para wodna przenikająca z parteru na poddasze wykrapla się na chłodniejszych elementach konstrukcji dachu. To raczej nie wina dachu.

 

Dwa małe otwory wentylacyjne w jednej ścianie szczytowej to może być za mało. Rozumiem, że w okapach pod deskowaniem nie ma szczelin wentylacyjnych? Więc otwory powinny być w obu ścianach szczytowych o powierzchni 1/200 powierzchni ocieplonej (tu powierzchni stropu). Nie pamiętam czy dokładnie taki przelicznik się przyjmuje, więc to jeszcze trzeba zweryfikować, ale miej więcej o to chodzi.

 

Druga rzecz: czy paroizolacja w stropie od strony parteru (pod ociepleniem) została prawidłowo wykonana? To musi być szczelna warstwa, nie może być szczelin i niedoróbek. To musi zatrzymać jak najwięcej pary wodnej z przestrzeni ogrzewanej. Samo wietrzenie i dobra wentylacja nie powstrzyma pary wodnej przed przenikaniem na poddasze.

Sama folia paroizolacyjna może była źle dobrana i ma za mały opór dyfuzyjny. Ale gdy budynek zostanie już całkiem wygrzany to może taki opór będzie wystarczający i w przyszłym sezonie już taki efekt nie wystąpi? Bardziej prawdopodobne, że jest tam jakaś nieszczelność jednak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam parterówkę na wiązarach, poddasze nieużytkowe, dach kopertowy, strop zasypany celulozą. Warto na pewno sprawdzić czy np, paroizolacja jest założona w dobrą stronę :) ale przy celulozie folia parochronna z tego co piszą eksperci nie jest aż tak istotna, co niektórzy wręcz twierdzą, że przy celulozie jest niepotrzebna ( jedynie nad łazienka). Moim zdaniem do poprawy jest wentylacja dachu. Ja mam szczelinę pomiędzy ociepleniem ścian a deskowaniem ( jakieś 2 cm) w każdym rzędzie pomiędzy krokwiami , na dole co drugi rząd pomiędzy krokwiami (na poddaszu nie w podbitce) mam kominki napowietrzające Icopala, Tak samo kolejny rząd kominków Icopala przy kalenicy ( jest zamknięta) + u góry 3 kominki wentylacyjne Braasa. Na razie działa to bez zarzutu. Mam na poddaszu zamontowany termohigrometr ( z zapisem pomiarów) - na razie punkt rosy nie został osiągniety i mam nadzieję tak pozostanie :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę mnie pocieszyliscie że to może nie rynny ani dach. Kupię higrometr i wrzucę może na poddasze żeby zobaczyć co się dzieje.

 

Sufity podwieszane robił bardzo dobry fachowiec, nie podejrzewam żeby zamontował ja odwrotnie folie??? Membrana była wysokiej klasy - to rockwool intello

 

Tutaj kilka fotek z realizacji

https://www.facebook.com/513962168630431/posts/3499491783410773/

 

Mam zamiar troche poprawić wentylację przez zamontowanie kratek wentylacyjnych fi160mm po obu stronach domu w nawisach dachu. Obecna wentylacja może faktycznie być za słaba i jest zbyt szczelnie bo mam na caly dach 270m2 połaci 2 otwory fi120 obok siebie i tylko na jednej ścianie szczytowej. Plus na dachu jest jeszcze gąsior? ktory też powinien coś dawać.

 

Sam strych jest spory bo w szczycie na ok 3.4m a budynek ma 11x19m. Oby to była tylko wilgoc to do lata powinno się podsuszyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę mnie pocieszyliscie że to może nie rynny ani dach. Kupię higrometr i wrzucę może na poddasze żeby zobaczyć co się dzieje.

 

Sufity podwieszane robił bardzo dobry fachowiec, nie podejrzewam żeby zamontował ja odwrotnie folie??? Membrana była wysokiej klasy - to rockwool intello

 

Tutaj kilka fotek z realizacji

https://www.facebook.com/513962168630431/posts/3499491783410773/

 

Mam zamiar troche poprawić wentylację przez zamontowanie kratek wentylacyjnych fi160mm po obu stronach domu w nawisach dachu. Obecna wentylacja może faktycznie być za słaba i jest zbyt szczelnie bo mam na caly dach 270m2 połaci 2 otwory fi120 obok siebie i tylko na jednej ścianie szczytowej. Plus na dachu jest jeszcze gąsior? ktory też powinien coś dawać.

 

Sam strych jest spory bo w szczycie na ok 3.4m a budynek ma 11x19m. Oby to była tylko wilgoc to do lata powinno się podsuszyć.

 

poszukaj fachowca, to nie jest takie proste z wentylacją... wpuszczając na poddasze zbyt dużą ilości powietrza też nie jest dobre, można przesadzić w drugą stronę. Poproś o konsultację p. Andrzeja Wilhelmi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam się dziwię ale nie mam higrometru i nie wiem ile tej wilgoci jest na parterze... Ostatnie mokre roboty były miesiąc temu jak chłopaki od sufitów musieli zaciągnac 150m2 na nowo. Na oknach na parterze nie ma ani jednej kropli wody.

 

Ewidentnie wigoc na deskach jest wlasnie w miejscu tuż nad wieńcem, na pewno jest tam mostek po stronie strychu, culoza lekko opadła i przykrywa wieniec raptem 10-14cm max. Jak skierowałem tam termometr który działa na odległość to pokazał ok 10.5stC (na zewnątrz ok 0.5stC a na strychu 3.7stC)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dość typowe zjawisko gdy ściany zewnętrzne zostały ocieplone styropianem. Czy tak jest w Twoim przypadku? Styropian stanowi dość skuteczną zaporę dla pary wodnej. Włączenie ogrzewania spowodowało dynamiczne wysychanie posadzek i ścian. Wszystko się ustabilizuje. Natomiast wracając do wentylacji nieużytkowego poddasza to otwory w ścianach szczytowych są mało skuteczne. Wentylacja powinna odbywać się przez kalenicę lub 2~3 kominki wentylacyjne ulokowane w pobliżu kalenicy. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście ma Pan rację, budynek ocieplony jest grafitowym styropianem od zewnątrz a strop celulozą. Wentylacja to jedynie 2 otwory fi125mm w ścianie szczytowej ok metr od kalenicy i to tylko od strony południowej. Chce dorzucić jeszcze po jednym otworze 160mm po obu stronach budynku w nawisach okapu dachowego (na przeciwległych stronach budynku) plus na wiosnę zrobię nawiewnik 160mm w ścianie szczytowej też najwyżej jak się da.

 

Jutro wstawię jeszcze na ogrzewanym parterze osuszacz przemysłowy z higrometrem i zobaczę ile tel wilgoci będzie. Niby chodzi wentylacja mechaniczna na ok 150m3/h ale zastanawiam się czy po prostu nie uchylić jeszcze wszystkich okien?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm...tylko skąd para wodna przenikająca strop i 50cm celulozy w niezamieszkałym domu w którym pracuje WM ? Tynki i posadzki dawno wyschnięte.

Ja nie mam przeciętej papy w kalenicy, wentylacją poddasza są szpary w podbitce drewnianej , 2x ok 3mm x 15m i odpukać wszystko suche.

 

Chałupa niezamieszkała i przewentylowana miała wilgotność taką jak otoczenie. Przyszło ogrzewanie. Wzrost temp., więc wzrosła wilgotność powietrza. Mimo wentylacji część pary wodnej i tak dyfunduje przez przegrody, najwięcej przez strop. Żadna paroizolacja nie blokuje 100% dyfuzji a jedynie ją spowalnia (w różnym stopniu zależy od parametry folii Sd).

 

Tu zastosowano zdaje się paroizolację tzw. inteligentną a ich max Sd nie jest mimo wszystko wysoki (ale stosowanie paroizolacji o bardzo wysokim Sd też nie zawsze jest zasadne), wiec pewnie na poddasze trafiło trochę więcej pary wodnej niż przewidywano + słaba wentylacja poddasza (pytanie też jaką zastosowano taśmę kalenicową pod gąsiorami).

Jak chałupa się wygrzeje i unormuje się sytuacja cieplno-wilgotnościowa parteru to być może problem zniknie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mala aktualizacja:

1. pozyczylem od znajomego osuszacz przemyslowy z higrometrem, w calym domu mam wilgotnosc na poziomie 42-44% przy temperaturze wewnetrznej ok 21stC. Profesjonalny higrometr dotykowy wykazywal ok 0,1-0,5% wilgotnosci tynkow oraz wylewek. Wykonalem tez test wilgotnosci wylewki, przykleilem kawal folii do wylewki w kilku miejscach, dodatkowo przykrylem pianką oraz przycisnalem taflą styropianu. Po 24h folia byla sucha jak pieprz.

2. po 4h pracy na parterze osuszacz wyciagnal raptem 0,5L wody wiec nie widze celu dalszej wentylacji

3. wrzucilem go na strych i zostawilem na noc, wyciagnal pol litra i niestety stanął - okazuje sie, ze dolna granica jego dzialania to +5stC a u mnie bylo ok 3,5-4,0stC.

4. wiezba dachowa na zimnym strychu przy pomiarze higrometrem dotykowym miala ok 14-18% (deskowanie oraz wiazary).

 

Czy wytracanie sie wilgoci na deskach moglo byc spowodowane osiaganiem punktu rosy nad wiencami czy moze gdzies jeszcze jest wilgoc technologiczna?

 

W domu grzeje (20-22stC) od miesiaca i wentyluje od 3 tygodniu. W rekuperatorze sucho.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Profesjonalny higrometr dotykowy wykazywal ok 0,1-0,5% wilgotnosci tynkow oraz wylewek.

 

Taki przedział jest nieprawdopodobny. Może susząc komorowo w laboratorium dałoby się osiągnąć.

 

Wykonalem tez test wilgotnosci wylewki, przykleilem kawal folii do wylewki w kilku miejscach, dodatkowo przykrylem pianką oraz przycisnalem taflą styropianu. Po 24h folia byla sucha jak pieprz.

 

Taki test robi się inaczej - na folii stawiasz coś zimnego (np. wiadro z wodą).

 

Czy wytracanie sie wilgoci na deskach moglo byc spowodowane osiaganiem punktu rosy nad wiencami czy moze gdzies jeszcze jest wilgoc technologiczna?

 

Tutaj masz kalkulator

 

42%@21* daje punkt rosy 7,62*. Czyli na każdej powierzchni o takiej lub niższej temperaturze skropli się para.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy możesz rozwinąć tę tezę i podać przypadki, w których nie jest zasadne stosowanie paroizolacji o wysokim Sd? Pozdraiam.

 

Koszt?

Jeśli z obliczeń wyjdzie konieczność zastosowania w danych warunkach folii o Sd nie mniejszym niż 25m to ma się do dyspozycji znacznie więcej produktów niż, gdyby trzeba było szukać paroizolacji o Sd 150m i więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koszt?

Jeśli z obliczeń wyjdzie konieczność zastosowania w danych warunkach folii o Sd nie mniejszym niż 25m to ma się do dyspozycji znacznie więcej produktów niż, gdyby trzeba było szukać paroizolacji o Sd 150m i więcej.

Czy ze rozumieniem przeczytałeś moje pytanie (prośbę)? Prosiłem o podanie przypadków, w których nie należy stosować folii o wysokim Sd.

Nie podałeś żadnego takiego przypadku! Koszt ma tu być wyznacznikiem?!!! O jakich obliczeniach piszesz? Paroizolacja ma za zadanie zablokowanie dopływu pary wodnej do warstwy izolacji cieplnej. Folia o współczynniku Sd ~25 to folia przepuszczająca parę wodną tylko trochę wolniej niż jakby jej nie było. Czasami jest przez niektórych nazywana folią inteligentną co oczywiście jest nadużyciem tego słowa i totalną bzdurą. Wymyśloną taką folię dla tych wykonawców, którzy nie potrafią poprawnie wykonać wentylacji dachu pokrytego papą. Ta folia w określonych warunkach umożliwia powrót pary wodnej z powrotem do pomieszczenia, z którego się wydostała. Osobiście jestem zwolennikiem tezy, że świadome wpuszczanie pary wodnej do warstwy izolacji cieplnej to poważny błąd. Reasumując stosowanie folii o współczynniku Sd~25 to błąd! Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doszły higrometry takie jak stosuje się przy terariach, na dole skończyłem wygrzewanie, temperaturę podbiłem do 25.5stC (wylewka 40stC), higrometr pokazuje w kilku miejscach ok 36%. Na strychu mam ok 4.5stC (temp zewnętrzna ok +1.1stC, przez cały czas pada mżawka) a wilgotność wynosi 75%. Czy powinienem szybko dziurawić ściany szczytowe żeby zrobić wentylację na przestrzał czy odpuścić i zająć się tym dopiero na wiosnę?

 

Kaizen, podaje wyniki testu dotykowego, higrometr ręczny z dwoma blaszkami, takie wyszły wyniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...