Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dlaczego podłogówka z rozstawem 10 do 15 cm?


PaweL71

Recommended Posts

Wszyscy hydraulicy w internetach bardzo polecają wydanie dodatkowych kilkuset złotych na profesjonalny projekt ogrzewania podłogowego. Zastanawiałem się dlaczego niezależnie od domu, projektu, pomieszczenia, piętra rozstaw rurek na podłodze to zawsze 10 do 15 cm. Już wiem dlaczego: https://youtu.be/oR7pxvcgtso?t=757

Przepływy na poziomie pół litra na minutę, półtora kilometra rur na podłodze. Komercyjne projekty podłogówki to lipa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 55
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Projekt kompletnej instalacji grzewczej, poprzedzony dokładnymi obliczeniami obciążenia cieplnego budynku, pozwala w najbardziej optymalny sposób na dobór średnic rur oraz rozstawu pętli w instalacji OP.

Projekt instalacji OP to nie tylko dobór średnicy i rozstawu rur w instalacji podłogowej ale także dobór średnic rur zasilających i powrotnych ze źródła ciepła.

Bardzo częste przypadki niepoprawnie działającej instalacji podłogowej dotyczą zbyt niskich średnic rur zasilających rozdzielacze OP - skutkiem jest brak możliwości osiągnięcia wymaganych przepływów przez pętle grzewcze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy hydraulicy w internetach bardzo polecają wydanie dodatkowych kilkuset złotych na profesjonalny projekt ogrzewania podłogowego. Zastanawiałem się dlaczego niezależnie od domu, projektu, pomieszczenia, piętra rozstaw rurek na podłodze to zawsze 10 do 15 cm. Już wiem dlaczego: https://youtu.be/oR7pxvcgtso?t=757

Przepływy na poziomie pół litra na minutę, półtora kilometra rur na podłodze. Komercyjne projekty podłogówki to lipa.

Jak się oddaje dom do takiego fachmana to peszek ;)

Ja mam odstępy od 10cm do 25cm i to dla stosunkowo wysokiej temp.zasilania bo 35st.C

Przy odrobinie chęci i poświęceniu trochę czasu na lektury, taki projekt podłogówki można samemu sobie zrobić, najpierw wyliczając zapotrzebowanie na ciepło każdego pomieszczenia z osobna a dopięto później obliczyć wymagania moc cieplną podłogówki czyli rozstaw rurek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiałem się dlaczego niezależnie od domu, projektu, pomieszczenia, piętra rozstaw rurek na podłodze to zawsze 10 do 15 cm.

.

 

Cóż..na pewno "zawsze" ? Jedno jest pewne - nie wiesz jak, kto i ilu ma, bo choćby u mnie rozstaw rurek jest od 10ciu do 30cm i mimo małego domku,rekuperacji i braku sterowania pętlami (nie licząc oczywiście rotametrów) mam zróżnicowaną temperaturę w pomieszczeniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miło że odezwał się też przedstawiciel KANtherm. Również wasze katalogi podają że przy rozstawie 15cm moc cieplna podłogówki osiąga wartość 100W/m2. Dzisiaj budowane domy potrzebują 40-50 W/m2 żeby utrzymać +20'C wewnątrz gdy na zewnątrz jest -20'C. Moc 50W/m2 ma ogrzewanie podłogowe z rozstawem rurek 30-35cm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj budowane domy potrzebują 40-50 W/m2 żeby utrzymać +20'C wewnątrz gdy na zewnątrz jest -20'C. Moc 50W/m2 ma ogrzewanie podłogowe z rozstawem rurek 30-35cm

 

Pomijasz istotny parametr - temperaturę zasilania. A jest ona istotna zwłaszcza dla ogrzewania zasilanego pompą ciepła i kotłem kondensacyjnym - bo im niższa tz, tym wyższa sprawność.

 

I trzeba tak dobrać rozstawy i przepływy do obciążenia cieplnego w danym pomieszczeniu, żeby przy tej samej tz zapewniały 100% pokrycia zapotrzebowania. Zbędne tłumienie przepływów zwiększy opory i zużycie większej ilości energii przez pompę obiegową a może i wymusi montaż mocniejszej czy grupy mieszającej.

 

Ważne są też przepływy i opory - warto powalczyć, żeby potrzebne przepływy przy danych oporach zapewniła pompa wbudowana w kocioł/PC. Inaczej trzeba skomplikować układ i ponieść dodatkowe koszty montując sprzęgło/bufor, kolejne pompy i sterowanie całością co obniży sprawność przy PC i kotle gazowym.

 

Optymalne zaprojektowanie podłogówki nie jest takie proste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaizen, pomijasz istotny parametr - zapotrzebowanie na moc oblicza się przy temp. zewnętrznej -20'C (na zachodnich rubieżach Rzeczypospolitej -18'C, w Suwalskim -24'C). Takie temperatury zdarzają się kilka dni w roku. Gdy jest cieplej pogodówka obniża temperaturę pracy kotła/pompy ciepła. A w kotle kondensacyjnym istotna jest temp. powrotu, a nie zasilania.

Opory rosną, a przepływy spadają proporcjonalnie do długości i ilości pętli. Rzadsze ułożenie rurek ułatwia dobre wyregulowanie instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdy jest cieplej pogodówka obniża temperaturę pracy kotła/pompy ciepła. A w kotle kondensacyjnym istotna jest temp. powrotu, a nie zasilania.

 

Temperatura powrotu to temperatura zasilania minus delta zadana w ustawieniach. PC i kotły dążą stopniowo do dojścia do docelowej tz.

Czemu ma być ważna temperatura powrotu, jak to od temperatury zasilania zależy temperatura spalin - a im wyższa, tym niższa sprawność?

 

A niezależnie od tego, czy chodzi o temperaturę powrotu czy zasilania - ważne, że im niższa, tym wyższa sprawność. Więc warto zaprojektować tak, żeby nie było potrzeby podnoszenia temperatury tylko dlatego, że któryś obwód został źle policzony.

 

Opory rosną, a przepływy spadają proporcjonalnie do długości i ilości pętli.

 

Im więcej pętli - tym mniejsze opory przy tym samym sumarycznym przepływie. Im dłuższe - tym opory większe. Więc też nie jest takie proste, że X m rury to opory będą Y. Zależy, jak będą podzielone na pętle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kto w nowym domu zasila podłogówkę wodą o temp 45C ???

 

Ja też dostałem takie "profesjonalne' wyliczenia właśnie. Jedna miła pani z obecnej na forum firmy wrzuciła mi taki kwiatek pod deske barlinecką. "Bo to są największe opory"

Wszystkie te obliczenia w tak niewielkich domach to zbędny wysiłek. Mowa o domach energooszczędnych. Niczego się tu nie dowiedziałem. Wrzuciłem ostatecznie w wylewki 10 i 8=9cm grube rurę niebieską, 18kę co 15cm, w łazienkach jak mogłem nabić (masa rur z wentylacji przeszkadzała mi w głownej łazience). to po 10cm. Dwa rozdzielacze z nierdzewki calowe podłączone przez pompiarza rurą bodaj 32mm do PC. Opory wg tego fachmana znikome.

Ważne jest wykonanie - petle po 70-80m maks, łagodne łuki (widziałem u sąsiada kilka nadłamanych iejsc, "będzie dobrze" - i finalnie jest średnio.) dobre rozdzielacze właśnie i grzejesz po całości tak aby ci pasowało. Tu nie ma szans na jakąś regulacje temp. pomieszczeń.

Jeżeli chcesz regulować to musisz "zainwestować" w dziurawy dom, wylewki 5cm. innego sposobu nie ma.

Edytowane przez pandzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kondensacja w kotle następuje gdy woda na powrocie schłodzi spaliny poniżej 57'C. Według rożnych źródeł woda na wejściu nie może przekraczać 40-50'C.

Dyskutujemy tu o warunkach występujących podczas silnych mrozów. Zwykle w sezonie grzewczym właściwie ustawiona pogodówka obniży temperaturę kotła do 35-40'C na wyjściu. Po co budować instalację pracującą na luzie w największe mrozy i przewymiarowaną na większość okresu grzewczego?

Na filmie umieszczonym na początku tego wątku widać że dla rozstawu rurek 15cm program dobrał przepływ na pętlach na poziomie pół litra na minutę żeby nie przegrzać pomieszczeń. W pętli 80m jest 9 litrów wody więc potrzeba 18 minut żeby jednokrotnie wymienić wodę. Przecież po kilku minutach, po przepłynięciu powiedzmy połowy długości temperatura rurki zrówna się z temp. posadzki. Grzać będzie najwyżej połowa pętli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kondensacja w kotle następuje gdy woda na powrocie schłodzi spaliny poniżej 57'C. Według rożnych źródeł woda na wejściu nie może przekraczać 40-50'C.

Dyskutujemy tu o warunkach występujących podczas silnych mrozów. Zwykle w sezonie grzewczym właściwie ustawiona pogodówka obniży temperaturę kotła do 35-40'C na wyjściu. .

 

W mrozy mam 36C, a i tak kocioł pracuje ok 8-10h na dobę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..

Najczęściej 10cm rozstawu ma sens jedynie w łazienkach, w pozostałych 20, 25 wystarczy.

 

Nie wystarczy, liczyłem kilka projektów gdzie w pokojach naroznych z litym parkietem wychodziło 7,5 cm. Nie ma co generalizowac, prawie wszystko zalezy od wskaznika obciazenia cieplnego na m2 i rodzaju pokrycia podłogi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kondensacja w kotle następuje gdy woda na powrocie schłodzi spaliny poniżej 57'C. Według rożnych źródeł woda na wejściu nie może przekraczać 40-50'C.

Dyskutujemy tu o warunkach występujących podczas silnych mrozów. Zwykle w sezonie grzewczym właściwie ustawiona pogodówka obniży temperaturę kotła do 35-40'C na wyjściu. Po co budować instalację pracującą na luzie w największe mrozy i przewymiarowaną na większość okresu grzewczego?

Na filmie umieszczonym na początku tego wątku widać że dla rozstawu rurek 15cm program dobrał przepływ na pętlach na poziomie pół litra na minutę żeby nie przegrzać pomieszczeń. W pętli 80m jest 9 litrów wody więc potrzeba 18 minut żeby jednokrotnie wymienić wodę. Przecież po kilku minutach, po przepłynięciu powiedzmy połowy długości temperatura rurki zrówna się z temp. posadzki. Grzać będzie najwyżej połowa pętli.

 

To jest prawdopodobnie filmik, prezentujący możliwości programu, przy komputerze siedzi pewnie jakiś informatyk, bo raczej nie projektant, a jeżeli tak to powinien się wstydzić. Program dobrał 0,5l/min bo miał źle skonfigurowane inne parametry, np. temperaturę zasilania, dlatego powinien go obsługiwać człowiek myślący i znający się na rzeczy, program sam nie zaprojektuje. Nie projektuje się przepływów 0,5l/min nawet jak głupi program tak podpowiada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest prawdopodobnie filmik, prezentujący możliwości programu, przy komputerze siedzi pewnie jakiś informatyk, bo raczej nie projektant, a jeżeli tak to powinien się wstydzić. Program dobrał 0,5l/min bo miał źle skonfigurowane inne parametry, np. temperaturę zasilania, dlatego powinien go obsługiwać człowiek myślący i znający się na rzeczy, program sam nie zaprojektuje. Nie projektuje się przepływów 0,5l/min nawet jak głupi program tak podpowiada.

 

Zwróc uwage ze wszelkie obliczenia rozstawu i przepływu muszą sie opierac na dokladnie wyliczonym obciazeniu cieplnym danego pomieszczenia. A o tym zupełnie cicho. Jezeli podstawa do obliczen podłogówki jest zła to same tebliczenia choby najdokladniejsze niewiele dadzą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...