Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Będę zaczynał budowę domu z wiązarami, poddasze nieużytkowe, ocieplenie stropu 40-50cm, ocieplenie ścian 24cm.

 

Nie wiem jak zaprojektować zrobienie ściany szczytowej żeby zachować ciągłość izolacji ściana - strop. Wiązary będą bezpośrednio na wieńcu.

Na wiązary mam oczywiście projekt, będę je robił sam. Drewno C24, zbijane na płytki perforowane. Na ścianę szczytową projektu nie mam.

 

Narysowałem coś takiego. Na szkielet planuję przybić OSB i później dać 5cm styropianu dla wyrównania ze styropianem na elewacji

 

7b22ecdc00c3.jpg

 

21c6f83c003d.jpg

 

 

Mogę konstrukcję ściany szczytowej postawić na XPSie? Oczywiście XPS trzeba jakoś trwale przymocować do wieńca.

Czy jest na to inny sposób?

 

d04782c09456.jpg

 

bb610fe82c25.jpg

 

W ten sposób poprzez XPS będę miał ciągłość między styropianem na elewacji a wełną między wiązarami.

  • Odpowiedzi 65
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Ścianę szczytowa możesz postawić na coś. Jedyna problematyczna kwestia to kotwienie na dole do wieńca - długie kołki?

Co planujesz na poddaszu?

Czemu odrzuciłeś opcjr zrobienia jak u mnie (ostatni wiązar zlicowany ze ścianą budynku)?

Za cenę coś pod ścianą szczytowa zapłacisz pewnie niewiele mniej niż najtańszy styro na tą ściankę.

Czyli dać wiązar na równo z wieńcem, do niego OSB i później styropian na wyrównanie z tym który będzie na ścianie niżej?

 

A dachem wyjechać tyle ile potrzebuję już łatami tylko? Dach musi wystawać 31 cm poza mur, wtedy po ociepleniu wyjdzie ok 3-4 cm okapu.

Moim zdaniem 20cm grafitu na ścianę to max w granicach rozsądku :) powyżej już jest nieuzasadnione ekonomicznie.

I tak jak mówisz łaty wysuwasz tyle, żeby mały okap zrobić.

Moim zdaniem 20cm grafitu na ścianę to max w granicach rozsądku :) powyżej już jest nieuzasadnione ekonomicznie.

I tak jak mówisz łaty wysuwasz tyle, żeby mały okap zrobić.

 

Już mam kupiony 24cm 0.32, dobra cena była. Wiązary też mam już zaprojektowane pod takie ocieplenie. Poza tym próbuję zejść z przegrodami do U=0.10. Ale oczywiście nie można się dać zwariować ;)

 

Jak już wyjadę łatami na potrzebną długość to później na końcu idzie jakaś deska? Bo trzeba to wykończyć blachą jakoś.

Do dachu jeszcze mam sporo ale będę teraz kupował C24 i chciałbym już całość kupić to co będę potrzebował.

Nie wiem jakie planujesz pokrycie dachu

U mnie była blacha z rąbkiem. Na krawędzi lat przybita była listwa startowa i do niej z boku przykręcony rąbek pierwszego panela ją na listwie obróbka blacharska - wiatrownica.

Kilka fotek. Na ostatnim widać kształt wiatrownicy. U mnie łaty wystawały tylko 1cm poza styro. Chciałem żeby wiatrownica leżała na wyprawie elewacji. Osy i inne robactwo pcha się w każdą dziurę.

SL7DUM4.jpg

o4XWzFV.jpg

fbO3Ph6.jpg

Nie wiem jak duże okapy ścian szczytowych można zrobić na samych łatach. Jeśli mają być większe, to bezpieczniejsze wydają się wysuwy.

U mnie to wyglądało tak:

 

wiazary-dachowe7.jpg

wiazary-dachowe8.jpg

budowanie3.jpg

 

Wiązar jest przed wieńcem, na wieńcu zrobiłem ruszt ściany szczytowej do obicia OSB dokładnie jak na Twoich rysunkach, a okapy są na wysuwach dokręconych do wiązara i podpartych na konstrukcji szczytówki. Według zaleceń podparcie wysuwnic powinno być dalej niż w 50% długości, ale u mnie jest mniej i po paru latach nic się nie dzieje, mimo obciążenia dachówką.

 

Widzę teraz że też masz wysuwy na projekcie, tylko trzeba by je mocniej wysunąć, za to solidnie podeprzeć na konstrukcji wspartej na wieńcu.

Edytowane przez gorbag
Nie wiem jakie planujesz pokrycie dachu

U mnie była blacha z rąbkiem. Na krawędzi lat przybita była listwa startowa i do niej z boku przykręcony rąbek pierwszego panela ją na listwie obróbka blacharska - wiatrownica.

 

Planuję też blachę na rąbek lub jakąś blachodachówkę, decyzja jeszcze nie podjęta.

Chciałbym żeby okap miał ok 3-4cm, gdzieś czytałem że wtedy woda będzie się skraplać w dół a nie lecieć po elewacji.

 

Jak zachowuje się Twój dach w upały, blacha nie faluje?

Chciałbym żeby okap miał ok 3-4cm, gdzieś czytałem że wtedy woda będzie się skraplać w dół a nie lecieć po elewacji

 

Moim zdaniem bez sensu. Wszystko niestety zależy od wiatru. Działoby się tak przy idealnie bezwietrznej pogodzie. Woda zawsze spływa po elewacji czy tego chcesz czy nie, a rolą porządnej elewacji jest dzielnie to znosić :) Jak woda spływa po elewacji to nawet lepiej bo ją spłukuje. Często jest to dobrze widoczne na niektórych elewacjach pod parapetami - tam woda nie spłukuje i jest brudna.

 

A moja blacha na rąbek nie faluje lub w robi to w stopniu niezauważalnym. Może to zaleta mikrofali, która mają panele Pruszyńskiego.

Chciałbym żeby okap miał ok 3-4cm, gdzieś czytałem że wtedy woda będzie się skraplać w dół a nie lecieć po elewacji

 

Moim zdaniem bez sensu. Wszystko niestety zależy od wiatru. Działoby się tak przy idealnie bezwietrznej pogodzie. Woda zawsze spływa po elewacji czy tego chcesz czy nie, a rolą porządnej elewacji jest dzielnie to znosić :) Jak woda spływa po elewacji to nawet lepiej bo ją spłukuje. Często jest to dobrze widoczne na niektórych elewacjach pod parapetami - tam woda nie spłukuje i jest brudna.

 

A moja blacha na rąbek nie faluje lub w robi to w stopniu niezauważalnym. Może to zaleta mikrofali, która mają panele Pruszyńskiego.

 

Muszę przeglądnąć jeszcze raz Twój dziennik.

Idealnie to by się dało dopasować okap robiąc dach po elewacji, jak u Ciebie. Natomiast u mnie na 90% będzie najpierw dach.

 

Długość mojego domu to 16,5m, wiązarów mam w projekcie 15szt w odstępach co 107cm, pierwszy i ostatni cofnięty o ok 40cm w stosunku do muru. Żeby dać na równo z murem musi być 16szt.

 

A może lepiej postawić wiązary na murłacie i wtedy ewentualny szkielet szczytówek też wysunięty na murłacie. Rozrysuję to wieczorem i wstawię. Robiąc szkielet ze zwykłego drewna powinno wyjść taniej niż dodatkowy wiązar i 24cm styro na szczytówki. Wtedy dałbym tylko 5cm styro dla wyrównania.

Narysowałem coś takiego.

Dodałem murłatę 100x100.

Wiązar na równo z murem. Do niego ruszt z C24 45x90, na końcu OSB 18mm. Dzięki temu OSB odsuwa się 90mm od wiązara i finalnie wystarczy styropian o grubości 13cm.

Z tym że ruszt jest na równo z dolnym pasem wiązara, nie ma podparcia na wieńcu. Dzięki temu mam 10cm na ocieplenie między wiązarem a wieńcem.

 

e2f6348482b4.jpg

 

19ec257f123b.jpg

 

Koszt drewna na ruszt 400 zł.

Martwi mnie tylko odstęp między wiązarami, obecnie dla 15szt jest to 113cm. Muszę to skonsultować z projektantem.

pas dolny i górny 195x45.

Jak wcześniej robiłem wycenę gotowych wiązarów to proponowano 16szt i również przekrój 45mm.

Ten projektant twierdzi że 15szt jest ok, łaty 6x5.

Dlaczego nie murujesz tej ściany? Ja mam małą szczytówkę, ale wymurowana z wieńcem to solidne oparcie się wiatrowi. Styro po całości ściany, od wewnątrz 10cm wystarczyło aby nie powstał mostek nawet przy -20. U mnie rozstaw to ok 88-90cm.

Wiązary lepiej oprzeć na wieńcu bezpośrednio. Zawsze to szersze podparcie. Rozstaw kotew przypilnowałem osobiście przy betonowaniu i nie było problemu.

Na zdjęciu montaż wiatrownic.

 

IMG_20181108_075533.jpg

Edytowane przez pandzik

Ja nie murowalem szczytów bo wydawało mi się to niepotrzebnym kosztem.

We wszystkich projektach prefabrykowanych wiązarów murłata była grubości takiej jak same wiązary. Może dlatego że przy moim dachu bez okapów to siły podrywajacej tam nie ma wcale.

 

PS. Jakim programem robiles te rysunki?

Edytowane przez Daniellos_
Najlepiej wymurować ścianę szczytową bo jaki to koszt? Maksymalny rozstaw wiązarów to osiowo 90 cm. Większy rozstaw to ryzyko ugięcia łat czyli tzw. łódkowania" dachu. Minimalny przekrój pasa górnego wiązara powinien mieć 50 mm (ze względu na podparcie łat) czyli jak wiązar zbijany na płytki perforowane to wszystkie elementy muszą być o tym samym przekroju. Maksymalne wysunięcie połaci dachu na łatach 6x4 cm to 40 cm od podparcia. Jaki ma sens wysuwanie połaci 5~6 cm za obrys budynku? Ja bym kończył obróbką blacharską równo ze ścianą ale to oczywiście rzecz gustu. Przy ręcznym zbijaniu wiązara projektant musi podać wielkość płytek i ich usytuowanie w każdym węźle oraz ilość i długość gwoździ anchrowych lub specjalnych wkrętów. Pozdrawiam.
Najlepiej wymurować ścianę szczytową bo jaki to koszt? (...)

 

Mniejszy niż zrobienie ściany drewnianej. Poza tym taka ściana pracuje na wietrze. Wsparta na wiązarze spowoduje inną pracę dachu - projektant powinien to wiedzieć.

Najlepiej wymurować ścianę szczytową bo jaki to koszt? Maksymalny rozstaw wiązarów to osiowo 90 cm. Większy rozstaw to ryzyko ugięcia łat czyli tzw. łódkowania" dachu. Minimalny przekrój pasa górnego wiązara powinien mieć 50 mm (ze względu na podparcie łat) czyli jak wiązar zbijany na płytki perforowane to wszystkie elementy muszą być o tym samym przekroju. Maksymalne wysunięcie połaci dachu na łatach 6x4 cm to 40 cm od podparcia. Jaki ma sens wysuwanie połaci 5~6 cm za obrys budynku? Ja bym kończył obróbką blacharską równo ze ścianą ale to oczywiście rzecz gustu. Przy ręcznym zbijaniu wiązara projektant musi podać wielkość płytek i ich usytuowanie w każdym węźle oraz ilość i długość gwoździ anchrowych lub specjalnych wkrętów. Pozdrawiam.

 

Dokładnie mam projekt wiązarów z tym wszystkim o czym piszesz, w które otwory wbić gwoździe itp.

PS. Jakim programem robiles te rysunki?

SketchUp

 

Mam pytanie o blachę. Którą dokładnie powłokę masz u siebie? Jaka grubość? Bo jest tego trochę u nich do wyboru. Osobiście skłaniam się ku purmat 50um

Edytowane przez L.mArK

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...