eMdzeJ 03.03.2021 16:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2021 Jeżeli kupisz coś popularnego to wątpię aby naprawa była nieopłacalna po 5 latach. Co tam może się zwalić? Najdroższy chyba kompresor ale to serio ciężko zabić. Wszystkie wady produkcyjne albo instalacyjne (bo wszystko się może zepsuć) wyjdą na bank w 5 lat. To co można zrobić to wybrać z głową. Jakbym miał za np instalację zapłacić 35k bo pompa super cacy to wolałbym kupić Panasonica (ca 15k) albo ostatecznie Haiera (za 10k brutto). Tak więc wszystko z głową. Jak ma być tanio to Haier, to ma takie ceny że nawet raczej się nie opłaca przerabiać klimatyzatora chyba że dla zabawy. Jak chcesz bardziej firmowo to Panas. W nic droższego bym się nie pchał bo to wg mnie nigdy się nie zwróci (popularne w tym wątku stwierdzenie ) Oczywiście to mój punkt widzenia. Z tych kosztów instalacji też można sporo zejść jak się ma głowę na karku i 2 prawe ręce Do tego masz ewentualnie czyste powietrze jak się łapiesz na warunki tego programu a niezależnie od tego jest odpis od dochodu. Wiec wg mnie taki np Haier może wyjść taniej niż jakiś nowocześniejszy piec na paliwa stałe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
-voymar- 03.03.2021 17:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2021 No i dlatego można porównywać z PC kable czy kocioł elektryczny i policzyć, kiedy droga PC "się zwróci" - będzie miała wyższą NPV jak kto woli. tutaj wygodny kalkulatorek do tego Kolego- każdy kupuje co mu pasuje i niech tak zostanie. Kable czy PC? chciałeś kable to masz ale nie wmawiaj innym co mają kupować. Bo chyba jeszcze wolno wydawać swoje na co się chce. No chyba że już nie można! Powtórzę jeszcze raz Czy to PC czy jakieś inne źródło jak mi ty będziesz na to dawał to możesz wymagać ale skoro są to moje to wara ci do tego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 03.03.2021 17:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2021 (edytowane) ... Myślę, że Pani ma mylne wyobrażenie o pompie ciepła i wydaje jej się, że jak kupi pompę, to będzie grzać (prawie) za darmo. Otóż nie, koszty ogrzewania pompą w zwykłej taryfie G11 są zwykle delikatnie wyższe niż węglem i porównywalne z gazem. Chyba, że da się i grzejemy tylko w taniej taryfie, to można jeszcze z 1/3 kosztów urwać. Ale darmo nie jest i jeśli ktoś liczy, że jak zamieni ogrzewanie z węgla na pompę to będzie miał worki piniędzy zaoszczędzone to się przeliczy. Jak np. ten pan: Sam masz błędne wyobrażenie. Koszt porównywalny z gazem? - to może przy pompach wysokotemperaturowych. Przy ocieplonym domu i przewymiarowanych grzejnikach, tak by grzać temp. CO poniżej +45*C - to koszt jest porównywalny do kosztu grzania węglem. A przy poprawnym skonfigurowaniu PC może być do 500 zł taniej niż węglem. W zależności też od ceny po której kupi się węgiel. Na tym filmiku gość robi podobne porównanie: Oczywiście trzeba do tematu podejść z głową, przeliczyć OZC i moc grzejników. By nie zostać nieprzyjemnie zaskoczonym. Grzanie PC zacząłem 15 października, Tauron taryfa G11, koszt po pomnożeniu x 0,65 zł/kWh: październik - 115 zł listopad - 252 zł grudzień - 419 zł styczeń - 594 zł luty - 584 zł dodajmy za 1 połowę października - 85 zł marzec = grudniowi - 419 zł kwiecień = listopadowi - 252 zł maj, powiedzmy że 80 zł to sezon 2020/2021 wyjdzie = 2'800 zł sezon 2019/2020 łagodny poszło 2,5 T węgla i 1 m3 drewna. Obecnej zimy 2020/2021 przypuszczam, że poszłoby 3 - 3,3 T węgla, cena na kopalni 860 zł/T plus transport 60 zł/T = 920 zł/T 3T x 920zł = 2'760 zł 3,3T x 920zł = 3'036 zł Czyli porównywalnie jak PC z taryfą G11 po 0,65 zł. Przy tym oszczędzam swoje i rodziny zdrowie. Mam w domu stałą temp., nie z takimi wahaniami jak przy kopciuchu, nie muszę zrzucać węgla do piwnicy, nie muszę chodzić co 1,5 godziny by dokładać, nie muszę czyścić popiołu i sadzy z komina. A gdy doliczyć własny czas na obsługę pieca? Policz ze 20 zł/doba, w ciągu sezonu zrobi się z tego 1'600 - 2'500 zł. HA - to już na starcie można przyjąć, że masz minimum 1'600 zł co sezon zwrotu z inwestycji Gaz kosztowałby mnie prawdopodobnie około 1'500 zł drożej - jakieś 4'300 - 4'500 zł/sezon. Na początku PC miałem mniej korzystnie skonfigurowaną. Od początku sezonu trzy razy zmieniałem harmonogram i od 4 lutego zmieniłem emitery z grzejników na klimakonwektory, co automatycznie obniżyło deltęT z 10*C na 5*C. Wraz z obniżeniem delty spadła temperatura wody w CO o 2*C, a to poprawiło COP. Jak dobierałem swoją PC, opisałem tu: https://forum.muratordom.pl/showthread.php?367213-Pompa-Ciep%C5%82a-powietrze-woda-na-grzejnikach-porady-uwagi Edytowane 3 Marca 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Nurek_ 03.03.2021 22:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2021 Sam masz błędne wyobrażenie. Koszt porównywalny z gazem? - to może przy pompach wysokotemperaturowych. Przy ocieplonym domu i przewymiarowanych grzejnikach, tak by grzać temp. CO poniżej +45*C - to koszt jest porównywalny do kosztu grzania węglem. A przy poprawnym skonfigurowaniu PC może być do 500 zł taniej niż węglem. W zależności też od ceny po której kupi się węgiel. Sam grzeje pompą, w mroźne miesiące rachunki to +/- 400 zł, za sezon grzewczy wyjdzie mnie 2000 z hakiem. I w życiu nie zamieniłbym się na węgiel nawet jakby było taniej. A pewnie u mnie by nie było, bo większość ciepła by szła w komin. Z drugiej strony, znajomy grzeje podobny wielkościowo dom, gorzej zaizolowany i spala po 400-450 kg węgla na miesiąc. Czyli węglem wychodzi go trochę taniej niż mnie pompą. Sąsiad mówi że ma dość pieca, zerka na moją pompę i tez się zastanawia. Tylko, że ma dom nie pierwszej nowości, 5 czy 8 cm styro na ścianie i grzejniki. Na dodatek dwójkę niepełnosprawnych dzieci które większość czasu spędzają na podłodze więc grzeje bez przerwy do 24-25 stopni, żeby im było ciepło. Uważasz, że grzanie pompą wyjdzie go taniej niż węglem? Szwagier grzeje dom 160m2 gazem, przyzwoicie zaizolowany ale bez przeginania, rocznie płaci 3000 uważasz że pompą miałby zauważalnie taniej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 04.03.2021 08:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Marca 2021 (edytowane) Napisałem wyraźnie ... Koszt porównywalny z gazem? - to może przy pompach wysokotemperaturowych. ... Przy ocieplonym domu i przewymiarowanych grzejnikach, tak by grzać temp. CO poniżej +45*C - to koszt jest porównywalny do kosztu grzania węglem. ... Oczywiście trzeba do tematu podejść z głową, przeliczyć OZC i moc grzejników. By nie zostać nieprzyjemnie zaskoczonym. ... Grzanie wodą +55*C - +65*C - to już PC HT (wysokotemperaturowe) i koszt będzie porównywalny do kosztu grzania gazem. Dlatego dużo ludzi w nowych domach (od początku PC) po dwóch sezonach zmieniało grzejniki na trzypłytowe - by obniżyć koszty ogrzewania. Przy grzejnikach przewymiarowanych o 40% - starczy PC LT (niskotemperaturowa) temperatura CO +35*C do +45*C i koszt grzania będzie już porównywalny z kosztem, grzania węglem. 5 do 8 cm styropianu - to słaba izolacja. Jeśli to dom starszy, to przydałoby się dołożyć kolejne 8 cm grafitowego styropianu i minimum 25 cm wełny w dachu. Chyba że dom jest nowszy i ma ścianę z Ytonga czy glinki spiekanej o odpowiednio większej grubości to może te 8 cm starczy (może). Ale jak pisałem - trzeba policzyć OZC - by wiedzieć czy starczy tyle izolacji, czy dołożyć. I dopiero do docieplonego domu dobrać moc PC. Montaż PC powinien być zawsze kompleksowy - połączony z ociepleniem domu. Jeśli chce się taniej ogrzewać. Z kolei bez ingerencji w izolację - koszt grzania PC będzie bezpośrednio zależny od temp. do jakiej będziesz grzał wodę w CO. - Jak dom i grzejniki potrzebują +55*C i więcej to koszt będzie porównywalny do kosztu gazu. Być może nawet wyższy, gdy zima będzie mroźniejsza. - Gdy starczy do ogrzania domu temp. na grzejnikach +45*C (a w cieplejsze dni +35*C) - to już koszt grzania PC będzie bliższy kosztowi grzania węglem. A gdy zima będzie łagodniejsza, to nawet PC może okazać się tańsza od węgla. By zejść z temp. grzania z +55*C do +45*C starczy przewymiarować grzejniki o 40% (bez dokładania izolacji). A gdy dodasz izolacji bez zmiany grzejników, to grzejniki też zrobią się przewymiarowane i możesz obniżyć temp. grzania w CO. Ale tu już nie powiem ile cm izolacji na ile % przewymiarowania grzejników się przełoży. Oprócz tego co napisałem, na koszt ogrzewania jeszcze ma wpływ to jaką PC-PW ma sprawność i ile traci mocy kompresor wraz ze spadkiem temp. na dworze. Grzanie PC o niższej sprawności będzie droższe. A PC-PW o wyższej sprawności pozwolą grzać taniej - w ciągu sezonu wyciągną lepszy (wyższy) SCOP. Dla porównania kilka wykresów z innego wątku: Haier 16 kW niby mocniejszy od Daikina 8 kW, a poniżej -17*C spada mocą poniżej 8 kW. Patrząc dalej przy -20*C jest słabszy od Daikina 4 kW. LG 9 kW jest mocniejsza o 1 kW od Daikina 8 kW, a poniżej -15*C momentami okazuje się słabsza od Daikina 8 kW. Panasonica jeszcze nie porównywałem, gdyż dostępne tabelki są do starszego modelu. Nowsze modele poprawili, są o kilka % wydajniejsze, ale nie wiem o ile. Edytowane 4 Marca 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tolo74 04.03.2021 08:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Marca 2021 Ciekawe, czy ktoś analizował kiedy mu się zakup kotła węglowego zwróci? (pomijając wszelkie sprawy eko)Trzeba -to kupuje i po sprawie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 04.03.2021 09:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Marca 2021 (edytowane) Ciekawe, czy ktoś analizował kiedy mu się zakup kotła węglowego zwróci? (pomijając wszelkie sprawy eko) Trzeba -to kupuje i po sprawie. Takie podejście - to się nazywa IGNORANCJA. Z takim podejściem - wymiana kotła 1:1 na PC-PW - to będziesz miał wysokie koszty grzania. Zdecydowanie wyższe niż koszt grzania kotłem, a nawet wyższe niż koszt grzania gazem. No chyba że trafisz na kumatego instalatora - co pomyśli za ciebie i zmusi do dalszych wydatków, na wymianę grzejników (przewymiarowanie) lub na inwestycję w izolację domu. Akurat izolacja domu - jest inwestycją, bo przynosi realne oszczędności na kosztach ogrzewania. A i w lecie ogranicza nagrzewanie domu w upały - to jest oszczędność na chłodzeniu. Ale przy Twoim podejściu - to nawet nie będziesz wiedział, czy instalator naciągnął cię na dodatkowe koszty - bo wyczuł laika i chciał dodatkowo zarobić. Czy może uczciwie doradził - by koszty grzania nie zjadły cię razem z butami. Edytowane 4 Marca 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tolo74 04.03.2021 09:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Marca 2021 Dążę do tego, że nie wszystko należy (choć można) przeliczać ekonomicznie.Są także aspekty komfortu, ekologii, prestiżu.Zepsuła się pompa po gwarancji to są dwa wyjścia:-naprawić-kupić nowe źródło ogrzewania. Nie każdy musi być zadowolony z przysłowiowego "mercedesa" bo i ten widać też się psuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Beehome 09.03.2021 14:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2021 Czytam od dłuższego czasu forum muratora.Od jakiegoś czasu sam jestem na etapie budowy domu. Rozważałem chyba każde możliwe źródło ciepła : pellet, PC, gaz z butli. W swoim przypadku wybrałem wszystko w 100% na prąd. Kable grzewcze + grzejnik elektryczne + podgrzewacz do wody + fotowoltaika. Niestety PC odpadła w pierwszej rundzie decyzyjności. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
klaudiusz_x 09.03.2021 19:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2021 (edytowane) Napisałem wyraźnie Grzanie wodą +55*C - +65*C - to już PC HT (wysokotemperaturowe) i koszt będzie porównywalny do kosztu grzania gazem. Dlatego dużo ludzi w nowych domach (od początku PC) po dwóch sezonach zmieniało grzejniki na trzypłytowe - by obniżyć koszty ogrzewania. Przy grzejnikach przewymiarowanych o 40% - starczy PC LT (niskotemperaturowa) temperatura CO +35*C do +45*C i koszt grzania będzie już porównywalny z kosztem, grzania węglem. 5 do 8 cm styropianu - to słaba izolacja. Jeśli to dom starszy, to przydałoby się dołożyć kolejne 8 cm grafitowego styropianu i minimum 25 cm wełny w dachu. Chyba że dom jest nowszy i ma ścianę z Ytonga czy glinki spiekanej o odpowiednio większej grubości to może te 8 cm starczy (może). Ale jak pisałem - trzeba policzyć OZC - by wiedzieć czy starczy tyle izolacji, czy dołożyć. I dopiero do docieplonego domu dobrać moc PC. Montaż PC powinien być zawsze kompleksowy - połączony z ociepleniem domu. Jeśli chce się taniej ogrzewać. Z kolei bez ingerencji w izolację - koszt grzania PC będzie bezpośrednio zależny od temp. do jakiej będziesz grzał wodę w CO. - Jak dom i grzejniki potrzebują +55*C i więcej to koszt będzie porównywalny do kosztu gazu. Być może nawet wyższy, gdy zima będzie mroźniejsza. - Gdy starczy do ogrzania domu temp. na grzejnikach +45*C (a w cieplejsze dni +35*C) - to już koszt grzania PC będzie bliższy kosztowi grzania węglem. A gdy zima będzie łagodniejsza, to nawet PC może okazać się tańsza od węgla. By zejść z temp. grzania z +55*C do +45*C starczy przewymiarować grzejniki o 40% (bez dokładania izolacji). A gdy dodasz izolacji bez zmiany grzejników, to grzejniki też zrobią się przewymiarowane i możesz obniżyć temp. grzania w CO. Ale tu już nie powiem ile cm izolacji na ile % przewymiarowania grzejników się przełoży. Oprócz tego co napisałem, na koszt ogrzewania jeszcze ma wpływ to jaką PC-PW ma sprawność i ile traci mocy kompresor wraz ze spadkiem temp. na dworze. Grzanie PC o niższej sprawności będzie droższe. A PC-PW o wyższej sprawności pozwolą grzać taniej - w ciągu sezonu wyciągną lepszy (wyższy) SCOP. Dla porównania kilka wykresów z innego wątku: Haier 16 kW niby mocniejszy od Daikina 8 kW, a poniżej -17*C spada mocą poniżej 8 kW. Patrząc dalej przy -20*C jest słabszy od Daikina 4 kW. [ATTACH=CONFIG]453682[/ATTACH] LG 9 kW jest mocniejsza o 1 kW od Daikina 8 kW, a poniżej -15*C momentami okazuje się słabsza od Daikina 8 kW. [ATTACH=CONFIG]453683[/ATTACH] Panasonica jeszcze nie porównywałem, gdyż dostępne tabelki są do starszego modelu. Nowsze modele poprawili, są o kilka % wydajniejsze, ale nie wiem o ile. Takie podejście - to się nazywa IGNORANCJA. Z takim podejściem - wymiana kotła 1:1 na PC-PW - to będziesz miał wysokie koszty grzania. Zdecydowanie wyższe niż koszt grzania kotłem, a nawet wyższe niż koszt grzania gazem. No chyba że trafisz na kumatego instalatora - co pomyśli za ciebie i zmusi do dalszych wydatków, na wymianę grzejników (przewymiarowanie) lub na inwestycję w izolację domu. Akurat izolacja domu - jest inwestycją, bo przynosi realne oszczędności na kosztach ogrzewania. A i w lecie ogranicza nagrzewanie domu w upały - to jest oszczędność na chłodzeniu. Ale przy Twoim podejściu - to nawet nie będziesz wiedział, czy instalator naciągnął cię na dodatkowe koszty - bo wyczuł laika i chciał dodatkowo zarobić. Czy może uczciwie doradził - by koszty grzania nie zjadły cię razem z butami. Mam haier 8 kW. Akurat tej zimy, najmocniejszy mróz trafił sie u mnie w nocy z niedzieli na poniedziałek. W niedzielę już było zimno. Pompa sobie pracowała w sumie przez 12 godzin niedzielnych. Na noc włączyłem 2kW grzałkę, bo rano kończy mi się tania taryfa. Rano -19. Pompa się wyłączyła z grzałkami. Postój do 13 godziny. Jakoś dała radę. Była niedziela, pompa pracowała dłużej niż w tygodniu. Jednak dała radę na niskich nastawach. Jakbym miał pv i grzać całą dobę, to za duża. Nawet w mrozy tej zimy u mnie. Mimo że mrozy krótkie. Pompa dobrana pod tanią taryfę. Edytowane 9 Marca 2021 przez klaudiusz_x Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
-voymar- 10.03.2021 00:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2021 czytam od dłuższego czasu forum muratora. Od jakiegoś czasu sam jestem na etapie budowy domu. Rozważałem chyba każde możliwe źródło ciepła : Pellet, pc, gaz z butli. W swoim przypadku wybrałem wszystko w 100% na prąd. Kable grzewcze + grzejnik elektryczne + podgrzewacz do wody + fotowoltaika. Niestety pc odpadła w pierwszej rundzie decyzyjności. brawo ty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Beehome 10.03.2021 08:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2021 Pracuje jako serwisant w branży klimatyzacji, wentylacji i pomp ciepła.Wiem dzięki temu jak wygląda żywotność i dostępność części zamiennych tzw. pc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 10.03.2021 08:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2021 (edytowane) Mam haier 8 kW. ... Pompa dobrana pod tanią taryfę. Zacytowałeś dwa moje wpisy - a nie rozumiem jak Twój wpis odnosi się do tych zacytowanych ?!? Jakie masz OZC budynku? Ogrzewanie grzejnikowe, czy podłogowe? Ja piszę o ogrzewaniu grzejnikowym. A Ty chyba grzejesz podłogowym - skoro grzejesz w taniej taryfie i PC masz celowo przewymiarowaną. Moja Altherma 6 kW przy OZC 7,1 kW - też sobie bez problemowo poradziła z jedno-porannym mrozem -18*C (4 godz.) w styczniu. Jak i z całotygodniowym mrozem w lutym wahającym się w zakresie -5*C do -16*C przez cały tydzień. Nadal nie rozumiem co chciałeś przekazać. Czytam od dłuższego czasu forum muratora. Od jakiegoś czasu sam jestem na etapie budowy domu. Rozważałem chyba każde możliwe źródło ciepła : pellet, PC, gaz z butli. W swoim przypadku wybrałem wszystko w 100% na prąd. Kable grzewcze + grzejnik elektryczne + podgrzewacz do wody + fotowoltaika. Niestety PC odpadła w pierwszej rundzie decyzyjności. To jest indywidualny wybór - a powinien być podejmowany w zależności od OZC budynku. Inna decyzja będzie przy domu nowobudowanym - gdzie wszystko trzeba wykonać od zera, a inna decyzja będzie przy domu używanym - modernizowanym, w którym instalacja wodna już istnieje. W moim przypadku OZC 7,1 kW (pomijając PV) - to PC pochłonie między 3'700 a 4'200 kWh/zima i w zależności od tego jaka zima się trafi. Koszt kWh przy grzejnikach przewymiarowanych o ok. 40%. Przy ogrzewaniu podłogowym, to może być o 1'500 kWh/zima - mniej. Przyjmijmy dla OZC 7,2kW = 4'000 kWh przy SCOP sezonowym 3,7 - masz = 14'800 kWh wytworzonego ciepła. Przy PC 4'000 kWh x 0,65 zł (G11 z opłatami) = 2'600 zł - koszt ogrzewania za zimę. Przy kablach 14'800 kWh x 0,65 = 9'620 zł - koszt ogrzewania za każdą zimę. Koszt kotłowni z PC 8-9 kW przeciętnie 30'000 zł (bez kosztu instalacji w reszcie budynku). Koszt kabli 8'000 zł (z tych tańszych podawanych na forum), o 22'000 zł taniej niż PC, ale koszt sezonowy grzania o 7'020 zł wyższy. Po 3-ech latach i może 1 miesiącu koszt PC się zwróci i każdej kolejnej zimy w kieszeni zostanie 7'000 zł. Gdyby wykonanie reszty instalacji kosztowało drugie 30 tys. zł - to zwrot nastąpi w ciągu 6 lat i znowu mamy 7 tyś. co roku oszczędności w porównaniu z kablami. Przy OZC 3,5 kW - połowa mocy sezon ze SCOP 3,7 - PC = 2'000 kWh/zima - a na kablach 7'400 kWh/zima. moc PC 5 kW - koszt 25'000 zł, a kabli mniejszej mocy może 6'000 zł. Koszt kabli niższy o 19'000 zł Koszt grzania na kablach o 3'510 zł sezonowo wyższy niż PC (różnica to 5'400 kWh/sezon x 0,65 zł). 19'000 zł / 3'510 zł = 5.41 - zwrot PC w 5 i pół zimy. Później co sezon 3'5 tys. zł oszczędności. A dobierając PV? OZC 7,1 kW dla PC 4'000 kWh = PV 4 kWp koszt instalacji PV = ok. 20'000 zł, a dla kabli potrzebne by było 15 kWp i powyżej 10 kWp już 30% straty na magazynowaniu energii u operatora, to by trzeba zwiększyć PV do co najmniej 18 kWp - 18kWp x 4'000 zł = 72'000 zł za samą instalację PV - nieopłacalne. OZC 3,5 kW PC 2'000 kWh = PV 2 kWp koszt PV ok. 10'000 zł (+ kotłownia 25'000 zł + instalacja CO 20'000 zł) finalnie = 55'000 zł kable 7'400 kWh/sezon - PV 7'5 kWp - koszt ok. 33'000 zł (+ kable 6'000 zł) razem = 39'000 zł Kotłownia z PC droższa o 16'000 zł, a koszt ogrzewania niższy o 3'510 zł. 16'000 / 3'510 = 4,56. W ciągu 4 i pół roku nastąpi zwrot inwestycji w PC+PV w porównaniu z prądem (kablami). Żywotność PC szacowana jest na 20 lat. Jeśli dodatkowo wykorzystasz PC do chłodzenia w lecie, to czas inwestycji jeszcze się skróci. Mi wychodzi, że nawet przy OZC 3,5 kW - inwestycja w PC nadal się opłaca. A mając instalację wodną - to źródło ciepła możesz podpiąć dowolne. Przy kablach jesteś skazany na prąd. Pomijam już żywotność kabli, bo jej nie znam. A gdy padnie kabel? - przemeblowanie i bruzdowanie podłóg. Realnie PV powinno być o 15% mocniejsze, po uwzględnieniu samokonsumpcji i 20% magazynowania. Przy PC koszt paneli rośnie o 1'500 zł, a przy kablu koszt paneli rośnie o blisko 5'000 zł. A przy dachu wschód-zachód zwiększyć ilość paneli o kolejne 15%. A gdy doliczysz obciążenie dla elektrowni ?!? Już tej zimy w mrozy padł kolejny rekord zapotrzebowania na energię elektryczną. Gdy więcej domów wybierze kable i obciąży sieć - to przy przeciążeniu elektrowni mogą całe województwa zostać bez prądu. PV w zimie takiego obciążenia nie utrzyma (nie wyprodukuje wystarczająco dużo energii). Edytowane 10 Marca 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
codix 10.03.2021 08:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2021 Pracuje jako serwisant w branży klimatyzacji, wentylacji i pomp ciepła. Wiem dzięki temu jak wygląda żywotność i dostępność części zamiennych tzw. pc. To dobrze że nie pracujesz jako serwisant w innych branżach bo został byś przy piecu kaflowym Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Beehome 10.03.2021 09:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2021 To dobrze że nie pracujesz jako serwisant w innych branżach bo został byś przy piecu kaflowym Wolę kozę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
codix 10.03.2021 09:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2021 Wolę kozę No koza też dobra ale na kaflowym można sobie fajne legowisko zrobić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Beehome 10.03.2021 09:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2021 No koza też dobra ale na kaflowym można sobie fajne legowisko zrobić W sumie dobry pomysł Stare kości miałbym gdzie wygrzać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cezary.pl 10.03.2021 09:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2021 Przy kablach jesteś skazany na prąd. Pomijam już żywotność kabli, bo jej nie znam. A gdy padnie kabel? - przemeblowanie i bruzdowanie podłóg. W starym domu, mam kable w łazience (8m2) od 25 lat. O mocy 500W, leżą na 7cm styropianu. Sterowane potencjometrem i czujnikiem w podłodze i też działa od 25 lat. Przy podejmowaniu decyzji o budowie nowego domu rozważałem kable na całości, ale na moje szczęście nie zrobiłem sobie tego kuku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
-voymar- 10.03.2021 10:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2021 (edytowane) Pracuje jako serwisant w branży klimatyzacji, wentylacji i pomp ciepła. Wiem dzięki temu jak wygląda żywotność i dostępność części zamiennych tzw. pc. Nie ma się czym chwalić .Kiepski z ciebie serwisant Bo monter -instalator to już żaden. Edytowane 10 Marca 2021 przez -voymar- Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Beehome 10.03.2021 11:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2021 Nie ma się czym chwalić .Kiepski z ciebie serwisant Bo monter -instalator to już żaden. A po czym to wnioskujesz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.