Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Płukanie GZ - separator powietrza i zabrudzeń


Owczar

Recommended Posts

Płukanie wymiennika pompy ciepła.

 

Ostatnio zakładałem temat o wysokiej delcie na GZ. Okazuje się, że od stycznia przepływ spadł od 160l/h. Biorąc pod uwagę, że był na styk zacząłem szukać przyczyny.

Założyłem dzisiaj 2 węże na bypass rozdzielaczy. Co prawda o małej średnicy, ale jednak przepływ bezpośredni. Na rotametrach przepływy spadły o ok 2/3, a na pompie przepływ wzrósł o 20l/h.

 

Kupiłem ruska pompę, wymontowalem pompę cwu i puściłem przez wymiennik obieg w przeciwną stronę. Woda była wręcz brązowa.

Poczekałem aż będzie klarowna, zamontowałem pompę. Przepływ wzrósł o jakieś 30l/h.

Więc jeszcze raz... Potem puszczałem obieg raz w jedną raz w drugą. Woda nie była już tak syfiasta.

Ale wychodzi na to, że wymiennik wyłapuje ten osad i warto byłoby go wypłukać chemicznie.

 

Próbowałem się dodzwonić do producenta, żeby dowiedzieć się jaki dokładnie siedzi wymiennik, ale dzisiaj mi się nie udało.

 

Poleci ktoś coś bezpiecznego dla miedzi, stali i aluminium?

 

W pompce obiegowej widać taki nalot z mułu kotłowego. Po przetarciu palcem schodzi łatwo, ale płukanie go nie rusza.

 

Kolejne pytanie jak temu zapobiec?

Instalacja na rurach pp, wszystkie połączenia mosiądz, ale jest zbiornik przepływowy cwu i myślę, że to z niego ten syf.

Filtr siatkowy praktycznie zawsze czysty, a mikrocząsteczki przechodzą...

Woda w układzie destylowana z inhibitorami korozji.

 

Czy warto iść w separator powietrza i małych cząstek? Niestety przez brak miejsca musiałbym zrezygnować z filtra siatkowego i jednego zaworu, co też nie do końca mi pasuje. A jeśli miałby działać... Chyba że to kolejny marketingowy bubel.

 

IMG_20210311_192747_resized.jpgIMG_20210311_192328_resized.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O panie, temat dosłownie "żyjących" instalacji wewnątrz jest stary jak same instalacje.

Są specjalne systemy do zabezpieczania instalacji przed rozwojem rdzy, biofilmu itp.

Ale stosuje się je w dużych instalacjach przemysłowych.

W domowych instalacjach, taki niskooporowy separator jak ma Flamco będzie wystarczający.

Warto też przejrzeć instalację pod względem materiałów z jakich jest wykonana.

Cała masa instalatorów, nie wie co to szereg elektrochemiczny metali i jakie konsekwencje niesie za sobą łączenie w jednym układzie napełnionym wodą nieodpowiednich materiałów.

 

PS. Nie polecam stosowania chemii bo ta ogólnie dostępna najczęściej jest oparta o kwaśne roztwory i można zaszkodzić komponentom instalacji.

Płukanie przeciwprądem jest wystarczające w instalacjach, które pracowały tak krótko.

Edytowane przez _John
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plukalem, ale nie jestem w stanie uzyskać przepływów jakie miałem wcześniej. Ten osad niby schodzi palcem ale możliwe że ciśnienie jakie uzyskuje jest jednak za małe. Chce zastosować chemię tylko do wymiennika.

 

Instalatorzy - a było w sumie 3, nie zastanawiali się zbyt długo jak rozwiązać problem korozji... A pytałem każdego z nich jaka dać wodę itd.

 

Zastanawiam się nad wymianą wody destylowanej na inną, ale czy lepszą będzie wodociągowa z 13dh czy lepiej zmiękczacz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że jeżeli masz instalację z mieszanych metali -i nie możesz wykluczyć mosiądzu z aluminium -to konieczne będzie zastosowanie odpowiedniej chemii powodującej neutralizację, ale czy to wystarczy -potrzebny byłby dobry chemik.

 

Co do wody -to destylowana -podobno nie jest dobra ale ja nią zalałem instalację z nierdzewki i mosiądzu i jest OK ale mam dwa grzejniki stalowe które raz właczyłem w obieg i zaczął się pojawiać syf w rotameterach, więc wypłukałem instalację z użyciem filtra 1mikron i ponownym zalaniem wodą i na razie ich nie włączam. Albo wymienię na nierdzewne albo znajdę roztwór który spowoduje, że woda będzie czysta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj na FB ktoś mi napisał, że destylowana nawet na zbiornik z nierdzewki nie jest dobra.. ale komu teraz wierzyć. Jak zalewalem układ to nikt nawet nie pisnął słowem. Poza Kaizenem na FM. Instalator CO, pompy, ciepła, nikt nie zwrócił uwagi na problem, który może wystąpić.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po rozmowie z przedstawicielem fernox plan jest taki. Płukanie układu Fernoxem F8. Na tej wodzie, która jest teraz.

Wylanie całej wody, zalanie wodą wodociągową, nie zmiękczoną. Dodanie FERNOX FILTER FLUID + PROTECTOR, no i filtr magnetyczny z separatorem. Tutaj akurat wybór padł na Flamco. Będzie dobrze? Bo tanio na pewno nie :)

Płukanie oczywiście każda sekcja osobno.

 

Ręce opadają... Od osób, które siedzą w branży oczekuje się jednak fachowej porady. Wiem, że to tylko instalacja domowa, ale biorąc pod uwagę jej specyfike - rurki o średnicy wewnętrznej 3mm, pompę ciepła, zbiornik CWU itd, warto byłoby ją zabezpieczyć od początku.

Wyrzuciłem kasę w błoto na wodę destylowaną, bo pod ręką nie było kranówki... A okazuje się, że kranówka byłaby nawet lepsza...

Edytowane przez Owczar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tematem wody w CO interesowałem się parę miesięcy temu. Wszystkiego dokładnie nie pamiętam.

Ale kranówka - to zależy jaka jest twarda i jaki ma skład.

Nie każda kranówka jest dobra.

 

Destylowana jest zbyt miękka - i przez to agresywna - będzie dążyła do uzyskania pewnego nasycenia związkami mineralnymi. Dlatego w starej instalacji zacznie rozpuszczać istniejący kamień, a w nowszych "rozpuszczać" rury powodując wżery. Jest to proces przewlekły.

 

Z kolei woda zbyt twarda (dużo jonów wapnia i magnezu) - spowoduje wytrącanie się kamienia i zarastanie wąskich kanałów na wymienniku. Chociaż nie jest to takie oczywiste gdyż kamień szybciej osadza się tam gdzie jest wolny przepływ wody. Aczkolwiek wyższe temperatury na samym wymienniku będą zwiększały ryzyko wytrącenia kamienia na powierzchni o wyższej temp.

 

Na ile pamiętam z artykułu czytanego 2 miesiące temu - Do instalacji CO domowej optymalna twardość wody to 7-8*GH (czy dH) - takie wartości znalazłem w artykule w necie, bazującym na normach Niemieckich, Polskie normy temat instalacji domowych bagatelizują.

 

Znaczenie ma też pH wody. Nie pamiętam dokładnie, ale chyba zalecane 8* do 8,5*. Oprócz pH jeszcze też ma znaczenie przewodność elektryczna - a ta jest zależna od rodzaju minerałów rozpuszczonych w wodzie.

 

Właśnie jestem na etapie dokładania dodatkowego pionu w pexie pod klimakonwektory - kupiłem 1L inhibitora korozji Sunex'a. Inhibitor przy odpowiednim stężeniu podnosi pH wody do 8,3*. Nie wiem jaka jest jakość produktu Sunex. Wybrałem go bo akurat ten 1L ma starczać na 250L wody CO i wychodzi tanio. Ok.40 zł za 1L. W lokalnej hurtowni jak pytałem to polecają sprawdzonego innego producenta 80 zł za 1L, tylko że ten 1L był na chyba 100L więc musiałbym kupić 2 lub nawet 3 opakowania.

 

Na szybko trafiłem na instrukcję DeDietrich - http://www.dedietrich-kotly.pl/wp-content/uploads/2015/08/Jakosc-wody-w-urz%C4%85dzeniach-DDTG.pdf

 

JAKĄ WODĘ STOSOWAĆ W INSTALACJACH GRZEWCZYCH – STUDIA PRZYPADKÓW

https://instalreporter.pl/ogolna/jaka-wode-stosowac-w-instalacjach-grzewczych-studia-przypadkow/

 

Twardość w tym artykule jest w *n - nie wiem jak one się mają do stopni Niemieckich dH czy GH.

 

polskiinstalator.com.pl - Zmiękczanie wody w instalacjach grzewczych i sanitarnych

https://www.polskiinstalator.com.pl/artykuly/instalacje-sanitarne/377-zmiekczanie-wody-w-instalacjach-grzewczych-i-sanitarnych

oraz Jakość wody w instalacji grzejnikowej - https://www.polskiinstalator.com.pl/artykuly/instalacje-grzewcze/1880-jako%C5%9B%C4%87-wody-w-instalacji-grzejnikowej

 

Fajny artykuł napisany przystępnym językiem - https://www.filtry-do-wody.info/woda-w-instalacji-grzewczej-jakie-powinna-miec-parametry/

 

Posiadam filtr magnetyczny Flamco z separatorem powietrza.

Magnesy neodymowe są zatopione w plastykowym znaczku znajdującym się na obudowie. Do czyszczenia należy ten znaczek przesunąć w dół obudowy i zdjąć. Dopiero po zdjęciu magnesu odpuścić wodę z w filtra, która wypływając powinna wypłukać zebrane osady.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wpis.

 

Po czasie podobne informacje udało mi się zebrać... Nie zdawałem sobie sprawy, jak to jest istotne.

 

U mnie będzie koło 14-15 stoni niemieckich jednak. Dokładnie w analizie miałem 260mg/l. Ale patrząc na link instalreporter, to dla instalacji ze zładem więcej niż 0,3l na kW nie ma wymagań. Fernox twierdzi, że kamień to nie problem i ten uzdatniacz sobie z nim poradzi i na pewno będzie lepiej niż woda ze zmiękczacza z jonami sodu.

Według niego łatwiej będzie uzdatnić wodę, której skład znamy, niż taką, która wyjdzie ze zmiękczacza...

 

Chemia fernoxa będzie kosztowała zdecydowanie więcej, bo mam w instalacji CWU i CO 550l wody - jakieś 1200zł. Ale patrząc na polecenia na grupach wychodzi na to, że chyba warto. Nie chcę już ryzykować i bawić się w kolejne płukanie, tym bardziej, że napełnienie całej instalacji będzie czasochłonne i upierdliwe. Każdą sekcję z osobna, plus kotłownia, zasobnik CWU...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja gdy wyczytałem w instrukcji Sunex'a, że nie można go stosować z solankami - też dzwoniłem na pomoc techniczną Sunex'a. I zapytałem czy z jonami sodu z filtra zmiększającego wodę mogę ich inhibitor zastosować.

Pan coś posprawdzał - i mówi "już wiem o co chodzi z jonami sodu - można inhibitor zastosować".

Popełniłem błąd, że nie dopytałem o co chodzi. Ale później gdzieś czytałem opis paneli solarnych (grzejących wodę) i tam była mieszanka glikolu opisana jako solanka. Domyślam się, że w instrukcji Sunex'a wzmianka o solankach dotyczy właśnie mieszanek z Glikolem. Gdyż inhibitor jest opisywany jako środek zarówno do instalacji CO jak i do solarów - tylko w innych stężeniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

,,Pumpy nadal Niet'' :(

Czekam cierpliwie ,dom nie zamieszkały jeszcze ale na etapie wykończeń ,także jak byłem w Polsce to grzałem kotłem ,po wyjeżdzie dogrzewała grzałka w buforze.

Generalnie to czuję się wmanewrowany ,tym bardziej że wiązałem z tym (projektem ) spore nadzieję odnośnie chłodzenia pasywnego które wykonałem we własnym zakresie.Cała inwestycja kosztowała mnie na dzień dzisiejszy blisko 60 tys bez pompy ,za którą całe szczęście nie zapłaciłem .Ot taka moja sytuacja,sam odpowiedz sobie na pytanie my friend ,czy warto?Jeżeli teraz takie akcje ,to co z puzniejszym ,ewentualnym serwisem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

,,Pumpy nadal Niet'' :(

Czekam cierpliwie ,dom nie zamieszkały jeszcze ale na etapie wykończeń ,także jak byłem w Polsce to grzałem kotłem ,po wyjeżdzie dogrzewała grzałka w buforze.

Generalnie to czuję się wmanewrowany ,tym bardziej że wiązałem z tym (projektem ) spore nadzieję odnośnie chłodzenia pasywnego które wykonałem we własnym zakresie.Cała inwestycja kosztowała mnie na dzień dzisiejszy blisko 60 tys bez pompy ,za którą całe szczęście nie zapłaciłem .Ot taka moja sytuacja,sam odpowiedz sobie na pytanie my friend ,czy warto?Jeżeli teraz takie akcje ,to co z puzniejszym ,ewentualnym serwisem.

 

Tu się robi taki offtopic w wątku kolegi Owczar, w razie potrzeby do przeniesienia gdzie indziej. Jestem ciekaw skąd te opóźnienia? Możesz się podzielić publicznie cyz wolisz zachować dla siebie? I to średnio wróży na przyszłość,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...