Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Fotowoltaika z pompą na grzejniki czy z grzałką na wodę w starym domu


wojtyla

Recommended Posts

Jak będziesz miał to dobrze zwymiarowane, a nawet przewymiarowane to środowisko nawet nie zauważy, że tam ok 2m pod ziemią jakieś rury leżą. Temperatura nie będzie się wiele różnić od temperatury nieobciążonego gruntu. Tak więc szkody nie robi. W drugą stronę to nie są rury kanalizacyjne, żeby korzenie krzywdę im jakąś zrobiły. Tak więc sądzić możesz wszystko. Jeśli chodzi o budowę - to jakiś garaż wolnostojący nad rurami może bym postawil (przy przewymiarowanym DZ), ale jeśli myślisz o budynku mieszkalnym to sobie daj spokój.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 128
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Jak będziesz miał to dobrze zwymiarowane, a nawet przewymiarowane to środowisko nawet nie zauważy, że tam ok 2m pod ziemią jakieś rury leżą. Temperatura nie będzie się wiele różnić od temperatury nieobciążonego gruntu. Tak więc szkody nie robi. W drugą stronę to nie są rury kanalizacyjne, żeby korzenie krzywdę im jakąś zrobiły. Tak więc sądzić możesz wszystko. Jeśli chodzi o budowę - to jakiś garaż wolnostojący nad rurami może bym postawil (przy przewymiarowanym DZ), ale jeśli myślisz o budynku mieszkalnym to sobie daj spokój.

 

Załóżmy wariant że montuje PV 9.75W. To też muszę się wstrzelić w dobry moment. Nie dam rady docieplić poddasza dodatkową wełna z obecnej 15cm do około 30cm w poddaszu które jest nie ogrzewane, ale w przyszłości ma być użytkowane. Czy w takim wypadku zamontować sobie tą pompę gruntową pod OZC 10.2W - tutaj aplikacja sugeruje min. 14kW w tym roku, mimo że obecnie będę miał OZC 7.4W bez dodatkowego docieplenia poddasza? Czy na spojnie poczekać do przyszłego roku z tą 9.75kW PV i pompę założyć po dociepleniu po sezonie grzewczym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bierzesz pod uwagę pompę używaną? Kup taką w okolicach 10kW. Przy grzejnikach warto będzie rozważyć jakiś bufor (najlepiej szeregowy), który ustabilizuje jej pracę, a wtedy przewyiarowanie nawet 30% nie straszne. Jak chcesz nową to wyśłij prośbe ofertową do producenta/instalatora. Ale najważniejsze to zrób na tym polu duże, przewymiarowane dolne źródło, bo to od niego będzie zależeć sprawność źródła ciepła. Reszta to "pikuś".
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bierzesz pod uwagę pompę używaną? Kup taką w okolicach 10kW. Przy grzejnikach warto będzie rozważyć jakiś bufor (najlepiej szeregowy), który ustabilizuje jej pracę, a wtedy przewyiarowanie nawet 30% nie straszne. Jak chcesz nową to wyśłij prośbe ofertową do producenta/instalatora. Ale najważniejsze to zrób na tym polu duże, przewymiarowane dolne źródło, bo to od niego będzie zależeć sprawność źródła ciepła. Reszta to "pikuś".

 

Jeśli chodzi o COP to mniej więcej jakie są już w porządku dla pomp gruntowych w rozsądnych cenach żeby dało radę dla 10kW?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam ofertę na Sofath Caliane z kolektorem poziomym w technologii z odparowywaniem. Wiem że są w dwóch wersjach 9t i 12t więc pewnie u mnie grałbym większą, a może ta 9t dałaby radę? Do tego bedzie bufor. Pytanie czy w okresie przejściowym - OZC 7.4kW, zanim wykoncze poddasze, pompa nie będzie się męczyć przy pompie na OZC 10.2kW?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wojtyla

 

Nie wiem już o czym piszesz ?!?

Czy o T-Cap 9 / 12 kW ? - to są PC powietrze-woda.

Czy o gruntowej - innej?

 

splity-30-Alth3_T-CAP 12 wojtyla.jpg

 

T-Cap 9 kW sobie poradzi z OZC 10,2 kW do -16*C.

PC gruntowa w sumie tak samo, z tą różnicą, że jej SCOP zatrzyma się w takim miejscu jakby grzała w zaznaczonym okienku w okolicy 0*C. Bo jak popatrzysz do tematu "Temperatury Dolnego Źródła", to ludzie często mają tam temp. w zakresie 0*C do +4*C.

 

A jak przyjdzie mróz -20*C i nie zdążysz z dociepleniem domu, to dołożysz farelkę i uzupełnisz brakujący 1 kW mocy ;)

By np. w pokoju dziennym było cieplej.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wojtyla

[ATTACH=CONFIG]455387[/ATTACH]

 

T-Cap 9 kW sobie poradzi z OZC 10,2 kW do -16*C.

 

A jak przyjdzie mróz -20*C i nie zdążysz z dociepleniem domu, to dołożysz farelkę i uzupełnisz brakujący 1 kW mocy ;)

By np. w pokoju dziennym było cieplej.

- bez grzałki pompa, będzie pracować do -16 C,

-jeżeli włączysz grzałkę w pompie - to będzie pompa miała w sumie

przy - 20 C = 9 + 3 kW = 12,0 kW mocy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- bez grzałki pompa, będzie pracować do -16 C,

-jeżeli włączysz grzałkę w pompie - to będzie pompa miała w sumie

przy - 20 C = 9 + 3 kW = 12,0 kW mocy

 

Racja, zapomniałem uwzględnić grzałkę.

A jak już grzałkę uwzględniamy, to T-Cap ma grzałki 6 kW w jednostkach jednofazowych lub 9 kW w jedn. trzyfazowych.

Bezpiecznik zalecany dla jednofazowej 32A, a dla 3-fazowej 16A.

 

T-Cap grzałki.jpg

 

To z grzałką 8,5 kW + 6 kW poradzi sobie do -28*C, a na samym kompresorze do -16*C.

 

Te 3 kW to w SDC mają.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Racja, zapomniałem uwzględnić grzałkę.

A jak już grzałkę uwzględniamy, to T-Cap ma grzałki 6 kW w jednostkach jednofazowych lub 9 kW w jedn. trzyfazowych.

Bezpiecznik zalecany dla jednofazowej 32A, a dla 3-fazowej 16A.

 

[ATTACH=CONFIG]455390[/ATTACH]

 

To z grzałką 8,5 kW + 6 kW poradzi sobie do -28*C, a na samym kompresorze do -16*C.

 

Te 3 kW to w SDC mają.

 

Patrzysz na allinone

Tcapy 9kw 1f i 3f seri H w normalnej wersji maja grzałkę 3kw

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wojtyla

 

Nie wiem już o czym piszesz ?!?

Czy o T-Cap 9 / 12 kW ? - to są PC powietrze-woda.

Czy o gruntowej - innej?

 

[ATTACH=CONFIG]455387[/ATTACH]

 

T-Cap 9 kW sobie poradzi z OZC 10,2 kW do -16*C.

PC gruntowa w sumie tak samo, z tą różnicą, że jej COP zatrzyma się w takim miejscu jakby grzała w zaznaczonym okienku w okolicy 0*C. Bo jak popatrzysz do tematu "Temperatury Dolnego Źródła", to ludzie często mają tam temp. w zakresie 0*C do +4*C.

 

A jak przyjdzie mróz -20*C i nie zdążysz z dociepleniem domu, to dołożysz farelkę i uzupełnisz brakujący 1 kW mocy ;)

By np. w pokoju dziennym było cieplej.

 

Wiem, że pojawiło się trochę zamieszania, streszczając cały wątek, T-Cap to była początkowa myśl. Nie mam nic do pomp powietrznych, natomiast przy planowanym OZC, rezygnacji z dodatkowego docieplenia ścian, przyjmując że PV 10kWp ma obrobić wszystko to uważam że lepszym rozwiązaniem (wiem że droższym) będzie pompa gruntowa z kolektorem poziomym, bo zakładając większe zużycie to SCOP gruntowej zrobi robotę przy mojej dużej powierzchni 250m2. Przy powietrznej bym potrzebował pewnie z 12kW albo więcej PV żeby wyjść na tylko stale opłaty.

A nie chce docieplać bo dom jest duży i koszt docieplenia szarpnie mnie tyle co PV 10kW więc nie widzę sensu, już wolę trochę droższą pompę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie chce docieplać bo dom jest duży i koszt docieplenia szarpnie mnie tyle

co PV 10kW, więc nie widzę sensu, już wolę trochę droższą pompę.

Warto zrobić profesjonalne OZC ;

- będziesz wiedział ile kWh z ociepleniem a ile bez ocieplenia,

Ocieplenie zrobione - będzie pracowało na siebie cały czas ;

- czy to lato czy zima,

- z ociepleniem - będziesz potrzebował ;

.........- dużo słabszą pompę o niższej cenie,

........ - dużo mniej paneli na dachu a więc niższy koszt instalacji PV,

Pompa ciepła sprawdza się w budynkach ;

- bardzo dobrze ocieplonych,

- z ogrzewaniem podłogowym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wojtyla

 

A zdajesz sobie sprawę, że przy większej powierzchni (mocy PC) i wymiennik gruntowy musi mieć odpowiednio większą powierzchnię.

Z większą powierzchnią i koszty wykonania będą rosły.

Do tego rodzaj gruntu ma znaczenie. Nie każdy rodzaj gruntu jest optymalny pod wymiennik poziomy.

Grunt piaszczysty wolniej się regeneruje po zabraniu z niego ciepła. (Suchy piasek działa jak izolator).

Z kolei płytkie wody gruntowe poprawiają wymianę, bo woda więcej energii może "przenieść".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto zrobić profesjonalne OZC ;

- będziesz wiedział ile kWh z ociepleniem a ile bez ocieplenia,

Ocieplenie zrobione - będzie pracowało na siebie cały czas ;

- czy to lato czy zima,

- z ociepleniem - będziesz potrzebował ;

.........- dużo słabszą pompę o niższej cenie,

........ - dużo mniej paneli na dachu a więc niższy koszt instalacji PV,

Pompa ciepła sprawdza się w budynkach ;

- bardzo dobrze ocieplonych,

- z ogrzewaniem podłogowym

 

Zgadzam się, to wszystko prawda. Tylko że u mnie docieplenie to nie taka prosta sprawa, pomińmy duże koszty. Mam ścianę trójwarstwową że styropianem 4cm w środku czyli tylko 1cm szczeliny. Jak docieplę dodatkowo 12cm, kołkujac na istniejącą 5cm na zewnątrz to będzie 17cm na zewnątrz, pustak, 1cm szczelina, 4cm styropian i beton komórkowy. Z tego co się orientowałem może to doprowadzić do niewystarczającej wentylacji i problemów z tym związanych. Chyba że się mylę i spokojnie mogę dać ta 12cm bez ryzyka. Cały czas uważam że obecne 9cm i grube mury powinny dać radę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się, to wszystko prawda. Tylko że u mnie docieplenie to nie taka prosta sprawa, pomińmy duże koszty. Mam ścianę trójwarstwową że styropianem 4cm w środku czyli tylko 1cm szczeliny. Jak docieplę dodatkowo 12cm, kołkujac na istniejącą 5cm na zewnątrz to będzie 17cm na zewnątrz, pustak, 1cm szczelina, 4cm styropian i beton komórkowy. Z tego co się orientowałem może to doprowadzić do niewystarczającej wentylacji i problemów z tym związanych. Chyba że się mylę i spokojnie mogę dać ta 12cm bez ryzyka. Cały czas uważam że obecne 9cm i grube mury powinny dać radę.

 

Przecież juz masz przyklejone 5cm na zewnatrz to juz o jakielkowlwiek wentylacji mozesz zapomniec chyba ze przez ta 1cm szczeline w co watpie ale kolejne orzyklejenie na wierzch styropianu nie zmieni tej szczeliny .

Zmieni Ci sie ewentualnie (na tym sie nie znam wiec prosze o wyrozumialosc ;) punkt wykroplenia jak teraz wypada np.w sciane zewnetrznej to przesunie sie bardziej na zewnatrz?

Ja mam 25cm suporex 4-5cm pianka(zero szczeliny) 12cm suporex,10cm grafit ,zero jakiejkolwiek wilgoci itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież juz masz przyklejone 5cm na zewnatrz to juz o jakielkowlwiek wentylacji mozesz zapomniec chyba ze przez ta 1cm szczeline w co watpie ale kolejne orzyklejenie na wierzch styropianu nie zmieni tej szczeliny .

Zmieni Ci sie ewentualnie (na tym sie nie znam wiec prosze o wyrozumialosc ;) punkt wykroplenia jak teraz wypada np.w sciane zewnetrznej to przesunie sie bardziej na zewnatrz?

Ja mam 25cm suporex 4-5cm pianka(zero szczeliny) 12cm suporex,10cm grafit ,zero jakiejkolwiek wilgoci itp.

 

Ta 5cm ocieplenia już 20lat i nie było problemu z wilgocią. Przeliczyłem sobie i przy ociepleniu najlepiej to wychodzi. Więc z tego co myślicie to nic się nie stanie skoro do tej pory nie było problemu z wentylacją?

Myślę że zdecyduje się na mniejszą instalacje 6.75 kWp z przewymiarowanym falownikiem. Na spokojnie sobie podocieplam poddasze i ściany, pomyśle też o rekuperacji. W tym czasie grzałka będzie wspomagać piec i eliminować ogrzewanie wody piecem. Myślę że za dużo chciałem i źle się za to zabrałem więc zrobię PV, będę zbierał gotówkę i wtedy wejdę w Czyste Powietrze i zrobię wszystko na raz, tak jak trzeba. Może coś w tym jest że jak kto się spieszy to się diabeł cieszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...