Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacje w warstwie ocieplenia


buyakk

Recommended Posts

Witam forumowiczów:)

 

Zastanawiam się nad wszystkimi instalacjami tzn. kanalizacja,woda, elektryka żeby zrobić wszystko w warstwie ocieplenia.

 

W projekcie mam 28cm od płyty fundamentowej do podlogi po której będę chodził, ( styropian eps 100 - 20cm, wylewka anhydrytowa 6cm i płytki+klej 2cm)

 

I teraz mam problem odnośnie styropianu jak go rozplanować pod te instalacje wszystkie, ile warstw zrobić, po ile cm styropian.

 

Z góry dzięki za odpowiedzi:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwróć uwagę na 3 aspekty:

1. W warstwie ocieplenia temperatura spada w sposób liniowy, im bliżej płyty (niżej) tym chłodniej, im wyżej tym otaczający rury styropian będzie cieplejszy - to by sugerowało, żeby rury (cwu) układać możliwie wysoko i blisko ogrzewanego jastrychu czy ogrzewanego pomieszczenia.

2. Im grubsza izolacja z każdej strony rury tym lepiej - to by sugerowało, żeby rury układać w połowie warstwy izolacji termicznej.

3. Ilość warstw zależy od ilości krzyżujących się instalacji, zwykle wystarczą 2 warstwy i nawet przy skrzyżowaniach robi się mijanki wychodząc na krótkim odcinku rurą w górna warstwę. Czasami pod podłogówkę kładzie się na wierzchu płyty laminowane srebrną folią (2-5cm), można wtedy niżej dać tylko jedną warstwę, można dwie i wtedy masz 2 poziomy bezkolizyjnego układania instalacji. Na pierwszym rozprowadzasz np. inst. wodociągową, na drugiej zasilanie szafek rozdzielaczy CO i ewentualnie doprowadzenia pexem do grzejników, klimakonwektorów, czy przyłącza pętli podłogowych w warstwie izolacje (rzadko spotykane i upierdliwe w układaniu, ale czasem tak się robi z różnych względów).

 

Technika układania polega na tym, że w ułożonej warstwie wycinasz bruzdy na głębokość rur, tak żeby schowały się w niej na płasko i można je było przykryć kolejną warstwą bez rzeźbienia w styropianie. Jak układasz 2 równe warstwy np. po 10cm, to rury będą bliżej płyty niż jastrychu, przy 2x10cm nie jest to problemem, ale już przy 2x5cm będą tylko 2cm od płyty/chudziaka i 5cm od jastrychu, więc niezbyt optymalnie. Najlepiej żeby 1 warstwa miała od 2/3 do 3/4 grubości całej izolacji.

W tym przypadku dałbym 12+8cm a jeszcze lepiej 15+5cm. Gdybyś dawał płyty laminowane pod podłogówkę, to pod spodem ułożyłbym tylko 1 warstwę o brakującej grubości, np. 17cm + płyta laminowana 3cm. Chyba że masz dużo krzyżujących się instalacji do położenia, to np. 12+5+3cm.

 

Układanie rur wodociągowych bezpośrednio na płycie lub chudziaku jest dużym i powszechnym błędem skutkującym wysokimi rachunkami za cyrkulację CWU do końca istnienia budynku. Jednak często tak to jest układane, szczególnie jeżeli inna ekipa układa instalacje wodociągową (kiedy nie ma jeszcze styropianu), a inna później przychodzi kłaść podłogówkę. Dlatego najlepiej jeśli robi to 1 ekipa po tynkach, wtedy kolejność prac jest taka:

1. Bruzdowanie wszystkich podejść wod-kan, osadzanie szafek rozdzielaczy, przewierty przez ściany, wyniesienie gruzu.

2. Ułożenie 1 warstwy styropianu, wycięcie w niej bruzd.

3. Ułożenie w styropianie instalacji wodociągowej i zasilania rozdzielaczy CO.

4. Taśmy brzegowe i druga warstwa styropianu.

5. Rozłożenie podłogówki.

 

I tuż po tym przychodzi ekipa od wylewek, żeby wszystko zabezpieczyć betonem.

Edytowane przez SzymonKc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...