Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Komin z cegły klinkierowej pełnej czy dziurkowanej - skąd problem z wodą?


Recommended Posts

Przeczytałam parę wątków na temat obmurowywania komina systemowego cegłą klinkierową i nadal nie rozumiem skąd może się brać problem z zaciekami wody w kominie. Jedni doradzają, żeby:

 

A) obmurować komin pełnym klinkierem od betonowej opaski aż po wieniec komina (np. mój architekt)

 

inni sugerują żeby:

 

B) obmurówkę komina ciągnąć z klinkieru dziurkowanego zaś ostatnie rzędy wykonać z cegły pełnej (np.mój kierownik budowy)

 

W wersji B z tego co pamiętam może wystąpić ponoć problem z zaciekami wodnymi, szczególnie gdy fuga jest cofnięta i nie jest zlicowana z klinkierem. Może mi ktoś wyjaśnić dlaczego? Skąd ta woda się ma przedostawać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napiszę z własnego doświadczenia:

Wersja A - najbardziej rozsądna, najbezpieczniejsza i polecana

 

Dlaczego - cegła klinkierowa to specyficzny materiał - bardzo mało nasiąkliwy a co za tym idzie gdy się go muruje - to trudno jest aby zaprawa idealnie skleiła ze sobą szczelnie powierzchnie cegły. Dodatkowo fuga - aby klinkier ładnie wyglądał fuguje się fugą dość szeroką co powoduje, że jest to duża powierzchnia na wnikanie wody opadowej, a już deszczu szczególnie.

Dodatkowo przy cegle dziurawce te otwory staja się niczym szczelne kanały transportujące wodę do miejsca czyli wieńca komina - ten zawsze jest pod dachem czyli w miejscu gdzie jest z reguły materiał izolacyjny poddasza, konstrukcja sufitów czy ścian z GK..

Bardzo często pojawiają się przecieki - wini się z reguły obróbkę blacharską kominów - czyli dekarzy a wina okazuje się całkiem gdzie indziej.

Ratunkiem jest wtedy uszczelnianie fug - masą , fugą do pełna, maluje się fugi, niekiedy zmuszeni inwestorzy obijają kominy klinkierowe blachą.

 

Stąd rada wydaje się słuszna: komin - czy jego obróbkę buduje się z cegły pełnej, obróbkę blacharską w przejściu przez dach wykonuje się wcinając rowek w komin na głębokość 3-4 cm i wciskając masę uszczelniająca i w to blachę zapobiega to bardzo częstym przecieką wody w tym newralgicznym miejscu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałam parę wątków na temat obmurowywania komina systemowego cegłą klinkierową i nadal nie rozumiem skąd może się brać problem z zaciekami wody w kominie. Jedni doradzają, żeby:

 

A) obmurować komin pełnym klinkierem od betonowej opaski aż po wieniec komina (np. mój architekt)

 

inni sugerują żeby:

 

B) obmurówkę komina ciągnąć z klinkieru dziurkowanego zaś ostatnie rzędy wykonać z cegły pełnej (np.mój kierownik budowy)

 

W wersji B z tego co pamiętam może wystąpić ponoć problem z zaciekami wodnymi, szczególnie gdy fuga jest cofnięta i nie jest zlicowana z klinkierem. Może mi ktoś wyjaśnić dlaczego? Skąd ta woda się ma przedostawać?

 

Omówię wersję B. ja tak mam i jest od kilku lat spoko. Ważne jest aby fuga nie była wklęsła tylko pełna a ostatnie co najmniej trzy, cztery rzędy były z pełnego klinkieru. Obróbka blacharska nie może być robiona na tzw wcinkę tylko na kolki i wkręty haczyki dociskające obróbkę do komina oraz porządny silikon dekarski.

I mało kto zwraca uwagę na rynienkę odprowadzająca wodę poza obrys komina którą mocuje się powyżej komina między wstępnym a docelowym kryciem.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi, trochę jaśniej już. To jeszcze dopytam się w takiej kwestii:

 

1. Czy komin wymurowany w cofniętej fudze można po jakimś czasie samemu uzupełnić już fugą do jej zlicowania z klinkierem? Pytam, bo mój majster od komina przyznał wprost, że nigdy na lico fugi nie robił i nie chce mi zabrudzić klinkieru. Dlatego wolałabym sama sobie to po swojemu uzupełnić tę fugę na spokojnie. Jest to wykonalne? Taka poprawka byłaby mi na rękę, gdybym fugę po wykonaniu komina, chciała ostatecznie mieć ciut jaśniejszą niż klinkier.

 

2. Sprzedawca na składzie budowlanym sugerował stanowczo wziąć klinkier dziurkowany, dlatego że pełny klinkier to się słabo muruje bo zaprawa nie ma tych rowków żeby w nie wejść. Że mało stabilny czy coś takiego. Prawda to czy mit?

 

Poradzi ktoś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi, trochę jaśniej już. To jeszcze dopytam się w takiej kwestii:

 

1. Czy komin wymurowany w cofniętej fudze można po jakimś czasie samemu uzupełnić już fugą do jej zlicowania z klinkierem? Pytam, bo mój majster od komina przyznał wprost, że nigdy na lico fugi nie robił i nie chce mi zabrudzić klinkieru. Dlatego wolałabym sama sobie to po swojemu uzupełnić tę fugę na spokojnie. Jest to wykonalne? Taka poprawka byłaby mi na rękę, gdybym fugę po wykonaniu komina, chciała ostatecznie mieć ciut jaśniejszą niż klinkier.

 

2. Sprzedawca na składzie budowlanym sugerował stanowczo wziąć klinkier dziurkowany, dlatego że pełny klinkier to się słabo muruje bo zaprawa nie ma tych rowków żeby w nie wejść. Że mało stabilny czy coś takiego. Prawda to czy mit?

 

Poradzi ktoś?

 

1. Oczywiście, że się da, to jeden ze sposobów na ratowanie sytuacji (jak wspomniałem powyżej) kilka osób wykonało w ten sposób uzupełnienie i są w pełni zadowoleni. Ale uprzedzam nie jest to łatwa praca szczególnie na wysokości.

2. To tez poruszyłem, ale to nieprawda, klinkier pełny dobrze się muruje- mam ogrodzenie, mam komin(w profilu zdjęcia) - są zaprawy do klinkieru i spełniają wszystkie potrzebne parametry - połączenia są trwałe i spójne.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi, trochę jaśniej już. To jeszcze dopytam się w takiej kwestii:

 

1. Czy komin wymurowany w cofniętej fudze można po jakimś czasie samemu uzupełnić już fugą do jej zlicowania z klinkierem? Pytam, bo mój majster od komina przyznał wprost, że nigdy na lico fugi nie robił i nie chce mi zabrudzić klinkieru. Dlatego wolałabym sama sobie to po swojemu uzupełnić tę fugę na spokojnie. Jest to wykonalne? Taka poprawka byłaby mi na rękę, gdybym fugę po wykonaniu komina, chciała ostatecznie mieć ciut jaśniejszą niż klinkier.

 

2. Sprzedawca na składzie budowlanym sugerował stanowczo wziąć klinkier dziurkowany, dlatego że pełny klinkier to się słabo muruje bo zaprawa nie ma tych rowków żeby w nie wejść. Że mało stabilny czy coś takiego. Prawda to czy mit?

 

Poradzi ktoś?

Ad1. Od razu robi się pełna fugę aby była ciągłość zaprawy. Jak dołożysz już po to raczej nie będzie się trzymać. I nie musi być to typowa fuga tylko kupo barwnik do fug (nie pamietam teraz się on nazywa) i dodajesz do zaprawy i masz dwa w jednym.

Ad2. Pewnie że mit, a jak murują z pełnego klinkieru? nawiercają dziurki aby zaprawa się lepiej trzymała?

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby zrobić klinkier bez plamienia zaprawa musi być trochę mało plastyczna ( robią też na wilgotnej) i dlatego ta zaprawa jest jak sito i przepuszcza wodę. Jakby ktoś pokusił o zrobienie z zaprawy wilgotnej i nie poplamił cegieł wtedy może być cegła z dziurami.

Przy systemie zaprawy gęstoplastycznej lub półsuchej faktycznie cegła pełna nie ma czego się trzymać.

Kominy robi się na pełną fugę ( zaprawę zgarnia się jak przeschnie trochę wtedy nie brudzi się klinkieru.

Kolejną sprawą jest wcinka obróbki przy połaci,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałabym przedyskutować, takie wyjaśnienie, które usłyszałam na składzie budowlanym.

 

"Cegłą klinkierową pełną powinno się okładać komin tuż nad powierzchnią dachu w kilku rzędach cegieł. Głównie po to, że jak blacharz będzie kładł kołnierz to będzie wycinał w cegle rowek/szczelinę w którą wciśnie blachę i zasilikonuje. Jeśli w tym miejscu byłaby cegła klinkierowa dziurkowana, to zbyt głęboki rowek może przebić się aż do dziurkowania. Dlatego u podstawy wyjścia z dachu stosuje się cegłę pełną, żeby nie spowodować nieszczelności przez blacharkę. Powyżej tego kołnierza można okładać komin cegłą dziurkowaną, prawie aż do czapy komina. W miejscu gdzie zacznie się czapa i wstawiane będą kratki wentylacyjne, też powinna być stosowana cegła pełna klinkierowa, żeby uniknąć wciekania deszczu przez dziurkowanie do komina i dalej (jakimś cudem) w głąb komina aż do pokrycia sufitowego."

 

Osobiście takie tłumaczenie wydaje mi się rozsądne albo nie zauważyłam jakiegoś błędnego założenia.

Edytowane przez karolinawarzycha
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A przy okazji, może mi ktoś wyjaśnić co to jest dokładnie fuga pełna/wypukła a co to jest fuga wklęsła/cofnięta? Mój majster powiedział, że on standardowo kładzie cegłę na listwach 0,8mm x 10mm i zaprawą dochodzi aż tych listew. Kolejne pietro komina tak samo, listwy zaprawa do listew i pięterko z cegły klinkierowej. Wydaje mi się więc, że jak zdejmie listwy po wyschnięciu zaprawy to właśnie tak będzie wyglądała fuga u mnie.

 

Czy taka technika to jest ta słynna fuga pełna/wypułka czy też cofnięta/wklęsła? Sama się już gubię w tych nazewnictwach i technikach, a internet i zdjęcia wcale nie pomagają. Wyjaśni mi to ktoś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...