Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Altherma III 8 kW vs Aquarea 9 kW 3-fazowa


merain

Recommended Posts

I ten T cap by super sobie dawał radę grzejąc kilka godz/doba zamiast piłowania 24/24

Bo skoro dom potrzebuje przy (-22*C ) 6 kW to musi pracować 24/24 dostarczając 144kWh/doba

gdzie T-cap załatwi sprawę w 16h Lub wykorzystywać tylko II tar.

 

Co jest złego w "piłowaniu" non stop przy -22? No i jak często zdarza się, że jest -22C non stop, dnie i noce?

Może właśnie lepiej dobrać mniejszą pompę, która jest tańsza i w razie jakiś katastroficznych zim (-22C non stop) wspomagać się np. klimą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 132
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Ok, mam już porównanie Panasonic Aquarea 9 kW R32 wersja z lodówką (zintegrowany zbiornik 185l) kontra zewnętrzny 300l zbiornik nierdzewny z wężownicą 3,2m2. Co lepiej wybrać w przypadku 4-osobowej rodziny? Czy zbiornik 300l nie jest aby przesadą?

300 to nie przesada.

185 to za mało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co jest złego w "piłowaniu" non stop przy -22? No i jak często zdarza się, że jest -22C non stop, dnie i noce?

Może właśnie lepiej dobrać mniejszą pompę, która jest tańsza i w razie jakiś katastroficznych zim (-22C non stop) wspomagać się np. klimą?

 

Przewymiarowana pompa to przede wszystkich wyższy koszt zakupu i eksploatacji pompy. Serwisowanie większej pompy zapewne też będzie droższe w razie awarii układu grzewczo-chłodzącego. Pompa Aquarea T-Cap tak jak było wcześniej wspomniane schodzi do minimum 3,4kW a zwykła jednowentylatorowa Aquarea R32 do ok. 2,2kW, więc przy przewymiarowaniu dochodzi do taktowania w szerszym zakresie temperatur.

Edytowane przez merain
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli nie masz grubych wylewek - to pompa 9 kW/1f jest OK.

 

Witam,

dzięki za podpowiedzi. Właśnie taką pompę przyklepałem z instalatorem. Do tego zbiornik CWU nierdzewny 300l (weżownica - 3,2 m2) + ewentualny bufor 50-100l, jeśli nie uda się sensownie rozpiąć niektórych grup siłowników podpiętych pod poszczególne termostaty, żeby uzyskać odpowiedni zład.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Cenna uwaga. Sądziłem, że zład na poziomie 50-70 litrów będzie wystarczający.

Interesuje mnie jeszcze jedna sprawa, jaka jest moc i wydajność pompy obiegowej zainstalowanej w Aquarea 9kW R32? Na układzie posiadam obecnie 2 elektronicznie sterowane pompy Wilo o mocy maksymalnej 40W. Jedna z nich tłoczyła wodę na calej podłogówce (215 m2 pow.ogrzewanej), a druga na grzejniki łazienkowe, chociaż z racji minimalnego ich wykorzystania, rzadko kiedy pracowała z mocą wiekszą niż 5-8W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co jest złego w "piłowaniu" non stop przy -22? No i jak często zdarza się, że jest -22C non stop, dnie i noce?

Może właśnie lepiej dobrać mniejszą pompę, która jest tańsza i w razie jakiś katastroficznych zim (-22C non stop) wspomagać się np. klimą?

 

Hm. Co jest złego?--Powiem że nic. Zwróciłem uwagę na fakt że na forach ludziska mają TERAZ w czerwcu problem puścić CWU w samopas. Dlaczego? Ano właśnie dlatego że zużywa kWh. To co dopiero jak jest zima!

Tak ----jak najbardziej można dobrać mniejszą ,lecz przy domach modernizowanych gdzie mamy takiego T-Cap z programu Czyste pow. za 16k to warto się zastanowić, zwłaszcza że szybciej (dobije nam podłogę ) wykorzystując IItar.

Jak najbardziej można się wspomóc klimą - tylko jest jedno ALE Klima ze swą mocą dziala do odpowiednich temp ( minusowych ) np.-15*C i nici jak mamy (-22*C ) właśnie wtedy gdy jej najbardziej potrzebujemy. Sprawa kolejna płacimy naście tyś. za PC i jeszcze mamy liczyć na wspomaganie klimą. To coś nie Halo.

PS. Dla mnie to tak jak byś mi napisał---Kup sobie -----F i a t a ----po co przeplacasz 2x za droższy samochód. Bo wolę inny choć tyle droższy.

Edytowane przez -voymar-
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewymiarowana pompa to przede wszystkich wyższy koszt zakupu i eksploatacji pompy. Serwisowanie większej pompy zapewne też będzie droższe w razie awarii układu grzewczo-chłodzącego. Pompa Aquarea T-Cap tak jak było wcześniej wspomniane schodzi do minimum 3,4kW a zwykła jednowentylatorowa Aquarea R32 do ok. 2,2kW, więc przy przewymiarowaniu dochodzi do taktowania w szerszym zakresie temperatur.

 

Taktowanie -to może się zdarzyć tylko przy grzejnikach i to też wcale nie jest pewne. Przy podlogowce -Wykluczone Tak ale przy zrobionej PRAWIDŁOWO a nie tak jak od niechcenia. To tak jak Solski w (Kogiel Mogiel) miał łazienkę- tylko jej nie miał. Jakie modulacje komu to przeszkadza na ile schodzi PC. Podlogowka to przyjmie.

Wygląda to tak jak z napełnianiem wody do beczki np.1000L masz 2 pompy i masz wykonać odpowiednią pracę --pierwsza pompa tłoczy wodę 10L/min a druga 50L/min. Jedna dopelni beczkę i druga tylko w innej jednostce czasu . Co ciekawe ta większa wcale nie weźmie więcej kWh .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

dzięki za podpowiedzi. Właśnie taką pompę przyklepałem z instalatorem. Do tego zbiornik CWU nierdzewny 300l (weżownica - 3,2 m2) + ewentualny bufor 50-100l, jeśli nie uda się sensownie rozpiąć niektórych grup siłowników podpiętych pod poszczególne termostaty, żeby uzyskać odpowiedni zład.

 

Zład odpowiedni i Przepływ.

Edytowane przez -voymar-
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taktowanie -to może się zdarzyć tylko przy grzejnikach i to też wcale nie jest pewne. Przy podlogowce -Wykluczone Tak ale przy zrobionej PRAWIDŁOWO a nie tak jak od niechcenia. To tak jak Solski w (Kogiel Mogiel) miał łazienkę- tylko jej nie miał. Jakie modulacje komu to przeszkadza na ile schodzi PC. Podlogowka to przyjmie.

Wygląda to tak jak z napełnianiem wody do beczki np.1000L masz 2 pompy i masz wykonać odpowiednią pracę --pierwsza pompa tłoczy wodę 10L/min a druga 50L/min. Jedna dopelni beczkę i druga tylko w innej jednostce czasu . Co ciekawe ta większa wcale nie weźmie więcej kWh .

 

Żeby to było takie proste, to nikt nie głowiłby się nad doborem pompy w punkt. Pompa nie moduluje się liniowo, tak jak w twoim przykładzie. Najwyższą sprawność uzyskuje przy obciążeniu wynoszącym 60-75% mocy maksymalnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawa kolejna płacimy naście tyś. za PC i jeszcze mamy liczyć na wspomaganie klimą. To coś nie Halo.

 

 

Klima bardzo często jest montowana, nawet jak ktoś ma PC. Jednak chłodzenie i osuszanie klimą się przydaje w lecie. A wtedy i tak trzeba ponieść jakiś (nieduży) koszt. Więc można oszczędzić kilka ładnych tysięcy na PC wybierając mniejszy model, a dorzucić trochę do klimy, dzięki której mamy komfort latem. Jeśli serio boimy się kosztów to można kupić 3 farelki i je odpalić przy długich mrozach -22C jeśli byłaby taka katastrofa. A jak ktoś ma kominek to w ogóle nie ma tematu.

 

Co do dogrzewania klimą to są modele, które sobie radzą i przy -22 i nawet teoretycznie przy -30.

Tutaj przykład:

https://gree.pl/produkt/klimatyzator-amber-prestige/

 

To prawda, że mocniejsza PC ogarnie tylko w II taryfie, ale tak na prawdę, przy współczesnych domach przy okresie wiosenno-jesiennym nawet najmniejsza to będzie potrafiła zrobić. Przy -15C faktycznie to raczej niemożliwe.

 

Bufor powinien być dopełnieniem instalacji ,aby;

- zapewnić zład min = 9 kW x 20 l/kW = 180 l

A skąd ten wzór?

Dlaczego producenci piszą w instrukcjach o min. 40-50 litrach?

Edytowane przez hipodrom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może trochę rozwieję mity o nagłym wychłodzeniu nowego dobrze zaprojektowanego domu.

 

W styczniu w nocy, przy -20*C miałem zanik napięcia przez 14h.

Temp. w domu spadła z 19*C do 17*C. Bez zysków bytowych i słonecznych, bo trwały prace wykończeniowe.

 

Akumulację domu mam mizerną, bo postawiłem na gromadzenie ciepła w buforze.

Lekkie sufity, ściany gazobeton z 3mm tynku i posadzka anhydrytowa z 5mm paneli winylowych.

 

PS. Wtedy nie było jeszcze paneli winylowych.

Edytowane przez cezary.pl
PS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klima bardzo często jest montowana, nawet jak ktoś ma PC. Jednak chłodzenie i osuszanie klimą się przydaje w lecie. A wtedy i tak trzeba ponieść jakiś (nieduży) koszt. Więc można oszczędzić kilka ładnych tysięcy na PC wybierając mniejszy model, a dorzucić trochę do klimy, dzięki której mamy komfort latem. Jeśli serio boimy się kosztów to można kupić 3 farelki i je odpalić przy długich mrozach -22C jeśli byłaby taka katastrofa. A jak ktoś ma kominek to w ogóle nie ma tematu.

 

Co do dogrzewania klimą to są modele, które sobie radzą i przy -22 i nawet teoretycznie przy -30.

Tutaj przykład:

https://gree.pl/produkt/klimatyzator-amber-prestige/

 

To prawda, że mocniejsza PC ogarnie tylko w II taryfie, ale tak na prawdę, przy współczesnych domach przy okresie wiosenno-jesiennym nawet najmniejsza to będzie potrafiła zrobić. Przy -15C faktycznie to raczej niemożliwe.

 

 

A skąd ten wzór?

Dlaczego producenci piszą w instrukcjach o min. 40-50 litrach?

 

Wszystko zgoda -tylko klima w każdym pomieszczeniu nie jest a że grzeje do -20 to z przymrużeniem oka bym podchodził. Na okres przejściowy -październik to tak w salonie ciepło i tylko w salonie. A w łazience ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zgoda -tylko klima w każdym pomieszczeniu nie jest a że grzeje do -20 to z przymrużeniem oka bym podchodził. Na okres przejściowy -październik to tak w salonie ciepło i tylko w salonie. A w łazience ?

 

Na okres przejściowy nawet najmniejsza PC da radę w nowoczesnym domu.

W ostrej zimie nawet najmniejsza PC da chociaż te 2kW mocy. Jeśli mało to w salonie klima, w łazienkach drabinka elektryczna (i tak tam jest, bo zwykle przy PC jest 100% OP).

Oczywiście jak ktoś nie liczy pieniędzy to pewnie wrzuci taką PC, która mu ogarnie dom przy -25C, a przez pozostałe 364 dni w roku będzie przewymiarowana. Jeśli ktoś próbuje oszczędzić to walnie małą PC, i zaakceptuje ryzyko przymusowego rozpalenia kominka / włączenia grzejnika elektrycznego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na okres przejściowy nawet najmniejsza PC da radę w nowoczesnym domu.

W ostrej zimie nawet najmniejsza PC da chociaż te 2kW mocy. Jeśli mało to w salonie klima, w łazienkach drabinka elektryczna (i tak tam jest, bo zwykle przy PC jest 100% OP).

Oczywiście jak ktoś nie liczy pieniędzy to pewnie wrzuci taką PC, która mu ogarnie dom przy -25C, a przez pozostałe 364 dni w roku będzie przewymiarowana. Jeśli ktoś próbuje oszczędzić to walnie małą PC, i zaakceptuje ryzyko przymusowego rozpalenia kominka / włączenia grzejnika elektrycznego

 

No tak .Załączać drabinki zamiast PC która by ogarneła cały dom z COP 3 razy mniejszym od grzalki.

Więcej nie dyskutuję. Każdy robi jak chce.

PS Co to jest PRZEWYMIAROWANA PC? -- Jak dom potrzebuje 90kWh/doba to PC 6kW musi pracować 15h a 9kW-10h to grzanie w IItar. ( opcja dla oszczędnych) Przyjmując COP=3 to PC 6kW x 15h x 2kW =30kWh PC 9kW pracuje 10h x 3kW =30kWh.

Edytowane przez -voymar-
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więcej nie dyskutuję. Każdy robi jak chce.

PS Co to jest PRZEWYMIAROWANA PC?

 

Ja w sumie chętnie podyskutuję, bo ciekawi mnie ten punkt widzenia. Ogólnie jest dość popularny, więc tu nie chodzi tylko o Twoją opinię.

 

Jeśli nowoczesny dom potrzebuje 90kWh w ciągu doby, to domyślam się że jest to zapotrzebowanie przy minus 20 stopni. Przykładowo we Wrocławiu doba, podczas której średnia temp była -19 ostatnio była 15 lat temu. Poniżej -20 to ponad 30 lat temu. Dlatego, moim zdaniem projektowanie PC na temperaturę -20 jest przewymiarowywaniem.

W ciągu ostatnich 10 lat najniższa temperatura dobowa to było zaledwie -15C. A średnia dobowa -10C to już jest temperatura która faktycznie raz po raz się zdarza.

 

No i teraz jest pytanie dla osób, które montują PC - raz na ile dopuszczasz rozpalenie kominka / włączenie grzejnika elektrycznego / dostawienie farelki / grzejnika olejowego itd.

Jeśli raz na 10 lat jest ktoś w stanie użyć alternatywne źródło ciepło i grzać przez tą dobę COP=1 to spokojnie wystarczy mu mała PC, która punkt biwalentny będzie osiągała przy -10C. Więc w Twoim przykładzie pompa 6kW powinna wystarczyć na grzanie tylko II taryfą. Oszczędność z PC (kilka ładnych tys) można przeznaczyć na grzanie przez dobę raz na 10 lat COPem = 1 (kilka złotych?). Nie mówiąc o tym, że przez całą resztę sezonu taka mniejsza pompa będzie się dużo lepiej zachowywała i modulowała niż duża.

Wiem, że marketingowo to brzmi słabo, bo jest to źródło które nie zapewni komfortu przy zimie dwudziestolecia, ale cóż.. może prędzej się zepsuje niż przyjdzie taka zima ;)

No i wiadomo, instalatorzy mają marże - im większa PC tym większa marża

Edytowane przez hipodrom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra panowie. Dostałem symulację kosztów ogrzewania domu przy zapotrzebowaniu 7,3 kW przy -22st.C

Sprawa wygłada następująco:

Daikin Altherma III 8 kW - 5200 kWh

Panasonic Aquarea 9 kW seria H (brak serii J w symulatorze Panasonic) - 6126 kWh

Panasonic Aquarea 9 kW 3-fazowa - 5883 kWh

 

Ktoś ma pomysł skąd ta rozbieżność pomiędzy Daikinem a Panasonicami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...