Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ogrzewanie podłogowe akumulacyjne


bas.1990

Recommended Posts

Witam,

 

jestem nowy na forum. Zapoznałem się z dotyczącymi ogrzewania postami ale nie znalazłem odpowiedzi na moje zagadnienia.

Mianowicie, w projekcie domu mam przewidziane ogrzewanie elektryczne wspomagane panelami fotowoltaicznymi. Aktualnie jestem na etapie podjęcia finalnej decyzji o ogrzewaniu. Zaplanowane mam ogrzewanie podłogowe akumulacyjne (wylewka 10cm, styropian 15cm parter, wylewka 7cm, styropian 10cm strop). W domu będzie rekuperacja. Poniżej opcję, które rozważam:

1. Wykonanie ogrzewania podłogowego akumulacyjnego przy pomocy kabli grzejnych umieszczonych w wylewce. Taryfa G12.

2. Ogrzewanie podłogowe wodne. Hydraulik zaleca mi zainstalowanie bufora 1000l, ogrzewanego grzałkami, który to rozprowadza ciepło po podłodze. Czy wtedy nie traci sensu grubsza wylewka i jej akumulacja? Wygląda na to, że muszę ogrzać wodę by ta ogrzała beton, co wydaje się być nieracjonalne. Jak wygląda możliwość sterowania takim układem? Czy jest możliwość ustawienia temperatur np na parterze 22 stopnie a na piętrze 21?

3. Czy istnieje możliwość podpięcia pompy ciepła pod ogrzewanie podłogowe akumulacyjne w wylewce ewentualnie pod instalację z punktu 2?

 

Z góry bardzo dziękuję za wyrozumiałość i udzielone odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 60
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Nie pytam o sprawy formalne, więc odniosę się do porównania

1. Tanie w instalacji (można samemu rozłożyć) proste w sterowaniu ( wystarcza dwa sterowniki parter i piętro)

2. Nie wiem jaka powierzchnia domu, ale baniak 1000 litrów to trochę za dużo. Mam 500 na 145m2 i wystarcza. Też wysterujesz osobno parter i piętro (dwa sterowniki i dwa zawory). Instalacje tez jesteś wstanie sam rozłożyć, ale ktoś musi zaciski porobić na rozdzielaczach, pomontować pompę itp. Instalacja droższa od kabli ale można ewentualnie podpiąć pompę ciepła a baniak wywalić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź. Formalnie zmiany mogą być wprowadzone gdyż są w obszarze ogrzewania ekologicznego.

Jeśli chodzi o punkt 2, czy opłacalne jest ogrzewanie bufora po to by potem akumulować to samo ciepło w 10 cm wylewce? Powierzchnia domu 133m2.

Czy jest możliwość wodnej podłogówki z akumulacją w wylewce ale z pominięciem bufora

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź. Formalnie zmiany mogą być wprowadzone gdyż są w obszarze ogrzewania ekologicznego.

Jeśli chodzi o punkt 2, czy opłacalne jest ogrzewanie bufora po to by potem akumulować to samo ciepło w 10 cm wylewce? Powierzchnia domu 133m2.

Czy jest możliwość wodnej podłogówki z akumulacją w wylewce ale z pominięciem bufora

 

Tak - piec elektryczny lub pompa ciepła.

PV liczone do obecnego systemu rozliczeń czy nowego, w którym nie nazbierasz sobie energii na zimę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

W tym momencie najbardziej chodzi mi o to czy mając 10 cm wylewki, która miała służyć do akumulacji przy wodnej podłogówce warto inwestować jeszcze w bufor,

Czyli, czy zostać przy wodnej podłogówce tylko z wylewką i za jej pomocą akumulować ciepło czy dołożyć bufor i najpierw grzać bufor a potem wylewkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Hej, mam podobny problem z doborem ogrzewania. Sytuacja u mnie: dom 135m2 użytkowej, 170 w zabudowie, parterówka na płycie fundamentowej 22cm, pod płytą 20cm xps 300, na to planuje dać 14 cm eps 100 i 5cm anhydrytu, ogrzewanie podłogowe wodne, rurki w rozstawie 10cm. Ściany 24 cm silki 30 cm grafitu. Strop teriva + 40-50 cm styropianu. Okna 3 szybowe w warstwie izolacji + rolety. Brak garażu. Reku + WM. Pierwotnie planowałem bufor 1000l grzany grzałką w drugiej taryfie + PV ale nie dam rady wyrobić się z PV do 1 kwietnia a jak wiadomo później staje się mniej korzystna :/ Grzałki będą generować dość spore zużycie dlatego rozważam opcję podpięcia jako zasilania bufora PC PW która biegała by sobie w nocy w taniej taryfie i dogrzewała ten bufor do 55 stopni. Jak liczyłem na ciepło właściwie to przeciętna moc grzewcza potrzebna do ogrzania do temp 21 st w średnio zimny dzień to 1,5kW, przy -20 wychodzi 3.1 kW. Obliczyłem sobie że bufor zmagazynuje 38kW przy ładowaniu ciepłem z PC o temp 55stC.

 

Dlaczego w ogóle bufor a nie sama PC? Bo zawsze w przypadku awarii pompy mogę uruchomić grzałkę w buforze i dalej ogrzewać dom do czasu aż nadciągnie pomoc techniczna. Nie mam możliwości podłączenia innego źródła grzania, gazu brak, ekogroszki, pellety itp nie mogę brak kominów.

Do tego chęć korzystania z taniej taryfy żeby nie ładować się w ogromne instalacje PV które też swoje kosztują. Zamiast tego postawić jakąś małą instalacje do 5kWp dla zrównoważenia droższej taryfy dziennej. Pracuje z domu więc jakiś % autokonsumpcji.

Dlaczego zamiast iść w kierunku kumulacji ciepła w posadzce wybrałem bufor? Bo wydaje mi się że spełnia taką samą rolę co posadzka a łatwiej tym sterować. Anhydryt ma większą przenikalność cieplną i słabą akumulacje co za tym idzie stosunkowo łatwiej sterować temperaturą pomieszczenia, zmieniając temperaturę wody na wyjściu z bufora. Ale oczywiście mogę się mylić,

 

Czy możecie mi podpowiedzieć czy moje rozwiązanie ma ręce i nogi? Czy raczej słabizna?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?374526-Ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-akumulacyjne&p=8091887&viewfull=1#post8091887

i sygnaturka.

 

Bufor do PC i podłogówki to zło. Jak potrzeba mało kWh to przez pogorszenie COPu obniża i tak wątpliwą opłacalność PC. Do tego komplikuje sterowanie i zwiększa też koszt instalacji i zajmuje dodatkowe miejsce.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok dzięki za link, sporo do czytania heh. Czemu zło? Prosty mechanizm, PC / Grzałka ładuje bufor który zmagazynowane ciepło wypuszcza na dom. Sterowanie ograniczy się do zmiany temperatury w całym domu minus łazienka bo tam z założenia będzie wyższa, nie planuje sterowania w każdym z pomieszczeń osobno. Nawet jeżeli spadnie COP to i tak myślę że będzie na wyższym poziomie niż COP 1 z grzałki. Koszt instalacji pozostaje podobny, czy zainstaluje PV za 40k + bufor jest praktycznie równe cenowo do PC PW + PV za 20K + bufor a miejsce to nie problem, uwzględniłem w projekcie miejsce na mini maszynownie z buforem a pompa to monoblock stojący na zewnątrz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu zło? Prosty mechanizm, PC / Grzałka ładuje bufor który zmagazynowane ciepło wypuszcza na dom. Sterowanie ograniczy się do zmiany temperatury w całym domu minus łazienka bo tam z założenia będzie wyższa, nie planuje sterowania w każdym z pomieszczeń osobno.

 

Bufor musisz ładować do wyższych temperatur, niż potrzebuje podłoga. Przy grzałkach bez różnicy - dla PC to obniżenie COP = droższe grzanie.

Sterowanie masz wbudowane w PC. Żeby działało sensownie potrzebuje informacji o temperaturze na zewnątrz, zasilania i powrotu. Jak zasilanie i powrót ma z bufora, a nie z podłogi to brakuje mu danych i musisz ogarnąć to inaczej.

Pilnowanie temperatury powietrza przy bezwładności podłogówki nie sprawdzi się.

 

Nawet jeżeli spadnie COP to i tak myślę że będzie na wyższym poziomie niż COP 1 z grzałki.

 

Owszem. Ale dołożenie kilkunastu jak nie ponad dwudziestu tysięcy do instalacji będzie miało sens, jak w te kilkanaście lat żywotności PC zaoszczędzi więcej, niż kosztowała jej instalacja, serwis i naprawy.

 

Koszt instalacji pozostaje podobny, czy zainstaluje PV za 40k + bufor jest praktycznie równe cenowo do PC PW + PV za 20K + bufor a miejsce to nie problem, uwzględniłem w projekcie miejsce na mini maszynownie z buforem a pompa to monoblock stojący na zewnątrz.

 

Miejsce to czasami problem. Ale koszt zawsze.

 

https://forum.muratordom.pl/entry.php?132573-Najta%C5%84sze-ogrzewanie-domu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bufor musisz ładować do wyższych temperatur, niż potrzebuje podłoga. Przy grzałkach bez różnicy - dla PC to obniżenie COP = droższe grzanie.

Sterowanie masz wbudowane w PC. Żeby działało sensownie potrzebuje informacji o temperaturze na zewnątrz, zasilania i powrotu. Jak zasilanie i powrót ma z bufora, a nie z podłogi to brakuje mu idanych i musisz ogarnąć to inaczej. Pilnowanie temperatury powietrza przy bezwładności podłogówki nie sprawdzi się.

A nie można tego ogarnąć po prostu czasowym włączeniem PC np odpala o 22 i grzeje aż bufor po całości osiągnie temperaturę 55 stopni i wtedy termometr da sygnał na stycznik który wyłączy pompę? Zasada działania identyczna jak przy grzałkach.

 

Owszem. Ale dołożenie kilkunastu jak nie ponad dwudziestu tysięcy do instalacji będzie miało sens, jak w te kilkanaście lat żywotności PC zaoszczędzi więcej, niż kosztowała jej instalacja, serwis i naprawy.

 

Myślałem o jakiejś prostej pompie wysokotemperaturowej którą raz ustawie na temperaturę 55 na wyjściu i tyle + może udało by się uzyskać to dofinansowanie do PC 30% także koszt myślę że zamknął by się 13k a montaż to wpięcie się do wężownicy w buforze.

 

Miejsce to czasami problem. Ale koszt zawsze.

Miejsce już jest, koszt poniesiony tak czy siak

 

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Czarny86

Najpierw spójrz co mam napisane w stopce.

 

Jak widzisz użytkuję to co Ty planujesz.

Bufor jest zbędny. Ja mam, bo najpierw był bufor, a później PC. A PC dlatego że kiedyś zakopałem 150mb rury jako GGWC dla rekuperatora, który zimą miał nie zamarzać, a latem chłodzić. Warunki gruntowe tegoż GGWC okazały się doskonałe i wystarczające do PC.

 

Do tak dobrze ocieplonego domu jak Twój wystarczy mała PC zasilająca OP i zasobnik CWU realizowane przez zawór trójdrożny.

Zasobnik CWU, taki aby w wężownicy była woda do kranów, a PC ogrzewała jego zład.

Do awaryjnego ogrzewania wystarczy grzałka z termostatem i dodatkowa pompka cyrkulacyjna.

Bufor co prawda pozwala na ładowanie PC w II taryfie, ale zabija przy tym COP, czyli jest zbędny:)

A dla Ciebie, jeśli planujesz powietrzną PC tym bardziej. Gruntowa lepiej sobie radzi w połączeniu z buforem, zwłaszcza zimą.

 

Nie prawdą jest, to co napisał Kaizen że nie da się sterować OP (anhydryt) za pośrednictwem czujnika temp. powietrza.

Kluczem jest odpowiednia temp. wody puszczanej w OP. U mnie 26*C.

Jastrych anhydrytowy jest świetny. Równiutki, nie pęka i mało dylatacji. W salonie mam 3 pola grzewcze bez dylatacji między sobą.

Do układania parkietu, klejenia desek, idealna posadzka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie prawdą jest, to co napisał Kaizen że nie da się sterować OP (anhydryt) za pośrednictwem czujnika temp. powietrza.

 

Wrzuć pomiary.

Moje w sygnaturce.

Anhydryt nie jest cudem natury. Ma bardzo podobne ciepło właściwe, bardzo podobną lambdę do wylewki cementowej. Różnica, to co najwyżej grubość - ale jak w temacie mowa a ogrzewaniu akumulacyjnym, więc bez sensy grać na jak najcieńszą wylewkę (tak, to jedyna zaleta anhydrytu - może być cieńszy i jak ktoś przewidział za małą grubość PnG to może pozwolić zyskać ze 2cm grubszy styropian kosztem grubości wylewki).

 

A co doklejenia - wystarczy poszukać kleju, który jest do anhydrytu. Jak to "ogromny" wybór. A co się dzieje z anhydrytem, jak strzeli rurka?

 

Ale niektórzy wierzą w marketing.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info @Cezary.pl, a gdyby zrobić taki eksperyment, PC wysokotemperaturowa i przewymiarowana np o 100% do zapotrzebowania, która nabiła by mi bufor w dzień korzystając z większego COP, a bufor by już sobie śmigał przez kolejne 24h? Bo Jak rozumiem to przy samej PC bez bufora musiała by ona biegać przez 24h non stop?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.... A co się dzieje z anhydrytem, jak strzeli rurka?

 

.....

 

Kiedys ktos zrobił eksperyment i potraktował pexy róznych producentów ekstremalnym cisnieniem a miał do dyspozycji kompresor do 200 bar, az do rozerwania rur. Cóz sie okazało te noname pekały przy ok 80 bar, markowe typu wawin, kisan itp. przy ok 150-160 bar. podobnie sprawdził kształtki pp z gwintem, to niestety rozszczelnienia były przy ok 40 bar. na łaczeniu z czescią metalową kształtki.

Osobiscie nie spotkałem sie z przypadkiem ani tez nie widziałem opisu pekniecia pexa. Owszem były przypadki przewiercenia czyli uszkodzenia mechanicznego, nawet ostatnio płytkarz przewiercił klientowi 3 rury w 6 miejscach, ktore naprawiałem. Jakies tam prawdopodobienstwo strzelenia rurki przy 1,5 bar istnieje ale demonizowanie tego hipotetycznego przypadku jest tylko straszeniem potencjalnych inwestrów, w jakim celu tego nie wiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info @Cezary.pl, a gdyby zrobić taki eksperyment, PC wysokotemperaturowa i przewymiarowana np o 100% do zapotrzebowania, która nabiła by mi bufor w dzień korzystając z większego COP, a bufor by już sobie śmigał przez kolejne 24h?

Bez sensu, ale napierw trzeba obliczyc ozc, a dokladniej projektowe obciazenie cieplne budynku. ta wartosc jest kluczowa do obliczenia zarówno pojemnosci jak dT która miałby miec bufor podczas ładowania. Bez tego to tylko wrózenie z fusów lub zabawa w dosc kosztowny ekspoeryment, ale któż bogatemu zabroni

Bufor kosztuje, PC wykotemperaturowa i dwukrotnie przewymiarowana tez kosztuje i to nie mało. Jakby to działalo i było ekonimicznie uzasadnione takich instalacji byłoby sporo. Nie słyszałem o zadnej. Moze Tobie sie uda, ktos musi byc pierwszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki @Asolt, heh to takie gdybanie co by było gdyby :) Chciałbym mimo wszystko ten bufor wykorzystać, PC jest dość kosztownym produktem, do tego przydała by się fotowoltaika która na nowych zasadach korzystnie nie wygląda a swoje też kosztuje, za taki zestaw musiał bym kupę kasy wywalić :/
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...