Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ogrzewanie podłogowe akumulacyjne


bas.1990

Recommended Posts

Niektórzy to bardo lubią komplikować sobie życie.

Po co Ci bufor, droższa, wysokotemperaturowa pompa, jakieś przekombinowane sterowanie jak wystarczy zwykła wylewka i sterowanie pogodowe.

Jak chcesz mieć backup ogrzewania to zwykle pompy nawet po awarii umożliwiają pracę na grzałkach, a jak nie do dołóż najtańszy piec elektryczny za 2 koła albo opcja minimum - grzałka z termostatem, jak pisze cezary.

 

Dlaczego zamiast iść w kierunku kumulacji ciepła w posadzce wybrałem bufor? Bo wydaje mi się że spełnia taką samą rolę co posadzka a łatwiej tym sterować. Anhydryt ma większą przenikalność cieplną i słabą akumulacje co za tym idzie stosunkowo łatwiej sterować temperaturą pomieszczenia, zmieniając temperaturę wody na wyjściu z bufora. Ale oczywiście mogę się mylić,

W jakim celu chcesz sterować temperaturami pomieszczenia? Jeśli myślisz o tym, że rano będziesz zmniejszał temperaturę a wieczorem podwyższał - to zapomnij przy tak ocieplonym domu i ścianach z silki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 59
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

W jakim celu chcesz sterować temperaturami pomieszczenia? Jeśli myślisz o tym, że rano będziesz zmniejszał temperaturę a wieczorem podwyższał - to zapomnij przy tak ocieplonym domu i ścianach z silki.

 

Tutaj nie chodziło mi o sterowanie pomieszczeniami w sensie zabawy temperaturą rano tyle a po południu tyle. Tylko że wydaje mi się że prościej by to było osiągnąć sterując temperaturą na zaworze 3d z bufora i wylewce anhydrytowej niż na grubej wylewce akumulacyjnej. Tylko tak jak napisałem, mogę się mylić nie jestem specjalistą, totalny żółtodziób dlatego może czasami zadam głupie pytanie lub założenie :)

 

Kurde może macie racje, sama PC wystarczy, i co od razu wepchać w podłogówkę czy chociaż jakiś mały buforek 300l?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj nie chodziło mi o sterowanie pomieszczeniami w sensie zabawy temperaturą rano tyle a po południu tyle. Tylko że wydaje mi się że prościej by to było osiągnąć sterując temperaturą na zaworze 3d z bufora i wylewce anhydrytowej niż na grubej wylewce akumulacyjnej. Tylko tak jak napisałem, mogę się mylić nie jestem specjalistą, totalny żółtodziób dlatego może czasami zadam głupie pytanie lub założenie :)

Jeśli chodzi o stałą temperaturę rożną w różnych pomieszczeniach da się (w pewnym zakresie) - to ustalasz ją przy projekcie podłogówki, doregulować zawsze możesz na rotametrach.

 

Kurde może macie racje, sama PC wystarczy, i co od razu wepchać w podłogówkę czy chociaż jakiś mały buforek 300l?

Moim zdaniem bez sensu. Sam mam bez buforów i działa bardzo dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z własnego 9-letniego doświadczenia.

Dom praktycznie identyczny technologicznie czyli z silikatu, płyta 25cm,pod nią 20cm EPS200 ale na płycie już bez izolacji czyli wylewka 10cm z podłogówką bezpośrednio na płycie.

Zasila mi to pompa ciepła 9kW pomimo, że dom potrzebuje 3,5kW.

Efekt tego jest taki, że od tych 9 lat grzeje 99% w tańszej taryfie a temp.w domu jest stabilna bez wahań.

W zeszłym roku na jesień miałem awarię pompy (padła płyta główna) ale w środku pompy jest grzałka i to ona mi w tym czasie grzała dom.

Jedyne co to zastanowiłbym się nad mocniejszą grzałką bo standardowo jest 3kW i nie ma takiego kopnięcia przy tak dużej masie akumulacyjnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, myślę właśnie nad taką ale chyba nie aż 9kW bo nie będę miał akumulacji w podłodze. 5cm anhydrytu nie akumuluje tak skutecznie jak 10cm zwykłej wylewki, bo rozumiem że właśnie taką masz?

Tak,mam wylewkę z miksokreta.

Anhydryt przy pompie ciepła uważam za błąd i proszenie się o problemy typu taktowanie, przegrzewanie czy trudną regulację pompy,tym bardziej, że będziesz miał izolację między płyta a wylewką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

heh no i to znowu chyba się koło zamyka, mając anhydryt dostaje w gratisie problemy z PC, żeby je w jakiś sposób rozwiązać i otrzymać akumulacje instaluję bufor z tym że nie opłaca mi się wtedy grzanie w drugiej taryfie bo COP mi zleciał na łeb i zbliżył się z COP grzałki. Więc albo pozostanę przy buforze i grzałkach + anhydryt albo zmienię wylewkę na miksokreta i podłączę PC ehh dylematy :/ Za króla świeczka życie było prostsze :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiscie nie spotkałem sie z przypadkiem ani tez nie widziałem opisu pekniecia pexa.

 

A ja się spotkałem i z rozczelnieniem PP i złączki PEX. To drugie tak perfidnie, że puściło w kuchni, ale deweloper zrobił rurę w peszlu i na ścianę wyszło w łazience. A pomiędzy był jeszcze salon. Naszukali się chyba z rok.

A czemu tylko 1,5 bara ma być? Myślisz, że tylko rurka od podłogówki może strzelić? Ba, może równie dobrze strzelić wężyk elastyczny i po ścianie woda może pójść w podłogę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że wydaje mi się że prościej by to było osiągnąć sterując temperaturą na zaworze 3d z bufora i wylewce anhydrytowej niż na grubej wylewce akumulacyjnej.

 

Anhydryt 1.4-1.6 (W/mK)

Wylewka betonowa 1,4 W/mK

 

Ciężar właściwy praktycznie taki sam, lambda taka sama to co może robić różnicę? Grubość wylewki.

 

Z powyższych kart technicznych:

Anhydryt - podkład grzewczy, grubość ≥ 35 mm ponad elementem grzewczym;

Beton - podkłady w systemach ogrzewania: 60 - 80 mm

(w tym co najmniej 45 mm nad rurami grzewczymi)

 

Czyli różnica minimalnej grubości 1cm czyli 18% przy wylewce grzewczej. I proporcjonalna zmiana co do pojemności cieplnej i szybkości zmiany temperatury powierzchni.

Więc anhydryt wcale nie robi tak wielkiej różnicy (a przy tej samej grubości żadnej).

 

I tak czy inaczej bezwładność będzie tak duża, że nie da się wystarczająco szybko reagować na zmianę temperatury w pomieszczeniui.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyliczenia, faktycznie jeżeli tak na to spojrzeć to różnicy większej niema. A powiedzcie mi Panowie, czy w dobie nieustannych wzrostów cen energii opłaca się zrobić grubszą wylewkę miksokreta 8cm (niestety więcej nie dam rady urwać) i liczyć na jakąś akumulacyjność grzejąc PC głownie w taniej taryfie + kilka h w drogiej w razie jak by się nie udało zakumulować wystarczającej energii czy zostać na anhydrycie jechać w G11 samopas? Chyba że jest jeszcze jakieś inne ciekawe rozwiązanie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyliczenia, faktycznie jeżeli tak na to spojrzeć to różnicy większej niema. A powiedzcie mi Panowie, czy w dobie nieustannych wzrostów cen energii opłaca się zrobić grubszą wylewkę miksokreta 8cm (niestety więcej nie dam rady urwać) i liczyć na jakąś akumulacyjność grzejąc PC głownie w taniej taryfie + kilka h w drogiej w razie jak by się nie udało zakumulować wystarczającej energii czy zostać na anhydrycie jechać w G11 samopas? Chyba że jest jeszcze jakieś inne ciekawe rozwiązanie?

 

Pompa ciepła w dobrze ocieplonym domu jest na tyle tanim źródłem, że jak byś nie zrobił - nie zrujnuje cię. Ja mam akurat wylewkę z miksokreta 10cm, ale nie mam taniej taryfy i pompa chodzi samopas. Lubimy ciepło więc w domu jest 24 stopnie i za sezon grzewczy prąd CO+CWU wychodzi mnie ok 2 tyś zł, co daje jakieś 300 zł na miesiąc. Jakby mi się chciało bawić taryfami to płaciłbym połowę tego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy zostać na anhydrycie jechać w G11 samopas? Chyba że jest jeszcze jakieś inne ciekawe rozwiązanie?

 

Tu masz pompę puszczoną samopas (tylko CWU w dziennym okienku) w najzimniejszy dzień.

https://pvmonitor.pl//i_user.php?idinst=10883&od=2021-01-17&do=2021-01-18#/pc0

 

Możesz sobie pozmieniać dane. Nawet pompa puszczona samopas w dzień, gdy są większe zyski bytowe i słoneczne i wyższa temperatura (więc i straty mniejsze) w dzień praktycznie nie chodzi.

 

Droga strefa w G12 w PGE jest droższa o niespełna 14,5% od G11, za to tania jest prawie 47% tańsza. A to powoduje, że trzeba zużyć aż 77% w drogiej strefie, żeby G11 wyszła taniej. A przy grzaniu prądem wykręcenie 20% nie jest żadnym wyczynem. Więc G11 nie ma sensu nawet, jak puszczasz pompę samopas.

 

A w sygnaturce masz o bezwładności - wiec czy centymetr mniej, czy więcej - i tak możesz grzać tylko w taniej strefie. Tylko trzeba pamiętać, żeby wymusić skutecznie odpalenie grzania w dziennym okienku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...