Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

problem z pompą ciepła


staruszka501

Recommended Posts

Mam problem z pompą ciepła powietrze woda firmy xdeco 39b 9KW inwenter.

Naprawdę już nie wiem o co chodzi,. Pompę zamontowałam w 2020r. Miał zostać piec jako rezerwowy.Wykonawca stwierdził,że będzie służył jako bufor, ale czy tak jest?

Gdy przyszedł mróz zaczęła szwankować . Myślałam,-===== przerwa między pompą a podłożem 3 cm i dlatego nie może się odszronić , cały dół w lodzie , dlatego też nie chodzi prawidłowo.Po podniesieniu pompy na krawężnikach tj. ok. 30 cm /na krawężnikach drogowych/ problem nadal istnieje.

W zależności od otwartych zaworów, z pominięciem pieca temperatura rośnie, grzejniki ciepłe, pompa pracuje ok 22 minuty , 12-13 wyłączona, ale jeśli przychodzi mróz nie zawsze podniesie się temperatura , nie robi przerw,3.4 godz pracy po tylu godz pracy prostu wyłączyłam tem. zew. -2.

Inaczej jest jeśli otworzę zawory na piec zawór nr. 1,2,3 lub 1,2 lub 1,3. grzejniki ten który jest najbliżej pieca jako tako ciepły reszta zimna/ust 40oC/ rurka z powrotu wody zupełnie zimna. pompka obiegowa gorąca,rurka między zaworem nr.2 a nr, 5 ciepła.

w załącznikach przesyłam zdjęcia z numerami zaworów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma załączników.

 

Poza tym PC musi mieć odpowiedni zlad wody w celu defrostu i poprawnej pracy, w samym piecu może jej być za mało .

Jak najmniej zaworów , jak największe średnice rur i małe opory przepływu. Jak wraca zimna woda to pompa ciepła może mieć problem ze startem, w instrukcji powinno być chyba podana najniższa temp pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasze forum od chyba czerwca jest zarządzane przez jakąś obcą firmę, która zaczęła sporo rzeczy blokować. A w zamian wyświetlać bardziej nachalnie reklamy.

 

Użyj tej strony do wstawienia zdjęć: https://naforum.zapodaj.net/upload.html

 

Po lewej wybierz "Na forum" > ładujesz pliki > generujesz linki > kopiujesz trzeci link "z miniaturką na forum" > i wklejasz go we wpisie na forum.

 

Zaworów na piec nie otwieraj, jak piec się zagrzeje a komin będzie otwarty to wytworzysz ciąg kominowy i część ciepła będzie uciekała kominem.

 

Pytanie czy masz na Pompie Ciepła ustawioną stałą temperaturę wody, czy krzywą pogodową.

Powinna być krzywa pogodowa, wtedy temp. wody będzie rosła wraz ze spadkiem temp. na dworze.

Jeśli instalator ustawił stałą temp. wody, która była odpowiednia dla pogody +10*C - to oczywiście że ta temp. będzie zbyt niska po spadku temp. na dworze do zera stopni lub na minus.

 

Na sam start P.C. temp. początkowa wody nie powinna mieć wpływu. Przy niskiej temp. wody P.C. powinna sobie pomóc grzałką.

 

Ważne jest ile jest wody w całej instalacji i czy P.C. ma grzałkę, którą mogłaby się wspomóc?

Jak nie ma grzałki, to musi być duży zład wody by ciepła w instalacji starczyło na rozmrożenie wymiennika (defrost). Jak zaszroni wymiennik i nie starczy mocy na rozmrożenie (to w uproszczeniu stanie, nie rozkręci się na nowo).

Przy ujemnych temperaturach stary kocioł jest złym pomysłem na bufor, bo będzie wytracał ciepło z wody i puszczał je w komin.

 

Dla defrostu jest potrzebny odpowiednio duży zład wody i temp. wody przynajmniej +38*C przy zerze na dworze. Ale xdeco to jakiś wynalazek co brak o nim informacji, więc i te parametry wody mogą być niewystarczające.

 

Znalazłem jedną ofertę na allegro, bardzo ubogi opis, a na zdjęciu tabliczki znamionowej brak informacji o grzałce. Chiński monoblok nieznanej marki to bardzo ryzykowny zakup na Polskie warunki pogodowe. Dobrze że jeszcze masz kocioł, to w mrozy sobie dogrzejesz.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasze forum od chyba czerwca jest zarządzane przez jakąś obcą firmę, która zaczęła sporo rzeczy blokować. A w zamian wyświetlać bardziej nachalnie reklamy.

 

Użyj tej strony do wstawienia zdjęć: https://naforum.zapodaj.net/upload.html

 

Po lewej wybierz "Na forum" > ładujesz pliki > generujesz linki > kopiujesz trzeci link "z miniaturką na forum" > i wklejasz go we wpisie na forum.

 

Zaworów na piec nie otwieraj, jak piec się zagrzeje a komin będzie otwarty to wytworzysz ciąg kominowy i część ciepła będzie uciekała kominem.

 

Pytanie czy masz na Pompie Ciepła ustawioną stałą temperaturę wody, czy krzywą pogodową.

Powinna być krzywa pogodowa, wtedy temp. wody będzie rosła wraz ze spadkiem temp. na dworze.

Jeśli instalator ustawił stałą temp. wody, która była odpowiednia dla pogody +10*C - to oczywiście że ta temp. będzie zbyt niska po spadku temp. na dworze do zera stopni lub na minus.

 

Na sam start P.C. temp. początkowa wody nie powinna mieć wpływu. Przy niskiej temp. wody P.C. powinna sobie pomóc grzałką.

 

Ważne jest ile jest wody w całej instalacji i czy P.C. ma grzałkę, którą mogłaby się wspomóc?

Jak nie ma grzałki, to musi być duży zład wody by ciepła w instalacji starczyło na rozmrożenie wymiennika (defrost). Jak zaszroni wymiennik i nie starczy mocy na rozmrożenie (to w uproszczeniu stanie, nie rozkręci się na nowo).

Przy ujemnych temperaturach stary kocioł jest złym pomysłem na bufor, bo będzie wytracał ciepło z wody i puszczał je w komin.

 

Dla defrostu jest potrzebny odpowiednio duży zład wody i temp. wody przynajmniej +38*C przy zerze na dworze. Ale xdeco to jakiś wynalazek co brak o nim informacji, więc i te parametry wody mogą być niewystarczające.

 

Znalazłem jedną ofertę na allegro, bardzo ubogi opis, a na zdjęciu tabliczki znamionowej brak informacji o grzałce. Chiński monoblok nieznanej marki to bardzo ryzykowny zakup na Polskie warunki pogodowe. Dobrze że jeszcze masz kocioł, to w mrozyprostu sobie dogrzejesz.

 

 

pompa jest w porządku-tak mi się wydaje ale montaż do niczego .

Był powrót wody do pieca instalator po prostu dodał rurkę z pompką obiegową która idzie do pompy i wraca z powrotem do rury wyjściowej z pieca .Jeśli mogę przesłać zdjęcia e mail to proszę dać znać na [email protected]. Za jakąkolwiek podpowiedz będę wdzięczna.

 

Teraz już nie dałabym wcisnąć sobie ciemnoty,,,ze piec zastąpi bufor-a może gdyby rurę zamontował przy wyjściu ciepłej wody z pieca , wyżej zawór i za zaworem powrót z pompy na grzejniki-to być może coś by to dało, Nie nie ma grzałki- po prostu starej babie dziadostwo wcisnął

Edytowane przez staruszka501
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wolałbym nie rozdawać swojego maila na prawo i lewo. Już i tak po 20-dziestu latach z tym samym mailem, masę spamu dostaję i z PL i z zagranicy.

 

Skoro założyłaś temat na forum, dodaj tu zdjęcia, lub schemat. Będzie informacja dla innych jak nie montować.

 

Dwa schematy:

opcja 1 bez bufora

6e717da657c1.jpg

- jeśli monoblok nie posiada własnej pompki obiegowej, to pompka przed trójnikiem. Wtedy niezależnie czy puścisz obieg na kocioł, czy na P.C. to wodę popchnie ta sama pompka obiegowa. Jeśli monoblok posiada własną pompkę obiegową, to pompkę za trójnikiem na odnodze do kotła (do wspomagania pracy kotła).

Zamykając zawory 1 i 2 odetniesz kocioł, a otwierając 3 i 4 masz obieg z P.C.

 

opcja 2 z buforem

6fe66a4d8f9c.jpg

- z buforem już potrzeba dwóch pomp obiegowych 1-wsza przed i 2-ga za buforem (na powrocie - chłodna woda).

Sytuacja z pompką obiegową taka sama, jak monoblok posiada własna pompkę obiegową, to dodatkową pompkę za trójnikiem i zaworem na odnodze do kotła. Jak monoblok korzysta z obcej pompki obiegowej to między buforem a trójnikiem, wtedy popcha wodę i do kotła i do P.C. w zależności jak ustawisz zawory.

 

opcja 3 z buforem głównie do zwiększenia ilości wody w instalacji

3a333a262f36.jpg

tu już starczy jedna pompka obiegowa i znowu w zależności czy monoblok posiada pompkę obiegową, to przed lub za trójnikiem montować obiegówkę.

Zawory ponumerowałem tak samo 1 i 2 od kotła, a 3 i 4 od P.C. zamykasz albo jeden albo drugi obieg i grzejesz P.C. lub kotłem.

 

Jedno zastrzeżenie do tych schematów. Jak w mrozy będziesz grzać kotłem, to albo trzeba by zostawić obieg na P.C chociaż częściowo otwarty by był przepływ cieplejszej wody i woda nie zamarzła w rurach. Albo spuścić wodę z rur wychodzących na dwór, za zaworami - bo chyba mało prawdopodobne by w całej instalacji C.O. krążył glikol. Glikol i tak jest niezalecany przy P.C. bo obniża zdolność wymiany ciepła.

 

Mam problem z pompą ciepła powietrze woda firmy xdeco 39b 9KW inwenter.

...

W zależności od otwartych zaworów, z pominięciem pieca temperatura rośnie, grzejniki ciepłe, pompa pracuje ok 22 minuty , 12-13 wyłączona, ale jeśli przychodzi mróz nie zawsze podniesie się temperatura , nie robi przerw,3.4 godz pracy po tylu godz pracy prostu wyłączyłam tem. zew. -2.

Inaczej jest jeśli otworzę zawory na piec zawór nr. 1,2,3 lub 1,2 lub 1,3. grzejniki ten który jest najbliżej pieca jako tako ciepły reszta zimna/ust 40oC/ rurka z powrotu wody zupełnie zimna. pompka obiegowa gorąca,rurka między zaworem nr.2 a nr, 5 ciepła.

w załącznikach przesyłam zdjęcia z numerami zaworów

 

Wygląda na to, że P.C. jest zbyt mocna w dodatnich temperaturach, a raczej jest za mało wody w instalacji C.O. Dlatego zagrzewa wodę w 22 minuty i robi przerwę, bo temp. wody przekracza nastawy.

Gdy jednocześnie brakuje jej mocy na defrosty - to wszystko wskazuje, że w instalacji jest za mało wody, przydałby się dodatkowy izolowany bufor.

Pytanie jakiej pojemności wodnej?

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałam wstawić zdjęcia ale nic mi nie wychodzi , może jesteś na innych stronach może tam udało by mi się porozmawiać albo po prostu zadzwoń 608791862 będą naprawdę wdzięczna

c292fdd0a078.jpg

a3b188c5dfeb.jpg

a3ceb79b59dd.jpg

 

może coś z tego wyszło,dziękuję za cierpliwość

Edytowane przez staruszka501
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przeglądarce internetowej w jednej zakładce otwierasz forum, w drugiej zakładce stronę z tego linka:

https://zapodaj.net/

 

Na pierwszej stronie wykonujesz kroki jak numerki na zdjęciu. Klikasz przycisk "Na forum", krok 2 - dodajesz zdjęcia, krok 3 - klikasz przycisk, i pojawia się drugie okno w którym masz trzy linki, zaznaczasz trzeci link jak krok 4 na drugim zdjęciu. Kopiujesz link do schowka kombinacją klawiszy "Ctrl"+"C".

262b5bee3a66.jpg

a54d3042239c.jpg

Przechodzisz na zakładkę z forum i w treści wpisu wklejasz link kombinacją klawiszy "Ctrl"+"V".

 

Chyba że myszką, to zaznaczony tekst klikasz prawym klawiszem i wybierasz "kopiuj", następnie na forum prawy klawisz myszki i wybierasz "wklej".

 

edit...

możesz na tym forum edytować swoje wcześniejsze wpisy, zamiast dodawać wpis pod wpisem.

Pozdrawiam.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbyt mało widać na wstawionych zdjęciach.

Zamotana ta instalacja.

Z tyłu za zaworem 3, za dużo kolanek 90* - mógł to zrobić na dwóch kolankach i byłoby o połowę lepiej. Każde kolanko 90* generuje dodatkowy opór, równy trzem metrom dodatkowej rury.

 

Gdzie jest odejście i połączenie z Pompą Ciepła ?

To na ścianie nad piecem to jest bojler na ciepłą wodę? A zawór nr 7 to odejście na grzejniki?

Dokąd lecą rury izolowane? Te na ścianie między piecem a bojlerem (zawory 5 i 6). Na logikę powinno to lecieć do P.C. - ale czy?

Monoblok nie posiada własnej pompki obiegowej i ta przy kotle zasila P.C. ?

 

Zamykając zawory 1 i 2 odetniesz kocioł, a otwarcie zaworu 3 umożliwi krążenie wody z ominięciem kotła.

Filtr osadnikowy pod pompką może jest ustawiony zgodnie z kierunkiem przepływu wody, ale grawitacyjnie jest do góry nogami co utrudni czyszczenie osadnika.

 

edit...

czytając ponownie twoje wpisy, jednak się nie pomyliłem - to leci do Pompy Ciepła.

To ta pompka obiegowa powinna pchać zimną wodę do P.C.

Zawór nr 1 bezwzględnie zamknąć, bo otwarty powoduje że woda krąży przez kocioł zamiast na grzejniki.

Zawory 1 i 2 do zamknięcia.

Zawory 3, 4, 5, 6, 7 otwarte.

Jeśli druga rurka z bojlera od razu wraca w stronę kotła, to wskazane byłoby przydławić nieco obieg na zaworze - po to by wymusić większy przepływ wody na grzejniki.

 

Rury wyglądają na stosunkowo cienkie, to też generuje większe opory przepływu wody.

 

Czy P.C. pracuje wg krzywej pogodowej?

 

Przy większym spadku temp. na dworze gdy P.C. zwiększy moc grzewczą a faktycznie obieg napędza ta pompka przy kotle - to będzie trzeba na tej pompce zwiększać przepływ wody (obroty).

 

Gdy przy większym mrozie P.C. nie będzie wyrabiała i będzie trzeba rozpalić w kotle, to zawór nr 2 trzeba będzie otworzyć. A pompkę obiegową wyłączyć, ewentualnie zostawić na najniższym biegu ( i otwarty zawór nr 3) by był obieg wody do P.C. by lód nie rozsadził P.C. lub rur.

Tylko nie wiem czy wtedy ciąg pompy nie zaburzy cyrkulacji na kotle - nie widzę pompki, która by zasilała kocioł, a manometr przy bojlerze sugeruje, że jest instalacja zamknięta.

 

Obecna instalacja jest nieprzemyślana, gdy będzie trzeba grzać w kotle i jednocześnie zostawić obieg na P.C. by ta nie zamarzła, to pompka obiegowa będzie zabierała wodę przed kotłem, a jednocześnie pchała wodę z P.C. od góry do kotła uniemożliwiając przepływ wody z kotła na grzejniki.

 

Dla bezpieczeństwa - jeśli na dworze też rury są tylko w tej czerwonej izolacji, to dokup dodatkową izolację o grubej ściance. Może być szara pianka z grubą ścianką, a nawet jak dasz dodatkowe dwie warstwy też będzie dobrze. Po wierzchu owinąć aluminiową taśmą klejącą, by promienie słoneczne nie uszkodziły pianki.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, jest tylko jedna pompka obiegowa, ustawiam temperaturę ręczne , jeśli zamknę zawór 1,2 grzejniki ciepłe, ale nie chce się wyłączać. Dochodzi do ustawionej temperatury np.38 następnie spada i znów rośnie, albo stoi- od 3 godzin na 36oC, Na zewnątrz +2 a pompa po 14 minutach od defrostu wygląda tak jak na zdjęciu poniżej. Przy tak otwartych zaworach słyszę powietrze, grzejniki nie są zapowietrzone,zbiornik wyrównawczy pełny. Zastanawiałam się czy nie robi się poduszka powietrzna /jak na szkicu-prosto, spadek i przez ścianę, następnie do góry do pompy ciepła/

jeśli otworzę 1,2 grzejniki te które są bliżej pieca - letnie ostatni zimny/chyba idzie ogrzewanie grawitacyjne / a co miesza pompa na prawdę już nie wiem.

Na strychu mam zbiornik wyrównawczy z otworem przelewowym na zewnątrz.

d39db809a93b.jpg

f6e26a4515d0.jpg

f6a761d0669e.jpg

Edytowane przez staruszka501
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na strychu mam zbiornik wyrównawczy z otworem przelewowym na zewnątrz.

 

To mi przypomniało perypetie gościa, u którego robiłem remont. Miał piec "na wszystko" z układem otwartym, dodał do tego po latach gazowy kondenstat i przez dwa sezony próbował to okiełznać. Już instalator gazowego go uprzedzał, że mogą być problemy, bo gazowe jak i PC pracują w układzie zamkniętym a w instalacji otwartej, szczególnie starej, jakiś zawór popuści, czegoś nie domkniesz itd

Poddał się i kopciucha wywalił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawowe Twoje źródło ciepła jest PC. Jeśli jest kocioł na węgiel w układzie otwartym (rezerwa na "W") to daj go osobno przez wymiennik płytowy, a PC w układzie zamkniętym. Są też kotły węglowe z dodatkową wężownicą, których producent dopuszcza pracę w układzie zamkniętym, ale to raczej rzadkość...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schemat już wyjaśnia układ instalacji.

Nie znam przepływów - więc to co podaję to tylko teoria.

 

Gdy masz wszystkie zawory otwarte to blisko 80% wody płynie przez kocioł (i to w odwrotnym kierunku niż powinna), dlatego że ma tu najkrótszy obieg i łatwiej wodzie tędy płynąć. Pozostałe może 20% rozkłada się na grzanie bojlera i najbliższych grzejników. To blisko 70% energii marnujesz i idzie w komin. Ile prądu P.C. zużywa w czasie takiej pracy?

 

53a6e5cbbf45.jpg

 

Twoja P.C. to xdeco 39b 9KW inwenter - jeśli jest dobrze zaprojektowana to inwerter może swoją moc obniżyć do 30%, czyli do 3 kW. Przy takich obrotach będzie się wolniej zaszraniała i będzie mniej prądu pobierać.

 

Czy hydraulik przeliczał ile wody jest w twojej instalacji?

Ile metrów kwadratowych powierzchni domu ogrzewasz? Dom stary, duży i bez ocieplenia?

Czy może mały i ocieplony?

Jak nie wiemy ile jest wody, to ile jest grzejników pracujących? I jakich? stalowe płytowe, może żeliwne to będzie więcej wody. Jakie duże ? - to można w przybliżeniu przeliczyć ile litrów wody może tam być.

 

Dla P.C. 9 kW inwerterowej powinno być 180 Litrów wody w instalacji. Gdy będzie więcej to nie zaszkodzi, a gdy będzie mniej wody - to częściej P.C. będzie robiła pauzy w pracy przy temperaturach dodatnich na dworze.

 

Jeśli moc P.C. na minimalnej modulacji jeszcze przewyższa potrzebną moc grzewczą domu, to może się wyłączać co kilkanaście lub kilkadziesiąt minut.

Możesz wtedy zawory 1 i 2 popuścić, tak by były przymknięte w 70% (zawór 3 otwarty). Wtedy trochę ciepła zmarnuje się w komin, ale więcej ciepła pójdzie na dom i bojler a P.C. nie będzie się wyłączać.

 

Przy większym mrozie, gdy dom będzie potrzebował więcej ciepła, to dopiero zamknąć zawory 1 i 2 całkiem (a zawór 3 nadal otwarty).

 

Co do powietrza to już ciężej ocenić. Przy układzie otwartym może być za małe ciśnienie na wymienniku ciepła wewnątrz P.C. i woda zaczyna się tam gotować (jak w czajniku). Może też pompka obiegowa pracować za wolno i woda przepływająca przez P.C. nie nadąża odbierać ciepła generowanego przez P.C.

Masz manometr przy bojlerze - jakie jest ciśnienie? Zazwyczaj przy większości P.C. zalecane ciśnienie to 1,5 Bara i instalacja zamknięta.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...