Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Sterowanie ogrzewaniem podłogowym


igla

Recommended Posts

Wiem, że temat sterownia podłogówką to jest to temat rzeka, poruszany na forum wielokrotnie. Zapoznałem się ze sporą ilością wpisów, ale nie udało mi się znaleźć możliwe najlepszego dla mnie rozwiązania, które jest mocno uzależnione od indywidualnej konfiguracji.

 

Moja konfiguracja:

  • Kocioł Termet Integra II Plus
  • Tylko ogrzewanie podłogowe (ok. 75 m2 na parterze i drugie tyle na piętrze)
  • Czujnik pogodowy podpięty do kotła, kocioł na zasilanie przygotowuje wodę ok. 30 - 42 stopni (w zależności od temperatury na zewnątrz)
  • Dom 3 letni, dobrze docieplony

Obecne sterowanie:

Sterownik Termet ST-292 v2, stała temperatura 24 h, histereza 0,2 stopnia. Regulator umieszczony w jednym z najchłodniejszych pomieszczeń, które jednocześnie jest najmniej z wszystkich narażone na nagłe zmiany temperatury, nie ma tam też innych źródeł ciepła więc jest to najbardziej miarodajny punkt. Niestety, wielkości pomieszczeń są mocno zróżnicowane, przez co mimo regulacji poszczególnych pętli, czasami zdarzają się sytuacje, że jedno pomieszczenie jest niedogrzane / przegrzane. Generalnie takie sterowania działa nieźle, ale przez to że dom jest dobrze ocieplony, to występują długie pauzy pomiędzy kolejnymi cyklami grzania. Dla kotła jest OK, bo jak się załączy to grzeje w długi cyklu, ale długa przerwa do kolejnego grzania sprawia, że podłoga mocno się wychładza. Przez to kolejne grzanie to stara na ponowne rozgrzanie podłogi.

 

Testowane rozwiązania:

Automatyczne sterowanie każdym obwodem:

Pożyczyłem się od kolegi kompletnego systemu bezprzewodowego Tech serii 8. Ogólnie działało fajnie i mimo dużego bezwładu, fajnie pilnowało żeby dane pomieszczenie nie było przegrzane lub niedogrzane. Na minus jest to, że przy 8 strefach (8 regulatorów pokojowych) cykle pracy kotła są częste i krótkie, co na dłuższą metę jest raczej nieoptymalne jeżeli chodzi o zużycie gazu, ale przede wszystkim żywotność kotła.

 

Sterowanie pogodowe bez regulatora pokojowego:

"Wyrzuciłem" regulator pokojowy, ustawiłem na kotle parametr, że ma grzać bez regulatora pokojowego. Na plus to, że podłoga nie wychładza się, bo praktycznie cały czas grzeje. Kocioł steruje tylko temperaturą grzania, którą dodatkowo obniża w nocy o 5 stopni. Niestety, wszystkie pomieszczenia szybko się przegrzały oraz zużycie gazu było bardzo duże, bo mimo dodatniej temperatury na zewnątrz, było na poziomie kiedy na zewnątrz jest -10 stopni.

 

Czy możecie mi doradzić jakie rozwiązanie zastosować? Idealne to takie, gdzie zużycie gazu jest małe, pomieszczenia dogrzane i jednocześnie nieprzegrzane (brzmi zbyt idealnie) :)

Może sterowanie pogodowe bez regulatora pokojowego, tylko coś jeszcze powinienem dodać / ustawić żeby działało lepiej? Żeby kocioł robił sobie dłuższe przerwy pomiędzy cyklami grzania?

Może rozwiązanie hybrydowe, np. sterowanie strefami, ale nie 8 regulatorów tylko duże strefy np. max 3? Jakie rozwiązania u Was sprawdziły się najlepiej?

Edytowane przez igla
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Kocioł steruje tylko temperaturą grzania, którą dodatkowo obniża w nocy o 5 stopni. Niestety, wszystkie pomieszczenia szybko się przegrzały oraz zużycie gazu było bardzo duże, bo mimo dodatniej temperatury na zewnątrz, było na poziomie kiedy na zewnątrz jest -10 stopni." - wtedy musisz obniżyć krzywą grzewczą w pogodówce i/lub przesunąć ją w dół. Trzeba potestować przez pierwszy sezon i potem spokój.
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Kocioł steruje tylko temperaturą grzania, którą dodatkowo obniża w nocy o 5 stopni. Niestety, wszystkie pomieszczenia szybko się przegrzały oraz zużycie gazu było bardzo duże, bo mimo dodatniej temperatury na zewnątrz, było na poziomie kiedy na zewnątrz jest -10 stopni." - wtedy musisz obniżyć krzywą grzewczą w pogodówce i/lub przesunąć ją w dół. Trzeba potestować przez pierwszy sezon i potem spokój.

 

Mam ustawioną 2.0. Ciężko zejść już niżej, bo 1.* to prawie stała temperatura :/

 

Mam problem z wgraniem załącznika. Wykres krzywych grzewczych można podglądnąć w instrukcji, strona 6, Rys.2.4.2.2 Wykres krzywych grzewczych (ogrzewanie podłogowe):

https://serwis.termet.com.pl/vfiles/sd/IIO-667-2016-PL.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam ustawioną 2.0. Ciężko zejść już niżej, bo 1.* to prawie stała temperatura :/

 

Przy 100% podłogówce zazwyczaj musisz zjechać poniżęj 1.

Ja mam ok.1,2 (przy innym kotle co prawda) przy grzejnikach i stałej temperaturze na podłogówce.

Nic dziwnego, że przegrzewasz przy krzywej 2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy 100% podłogówce zazwyczaj musisz zjechać poniżęj 1.

Ja mam ok.1,2 (przy innym kotle co prawda) przy grzejnikach i stałej temperaturze na podłogówce.

Nic dziwnego, że przegrzewasz przy krzywej 2.

 

0 wg wykresu to stała temperatura, czyli 0.0 to 25 stopni na zasilaniu, a np. 0.5 to 30 stopni na zasilaniu niezależnie od temperatury na zewnątrz.

Przy mojej krzywej 2.0 to daje na zasilaniu ok.:

  • 32,5 przy temperaturze +10 na zewnątrz
  • 35,0 przy temperaturze 0 na zewnątrz
  • 37,5 przy temperaturze -10 na zewnątrz

 

Zmiana na 1.0 da mi na zasilaniu ok.:

  • 27,5 przy temperaturze +10 na zewnątrz
  • 28,0 przy temperaturze 0 na zewnątrz
  • 30,0 przy temperaturze -10 na zewnątrz

 

Przetestuję grzanie bez regulatora pokojowego oraz z niższą krzywą grzewczą i dam znać jaki efekt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oprócz zmiany krzywej możesz ją jeszcze ją przesunąć w górę lub dół.

 

Niestety mogę ustawić od 2.0 (obecna) do 2.9, więc w ramach krzywej "2" pozostaje mi tylko podniesienie. Szkoda, że nie ma większego zakresu, bo najchętniej ustawiłbym krzywą pod takim kątem jak 2 albo nawet 3, ale ustawiłbym ją wtedy -5 stopni od poziomu wyjściowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu nigdy nie będzie dobrze. Dom ma 70m2 a kocioł 24kW i przy tym 3kW mocy minimalnej.

Należy się zapytać jakie masz oczekiwania. Albo ogrzewanie służy do ogrzania domu albo służy do ciepłej podłogi.. Ogzrewanie domu jest według Ciebie OK ale narzekasz na czasem chłodną podłogę gdyż wychładza się ona poprzez przerwy w ogrzewaniu. Przerwy te powstają przez wysoką moc minimalną kotła. Dom masz dobrze ocieplony więc zapotrzebowanie na ciepło jest stosunkowo małe natomiast moc minimalna podług tego jest duża.

Jeśli już do w grę wchodzi tylko wykorzystanie hybrydy czyli nastaw łączonych. Wykorzystanie sterowania Termet ST-292 v2 przy temperaturach wyższych od 0 -( -5)*C natomiast przy temperaturach niższych wykorzystanie sterowania pogodowego.

 

Idealnego panaceum niestety nie ma jeśli odrzucasz samo sterowanie za pomocą Termet ST-292 v2. Komfort w postaci ciepłej podłogi niestety kosztuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko że jakby miał cały czas ciepłą podłogę to by pewnie w domu było za ciepło.

 

tam gdzie przegrzewa to skręć obieg.

 

generalnie to są proste sprawy i za bardzo kombinujesz. to że kocioł się włącza a potem gaśnie to nic złego. najważniejsze jest aby w domu była komfortowa temp.

 

ja nie mam żadnego sterownika na takim termecie. ustawiam w okresach przejściowych 26 stopni na kotle, i to w zupełności wystarcza aby w domu była stabilna komfortowa temp 22-23. kocioł podgrzewa do 6 stopni więcej niż zadana, i się wyłącza. na moje to idealnie działa.

Edytowane przez Janekk1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom ma 70m2 a kocioł 24kW i przy tym 3kW mocy minimalnej.

Przewymiarowany, niestety jestem przykładem nieświadomego inwestora, który zaczął sam badać temat już po fakcie. Okazuje się, że zapotrzebowanie mojego domu wynosi ok. 9 kW. Kocioł oczywiście "skręcony" na ustawieniach, min, moc. grzania dla C.O. 20%, max, moc grzania dla C.O. 40%.

 

generalnie to są proste sprawy i za bardzo kombinujesz

Zgadza się :) Zamarzyło mi się sterowanie strefowe, które według opisu jest och i ach, ale faktycznie przy podłogówce trzeba korzystać z dobrodziejstwa jakim jest jeden, wielki grzejnik w postaci całej podłogi.

 

ja nie mam żadnego sterownika na takim termecie. ustawiam w okresach przejściowych 26 stopni na kotle, a zimą 27

Z tym mam właśnie problem, bo temperatura powrotu dogania temp. zasilania, przez co "wygania" temp zasilania coraz wyżej (delta 5 stopni). Efekt jest taki, że i tak kocioł grzeje ponad 30 stopni, a jak przekroczy o 5 stopni temp. zadaną to blokuje się na 3 minuty.

 

Podsumowując nie chodzi mi o to, że podłoga ma być ciepła, bo już wiem że to oznacza, że grzejemy za mocno. Ciepło podłogi ma być co najwyżej delikatnie wyczuwalne. Bardziej chodzi mi o to, żeby grzać i wykorzystywać ogrzewanie podłogowe w sposób optymalny, a mocne wychładzanie podłogi i ponowne jej nagrzewanie pewnie optymalne nie jest.

Za waszą namową zmniejszyłem krzywą grzewczą, do tego zmieniłem położenie oraz ustawienia regulatora pokojowego i testuję. Na ten moment zużycie gazu na akceptowalnym poziomie, a w domu wszędzie ciepło (nie za ciepło). Zobaczymy jak to będzie np. po tygodniu.

Dodatkowo jestem przed modernizacją instalacji, bo okazuje się że brakuje w niej m.in. sprzęgła hydraulicznego oraz drugiej pompy. Oddzielę obieg kotłowy, zwiększę przepływy, co pewnie ułatwi wdrożenie niektórych Waszych porad, za które bardzo dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodatkowo jestem przed modernizacją instalacji, bo okazuje się że brakuje w niej m.in. sprzęgła hydraulicznego oraz drugiej pompy. /QUOTE]

 

Nie idź tą drogą. Skomplikujesz instalację niepotrzebnie, dołożysz koszty. Idealnie nigdy nie wysterujesz podłogówki w każdym pomieszczeniu. Krzywą grzewczą i przepływami powinieneś móc ustawić optymalnie grzanie. U mnie termostaty pełnią rolę odcinania zasilania, aby nie przegrzać pomieszczeń w sytuacji dużego nasłonecznienia - mam duże przeszklenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodatkowo jestem przed modernizacją instalacji, bo okazuje się że brakuje w niej m.in. sprzęgła hydraulicznego oraz drugiej pompy. /QUOTE]

 

Nie idź tą drogą. Skomplikujesz instalację niepotrzebnie, dołożysz koszty. Idealnie nigdy nie wysterujesz podłogówki w każdym pomieszczeniu. Krzywą grzewczą i przepływami powinieneś móc ustawić optymalnie grzanie. U mnie termostaty pełnią rolę odcinania zasilania, aby nie przegrzać pomieszczeń w sytuacji dużego nasłonecznienia - mam duże przeszklenia.

 

Sugerujesz pozostawienie instalacji bez sprzęgła hydraulicznego + jedna dodatkowa pompa obiegowa (to się chyba nazywa podłączenie szeregowe) na dwa rozdzielacze i co najwyżej wymianę tej pompy na automatyczną i jednocześnie wydajniejszą?

Jak rozumiem, kocioł chodzi cały czas. Regulatory pokojowe służą tylko do zamykania / otwierania siłowników, ale nie dają do kotła sygnału grzej / stop?

 

Żeby nie mieszać tematów, utworzyłem odrębny dla sprzęgła hydraulicznego + pompy:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?375729-Dob%C3%B3r-sprz%C4%99g%C5%82a-hydraulicznego-oraz-pomp-obiegowych

Edytowane przez igla
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Sugerujesz pozostawienie instalacji bez sprzęgła hydraulicznego + jedna dodatkowa pompa obiegowa (to się chyba nazywa podłączenie szeregowe) na dwa rozdzielacze i co najwyżej wymianę tej pompy na automatyczną i jednocześnie wydajniejszą?

Jak rozumiem, kocioł chodzi cały czas. Regulatory pokojowe służą tylko do zamykania / otwierania siłowników, ale nie dają do kotła sygnału grzej / stop?

 

Żeby nie mieszać tematów, utworzyłem odrębny dla sprzęgła hydraulicznego + pompy:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?375729-Dob%C3%B3r-sprz%C4%99g%C5%82a-hydraulicznego-oraz-pomp-obiegowych

 

Tak, dokładnie tak jak piszesz. Według mnie to najbardziej optymalne rozwiązanie - można pominąć regulatory pokojowe, bo bezwładność podłogówki jest duża (chociaż podobno te Salusy mają logikę adaptacji).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodatkowo jestem przed modernizacją instalacji, bo okazuje się że brakuje w niej m.in. sprzęgła hydraulicznego oraz drugiej pompy. Oddzielę obieg kotłowy, zwiększę przepływy, co pewnie ułatwi wdrożenie niektórych Waszych porad, za które bardzo dziękuję.

 

Skoro przegrzewasz bez sprzęgła to za małe przepływy nie są problemem. Jak całe OP chodzi na pompie z kotła to tak zostaw. Sprzęgło jest konieczne przy za małych przepływach. Jak zwiększysz przepływy to jeszcze bardziej będziesz przegrzewać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

. Bardziej chodzi mi o to, żeby grzać i wykorzystywać ogrzewanie podłogowe w sposób optymalny, a mocne wychładzanie podłogi i ponowne jej nagrzewanie pewnie optymalne nie jest.

.

 

tu nie ma mowy o jakimś wychładzaniu podłogi. przecież jeśli masz zadaną 26, to kocioł się włączy gdy ta spadnie do 26. uważasz że temp podłogi 26 to jest jakieś wychładzanie ?

 

 

 

Z tym mam właśnie problem, bo temperatura powrotu dogania temp. zasilania, przez co "wygania" temp zasilania coraz wyżej (delta 5 stopni). Efekt jest taki, że i tak kocioł grzeje ponad 30 stopni, a jak przekroczy o 5 stopni temp. zadaną to blokuje się na 3 minuty.

 

.

 

no a jak wg ciebie miało by to działać ? skoro w domu robi się ciepło to temp powrotu rośnie. temp zasilania też rośnie i kocioł się wyłącza. tak ma być.

 

blokuje na 3 minuty ? to po 3 minutach znów ci spada do zadanej, i musi się odpalać ? nie możliwe aby przez 3 minuty woda w obiegu tak szybko spadła.

 

poza tym po co chcesz dokładać pompę i jakieś sprzęgła. to nie potrzebne. tak samo nie masz co się martwić że przewymiarowany. to jest błędne podejście do tego zagadnienia. utarło się że to ma chodzić non stop a to nie jest wcale nic lepszego od sytuacji włącz na pół godziny, wyłącz i włącz ponownie za godzinę czy pół.

Edytowane przez Janekk1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tu nie ma mowy o jakimś wychładzaniu podłogi. przecież jeśli masz zadaną 26, to kocioł się włączy gdy ta spadnie do 26. uważasz że temp podłogi 26 to jest jakieś wychładzanie ?

 

 

 

 

no a jak wg ciebie miało by to działać ? skoro w domu robi się ciepło to temp powrotu rośnie. temp zasilania też rośnie i kocioł się wyłącza. tak ma być.

 

blokuje na 3 minuty ? to po 3 minutach znów ci spada do zadanej, i musi się odpalać ? nie możliwe aby przez 3 minuty woda w obiegu tak szybko spadła.

 

poza tym po co chcesz dokładać pompę i jakieś sprzęgła. to nie potrzebne. tak samo nie masz co się martwić że przewymiarowany. to jest błędne podejście do tego zagadnienia. utarło się że to ma chodzić non stop a to nie jest wcale nic lepszego od sytuacji włącz na pół godziny, wyłącz i włącz ponownie za godzinę czy pół.

 

Wychładza się pomiędzy cyklami grzania. Czyli np. regulator daje sygnał grzej o 7, grzeje do sygnału stop czyli np.10. Jest ciepło, więc kolejny sygnał grzej pada dopiero np. o 23, czyli 13 godzin OP nie pracowało, więc wylewka stygnie. To miałem na myśli.

Kocioł blokuje na 3 minuty i po tym czasie sprawdza czy wszystkie warunki do ponownego startu są spełnione. Jeżeli nie, to nie wznawia grzania.

Sama pompa z kotła u mnie nie wyrabia, dlatego oprócz niej mam za kotłem dodatkową pompę (czyli jedna na dwa rozdzielacze).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wychładza się pomiędzy cyklami grzania. Czyli np. regulator daje sygnał grzej o 7, grzeje do sygnału stop czyli np.10. Jest ciepło, więc kolejny sygnał grzej pada dopiero np. o 23, czyli 13 godzin OP nie pracowało, więc wylewka stygnie. To miałem na myśli.

.

 

czyli co pisałem- jakbyś miał cały czas ciepłą podłogę to by było w domu za ciepło.

 

zamiast się cieszyć że kocioł rzadko musi się włączać bo dom cieplutki , to ludzie narzekają ;)

 

jakie masz zużycie dobowe zimą ?

Edytowane przez Janekk1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli co pisałem- jakbyś miał cały czas ciepłą podłogę to by było w domu za ciepło.

 

zamiast się cieszyć że kocioł rzadko musi się włączać bo dom cieplutki , to ludzie narzekają ;)

 

jakie masz zużycie dobowe zimą ?

 

Heh, coś w tym jest. Człowiek czasami szuka problemu na siłę ;)

Na zużycie gazu nie narzekam, ale komfort chcę poprawić, bo mam problem z dwoma pokojami mimo że ustawiłem tam max przepływy w porównaniu do reszty pomieszczeń, to te dwa pokoje są najchłodniejszymi. Brakuje 1 stopień do optymalnej.

 

Chciałem zrobić tak jak Ty, ale chyba wymaga to zmiany dodatkowych ustawień na kotle. Przy delta_powrot_zasilanie = 6 stopni oraz histereza palnika = 5 stopni, powinno grzać na 28 stopni, a te dwa parametry sprawiają że grzeje na 32 stopnie. Jakieś sugestie odnośnie optymalnych ustawień tych parametrów przy grzaniu bez regulatora pokojowego, tylko z regulatorem pogodowym? delta_powrot_zasilanie mogę ustawić w zakresie od 5 do 25 stopni, a histereza palnika od 0 do 20 (najprawdopodobniej).

 

Moje zużycie gazu (rodzina 2+2), C.O., C.W.U., płyta gazowa:

  • 2021 sierpień: 37
  • 2021 wrzesień: 43
  • 2021 październik: 85
  • 2021 listopad: 129
  • 2021 grudzień: 198

 

Komfortowa temperatura dla nas to ok. 20,5 stopnia.

Edytowane przez igla
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do ustawień kotła to mam tak że robię zadaną temp - u mnie 26 stopni, i wyłącza gdy osiągnie 32 stopnie. u mnie to parametr p29 o wartości 6

 

z tym że jeśli sterujesz tzw pogodówką to nie mam pojęcia jak to będzie działać bo jak pisałem ja nie mam żadnych regulatorów. no generalnie to jak masz termostat w domu to kocioł powinien się go słuchać i tyle.

 

jak masz zimniejsze dwa pomieszczenia to oczywiste jest że należy obieg w nich otworzyć na max a resztę lekko skręcić na rotametrach.

 

ja ogrzewam 125 m2 do tego kąpiel 4 osoby i mam takie samo zużycie jak ty, zimą średnio 6,5 m3 na dobe , roczne 1300m3. wg mnie to niewiele.

Edytowane przez Janekk1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...