Czarny86 21.04.2022 13:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2022 Hej, stoję aktualnie przed wyborem pompy ciepła, zdecydowałem się na powietrzną Panasonica, kwestią sporną pozostaje jednak moc, Wg obliczeń z ciepłowlasciwie potrzebuję mocy +- 3kw (link do wyniku) W związku z tym myślałem nad pc 5kw, czy wg Was to dobry wybór? Wiem że nikt nie jest wróżbitą ale tak z własnego doświadczenia może jakieś rady? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 21.04.2022 13:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2022 (edytowane) Zbyt mocna P.C. wcześniej zacznie taktować, przykładowo już od 0*C zamiast od +7*C. Ale to zależy - jak masz odpowiednio grube wylewki to możesz grzać tylko w nocnej taryfie. Wtedy P.C. może być mocniejsza, tu zalecają moc 30 do 40% wyższą. Edytowane 21 Kwietnia 2022 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Czarny86 21.04.2022 13:36 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2022 W projekcie jest 8cm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 21.04.2022 13:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2022 Przy 8 cm niewiele energii zmagazynuje, tym bardziej że liczy się część wylewki znajdującej ponad rurkami z wodą. Przy tak dobrych izolacjach i niskim OZC 2,7 kW (w połączeniu z podłogówką) - starczy Panasonic J 3 kW. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 21.04.2022 14:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2022 Wg obliczeń z ciepło wlasciwie potrzebuję mocy +- 3kw (link do wyniku) W związku z tym myślałem nad pc 5kw, czy wg Was to dobry wybór? W projekcie jest 8 cm wylewki betonowej???? Pompa 3 kW jest wystarczająca do CO ale czy nie za słaba do CWU??? Dla PC 5 kW ; - należałoby zwiększyć grubość wylewki minimum o 2 -3 cm kosztem grubości ocieplenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo1972 21.04.2022 21:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2022 (edytowane) Zbyt mocna P.C. wcześniej zacznie taktować, przykładowo już od 0*C zamiast od +7*C. Ale to zależy - jak masz odpowiednio grube wylewki to możesz grzać tylko w nocnej taryfie. Wtedy P.C. może być mocniejsza, tu zalecają moc 30 do 40% wyższą. Bzdury i tzw "urban legend"... Od 9 lat jestem posiadaczem pompy ciepła T-CAP 9kW w domu z obciążeniem 3,5kW,od 9 lat nie wiem co to jest taktowanie... Nie mieszkam na Syberii tylko na Śląsku. Pompa ciepła to nie kocioł na węgiel, którego nie można wygasić ! Do autora tematu, pompa 5kW będzie dobra to tego domu przy niskich temperaturach może chodzić na max I cały czas ale jest ok. Przy obecnych temperaturach pompa pracuje ok.2-3h na dobę, to wystarczy żeby osiągnąć 23st.C w domu. Posiadam taryfę G12W czyli grzanie od 13-15 i 22-6,przez resztę czasu w tych godzinach pompa mieli jedynie pompką obiegowa bo nie widzi potrzeby załączania sprężarki. Zatem co to jest "taktowanie" ? Edytowane 21 Kwietnia 2022 przez Arturo1972 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 22.04.2022 05:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2022 Bzdury i tzw "urban legend"... .... Zatem co to jest "taktowanie" ? Zatem co to jest płyta grzewcza?, jaki procent uzytkowników PC ma taką samą konfigurację? Podoj to chociaz orientacyjnie. Ty tak samo jak Kaizen przenosisz swoje rozwiazanie na ogół a prawda jest taka ze takich płyt tak samo grzanych jest nawet nie procent a promile. Ok to sie u Ciebie sprawdziło, ale po co pisac o braku taktowania komus kto nie ma takiej płyty i PC 2-3 krotnie przewymiarowanej ze bedzie super, nie bedzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Czarny86 22.04.2022 06:14 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2022 (edytowane) Dzięki Panowie za podpowiedzi. Skoro PC 3kW będzie za mała do ogrzania CO i CWU, bo rozumiem że chodzi tu tylko o te najmroźniejsze dni gdzie PC jedzie na najwyższych obrotach, uruchamiają się grzałki i jej moc wystarcza do samego CO. To może zamiast ładować się w grubszą wylewkę i przewymiarowaną PC to zamontuje sobie zbiornik CWU z 2 wężownicami i grzałką elektryczną, podłączę solar do grzania w lecie, PC do grzania w chłodne dni i grzałkę do grzania kiedy w PC braknie mocy. Co myślicie o takim rozwiązaniu? I dalej, może wtedy zmienić wylewkę 8cm miksokret na anhydryt 5cm i dodać te 3 cm do styropianu? Bo mam takie warstwy na podłodze, xps 20cm, płyta fund. 22cm, no i teraz jak bym zmienił to było by 13cm styro i 5 cm wylewki. Edytowane 22 Kwietnia 2022 przez Czarny86 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 22.04.2022 08:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2022 Zmienić wylewkę 8cm miksokret na anhydryt 5cm i dodać te 3 cm do styropianu? Bo mam takie warstwy na podłodze; xps 20cm, płyta fund. 22cm, no i teraz jak bym zmienił to było by 13cm styro i 5 cm wylewki. Czyli nad płytą fundamentową masz 18 cm przestrzeni; - nie należy jej wypełniać styropianem, - wylać ok;10 -12 cm wylewki betonowej nad rurkami CO, - system Twój będzie zbliżony do systemu kolegi Arturo1972 , Poczytaj; Grzanie PC-PW w II-taryfie; https://forum.muratordom.pl/showthread.php?337393-Grzanie-PC-PW-w-II-taryfie/page2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo1972 22.04.2022 09:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2022 Czyli nad płytą fundamentową masz 18 cm przestrzeni; - nie należy jej wypełniać styropianem, - wylać ok;10 -12 cm wylewki betonowej nad rurkami CO, - system Twój będzie zbliżony do systemu kolegi Arturo1972 , Poczytaj; Grzanie PC-PW w II-taryfie; https://forum.muratordom.pl/showthread.php?337393-Grzanie-PC-PW-w-II-taryfie/page2 I gdybym budował się jeszcze raz to zrobiłbym podobnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 22.04.2022 09:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2022 (edytowane) Bzdury i tzw "urban legend"... ... Zatem co to jest "taktowanie" ? Nie masz taktowania - bo sam je wymuszasz w sposób kontrolowany P.C. nie pracuje samopas, a w ograniczonych czasowo godzinach. Dzięki Panowie za podpowiedzi. Skoro PC 3kW będzie za mała do ogrzania CO i CWU, bo rozumiem że chodzi tu tylko o te najmroźniejsze dni gdzie PC jedzie na najwyższych obrotach, ...i. Podejrzewam, że Andrzej5101 miał na myśli, że 3 kW będzie długo czasowo dogrzewała bojler CWU. Gdy przykładowo dasz 300L - to grzanie tego do +50 lub +55*C będzie trwało dłużej niż godzinę czasu przy 3 kW mocy. P.C. 5 kW szybciej się uwinie z dogrzaniem wody CWU. Natomiast, gdy dasz bojler z dwiema wężownicami - solar z P.C. się nie zepnie. Przy dwóch wężownicach masz 1 większą i 1 mniejszą - każda z osobna będzie za mała dla P.C. by skutecznie odbierać ciepło generowane przez P.C. Już pod solary potrzebna jest większa wężownica, a P.C. potrzebuje jeszcze większej wężownicy. Oczywiście w pewnym stopniu wiąże się to też z mocą P.C. Im ma większą moc w kW to większa wężownica (w m2) łatwiej odda generowaną moc do wody. Zagrzeje wodę w krótszym czasie. Grzałka w CWU i tak się przydaje. Bo w lecie gdy temp. przekraczają +30 czy +35*C kompresor może się nie uruchomić - trzeba wtedy użyć grzałki. Natomiast w pozostałe dni grzanie kompresorem z COP 2,5 wyjdzie taniej. Edytowane 22 Kwietnia 2022 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Czarny86 22.04.2022 09:24 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2022 (edytowane) Grzałka w CWU i tak się przydaje. Bo w lecie gdy temp. przekraczają +30 czy +35*C kompresor może się nie uruchomić - trzeba wtedy użyć grzałki. Natomiast w pozostałe dni grzanie kompresorem z COP 2,5 wyjdzie taniej. Hmm, ciekawa sprawa z tymi rozmiarami wężownic, musze doczytać o tym jeszcze, ale przy takim założeniu solary nie mają sensu tylko PC i Grzałka A jak by dać 2 zbiorniki połączone szeregowo po 150l, jeden z wężownicą od solarów a drugi od PC + grzałka + jakaś pompa obiegowa do wymuszenia obiegu? Andrzej5101, Arturo1972 nie wiem czy chce się pchać w takie akumulacyjne grzanie, pilnowanie taryf, godzin grzania itp. bardziej odpowiada mi uruchomienie i niech sobie działa i grzeje. Nie mówię oczywiście że akumulacyjne grzanie PC jest złe bo też jest fajną opcją Edytowane 22 Kwietnia 2022 przez Czarny86 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 22.04.2022 09:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2022 Czarny86 To nie taka znowu filozofia. Programujesz godziny pracy w komputerze P.C. i zapominasz.Jedynie zmianę czasu (letni / zimowy) trzeba potem zmieniać. U Ciebie przy prawie pasywnym domu raczej nie odczujesz wahań temperatury.Bo dobre izolacje zatrzymają ciepło w budynku i powoli dom będzie stygnął. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Czarny86 22.04.2022 09:46 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2022 A ile trwa "rozruch" takiej płyty akumulacyjnej? Załóżmy że wezmę PC 5kW + wylewkę 10cm nad rurkami czyli jakieś 12cm łącznej grubości płyty to podejrzewam że wygrzanie takiej płyty twa kilkanaście godzin (no chyba że się mylę) i pewnie drugie tyle ta płyta stygnie więc w okresach zimnych takie rozwiązanie jest ok, ale co w sytuacjach kiedy mamy okresy przejściowe takie jak np obecnie, gdzie jednego dnia może być 12-15 stopni żeby drugiego spadło do 5 a w nocy do 0. Raczej nie dam rady tak sterować akumulacją żeby na szybkości dopasowywać temperatury do takich wahań? Jak macie to obcykane? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 22.04.2022 09:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2022 ... A jak by dać 2 zbiorniki połączone szeregowo po 150l, jeden z wężownicą od solarów a drugi od PC + grzałka + jakaś pompa obiegowa do wymuszenia obiegu? ... Raczej słabo inwestycyjnie. Dwa bojlery wyjdą drożej od jednego większego. Dodatkowo zakup pompki obiegowej i dodatkowy prąd do jej zasilenia. Może lepiej by dać grzałkę na prąd stały i panel PV do zasilenia grzałki. Widziałem na "alledrogo" firmę co robi dowolne grzałki wg zamówienia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Czarny86 22.04.2022 09:52 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2022 Raczej słabo inwestycyjnie. Może lepiej by dać grzałkę na prąd stały i panel PV do zasilenia grzałki. Widziałem na "alledrogo" firmę co robi dowolne grzałki wg zamówienia. To musiały by być chyba 2 grzałki, jedna na lato pod PV a druga na prąd z sieci dla okresów zimowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 22.04.2022 09:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2022 (edytowane) ... co w sytuacjach kiedy mamy okresy przejściowe takie jak np obecnie, gdzie jednego dnia może być 12-15 stopni żeby drugiego spadło do 5 a w nocy do 0. Raczej nie dam rady tak sterować akumulacją żeby na szybkości dopasowywać temperatury do takich wahań? Jak macie to obcykane? Na wahania temp. za oknem jest krzywa pogodowa. W cieplejsze dni P.C. grzeje wodę do niższej temp. i odwrotnie gdy temp. za oknem spada, to P.C. grzeje wodę do wyższej temp. To musiały by być chyba 2 grzałki, jedna na lato pod PV a druga na prąd z sieci dla okresów zimowych. Zimą możesz się nie przejmować. Czy weźmiesz 3 kW czy 5 kW - to obie do grzania Twojego domu będą miały wystarczającą moc. Wątpliwości pojawiają się przy grzaniu CWU - czy te 3 kW nie będzie zbyt słabe by dogrzać bojler w czasie krótszym niż 1 godzina. Przykładowo - moja P.C. ma fabrycznie ustawiony limit grzania CWU na 60 minut. Gdy się w tym czasie nie wyrobi, to grzanie zostanie przerwane, P.C. przełączy się na grzanie CO i może po kolejnej godzinie otrzyma zezwolenie na dalsze grzanie CWU. Takie grzanie na raty odbędzie się ze stratą COP - będzie droższe. Zależy też jakiej pojemności bojler CWU zamontujesz. Większa pojemność będzie potrzebowała dostarczenia większej ilości kW do ogrzania. Natomiast przy P.C. opłaca się dać większą pojemność i grzać do +50*C. Przy takiej temp. jest korzystniejszy COP niż przy grzaniu do +55*C. Edytowane 22 Kwietnia 2022 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Czarny86 22.04.2022 10:12 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2022 A co myślisz o PC wewnętrznej tylko do CWU? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 22.04.2022 10:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2022 Ten facet taką P.C. od CWU grzeje dom: http://www.domrzeczywisciepasywny.pl/dom-nowej-generacji-w-kozminie.html ale nie powiem czy u Ciebie się to sprawdzi. Natomiast kupowanie dwóch P.C., nie wiem czy ma sens. Taka P.C. CWU kosztuje w okolicy 8 tys. zł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 22.04.2022 10:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2022 Ceny prądu;http://www.cena-pradu.pl/tabela.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.