Kaizen 24.06.2022 14:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2022 Po serwisie klimy w aucie zacząłem się zastanawiać, dlaczego do podstawowych czynności przy corocznym serwisie klimy samochodowej należy wymiana oleju, a nie widziałem, żeby którykolwiek producent pomp ciepła (w tym PP) to zalecał. Przecież PC mają drastycznie większe przebiegi roczne, niż klimatyzatory samochodowe. Czyżby olej w stacjonarnych PC się nie zużywał, a w samochodowych owszem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Owczar 24.06.2022 15:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2022 W jakim samochodzie jest zalecana wymiana oleju w klimie?Żeby go wymienić trzeba by było odkręcić sprężarkę i wylać z niej olej, bo większość nie ma nawet spustu oleju. To co jest wyciągane razem z czynnikiem to może z 10% całości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 24.06.2022 18:09 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2022 (edytowane) W jakim samochodzie jest zalecana wymiana oleju w klimie? Żeby go wymienić trzeba by było odkręcić sprężarkę i wylać z niej olej, bo większość nie ma nawet spustu oleju. To co jest wyciągane razem z czynnikiem to może z 10% całości. W każdym. Typowy automat wypluwa informację o tym, ile odessał czynnika, ile oleju. Czynnik zazwyczaj wraca - olej zawsze nowy i w nieco większej ilości, niż odessany. Abstrahując od ilości (nawet, jeżeli co roku 10% jest wymieniane na nowy, to po 10 latach średni wiek to 5, a nie 10 lat). Serwisant mojego auta twierdzi, że to malejące z czasem zdolności smarujące oleju wpływają na to, że sprężarka ma większe opory, bardziej się grzeje, wyższa temperatura oznacza wyższe ciśnienie i mniejszą sprawność przy chłodzeniu. Fakt, sprężarka klimy samochodowej pracuje w cieplejszych warunkach, niż domowej. Ale to dla mnie logiczne, że każdy olej z czasem traci właściwości smarujące. Edytowane 24 Czerwca 2022 przez Kaizen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cangi80 24.06.2022 19:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2022 Serwisant znalazł naiwniaka to wymienia co roku co się tylko da aby wydoić kasę. Mam samochód już 13 lat i żadnych przeglądów klimy nie robiłem. Prędzej auto się rozleci niż klima przestanie działać. Czy producent tak zaleca , czy to tylko widzimisie serwisanta? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Owczar 24.06.2022 19:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2022 Ja pierwsze słyszę o takich zaleceniach. Jedno z moich aut jest już pełnoletnie i serwis klimy widziało tylko gdy przewód do lodówki z tyłu zezarla korozja. Serwisowka nie przewiduje w ogóle wymiany oleju, a poziom czynnika sprawdza się w okienku rewizyjnym według procedury w service manualu. Nie ma nawet potrzeby ściągania czynnika do uzupełnienia braku, choć oczywiście można to zrobić. Inna sprawa, że klima w aucie ma elementy gumowe, przez które może przedostawać się wilgoć. Stąd często są zalecenia do wymiany osuszacza. Choć i tego w service manualu nie znalazłem. Warunki pracy też są bardziej zmienne i cięższe niż w przypadku pomp ciepła pracujących stacjonarnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pandzik 24.06.2022 19:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2022 Padłem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
e_nygma 24.06.2022 19:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2022 Klima w aucie tak jak i PC nie wymaga serwisu olejowego .Jak trzeba dobijać czynnika to znak że coś jest uszkodzone i potrzeba pełnego serwisu i naprawy.Jak mechanik w nowym czy starszym ale sprawnym aucie ze sprawnie działającą klimatyzacją chce robić coś więcej niż odgrzybianie to znak że chce klienta naciągnąć na kasę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
goguś1719517740 25.06.2022 05:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2022 Serwisant znalazł naiwniaka to wymienia co roku co się tylko da aby wydoić kasę. Mam samochód już 13 lat i żadnych przeglądów klimy nie robiłem. Prędzej auto się rozleci niż klima przestanie działać. Czy producent tak zaleca , czy to tylko widzimisie serwisanta? A jedno z moich aut (audi a2) ma już 21 lat i też nie widziało gostka od klimatyzacji być może dlatego wszystko działa dalej wyśmienicie o odgrzybianie sam sobie ozonatorem robię . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 25.06.2022 15:11 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2022 (edytowane) Klima w aucie tak jak i PC nie wymaga serwisu olejowego . Jak trzeba dobijać czynnika to znak że coś jest uszkodzone i potrzeba pełnego serwisu i naprawy. Jak mechanik w nowym czy starszym ale sprawnym aucie ze sprawnie działającą klimatyzacją chce robić coś więcej niż odgrzybianie to znak że chce klienta naciągnąć na kasę. W każdej instrukcja auta miałem, że co roku należy sprawdzić ilość czynnika. Żeby to zrobić trzeba go odessać. Do tego w każdej serwisówce, którą widziałem stoi, że ubytki 10% rocznie nie świadczą o nieszczelności i są w normie. Tak czy inaczej auta zazwyczaj serwisowałem co dwa-trzy lata i przy sprawnej instalacji uciekało w tym czasie więcej, niż 10%. Po serwisie zawsze sprawność klimy znacząco wzrastała (nie tylko organoleptycznie - ciśnienie na manometrach po nabiciu było niższe, niż przed i temperatura na wylocie kratek niższa, niż przed). Tak czy inaczej - skoro po serwisie nigdzie nie zalecają zalania z powrotem odciągniętego oleju (a czynnik owszem) to znaczy, że się zużywa. Edytowane 25 Czerwca 2022 przez Kaizen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Owczar 25.06.2022 15:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2022 W autach z okienkiem rewizyjnym nie ma konieczności odessania czynnika by sprawdzić ilość. Nawet w instrukcji uzupełniania nie ma mowy o odsysaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 25.06.2022 16:04 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2022 W autach z okienkiem rewizyjnym nie ma konieczności odessania czynnika by sprawdzić ilość. Nawet w instrukcji uzupełniania nie ma mowy o odsysaniu. W jakiej instrukcji? Pomija sprawdzenie szczelności czy zna na to sposób bez wytworzenia (prawie)próżni? Jeszcze nie spotkałem warsztatu, który w zakresie dorocznego przeglądu klimy nie odciąga czynnika. Takiego okienka jeszcze nie widziałem i wygooglać nie mogę. Podrzucisz jakiegoś linka? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Owczar 25.06.2022 17:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2022 Sprawdzanie szczelności próżnia ma w zasadzie zerową sprawność. Najbardziej skuteczna metoda to chyba hydrogen na ten moment. W jednym po zakupie miałem o 300g za mało czynnika. Próżnia na godzinę nie wykazała nieszczelności. Rok później znowu to samo. Wodorem znaleźli wyciek w 15 min. Ale po co sprawdzać szczelność gdy ilość czynnika jest w normie? Proszę bardzo, link do manuala gdzie nie ma konieczności ściągania czynnika by zweryfikować ilość w układzie:https://lexusy.pl/LS430/rm/rm792e/m_ac_0003.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_John 27.06.2022 10:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2022 Sprężarka klimatyzacji samochodowej w przeciwieństwie do tej w PC nie jest układem hermetycznym.Olej zamknięty w układzie hermetycznym nie zmienia swoich właściwości, a więc się nie zużywa. Stare układy oparte na czynnikach R22, potrafiły pracować bezawaryjnie nawet kilkadziesiąt lat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agb 27.06.2022 10:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2022 Patrzę sobie na jakieś pakiety serwisowe, które można wybrać przy zakupie nowego samochodu i nic. Np w BMW nawet przy pakiecie Plus też o oleju sprężarki nic. W gwarancji nic. W leasingach, czy najmach długoterminowych gdzie wszystko się przerzuca na najemcę/leasingobiorcę też nic. I wcale mnie to nie dziwi, bo ten temat nie jest o klimatyzacji w samochodzie. To jest kolejny podprogowy przekaz, że kazjena kable grzewcze są lepsze niż Wasze PC. Klasycznie z argumentami tak wymyślonymi aby pasowały do tezy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 27.06.2022 11:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2022 Olej zamknięty w układzie hermetycznym nie zmienia swoich właściwości, a więc się nie zużywa. Jak szczelność wpływa na właściwości oleju? Tam przecież jest ciśnienie i nieszczelność co najwyżej powoduje ubywanie czynnika i oleju - ale nie może tam dostać się wilgoć czy cokolwiek innego, żeby go rozwodnić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_John 27.06.2022 13:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2022 Jak szczelność wpływa na właściwości oleju? Tam przecież jest ciśnienie i nieszczelność co najwyżej powoduje ubywanie czynnika i oleju - ale nie może tam dostać się wilgoć czy cokolwiek innego, żeby go rozwodnić. Dopóki układ jest szczelny, to nic z olejem się nie stanie. Jeśli klimatyzacja w twoim aucie pracowała poprawnie, to dałeś się naciągnąć na zbędne koszty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 27.06.2022 16:11 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2022 Dopóki układ jest szczelny, to nic z olejem się nie stanie. Jeśli klimatyzacja w twoim aucie pracowała poprawnie, to dałeś się naciągnąć na zbędne koszty. Możesz wygooglać masę wydruków z automatów serwisujących. Praktycznie zawsze ilość odciągniętego czujnika jest znacząco mniejsza, niż nabitego. To jest standard i zawsze tak miałem (nie, nie serwisuję co roku - a co dwa-trzy lata przy czym oczywiście ozonowanie i wymianę filtra kabinowego sam robię znacznie częściej). Zawsze też po serwisie mam niższą temperaturę na wywiewie i niższe ciśnienia na manometrach. Taka jest specyfika klimatyzatorów samochodowych. Mają sporo połączeń, przewodów elastycznych - i czynnika ubywa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_John 28.06.2022 06:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2022 Klimatyzacja samochodowa jest układem niehermetycznym - dlatego razem z czynnikiem uzupełnia się w niej olej.Zacieki oleju to pierwsza oznaka nieszczelności układu.Dlatego też w układach tych uzupełnia się olej. W układach hermetycznych, takich małych jak domowe klimatyzatory czy PC oleju się nie wymienia.Chyba, że układ był pusty, doszło do spalenia, rozszczelnienia wymiennika, wymiany kompresora itp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 28.06.2022 08:16 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2022 Dlatego też w układach tych uzupełnia się olej. Ucieka też czynnik. To oczywiste, że się uzupełnia. Ale pytanie jest takie, dlaczego czynnik wraca (plus ubytki uzupełnia się nowym) a olej nie - odciągnięty nie wraca, zawsze dokładany jest nowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 06.07.2022 10:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2022 Klimatyzacja samochodowa jest układem niehermetycznym - dlatego razem z czynnikiem uzupełnia się w niej olej. Zacieki oleju to pierwsza oznaka nieszczelności układu. Dlatego też w układach tych uzupełnia się olej. W układach hermetycznych, takich małych jak domowe klimatyzatory czy PC oleju się nie wymienia. Chyba, że układ był pusty, doszło do spalenia, rozszczelnienia wymiennika, wymiany kompresora itp. Sama prawda Olej w układach chłodniczych jest przeważnie zaj..cie higroskopijny. Dlatego też po kontakcie z wilgocią z powietrza nadaje się do wymiany. Nie wiem w jakiej instrukcji jest napisane strikte o wymianie oleju w klimatyzacji... Naciąganie na koszty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.