Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wyjąca pompa obiegowa - prośba o pomoc


robert_gda1

Recommended Posts

Witam.

Pacjent to pompa obiegowa Circula Mercurio w której okolicy od jakiegoś czasu występuje wycie jak na filmie: https://files.fm/u/hbu6hj3ev#/view/y6udfd2tc któremu towarzyszy wibracja wyczuwalna na pompie i pokrętle mieszacza (czarne, widać je częściowo w prawym dolnym rogu).

Pompa pracuje z piecem Viessmann 050 który zasila grzejniki na piętrze oraz podłogówkę na parterze i łazience na piętrze. Na kotle ustawiona temperatura wody grzewczej 42 stopnie. Kocioł tradycyjnie grzeje wodę do ok 48-50 stopni po czym wyłącza się, schładza do ok 30 i załącza znów. Na pokrętle przy mieszaczu podłogówki ustawiłem ok 33-35 stopni (skala jest nieprecyzyjna), wtedy na powrocie jest z 28-30. Obecnie ogrzewanie uruchamiam raz na 2-3 dni, ponieważ jest bardzo ciepło (środkowy szereg), poza tym jest sterownik do pieca Salus który powyżej zadanej temperatury nie uruchamia pieca.

Jeszcze niedawno wszystko działało ok. Początkowo hałas występował głównie przy rozkręconych grzejnikach >4 na pokrętle. Na zakręconych grzejnikach lub rozkręconych do 3 było jeszcze cicho.

Obecnie hałas występuje bez względu na poziom rozkręcenia/skręcenia grzejników, jest jakby zależny od temperatury wody. Gdy piec grzeje i do mieszacza idzie woda o temp np 45 stopni, to w okolicy pompy i mieszacza pojawia się hałas oraz wibracja. Gdy kocioł zgodnie ze swoim cyklem wyłączy się a woda schłodzi, hałas milknie. Podobnie jest, gdy pompa obiegowa jest wyłączona (mam sterownik pompy obiegowej SP-100 który załącza pompę przy odpowiedniej temp wody) a zaczyna dopływać nagrzana woda z kotła - w okolicy pompy słychać wycie i jest wibracja, gdy sterownik uruchomi pompę wycie znika i pojawia się dopiero za jakiś czas, już podczas pracy pompy.

Nie pomaga zmiana biegów pompy. Odpowietrzyłem pompę. Gdy pompa pracuje i słychać to wycie, chwilowo pomaga podkręcenie temperatury podłogówki na mieszaczu np do 40 stopni, hałas znika i powraca po kilku minutach.

Co może być przyczyną? Czy padła pompa czy raczej coś na mieszaczu? Na chłopski rozum to ciepła woda z kotła powoduje to wycie.. Pompa ma nieco ponad 2 lata tylko.

Nie mam co liczyć na kontakt z firmą która robiła instalacje, słaby kontakt z deweloperem. Kto mógłby pomóc w naprawie tego przed zimą?

Z góry dziękuję za pomoc. Niżej cała instalacja. IMG-5784.jpg

Edytowane przez robert_gda1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pokaż zdjęcie rotametrów . Skrawek jednego widoczny z podziałką jest całkiem czarny. Jeśli tak jest w rzeczywistości i zamiast wody w obiegu krąży taki muł i nieczystości to powodem nie jest uszkodzenie pompy ale odgłosy tego czegoś krążącego w instalacji po napotkaniu na przewężenia w pompie , zaworze mieszającym i innych lub hałas powstaje poprzez oddziaływanie jednej pompy na drugą, czyli pompy kotła na pompę mieszającą gdy instalacja jest bez sprzęgła a bufor w postaci obwodu grzejnikowego jest zamknięty.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam do tematu, może to coś wniesie. Moim zdaniem wycie jest powodowane wodą z kotła gdy dom jest już nagrzany. Może instalacja się przegrzewa ? Dziś po 2 dniowej nieobecności odpaliłem grzanie, w domu było 19.4-20 stopni. Na piecu temp wody 45, na podłogówce 36, grzejniki w pokojach rozkręcone na „4”. Przez kilka godzin nic się nie działo, gdy dom nagrzał się do 22-23 stopni (zależnie od pomieszczenia) zaczęło się wycie podczas podawania przez kocioł cieplej wody. Gdy piec przerywał grzanie i chłodził się wycie milknie poniżej 40 stopni. Gdy piec załącza się ponownie, jak tylko poda wodę >40 stopni w okolicy mieszacza i pompy słychać wycie. Zmiana biegu nie pomaga, chwilowo pomaga jedynie podkręcenie podłogówki na mieszaczu >40 stopni ale i tak wycie powróci za jakąś chwile. Tak jakby układ nie radził sobie w pewnym momencie z temp wody?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak to napisałeś, to wychodzi mniej więcej na to, że jak układ do pracy rusza, to pompa pracuje przez cały czas a wyje tylko przy określonych temperaturach – nie bierz tego do siebie - ale kupy się to nie trzyma – coś wyje ale wychodzi na to, że to nie pompa.

 

Jest taki stary mechaników sposób np. na zlokalizowanie uszkodzonego łożyska – bierze się długi śrubokręt lub coś takiego – początek przykłada się do gniazda łożyskowego a koniec chwyta się dłonią i przykłada się do tego ucho – jest to coś w rodzaju stetoskopu takiego – można w miarę precyzyjnie źródło hałasu czy wibracji w ten sposób określić.

 

U ciebie tu mamy do czynienia z układem a tym samym do sumowania się czynników dochodzi – masz w tym oddzielne układy które wyłączać i załączać może więc zanotuj sobie ustawienia poszczególnych pętli i zostaw jedną załączoną a resztę wyłącz – tak po kolei sprawdzaj a później do załączonej zacznij dodawać z tych wyłączonych.

 

Jeszcze sprawdź rzecz jedną czy aby pompa nie pcha na zamknięty układ gdy ten osiągnie temperaturę zadaną.

Co pracą tej pompy steruje - ona przecież powinna się wyłączyć jak jest już wszystko nagrzane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samsu chyba masz rację, że to może nie być pompa, wyłączyłem tą pompę obiegową podłogówki, włączyłem na kotle grzanie (temp wody 45 stopni), kaloryfery rozkręcone na 4. Grzejniki zaczęły się grzać, bo to idzie z osobnej pompy wbudowanej w kotle, ale gdy nagrzana woda z kotła dotarła do wyłączonej pompy podłogówki zaczęło się to samo wycie. Gdy szybko uruchomiłem pompę wycie ucichło zupełnie, jakby właśnie było spowodowane tą nagrzaną wodą. Czy to znaczy ze przyczyna jest tuż przed pompą? Zawór trójdrożny ? On jest tuż obok pompy, może to on
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznę od pytania takiego – wiesz co w tej skrzynce masz i co jest do czego ?

 

Jak pojmuję ze śrubokrętem jest problem ale specjalnie dla Ciebie w ramach ułatwienia i samemu się przekonania – w celu zastąpienia śrubokręta – sprawdziłem jak długi nóż kuchenny będzie działał – działa tak samo.

 

Świadomi jesteśmy tego, że było dobrze i coś nastąpiło w układzie, że zaczęło działać tak jak nie powinno działać i mus to zidentyfikować – tu jeszcze musimy mieć to na uwadze, że jest to okres przejściowy w którym nie tylko układy grzewcze wariują ale i źródła zasilania do tego – tak że tu trzeba po kolei wszystko sprawdzić i to Ty musisz wszystko zrobić, bo jeszcze możemy mieć do czynienia z sytuacją taką, że może być kilka czynników które się na siebie nakładają i stąd efekt taki a nie inny.

 

Hałas/hałasem ale jeszcze z wibracją tu do czynienia mamy i jeśli tego nie ustalisz czy hałas jest tu skutkiem wibracji czy może odwrotnie lub jedno z drugim jakoś idzie w parze, to będziemy tak gonić za tym pewnie do czasu jak przyjdą chłody i podłogówka z resztą ruszy tak jak pracować to powinno.

 

Rozważmy tą rzecz nową :

wyłączyłem tą pompę obiegową podłogówki, włączyłem na kotle grzanie (temp wody 45 stopni), kaloryfery rozkręcone na 4. Grzejniki zaczęły się grzać, bo to idzie z osobnej pompy wbudowanej w kotle, ale gdy nagrzana woda z kotła dotarła do wyłączonej pompy podłogówki zaczęło się to samo wycie.
Co jeśli w tym zdaniu głowice termostatyczne odcięły przepływ na grzejniki i wszystko (całe ciśnienie) poszło na zamkniętą podłogówkę?

Gdy szybko uruchomiłem pompę wycie ucichło zupełnie, jakby właśnie było spowodowane tą nagrzaną wodą.
Uruchomiona pompa ruszyła i ciśnienie w układzie spadło a tym samym wyć i wibrować przestało – dalej to tak wygląda jak już wcześniej sugerowałem.

 

Wydajności tej pompy w kotle gazowym nie można zmniejszyć, bo jakoś tak to wygląda, że to jest właśnie przyczyną zamieszania tego - zwłaszcza, że jak podłogówka zresztą się nagrzeje, to zaś wyć to zaczyna.

 

Jest jeszcze sposób na to taki, że w układzie grzewczym nie na wszystkich odbiornikach zakłada się głowice termostatyczne – właśnie po to by nie doszło do sytuacji takiej, że głowice odetną przepływy i pompy pchać będą w układ w którym przepływu nie ma.

 

Z tym : „Co pracą tej pompy steruje - ona przecież powinna się wyłączyć jak jest już wszystko nagrzane.” - co jest?

Sprawdzałeś czy ta pompa chodzi jak układ się nagrzeje i wyć zacznie?

W rozważanej rzeczy nowej – jak ta pompa stała i wyć zaczęło, to czy temu wyciu towarzyszyły również te wibracje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Wiem co mam w skrzynce.

2. Wibracja i hałas startują jednocześnie.

3. osłuchując śrubokrętem głośniej jest na zaworze doprowadzjącym wodę z kotła, potem na trójdrożnym trochę ciszej i na pompie znów głośniej, za pompą już ciszej.

4 "Co jeśli w tym zdaniu głowice termostatyczne odcięły przepływ na grzejniki i wszystko (całe ciśnienie) poszło na zamkniętą podłogówkę?" Raczej nie odcięły bo grzejniki były jeszcze zimne

5. Wycie jest też na otwartej podłogówce - im niższa jej temperatura jest ustawiona na mieszaczu tym szybciej. Gdy ustawię ok 30 stopni wyje od samego początku pracy instalacji, jak tylko kocioł poda wodę. Gdy wtedy podkręcę np na 34 ucichnie i zacznie wyć za jakiś czas. Gdy w momencie startu instalacji ustawiona jest na 36-38 wyć zacznie dopiero po kilku godzinach, wtedy już pomaga tylko skręcenie grzejników (najczęściej na pokrętle przy ustawionej 4-wyje, przy 2-nie wyje). Gdy przekręcę znów na 4 od razu wyje znów).

6. Z tym : „Co pracą tej pompy steruje - ona przecież powinna się wyłączyć jak jest już wszystko nagrzane.” - co jest?

Sprawdzałeś czy ta pompa chodzi jak układ się nagrzeje i wyć zacznie?" Jak się nagrzeje to owszem, wyłącza się, ale wyje też zanim się nagrzeje :) przy niskich nastawach podłogówki wyje od początku jak pisałem wyżej.

 

Na piętrze mam 4 grzejniki, jak odpalam instalację są rozkręcone na 4

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to znaczy ze przyczyna jest tuż przed pompą? Zawór trójdrożny ? On jest tuż obok pompy, może to on
Trzeba się dokładniej przyjrzeć temu ale patrząc na to przez pryzmat instalacji.

Instalację masz mieszaną : podłogówka i grzejniki.

O instalacji podłogówki coś już wiadomo ale o instalacji grzejnikowe – nic a coś w niej być musi co pcha ciśnienie na ten 3 D od podłogowego.

Głowice termostatyczne na grzejnikach to jedno ale jest jeszcze regulacja przepływów w instalacji – popatrz też za tym i dołącz foto pompy CO z tym 3 D w skrzynce tak by było to dokładnie widać.

Zajrzyj do tego : Zawór mieszający – „mieszacz” – co warto o nim wiedzieć? - https://kotly.pl/zawor-mieszajacy-mieszacz/ Ogrzewanie podłogowe i grzejnikowe w jednej instalacji – czy taka współpraca jest możliwa? - https://www.techsterowniki.pl/blog/ogrzewanie-podlogowe-i-grzejnikowe-w-jednej-instalacji-czy-taka-wspolpraca-jest-mozliwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór trójdrożny ?
Z 3 D – 4 D nam się zrobił i co teraz :

Zawór czterodrogowy – Jaka jest zasada działania zaworu czterodrogowego - https://www.4katy.com.pl/dom/zawor-czterodrogowy-jaka-jest-zasada-dzialania-zaworu-czterodrogowego#Zawor_czterodrogowy_2_obiegi_i_ochrona_instalacji

Podłogówka i grzejniki w jednej instalacji - http://www.jak-zrobic-dom.pl/2011/04/podogowka-i-grzejniki-w-jednej.html

Jak to ugryźć bez schematu instalacji ?

Po zdjęciach nie dojdzie tego – spróbuj znaleźć do niego rysunek techniczny by zobaczyć jak on jest zbudowany – spróbuj ściągnąć pokrętło z niego i zobacz czy nie ma tam czego luźnego : https://forum.muratordom.pl/showthread.php?379582-Ochrona-powrotu-co-przerobi%C4%87&p=8155432&viewfull=1#post8155432 (nie patrz, że on tu w ochronie powrotu siedzi).

Jak nim kręcisz w prawo w lewy, to nie wyczuwasz na nim luzu jakiegoś ?

Popatrz/pomyśl jak on jest wpięty a będzie wiadomo jak działa i jaką rolę spełnia w układzie.

Edit.

Zajrzyj do tego może jak raz co spasuje z tego : https://www.google.com/search?channel=fs&source=univ&tbm=isch&q=Schemat+instalacji+ogrzewania+pod%C5%82ogowego+z+ogrzewaniem+grzejnikowym&client=ubuntu&fir=2quBBgVELiJxyM%252Cejz5VFL1VHyE4M%252C_%253BqWGibZKZeSzhuM%252C-AM1wxmi_58q_M%252C_%253BwHzjI5rSwqN6LM%252CADRtfMA_J2mLHM%252C_%253Bzn_qQNaT_mENzM%252CkLGdNVr74Em2NM%252C_%253BNUVgRN_1eRvy7M%252C-AM1wxmi_58q_M%252C_%253BbYvk5x4NEQ-HbM%252Cejz5VFL1VHyE4M%252C_&usg=AI4_-kQJ53_fInRsL7XYFZjQ2xaIUVn5Lw&sa=X&ved=2ahUKEwjswNP2zbD7AhX5isMKHYm2D8gQjJkEegQICBAC&biw=1280&bih=890&dpr=1#imgrc=4IEPxf7I7lr-1M

Edytowane przez samsu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mareks ten zawór 4-drogowy jest przy pompie od podłogówki w tej skrzynce która wrzucałem wyżej, na grzejniki wodę pcha kociołB5625D92-076B-4BC1-97FC-43ADD09E0A49.jpg Tego 4-d nie powinno tu być ? To deweloper ma aż takich partaczy? Może udałoby się przycisnąć dewelopera o wadliwa instalacje ale tych domów jest dużo, każdy tak ma i działało do tej pory.. Nie wiem czy uzasadnie swoje roszczenie Edytowane przez robert_gda1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłopacy – co jest z wami?

@robert_gda1 – skoro niczego trefnego nie dopatrzyłeś się w instalacji, to mus przyjąć, że wszystko jest wpięte dobrze i tak to ma być, bo też tak być może.

Skoro masz możliwość reklamowania wadliwie działającej instalacji, to zareklamuj mu ten zawór 4 D, bo niczego więcej dopatrzyć się tu nie mogę a tak jak jest być nie może.

Panikować nie zaczynaj – nikt Ci na zimę nie będzie rozwalał instalacji by ją przerobić na to by tak samo działała przy okazji czego napcha Ci pierdomatów różnych za nie byle jaki kesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogę kupić ten zawór albo cały moduł byle działało, Afriso? Esbe? Z tego co widzę Afriso nie robi 4-d termostatycznych, są tylko 3-d lub moduły całe https://afriso.pl/katalog-online/afriso/4a4-moduly-mieszajace-btu-i-bru-do-ogrzewania-podlogowego/grupy https://afriso.pl/katalog-online/afriso/termostatyczne-zawory-mieszajace-atm/produkt/1234110
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No działać będzie tylko po jaką cholerę podgrzewa powrót do kotła skoro kondensat preferuje właśnie jak największą różnicę pomiędzy zasilaniem a powrotem.

Po drugie to zawór ma kąt działania tylko 45* i albo cała gorąca woda z zasilania wędruje do podłogi albo w drugim skrajnym położeniu połowa zasilania i połowa powrotu wędruje do podłogi i do kotła.

W takiej konstrukcji na instalacji powinny się znaleźć zawory zwrotne. Jeśli ich nie ma to możliwe że to konstrukcja poprzez zawirowania wody wydaje takie dźwięki.

 

https://valvex.com/content/uploads/2020/02/instrukcja_6070000.pdf

 

Tak jak już mówiłem niezbędna jest wizyta dewelopera lub hydraulika podwykonawcy z jego strony który ogarnie temat. Zgłoszenie buczenia lub dziwnych odgłosów z instalacji będzie tu najodpowiedniejsze.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mareks chodzi o to, ze powrót powinien omijać zawór tak jak tutaj tak? https://arka-instalacje.pl/produkty-2/uklad-mieszajacy-umb-bez-pompy/ Może hydraulikowi udałoby się zamontować to co wkleiłem i byłoby Ok, rozstaw pasuje. Hydraulik proponuje ten układ i przeciągnąć powrót jak na fotce i będzie ponoć lepiej D845AB4A-2319-4B19-8D13-FD3619718134.jpg powrót będzie omijał zawór Edytowane przez robert_gda1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powrót z pętli podłogówki powinien być podłączony zarówno do zaworu trójdrogowego jak i do powrotu. Tzn nie przechodzić przez niego tylko podłączony w celu wpływu na temperaturę zasilania podłogówki ponieważ zawór poprzez mieszanie wody z zasilania i wody z powrotu obniża temperaturę wody dla podłogówki.mischer_3w_pl.jpg

 

Modernizacja proponowana może się powieźć ale jeśli już ma robić to niech przerobi to tak jak powinno być czyli nowy zawór 3 drogowy termostatyczny i mała przeróbka w rurkach.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok czyli wychodzi na to ze zestaw który wkleiłem będzie Ok. Jedynie zawór opisany jest jako do dużych przepływów i instalacji 180m, ja mam w małym szeregu skromnie tej podłogówki, nie wiem czy nie za duży ten zawór . Niewielki jest wybór na 210 mm405B050E-C961-4A0F-9D7D-ADB0F8537DF4.jpg Edytowane przez robert_gda1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie patrz na dane katalogowe dotyczące powierzchni ale na współczynnik kvs zaworu który mówi o przepływie który zawór może przenieść. Np; masz na rozdzielaczu 10 pętli i każda z nich będzie miała przepływ na poziomie 2 l / min, czyli razem mają 20 l / min a po przeliczeniu 1.2 m3 / h

To daje nam współczynnik Kvs na poziomie 1,2 i taki powinien być minimalny.

Dlatego pierw szukaj zaworu którego średnica przyłączy jest taka jak Twoje rurki aby ułatwić pracę hydraulikowi ale oczywiście o współczynniku kvs 2m3 / h jeśli nie znajdziesz to szukaj zaworu o takim współczynniku o większej średnicy przyłączy.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...