michal 77 20.12.2022 18:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2022 Dzien dobry. Stoję przed dylematem wyboru kotłowni co + woda użytkowa. Jestem kompletnie zielony. Mam podłogówkę na całej powierzchni + dwie drabinki w łazienkach. Budynek 140m, nowo wybudowany z pustaka max+15cm czarny styropian. Okna raczej ciepłe. 5 osób. Staram się samemu ogarnąć i cokolwiek zrozumieć, ale jak po grudzie. Czytam różne fora i oglądam schematy.Na początku ktoś zaproponował, że optymalnym rozwiązaniem będzie kocioł kondensacyjny dwufunkcyjny. Ja od siebie dodalem wymóg (nie wiem czy sensownie) aby była opcja rozbudowania kotłowni w przyszłości o pompę ciepła lub wspomaganie jej jakąś formą energii solarnej + stacje uzdatniania wody (mieszkam w okolicy ze strasznie twardą wodą, a to podobno skraca żywotność pieca) . 3 różne firmy zaproponowały konkretne rozwiązania. Nie kwestionuje ich rozwiązań i mam wrażenie, że każdy z fachowców mówił sensownie i chyba znał się na tym co robi, ale jednocześnie każdy z nich nie do końca podzielał pomysły pozostałych:)Dodatkowo właśnie w jakims mądrym opracowaniu przeczytałem, że kocioł dwufunkcyjny to super sprawa, ale raczej do małego domku, z jedną łazienką i rodziną 2+1. Kolejna wątpliwość to wybór pomiędzy zestawem z bojlerem, a zestawem z buforem. (cokolwiek to znaczy) Jeden z fachowców przedstawił mi alternatywę, argumentując że bufor będzie świetnie działał z podłogówką no i ma dużą pojemność , co przy dużej rodzinie ma znaczenie. Tylko, że ja nie bardzo rozumiem różnicę. Z kolei inny fachowiec obśmiał pomysł i powiedział że dla rodziny 2+3 zasobnik 120 l to w zupełności wystarczy, bo kocioł zapewnia niemal przepływowe grzanie i nie ma konieczności podgrzewania dużego zasobnika. Generalnie jestem już zmęczony i zniechęcony. Wziąłbym pierwsze z brzegu rozwiązanie, ale ceny są jak dla mnie z tych abstrakcyjnych (od 20do30 tyś) i chcę wybrać optymalnie. Na ten moment mam następujące propozycje (dotyczy pieca, zasobnika i montażu wr