Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Styropian podłoga


ycas

Recommended Posts

Witam,

jestem na etapie zakupu styropianu na podłoge(grunt).

 

Mam do dyspozycji 19 cm, z czego myślałem dać 12 styropianu, 6 wylewki i 1 cm na płytki.

Planowane ogrzewanie podłogowe z kominka bądź pieca gazowego.

Niestety warstwa styropianu nie bedzie zbyt duża, wiec tu moje pierwsze pytanie czy wystarczy EPS 100 z lambda 0.36?

Czy lepiej kupić grafit 0.31 ( tu obawiam sie jak sie zachowa przy podłogówce bo nikt w mojej okolicy nie kładł grafitu.

Ostatnie pytanie bo chudziak jest nie dokonca równy, czy lepiej 3 warstwy po 4 cm, czy 2 po 6 cm.

(instalacje typu prąd woda kanalizacja beda rowniez na podłodze)

 

W projecie mam 10 cm i ogrzewanie grzejnikami, pozdrawiam.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

jestem na etapie zakupu styropianu na podłoge(grunt).

 

Mam do dyspozycji 19 cm, z czego myślałem dać 12 styropianu, 6 wylewki i 1 cm na płytki.

Planowane ogrzewanie podłogowe z kominka bądź pieca gazowego.

Niestety warstwa styropianu nie bedzie zbyt duża, wiec tu moje pierwsze pytanie czy wystarczy EPS 100 z lambda 0.36?

Czy lepiej kupić grafit 0.31 ( tu obawiam sie jak sie zachowa przy podłogówce bo nikt w mojej okolicy nie kładł grafitu.

Ostatnie pytanie bo chudziak jest nie dokonca równy, czy lepiej 3 warstwy po 4 cm, czy 2 po 6 cm.

(instalacje typu prąd woda kanalizacja beda rowniez na podłodze)

 

W projecie mam 10 cm i ogrzewanie grzejnikami, pozdrawiam.

 

1cm za malo na plytki, przyjmuje sie 1,5cm.

 

przede wszystkim zapros wylewkarza przed ukladaniem styropianu, zeby ci sprawdzil poziom chudziaka, zeby nie wyszlo (jak u mnie na poddaszu), ze jak polozysz te 12cm styro to sie okaze, ze wylewke musi dac w niektorych miejscach 6cm ale w niektorych to juz 10cm, zeby byl w poziomie. Jak bedziesz wiedzial jak rowny chudziak to zdecydujesz finalnie ile styro dajesz. Wylewki absolutne minimum to 5-5,5cm.

tez nie wiem w czym grafit mialby szkodzic, jak cienka warstwa do bierz najlepsze parametry, czyli grafit.

Styropian w hurtowniach lezy czesto pod chmurka. Zanim rozlozysz pootwieraj paczki i daj mu wyschnac pod dachem. Ja tego nie zrobilem i ulozony niby na wcisk styropian po 2 tygodniach lezal juz luzem bo wysechl i sie skurczyl.

Napewno bym nie robil 3 warstw, za duzo roboty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

jestem na etapie zakupu styropianu na podłoge(grunt).

 

Mam do dyspozycji 19 cm, z czego myślałem dać 12 styropianu, 6 wylewki i 1 cm na płytki.

Planowane ogrzewanie podłogowe z kominka bądź pieca gazowego.

Niestety warstwa styropianu nie bedzie zbyt duża, wiec tu moje pierwsze pytanie czy wystarczy EPS 100 z lambda 0.36?

Czy lepiej kupić grafit 0.31 ( tu obawiam sie jak sie zachowa przy podłogówce bo nikt w mojej okolicy nie kładł grafitu.

Ostatnie pytanie bo chudziak jest nie dokonca równy, czy lepiej 3 warstwy po 4 cm, czy 2 po 6 cm.

(instalacje typu prąd woda kanalizacja beda rowniez na podłodze)

 

W projecie mam 10 cm i ogrzewanie grzejnikami, pozdrawiam.

Pod podłogą najważniejszy parametr to wytrzymałość na ściskanie. Dla grubości ocieplenia 10-12cm wystarczy co najmniej EPS100.

Styropian to materiał o własnościach ciała sprężystego, więc im twardszy tym lepiej, natomiast straty ciepła do gruntu nie są aż tak gigantyczne, żeby się spinać z lambdą. Jeśli znajdziesz EPS100 w graficie w cenie zbliżonej do białego to bierz taki. W innym przypadku bierz biały EPS100.

 

W przypadku podłogówki wylewka powinna mieć min. 7cm. 6cm byłoby dopuszczalne, gdybyś zagwarantował idealny poziom i utrzymał wszędzie te 6cm, co w praktyce może być wątpliwe. Dlatego dla bezpieczeństwa przyjmuje się 7cm.

Bez ogrzewania podłogowego wylewka może mieć 5 cm.

 

Instalacja wodna powinna iść w warstwie ocieplenia. Pod tym względem wygodne są 3 warstwy, tam gdzie idzie woda. W pozostałych pomieszczeniach wygodniej 2 warstwy. U siebie uzgodniłem z instalatorem, że rozłożę pierwszą warstwę styro, on na to pospina wodę i rozłoży środkową warstwę docinając płyty do rurek, a na koniec ja rozłożę górną. Pewnie gdybym sam robił instalację to bym robił 2 warstwy i bawił się w bruzdowanie styro pod rurki. Natomiast nierówności tzw. "chudziaka" mogą być różne, może niech to oceni wylewkarz albo instalator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ZE swojego doświadczenia mogę dodac, że EPS80 też jest wystarczający pod typowe obciążenia występujące w mieszkaniu.

U mnie EPS80 od 8 lat, bez śladów osiadania.

Prawidłowe ułożenie ma w tym przypadku większe znaczenie, niż te różnica pomiędzy 100 a 80

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam do dyspozycji 19 cm, z czego myślałem dać 12 styropianu, 6 wylewki i 1 cm na płytki.

Planowane ogrzewanie podłogowe z kominka bądź pieca gazowego.

 

12cm to bardzo mało pod podłogówkę na gruncie. Bierz jak najcieplejszy EPS80 - albo i rozważ płyty PIR albo natrysk piany ZK (koniecznie zamkniętokomórkowej).

 

Wylewka betonowa ma mieć min. 4,5cm ponad górę rurek, anhydrytowa 4cm.

 

Styropian to materiał o własnościach ciała sprężystego, więc im twardszy tym lepiej,

 

Mam odwrotne doświadczenia.

EPS 200 (biały) był bardzo mało sprężysty - co się wgniotło, to zostało (widać na fotce).

EPS 80 (grafit) nawet w dużo bardziej uczęszczanych miejscach nie miał takich śladów (był bardziej sprężysty - wracał do poprzedniego stanu).

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=402407

 

Mogłoby się to wydawać mało istotne - bo przecież pójdzie na to wylewka... Ale sprężystość ma znaczenie również później, bo wylewka pracując różnie go będzie ściskała (szczególnie widoczna jest praca w rogach i przy dylatacjach w czasie wygrzewania) - więc lepiej, żeby był sprężysty.

 

A co do nacisku...

Mamy stały nacisk od samej wylewki i okładziny jakieś 150kg/m2. Pełna lodówka to może ze 250kg. Dajmy zapas - razem 500kg/m2. Całe nic dla EPS nawet 80 (10% ugięcia @ 8t/m2 - zakładając liniowość ugięcia to 500kg/m2 da 1,2mm ugięcia @20cm a dla EPS 100 1mm). Czyli mamy raptem 0,2mm przy tej samej grubości EPS.

Ale jak damy

-18cm EPS 80 lambda 0,03 to U wychodzi 0,162 a ugięcie 1,125mm

- 22cm EPS 100 lambda 0,036 to U wychodzi 0,159 a ugięcie 1,1mm

Czy warto? Finansowo pewnie nie, bo gdzieś trzeb a te 4 cm "zdobyć" - albo wyższy budynek (i 4cm więcej muru, termoizolacji, elewacji itd.), albo 4cm niższe pomieszczenie. A i 22cm "twardszego" wyjdzie drożej, niż 18 "miękkiego" - a różnice w U i ugięciu pomijalna.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12cm to bardzo mało pod podłogówkę na gruncie. ..

Bez przesady z tym styropianem.

Ja ostatecznie dałem 13 cm w trzech warstwach 5+3+5.

Zarówno murarze jak i kierbud jak i architekt jak i ekipa od wylewek przekonywali mnie że 10cm w zupełności wystarczy (i większość budujących podobno tyle właśnie daje)

Co się dzieje powyżej 12-13 cm (no dobra może 15) - nic. Idzie płasko.

wspoczynnik_U_dla_izolacji_mini.png.

 

Tutaj:

https://www.zawod-architekt.pl/pokaz/ograniczenie_strat_ciepla_budynkow,410/

 

Jeszcze liczyli dla WT2021 i "teoretycznie" wystarczyło 4cm.

Edytowane przez tomasziolkowski
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam odwrotne doświadczenia.

EPS 200 (biały) był bardzo mało sprężysty - co się wgniotło, to zostało (widać na fotce).

EPS 80 (grafit) nawet w dużo bardziej uczęszczanych miejscach nie miał takich śladów (był bardziej sprężysty - wracał do poprzedniego stanu).

 

Mowa była o konkretnych własnościach fizycznych materiału a nie o tym co się wydaje "na oko".

Najtwardszy EPS czy nawet XPS nadal pozostaje ciałem sprężystym, choć w trochę mniejszym zakresie. Im mniej tym lepiej, ta cecha w zastosowaniu pod podłogą (szczególnie gdy jastrych ogrzewany) jest pożądana. Poza innymi zaletami ogranicza to ryzyko (ryzyko, nie gwarantuje w żadną stronę, chyba że dajemy płyty szkła spienionego) powstania rys i spękań jastrychu, które skracają żywotność instalacji. Jeśli za 20-30 lat planujemy i tak pozbyć się chałupy to już nie będzie nasz problem - tak też można kalkulować.

Sprężystość i stopień ugięcia nie miałyby tego znaczenia, gdyby podłoga była równomiernie obciążona statycznie przez cały okres życia budynku, co raczej nie ma miejsca w realnym świecie.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mowa była o konkretnych własnościach fizycznych materiału a nie o tym co się wydaje "na oko".

 

To podasz te fizyczne dane w temacie "Styropian to materiał o własnościach ciała sprężystego"? Jak ta sprężystość została zmierzona i wyniki, że twardszy jest bardziej sprężysty?

 

Najtwardszy EPS czy nawet XPS nadal pozostaje ciałem sprężystym, choć w trochę mniejszym zakresie. Im mniej tym lepiej, ta cecha w zastosowaniu pod podłogą (szczególnie gdy jastrych ogrzewany) jest pożądana.

 

Oczywiście, że im bardziej sprężysty, tym lepiej. Naprawdę twierdzisz, że powrót do poprzedniego kształtu po usunięciu siły odkształcającej może być wadą?

 

Tutaj:

https://www.zawod-architekt.pl/pokaz/ograniczenie_strat_ciepla_budynkow,410/

 

Jeszcze liczyli dla WT2021 i "teoretycznie" wystarczyło 4cm.

 

Gdybym miał zamiast 18cm EPS 0,03W/mK to miałbym EUco+w nie 16,66kWh/m2/r a 17,78kWh/m2/r.

 

Tylko program nie uwzględnia tutaj bardzo istotnej rzeczy. Liczy straty między temperaturą wewnątrz pomieszczenia a gruntem pod domem. A przy podłogówce to nie będzie te 10-12 stopni różnicy w sezonie grzewczym a znacznie więcej. Ile - to zależy od temperatury wylewki w głębi wylewki a to z kolei zależy od okładziny i potrzebnej mocy grzewczej. Może być 1,5-2x większa i tyle większe straty. Dalej można to przeliczyć na złotówki wg aktualnej ceny którą płacimy - ale jak widać ceny kWh mogą się bardzo zmienić. Więc grubość optymalna dwa lata temu jest znacznie mniejsza, niż dzisiaj. A co będzie jutro? Poprawienie U podłogi grzewczej na gruncie jest bardzo kłopotliwe i bardzo kosztowne (w przeciwieństwie do elewacji). Dlatego tutaj odradzam oszczędzanie. Zwłaszcza, że kupno EPS o lepszej lambdzie to nie jest duża różnica. Albo i żadna bo na styronecie Styropmin EPS80 030 Passive lambda PRO 30 kosztuje 336,90zł/m3 a Styropmin EPS 036 DP CS Pro 100 318.00zł - raptem 0,6% drożej za 20% lepsze U.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...