Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Czy da sie jakos zoptymalizowac moja instalacje gazowa?


Odie

Recommended Posts

Dobry wieczor,

 

Jakis czas temu kupilismy dom (do tej pory mieszkalismy w bloku). Dom z rynku wtornego, pochodzi z poczatku lat 2000. W audycie energetycznym mam wpisane: EP=128 kWh / m2 / rok. Sciany sa z pustaka ceramicznego 25 cm + styropian budowlany lambda 0.04 8 cm + cegla kratowka 12 cm + tynki. Pow. ogrzewana: 218 m2. Dom parter + pietro + poddasze nieuzytkowe (ocieplone welna i OSB).

 

Instalacja gazowa juz tam byla taka: kociol kondensacyjny jednofunkcyjny Junkers ZSBR 28-3 (moc min 7.1, moc max 27.4 kW) + grzejniki z glowicami termostatycznymi + zasobnik wody 120L.

 

Mam regulator pokojowy Salus (w najzimniejszym pokoju). Na regulatorze i na glowicach utrzymuje temperature 20 stopni w pokojach, kolo 18 w korytarzach, wiecej w lazienkach przez caly czas.

 

No i kociol spala sporo gazu wydaje mi sie:

- w styczniu i lutym grzalem tylko dol - czyli polowe z tego - srednio spalal ok 10m3 / dobe.

- od paru dni grzeje caly dom (gora juz jest nagrzana): 218 m2 - Dzisiaj np spalil 11 m3. Przez wczesniejsze 2 dni spalil 15 m3. Temperatury w ciagu dnia byly powyzej 0, w nocy chyba w okolicy lub nieco ponizej.

 

Kocial ustawiony jest na 50 stopni. Policzylem sobie zapotrzebowanie moich grzejnikow na moc (ok. 27kW przy 75/65/20), i wychodzi mi ze 46 - 50 stopni to jest taka minimalna temperatura gdzy grzeja gora+dol (gdy grzalem sam dol musialem dawac kolo 60 stopni), Ponizej kociol przestawal wspolpracowac z regulatorem pokojowym i sie sam wylaczal.

 

No i oczywiscie zastanawiam sie czy moge cos zrobic zeby spalanie gazu bylo mniejsze? Moze jakos posprawdzac lub podstroic instalacje? Cos zmienic?

 

Czytam i czytam, i coraz glupszy jestem, bo nie wiem czy w ogole cos da sie zrobic czy po prostu ten dom tak ma, I bez ocieplenia sie nie obejdzie. Nie znam sie na tych zagadnieniach za bardzo, gdyz w bloku w ogole nie mialem takich problemow.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez Odie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Dom z rynku wtornego, pochodzi z poczatku lat 2000. W audycie energetycznym mam wpisane: EP=128 kWh / m2 / rok. Sciany sa z pustaka ceramicznego 25 cm + styropian budowlany lambda 0.04 + cegla kratowka 12 cm + tynki. Pow. ogrzewana: 218 m2. Dom parter + pietro + poddasze nieuzytkowe (ocieplone welna i OSB).

...

Dom spory i sądząc z audytu raczej energochłonny. Nie napisałeś jaką warstwę faktycznie masz styropianu w ścianach i ile wełny na poddaszu. Ile okien, drzwi i jakiej przepuszczalności cieplnej? Ciekawe też jak tam z izolacją od strony gruntu (fundamenty i podłoga), a także możliwe mostki cieplne. Temat szerokaśny.

Czy ta wełna na poddaszu leży na stropie, a nad wełną leży OSB? Bo jeśli tak, to czy jest zrobiona jakaś wentylacja wełny?

Wątpię, czy uda się obniżyć zużycie gazu regulacjami kotła. Chociaż sprzęt swoje lata już ma i warto by zrobić porządny serwis i sprawdzić poprawność jego działania. Fakt, że kocioł się wyłączał poniżej 60 stopni, co konkretnie oznaczało? Wyłączał się zupełnie, czy po prostu nagrzał wodę do zadanej temp. i się wyłączał cyklicznie (tzw. taktowanie)?

Edytowane przez gondoljerzy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za odpowiedzi. W miedzyczasie sprawdzilem co tam mam wpisane w swiadectewie energetycznym i sa tam miedzy innymi podane wsp przenikania ciepla (WPC) uzyskane i wymagane. Niestety nie bardzo wiem ktore z nich sa bardziej problematyczne i a ktore nie - podejrzewam sciany, okna, drzwi i dach - czyli w sumie wszystko :(. Podloga wydaje sie w miare OK?

 

Ponizej troche wiecej danych z audytu:

 

Kubatura ogrzewana: 537 m3 / Kubatura calkowita: 931

 

1. Na strychu jest ocieplenie zarowno:

- stropu (plyta G/K stropowa + welna 5cm + welna 15 cm + taka srebrna folia + plyta OSB). W plytch OSB nie zauwazylem zadnej wentylacji (co by to mialo byc - jakies otwory?). Natomiast sa kratki wentylacyjne pod szczytem dachu w scianie. WPC: Uzysk: 0.23 / Wymag: 0.15

- skosow dachowych: srebrna folia + welna 5cm + welna 15 cm + dachowki. WPC: Uzyk: 0.22 / Wymag: 0.15

 

2. W scianach jest warstwa styropianu 8 cm + pustak + cegla kratowka. WPC: Uzysk: 0.37 / Wymag: 0.20

 

3. Podloga na gruncie: zwir 20 cm + piasek 20 cm + gruzobeton 20 cm + styropian podl 7cm / lambda 0.04 + wylewka + parkiet drewniany / plytki. WPC Uzysk: 0.32 / Wymag: 0.30.

 

4. Okna i drzwi sa ,ak nastepuje:

- drzi wejsciowe drewniane: WPC: Uzysk: 1.6 / Wymag: 1.30

- Drzwi balkonowe dwuszybowe 265 x 232: WPC: Uzysk: 1.4 / Wymag: 0.90

- Okna pozostale dwuszybowe. Normalnej wielkosci, nie do podlogi. Okien mam 6 na parterze + 3 na pietrze (w tym 3 pary drzwi balkonowych) + 3 dachowe. WPC: Uzysk: 1.40 / Wymag: 1.10

 

5. Kociol taktowal, zeby to wyeliminowac, musialem troche podniesc temp. zasilania, tak jak napisalem powyzej.

 

6. Jak w tym kotle junkers sprawdzic temperature powrotu? Wydaje mi sie ze pokzuje tylko temp. zasilania...

 

7. W internetach pisza ze kociol powinien pracowac "w dlugich cyklach". Jak dlugi cykl jest dlugi tak naprawde?

 

8. Mysle ze tak, termomodernizacja by sie przydala. Tylko pytanie ile mam szanse zaoszczedzic w praktyce?

 

Pozdr

Edytowane przez Odie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wartości, które masz wpisane w audycie jako wymagane, odnoszą się do nowych budynków oddawanych do użytku od 2021 r. Twój dom ma ze 20 lat więcej, a patrząc na cyferki, to przede wszystkim ściany mocno odbiegają od aktualnych norm. Tylko że to są cyferki na papierze, a w rzeczywistości może być gorzej, bo to wszytko ma jednak 20 lat. Chociażby okna i drzwi po tylu latach mogą mieć nieplanowane nieszczelności.

Temperaturę powrotu z kotła zmierzysz pierwszym lepszym termometrem za kilkanaście zł, tylko po co ci to potrzebne? Ta temperatura może się zmieniać chociażby w zależności od ustawionego wydatku pompy obiegowej.

Jeszcze jedno, co mi się nasuwa: na grzejnikach masz termostaty, gdzieś tam w zimnym pomieszczeniu sterownik Salus, a sam kocioł ma własny termostat do utrzymywania temperatury wody w obiegu. Czy nie za dużo tu tych decyzyjnych urządzeń? Mam na myśli, czy sterownik Salus nie gryzie się logiką z termostatami grzejnikowymi i samym kotłem. Miałeś już tego przykład, że kocioł Ci się wyłączał, bo jego termostat zadziałał.

W kwestii zmniejszenia taktowania kotła musisz sam pomacać temat. Na pewno tysiące razy ludziska dyskutowali w tej kwestii, chociażby na tym forum:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?189322-Taktowanie-kot%C5%82a-kondensacyjnego-jak-z-tym-walczy%C4%87

A ile można zaoszczędzić termomodernizacjami? Szacunkowo?

procentowe-straty-ciepla-dom.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odn tego sterownika - nie wiem czy sie nie gryzie z kotlem i grzejnikami...

Serwisant jak byl, to mnie namowil zeby kupic i ze niby spalanie bedzie mniejsze. Czytam o tym taktowaniu, i w sumie to nie mam tak ze kciol sie wylacza zaraz, po wlaczeniu.

 

Moja instalacja jest raczej pojemna, wiec wyglada to tak ze przy 48 / 50 stopniach za zasilaniu przy obecnych temp, jak go Salus wlaczy to raczej grzeje dopoki Salus nie powie mu "stop". Grzejniki nie sa gorace, tylko cieple. Ale tak, jak zejde nizej z temp zasilania to kociol sie wylacza sam z siebie pomimo ze Salus chce grzac. Ale nie po sekundzie tylko po paru minutach... Pewnie im nizej ustawie, ty sie szybcej wylaczy, co nie?

 

Czy sugerujesz ze lepiej by bylo wylaczyc sterownik pokojowy calkowicie, ustawic kociol powiedzmy na taka temperatrure zeby grzal przez caly czas, grzejniki byly lekko cieple, a temperatura w domu nie spadala? Zrobie taki test i zobaczymy co wyjdzie...

 

Ale to by znaczylo ze lepiej gazac kotlowi grzac samemu caly czas niz przepuszczac to przez sterownik, ktory jednak powoduje chyba dluzsze przestoje kotla?

 

A co do termomodernizacji - dzieki za rysunek, ale on pokazuje chyba % udzialy w ogolnej ucieczcie ciepla. Mnie raczej chodzilo o cos innego: zakladajac ze ocieple dom (czyli tak np. sciany + strop na strychu) oraz wymienie okna - to o ile mam szanse obnizyc obecne koszty? Przeciez 50% spadku raczej nie osiagne. Jakie sa zatem realia? Ew. jak sobie mozna mniej wiecej obliczyc ten zysk?

Edytowane przez Odie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla kotła kondensacyjnego, czym niższa temperatura wody w obiegu, zwłaszcza na powrocie, tym kocioł powinien pracować oszczędniej. Czyli, powinieneś dążyć do ciągłego grzania niską temp wody. Chociaż tu też są ograniczenia, chociażby minimalna moc pracy kotła.

Co do wyliczenia oszczędności ciepła po ociepleniu. W sieci różni usłużni ludzie/firmy udostępniają kalkulatory strat ciepła. Chociażby: https://calcoolator.pl/straty_ciepla_w_domu.html

Wpisz do kalkulatora dane domu aktualne, potem po ociepleniu i porównaj do swojego aktualnego zużycia ciepła.

Edytowane przez gondoljerzy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....

Co do wyliczenia oszczędności ciepła po ociepleniu. W sieci różni usłużni ludzie/firmy udostępniają kalkulatory strat ciepła. Chociażby: https://calcoolator.pl/straty_ciepla_w_domu.html

Wpisz do kalkulatora dane domu aktualne, potem po ociepleniu i porównaj do swojego aktualnego zużycia ciepła.

 

Jak nie przeszkadza bład nawet i 100% to moze z takiego kalkulatora skorzystac, tylko jaki jest tego sens. Jezeli tylko tak ogolnie dla swojej wiadomosci z uwzglednieniem błedu to tak jezeli dla jakiejkolwiek inwestycji w termomodernizację, wymianę zródła ciepla zdecydowanie nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie stoje przed dosc sporym remontem w tym roku - musimy zrobic gore + czesc dolu. I zastanawiamy sie co by najlepiej zrobic.

1. Zyc z grzejnikami, ktore mamy - czyli tylko odmalowac, wynmienic podlogi itp.

2. Kierowac sie docelowo w jakies inne ogrzewanie - tylko ze wydaje sie ze ze do starego domu nie wszystko sie latwo instaluje, np. klasyczna podlogowke.

Wiec pozostaje pewnie bruzdowanie ? Lub jakies inne sensowne rozwiazania?

 

Po roznych lekturach wychodzi ze zanim cokolwiek zrobimy, to pewnie trzebe by dom docieplic?

To chyba da najwieksze zyski na ogrzewaniu.

Tylko nurtuje mnie ile w realu zaoszczedzimy na kosztach ogrzewania? Jak mozna sie tego dowiedziec? Zrobic pelny audyt energ. z pomiarami kamerka? Czy mozna to jakos oszacowac samemu - nawet z pewnym bledem ale niekoniecznie 100%?

 

Co byloby najsensowaniej zrobic w takiej sytuacji? Przyznam sie ze jestesmy z zona w kropce :(

Edytowane przez Odie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...