Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Nowa posadzka na strop kleina


MaxiLopez

Recommended Posts

Witam

 

Przeszukalem juz google, rozne fora i strony ale tematy sa stare i bardzo czesto bez odpowiedzi.

Mialem w mieszkaniu w dwoch pomieszczeniach - pokoju o wymiarach 4,6x3,2m, salonie o wymiarach 3,65x3,62 oraz w korytarzu o wymiarach 4x1,10 podloge drewniana oparta na legarach. Natomiast pod kuchnia ktora jest polaczona z salonem oraz pod lazienka jest wylewka betonowa. Chcialem wymienic plytki w kuchni (bardzo nierowno ulozone) oraz panele (w niektorych miejscach sie bujaly, poza tym byly z dziurami), wiec zerwalem panele i pod spodem byly plyty OSB o grubosci 1cm. Plyty na skraju salonu i kuchni byly zawilgocone, troche zgnile. Pod plytami OSB byly stare deski ktore tez w tym miejscu byly zgnite. W miejscach gdzie podloga sie bujala okazalo sie ze byly jakies naprawy na klepki i juz dawno to nie funkcjonowalo. Wyjalem wszystkie deski, pod ktorymi bylo sporo gruzu - dobre 2 tony.

Okazalo sie ze jest pod spodem strop kleina o rozstawie dwuteownikow 110 cm.

Pomysl jest taki zeby ulozyc okolo 10 cm styropianu i dac 4 cm jastrychu (miksokret) z siatka zbrojeniowa do usztywnienia (jest 14 cm roznicy miedzy stropem kleina a wysokoscia posadzki w kuchni i lazience).

I od razu pytanie? Rozmawialem z kierownikiem budowy innej mojej nieruchomosci i jak najbardziej przytaknal na takie rozwiazanie, stwierdzil ze bez problemu strop obciazenie 4cm wylewki wytrzyma - tym bardziej ze wyglada na to ze pod kuchnia i lazienka beton byl lany wprost w gruz ktory ja wywiozlem.

Troszke jednak jest nierowne podloze i ukladanie styropianu moze byc klopotliwe zeby bylo to idealnie w poziomie. Moze jest jakas alternatywa? Czy moze jednak jakies nierownosci nie beda mialy znaczenia jesli usztywni to siatka?

 

Czy moze sa jakies inne rozwiazania, jakis lekki beton? Jakie macie doswiadczenia?

Sasiedzi z kolei mowili ze zalewali gruz ktory byl na podlodze betonem, na to dawali styropian i na to kilka cm wylewki - odwaznie no ale to nie moje.

Podchodze do sprawy bardziej zachowawczo i nie chce nic zepsuc. Prosze o opinie o podpowiedzi.

Dziekuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób tak jak to było. Puste miejsca upchaj wełnę lub zasyp keramzytem.

Legary muszą być solidniejsze wymiarów przynajmniej jak były dotychczas ze względu na tylko 1m podparcia.

Można by to zrobić odwrotnie zagęszczając konstrukcję czyli pierw w poprzek.

Jeśli do sufitu jest mało miejsca można by jedną warstwę legarów puścić w poprzek zagęszczając ich konstrukcję.

 

Jeśli chcesz betonową wylewkę a istnieją nierówności na cegłach uniemożliwiające położenie styropianu to możesz dać sam keramzyt i ustabilizować go na wierzchu poprzez lekki szpryc cementowy. Na taką powierzchnię wylewka 4 - 5cm z siatką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plan byl taki aby ulozyc styropian tak, zeby bylo w miare rowno, albo delikatnie podrownac czyms sypkim nierownosci (np. keramzytem) i wylac 4 cm wylewki. Teraz sie zastanawiam czy dobrze zrobilem usuwajac stare legary, poniewaz naczytalem sie o ograniczonej nosnosci tych stropow, a nie chce go nadmiernie obciazac. Liczylem ze ukladajac styropian na 10 cm (5 jest do powierzchni dwuteownia, kolejne 5 nad dwuteownik) i wylewajac 4 cm wylewki z siatka obciaze strop w granice 80kg/m2. Czy to duzo?

Wydawalo mi sie ze nie, z tego mieszkania wywiozlem ze 2 tony gruzu, a legary z dechami i plytami osb tez wazyly dobre 500-700kg lacznie.

Czytam tez o posadzkach z perlitu ktore sa bardzo lekkie, ale ciezko mi znalezc jakiegos wykonawce i rzetelne opinie czy bedzie to wystarczajaco twarde.

Podsumowujac, dla mnie najlepszym i najszybszym rozwiazaniem jest styropian i 4 cm posadzki, ale chce zrobic to tak, zeby to bylo bezpieczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam musisz ocenić czy wywieziony gruz oraz pozostała nie istniejąca już konstrukcja będzie cięższa lub lżejsza od wylewki.

Wyrównywanie keramzytem jest pomijalnie małe. Jeśli styropian planowałeś położyć również na dwuteowniki to możesz tak zrobić z tym że połączenie ziarnistego keramzytu ze styropianem wskazywało by bardziej na użycie do tego celu twardego styroduru XPS.

Po drugie to keramzyt należało by dobrze zagęścić tak aby po wylaniu posadzki czyli obciążeniu nie powstały łuki wklęsłe.

Poziom cegieł można by było wyrównać poprzez nasypanie drobnego piasku lub wykonanie 0,5 - 1cm warstwy wyrównującej z zaprawy np. ZW-04 lub wylewki samopozomujacej króra dodatkowo wzmocniła by cegły.

Na taką powierzchnię juz tylko styropian.

Problemem jest tu stan stropu na dzień dzisiejszy dlatego raczej opinia kierownika jest tu raczej mało wiążąca ( nie weźmie on odpowiedzialności za swoje słowa )

Nie zamieściłeś nawet zdjęć stropu, szczegółowego opisu stanu zaprawy murarskiej pomiędzy cegłami itp.

Dlatego optował bym tu na kontakt z konstruktorem, architektem, rzeczoznawcą który oceni stan, rodzaj i nośność stropu i zaleci konkretne rozwiązanie.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Decyzja padła na pozostawienie legarów ponieważ są w dobrym stanie i położenie na to grubszych płyt OSB 25 mam. Mam jednak pytanie o układanie legarów. Dotychczas leżały one na cegłach które są pomiędzy dwuteownikami. Czy one nie powinny leżeć prostopadle na dwuteownikach? Wydaje mi się to logiczne skoro to stalowe elementy trzymają wszystko do kupy, ale z jakiegoś powodu kiedyś sypano gruz i kładziono legary na cegłach? Z góry dziękuję za odpowiedz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stalowe elementy nie tylko trzymają wszystko ale są jednym z elementów stropu. Wypełnienie cegłami także przenosi obciążenie na oba sąsiadujące dwuteowniki powodując lekkie ich skręcanie.

 

image.png.b1609fe9741338e794b44aae66946243.jpg

Jeśli stare legary leżały na cegłach lub wypełnieniu to właśnie dlatego były one do wysokości stalowych teowników lub ponad o tyle jakie jest ugięcie cegieł, w taki sposób zagęszczając podparcie dla desek aby te nie były podparte tylko na odległości 110cm ale 55 lub 35cm.

Taki sposób ułożenia legarów powodował równomierne rozłożenie obciążenia które pierw rozkładało się na cegły czyli element pomiędzy dwuteownikami a następnie same dwuteowniki.

Jeśli na cegłach nie ma łuku to prawdopodobnie w bruzdach czyli zaprawie murarskiej są zatopione pręty zbrojeniowe.

Zamieść fotkę jak to wygląda....... wtedy porozmawiamy jak to ogarnąć najlepiej.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strop typu ciężkiego, sprawdziłem. Rozstaw belek 110 cm. Ściany zewnętrzne są bardzo grube jeśli to ma jakieś znaczenie, mają z 40 cm jak nie lepiej. Pod nośnymi ścianami są grube podciągi które widać w piwnicy.

Belki są niepordzewiale ale i tak je zaimpregnuje.

Czy przy takiej konfiguracji mogę być spokojny o obciążenie stropu ok 90kg na metr kwadratowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tak zadane pytanie na forum nie uzyskasz odpowiedzi.

Ważny jest typ dwuteowników i ich stan, a także stan cegły, zaprawy murarskiej, gęstość zbrojenia .

Podstawa to wykonanie inwentaryzacji stropu czyli określenie jego stanu a następnie na tej podstawie określenie wersji wykończenia. Dopiero po tych etapach można przejść do obliczeń nośności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...