Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Sterowanie dwoma obiegami Vaillant ecotec pure


sensit

Recommended Posts

Cześć,

Mam pytanie odnośnie automatyki dla 2 obiegów kaloryfery + podłogówka. Jest to dom odebrany od dewelopera w 2021 roku. Teraz skończyłem pierwszy sezon grzewczy. Jestem świadom błędów popełnionych w instalacji.

Aktualny stan.

- Dom 136 m2, dół podłogówka, góra kaloryfery x4 + podłógóka i drabinka w łazience, strych 1 grzejnik, garaż 1 grzejnik. Wskażnik rocznego zapotrzebowania na energię pierwotną to 95.1 kWh/(m2*rok),

- Kocioł vaillant ecotec pure (wiem, że źle dobrany, jednak tutaj nie miałem nic do powiedzenia)

- Kaloryfery są wpięte bez rozdzielacza do pieca, na dole w garażu jest rozdzielacz na podłogówkę gdzie jest grupa pompowo-mieszająca Wilo Para + Esbe 3d termostatyczny.

 

W tym momencie mam na piecu ustawioną krzywą grzewczą na 1.0 na kaloryfery, na zaworze esbe ustawione jakieś 36 stopni na cały sezon grzewczy i podpiętą listwę l8e z termostatami i siłownikami.

Wszystko ogólnie działa w miarę dobrze pomimo braku sprzęgła i 2 obiegów. Myślałem jednak żeby na kolejny sezon jeszcze to trochę poprawić.

1. Moja pierwsza myśl to zamiana esbe termostatycznego na taki z siłownikiem i dołożenie mieszacza od tech sterowniki z krzywa grzewcza aby, w okresach przejściowych ta temperatura wody była jednak mniejsza na 36 stopni. Dzięki temu termostaty pewnie by częściej zgłaszały zapotrzebowanie na ciepło i nie wystudzałaby się podłoga.

2. Druga opcja to pójście w automatykę vaillanta i podpięcie modułu vr70. Wtedy miałbym dwa obiegi na piecu i dwie krzywe grzewcze osobną na kaloryfery i osobną na podłogę. Jednak nie mam sprzęgła i kaloryfery są zasilane z pompy grzejników. Czy to ma w takim razie sens? Myślałem o tym żeby dołożyć sprzęgło i zrobić to jak należy jednak połączenie jest gdzieś w ścianie lub posadzce. Jeżeli to sciana w kotłowni to pół biedy, jeżeli posadzka to gorzej bo mam już płytki i na pewno nie będę ich kłuć.

 

Jakieś rady? Może wszystko zostawić tak jak jest, bo tymi półśrodkami nic nie ugram i tylko wydam niepotrzebnie pieniądze. Będę wdzięczny za rady od osób które przerobiły podobny problem lub specjalistów od automatyki vaillanta.

 

BTW. Czy jest jakaś przewaga nad wykorzystaniem automatyki vaillanta nad tą od zewnetrznych productentów? Piec będzie chodzić lepiej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 49
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Idź w automatykę.

VR70 - 71 i siłownik zaworu trójdrogowego.

Grzejniki mogą na razie pozostać wpięte przed zawór trójdrogowy czyli bezpośrednio do kotła.

Bez sprzęgła i dodatkowej pompy układ działa.

Grzejniki napędza pompa w kotle natomiast do podłogówki jest pompa za zaworem trójdrogowym.

 

Układ w przyszłości można rozbudować o zdalne sterowanie dla obwodu grzejnikowego VR 91 umieszczony w najchłodniejszym pomieszczeniu.

 

Grzejniki mają całkiem inną charakterystykę niż podłogówka więc praca kotła odbywa się raczej zawsze na jeden obwód czyli grzejniki natomiast podłogówka uruchamiana jest ze 2 - 3razy dziennie bo jastrych trzyma ciepło dłużej.

 

Z kotłem jest problem wysokiej mocy minimalnej więc będzie on często się wyłączał.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, Mareks77 dzięki za odpowiedź. Ustawiłem dosyć długie blokady palnika i ograniczyłem moc do 11 i z tym taktowaniem nie jest już tak źle. Najgorzej jak tylko jeden grzejnik potrzebuje ciepła, wtedy taktuje.

Jakaś przewaga vr70 - 71 nad tym od tech sterowniki i-1m? Z perspektywy kotła i tak będzie grzać pod tą wyższą krzywą grzewczą czyli kaloryfery?

Nie działa to chyba tak, że jak vr 91 który jest pod obiegiem kaloryferów nie potrzebuje ciepła to kocioł grzeje na niższą krzywą pod podłogówkę :D ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejna jeszcze rzecz, tak jak mówisz układ działa. Wszędzie słyszę, że mam instalację całą źle zrobioną bo powinno być sprzęgło dwie osobne pompy inaczej będzie źle. Możesz mi powiedzieć co dokładnie będzie źle? Czy rzeczywiście ten układ bez sprzegła jest aż tak zły i ze sprzęgłem by to chodziło dużo wydajniej? Słyszałem również o szarpaniu się pomp. Co to oznacza :)?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wada układu polega tylko na tym że gdy grzeje podłogówka a więc kocioł działa w trybie niskotemperaturowym to czynnik wpływa także do grzejników bo nie ma elementu ( pompy) która by zablokowała ten obieg.

Dla takiego kotła brak sprzęgła to nawet pozytyw bowiem w sprzęgle czasem następuje podwyższenie temperatury powrotu co doprowadza do przedwczesnego wyłączenia kotła.

Tzw. szarpanie pomp występuje gdy dwie pompy są podłączone szeregowo i jedna pompa ma wydajność większą od drugiej.. W układzie z zaworem trójdrogowym natomiast żadnego szarpania nie ma bo gdy działa sam obieg grzejników to pompa podłogówki jest wyłączona, gdy działa ją oba obiegi to szarpanie także nie następuje bo woda płynie do grzejników a pompa podłogówki bierze tylko tyle ile chce, natomiast gdy działa sama podłogówka to nadmiar wody trafi do grzejników.

 

Nie bierz sobie do siebie rad i twierdzeń specjalistów z netu bo sam wiesz że każdy Polak to znawca wszelkich tematów.

Instalacja mieszana ma swoje wady ale tylko takie że kocioł musi grzać wyższą temperaturą bowiem grzejniki na niskim czynniku są mało wydajne ze względu na swój charakter pracy ( ogrzewanie konwekcyjne ).

Poza tym właśnie ze względu na mały stopień konwekcji ciepłe powietrze z grzejnika nie dochodzi w każdy zakątek pokoju.

Dla kotła z wysoką mocą minimalną grzejniki to nawet zaleta.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wada układu polega tylko na tym że gdy grzeje podłogówka a więc kocioł działa w trybie niskotemperaturowym to czynnik wpływa także do grzejników bo nie ma elementu ( pompy) która by zablokowała ten obieg.

Jednak kiedy pomieszczenie jest dogrzane i głowica blokuje przepływ to chyba to woda nie wpłynie do grzejnika? A jak nie blokuje to znaczy że i tak pomieszczenie trzeba dogrzać więc chyba to nie problem bo piec i tak grzeje na krzywej grzewczej dla kaloryferów.

 

Super dzięki za wyjaśnienie, każdy straszy szarpaniem pomp i brakiem sprzęgła, ale Ty teraz świetnie wyjaśniłeś mi że w moim przypadku nie jest to aż tak duży problem więc ścian kłuć nie będę po prostu wymienię zawór termostatyczny na taki z siłownikiem.

 

Podsumowując:

Mam już calormatic 700, podepnę moduł vr71, wymienię esbe z termostatycznego na taki z siłownikiem 3 punktowym. Dodatkowo dokupię vr 91 i umieszczę go na dole tam gdzie podłogówka. Calormatic przpiszę do strefy 1 bez mieszacza, vr 91 to strefy 2 z mieszaczem. Będą dwie krzywe grzewcze.

 

Mam pytanie odnośnie zachowania pieca. Zakładając, że claromatic 700 będzie miał ustawioną temp 22 stopnie, góra się nagrzeje, da info do pieca, że nagrzane. Na dole vr 91 będzie na 22 również i też się nagrzeje da info do pieca, że nagrzane. Rozumiem, że siłownik się zamknie i woda będzie krązyć po podłodze bez grzania. Czy wtedy piec dostaje info aby nie grzać i się włączy dopiero gdy temp w pomieszczeniach zaczną spadać? Czy piec działa swoim życiem i po prostu patrzy jaka temp na powrocie i się załącza nieważne co powiedzą termostaty z pomieszczeń ?

 

PS. czy polecasz jakiś siłownik 3 punktowy do tego vr71?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odwrotnie.

Tu masz podręcznik schematów a w tabelce konfiguracje do ustawienia.

 

https://www.vaillant.pl/podreczniki-schematow/kotly-kondensacyjne-1/podrecznik-schematow-ecotec-plus-exclusive-vc-2145954.pdf

 

Schemat C czyli podłogówka i grzejniki

 

Schemat układu to 1. VRC 700 przypisujesz do strefi 1 czyli podłogówki natomiast VR91 do strefy 2 kaloryferów.

Calormatic i strefę podłogówki ustawiasz na tryb Termostat lub Korekta, natomiast grzejniki przyporządkowane do VR91 ustawiasz na Termostat.

Do VRC70 podłączasz oprucz siłownika także i pompę która jest za zaworem trójdrogowym.

 

Najlepiej nie kupuj od razu VR91 i zobaczysz jak to się sprawuje.

Obieg grzejników i strefę 2 ustawisz wtedy na tryb BRAK.

W ten sposób kocioł będzie pracował tylko na obieg grzejnikowy i utrzymywał stałą temperaturę wody w obiegu, natomiast obieg podłogówki będzie się załączał tylko gdy temperatura spadnie.

 

https://allegro.pl/oferta/silownik-meibes-do-zaworu-mieszajacego-z-adapterem-10046339043

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok wszystko jasne. W schemacie i w vr 70 widzę SysFlow. Rozumiem, że to jest sprzęgło i ja tutaj nic nie podłączam. Tylko czujniki temp. pompę oraz mieszacz.

 

Aktualnie mam zawór termostatyczny VTA - 31200100. Chcę go wymienić na vrg 132 - coś takiego https://allegro.pl/oferta/zawor-mieszajacy-3-drogowy-1-gz-esbe-vrg-132-7511391104

Ma on większy KVS, ale to chyba nie jest problem? Czy ten siłownik będzie do niego odpowiedni? Może coś innego polecasz jako zawór. Mam zewnętrzny gwint 1" i nie chciałbym tutaj robić przeróbek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to jest sprzęgło i jego czujnik temperatury.

 

Zawór powinien mieć uchwyty na siłownik. Takie 4 otwory na wkręty. Jajlepiej jak zakupisz gotowy zestaw:

 

https://allegro.pl/oferta/zawor-trojdrogowy-1-silownik-huchentec-st06-8720278347

 

Podłączasz czujnik temperatury na rurze za mieszaczem, podłączasz pompę oraz podłączasz siłownik zaworu.

 

Do wejścia w module kotła możesz także podłączyć pompę cyrkulacyjną od cwu.

W sterowniku po skonfigurowaniu i przyporządkowaniu przekaźnika do funkcji będziesz miał możliwość jej programowania i załączania o odpowiednich godzinach 7 dni w tygodniu.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok mysle, że ARA 661 będzie pasować. Jest dedykowana do zaworu esbe.

Screenshot 2023-04-20 at 22.50.59.jpg

 

Dzięki wielkie za pomoc. W majówkę będę działać. Odpuszczałem tą automatyzację ze względu na brak sprzęgła i osobnej pompy na grzejniki, ale w sumie teraz mnie przekonałeś, że to nie jest aż tak duży problem i powinno wszystko działać :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Dzięki wielkie za pomoc. W majówkę będę działać. Odpuszczałem tą automatyzację ze względu na brak sprzęgła i osobnej pompy na grzejniki, ale w sumie teraz mnie przekonałeś, że to nie jest aż tak duży problem i powinno wszystko działać :)

 

Wrzuć zdjęcie kotłowni gdzie następuje rozdział wyjścia kotła na podłogówkę i grzejniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tu jest najwiekszy problem, bo do ściany wchodzi jedno zasilanie od pieca i gdzieś w ścianie jest rozdzielone na podłogę i grzejniki. Kotłownia jest na piętrze i na dole w garażu jest rozdzielacz gdzie dochodzi zasilanie i powrót. W rozdzielaczu jest pompa i mieszacz.

To jest zdjęcie aktualne kotłowni na górze i na dole rozdzielacza podłogówki.

IMG_7375.jpg

Screenshot 2023-04-20 at 21.57.06.jpg

 

Podczas budowy zanim położyli tynk, widziałem że zapiankowali to miejscem więc pewnie tutaj jest doprowadzona rura od podłogówki i grzejników i tutaj jest podłączona do trójnika, ale żeby tam dojść bym musiał kłuć a i tak pewności nie mam. W pionie idą rury zasilające do wody oraz do zasilania podłogówki i chyba osobna do grzejnika w garażu.

3.jpg2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym nie będzie problemu. Mam pociągnięty kabel 3 żyły między kotłownią, a rozdzielaczem. Dodatkowo ten sam kabel jest w pokoju gdzie będzie vrc 700. Więc z kablami sobie poradzę :). Najważniejsze żebym nie musiał ingerować w układ hydrauliczny bo tutaj zaczynają się schody :) Edytowane przez sensit
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months później...
Magistrala e-BUS musi iść równolegle do wszystkiego. ( kotła, regulatora i VR71 )

 

No dobrze, zaczyna się niedługo kolejny sezon więc wróciłem do tematu. Udało sie wymienić zawór z termostatycznego ESBE na regulowany siłownikiem. Moduł VR70 podłączony. Multimatic wstawiony do pomieszczenia z podłogówką i tutaj pewnie ustawię opcję KOREKTA. Wszystko wygląda dobrze, zacznie się robić zimno to będę testować.

Zastanawiam się tylko nad tym VR91. Ogólnie widziałem, że piec pracuje albo na dwa obiegi, albo na obieg, który aktualnie potrzebuje ciepła. Jeżeli miałbym ten VR91 na grzejnikach i miałbym tam tryb termostat z krzywą krzewczą 0.8 to po nagrzaniu pomieszczenia z VR91, kocioł będzie grzać na krzywą grzewczą podłogówki np. 0.3. Boję się, że to jednocześnie wystudzi mi grzejniki ponieważ nie mam osobnej pompy oraz sprzęgła, a po obiegu zacznie krążyć dosyć zimna woda, tak długo aż VR91 nie zgłosi zapotrzebowania na ciepło.

Mareks77 jak to u Ciebie wygląda. Masz ten dodatkowy regulator tam gdzie są grzejniki? Zaobserwowałeś takie problemy? Czy po prostu masz ustawiony na obieg grzejników opcję BRAK i kocioł zawsze grzeje na temp grzejników?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zwracałem uwagi na takie problemy. Dość zimna woda z podłogówki krążąca w obiegu grzejnikowym z uwagi na brak w tym obiegu pompy i zaworu trójdrogowego lub pompy i sprzęgła w instalacji może tylko trochę wystudzać grzejniki. Pomieszczeń nie wystudzi i nie ochłodzi bo temperatura ta jest nadal wyższa od temperatury pomieszczeń.

 

Tak naprawdę brak VR91 powoduje to że kocioł pracuje albo na samą podłogówkę zasilając tą temperaturą także grzejniki, albo na same grzejniki, albo na oba obiegi.

Brak posiadania tego sterownika zmienia tylko to że kocioł mając na obiegu grzejnikowym tryb pracy BRAK lub brak odczytu temperatury z tego obwodu pracuje na niego prawie cały czas z przerwami na obieg podłogówki, no i oczywiście czas odpoczynku.

Samo posiadanie VR91 nie zmieni tego że grzejniki będą wychładzane bo za to odpowiada rozdzielenie obwodów sprzęgłem i druga pompa, natomiast uzależni temperaturę pomieszczeń od fizycznego regulatora więc kocioł nie pracuje już z wyższą temperaturą i krzywą 0.8 oraz non stop na ten obieg tylko uruchamia się wtedy kiedy pomieszczenia naprawe tego potrzebują.

 

Problem który zgłaszasz jest troszkę wydumany ponieważ nie mamy już w domu grzejników żeliwnych które utrzymywały temperaturę dość długo a więc chłodna woda powodowała by ich wychładzanie. W blaszakach i aluminiowych które dziś opanowały rynek ta akumulacja jest mała więc całość ciepła oddawana jest szybciej dlatego niższa temperatura pojawiająca się w obiegu nie wpływa zbytnio na wychładzanie i całokształt.

 

U siebie regulator VR91 mam w najzimniejszym pomieszczeniu i to pomieszczenie ma odkręcone termostaty grzejnikowe na ful. Temperaturę w pozostałych pomieszczeniach utrzymują termostaty a że nie wychładzają się tak jak to jedno to jakoś radzą sobie z przerwami które funduje im VR91, a poza tym w obiegu tym zawsze jest temperatura wody od podłogówki.......nigdy nie stygną one poniżej .

Zainstalowałem go tylko po to aby uniezależnić się całkowicie od kominka który jest w salonie a z racji na posiadane DGP ogrzewa cały dom także i poddasze.

Bez tego kocioł gdy paliłem w kominku ogrzewał poddasze co powodowało tam saunę.

Prawdą jest że kominek wykorzystuje tylko w okresach przejściowych czyli późną jesienią, wczesną zimą oraz wczesną wiosną.

W tych okresach wyłączam ogrzewanie przepalając tylko kominkiem.

Z racji dość dobrze ocieplonego domu nie musze robić tego codziennie ale dwa, może trzy razy w tygodniu, natomiast gdy zima jest juz w pełni i mróz (-5*C) jest w nocy a w dzień temperatura nie wzrasta powyżej 5*C uruchamiam już ogrzewanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mareks77 jak zawsze wyczerpująca odpowiedź z Twojej strony. Dzięki!

 

Oczywiście to wychładzanie grzejników to tylko podejście teoretyczne i tak jak mówisz w praktyce pewnie będzie to nieodczuwalne ponieważ będzie tam płynąć woda z podłogówki. Z mojego punktu widzenia to nawet dobrze, że będzie tam płynąć bo mam przewymiarowany kocioł i zawsze trochę większa ilość odbiorników powoduje, że działa w dłuższych cyklach.

Przy całej instalacji ten VR91 nie jest wysokim kosztem więc zainwestuję w niego, bo też mam kominek i dobrze by było odłączać ogrzewanie w pełni kiedy w nim napalę.

 

Ja swój VR91 wrzucę na korytarzu na górze, co prawda nie ma tam grzejników, ale przeważnie drzwi od łazienki pokojów mam pootwierane więc temperatura tam jest najbardziej wyrównana i będzie to chyba najlepsze miejsce.

Rozumiem, że na VR91 jest tryb termostat i tyle bo ma to sens z grzejnikami. Pytanie o ustawienia na podłogówce. Jednak chciałbym zachować komfort ciepłej podłogi, więc tam chyba KOREKTA będzie najbardziej prawidłowa. Orientujesz się jak to działa? Czy jak jest korekta, to w momencie kiedy temp jest w pomieszczeniu osiągnięta to obwód wysyła sygnał do pieca, że jest nagrzane zawór trójgłowy się zamyka i woda krąży tylko po obiegu bez udziału pieca? Czy działa to jakoś inaczej? Tryb TERMOSTAT pewnie wyłącza pompę od podłogówki, a tego chciałbym uniknąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...