Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Sterowanie dwoma obiegami Vaillant ecotec pure


sensit

Recommended Posts

Tryb Korekta niestety nie powoduje wysyłania do kotła sygnału STOP lub innego powiadamiania go że pomieszczenia są nagrzewane. Korekta jak sama nazwa wskazuje polega na korekcie temperatury zadanej obliczonej z krzywej grzewczej.

Jeśli temperatura wyliczona z krzywej ma np. 27*C a temperatura pokojowa przekroczy nastawioną wartości 21*C to temperatura zadana zostaje skorygowana o różnicę pomiędzy temperaturą zadaną a rzeczywistą.

To jest wyjaśnione w instrukcji instalacji lub obsługi bodajże regulatora lub kotła.

Kocioł po prostu schodzi kolejnymi krokami z wysterowania palnika aż dochodzi do momentu granicznego i niżej już zejść nie zdoła.

Komfort ciepłej podłogi oczywiście jest ale takie ustawienie powoduje zazwyczaj przeregulowania i zamiast nastawionych 21*C w pomieszczeniu mamy ok 22,5 - 23*C.

Nie wiem czemu tak się dzieje i szczerze mówiąc nie miałem czasu, zdrowia ani ochoty aby rozwiązywać problem.

 

Termostat wyłącza pompę i palnik ale jest ona cyklicznie załączana także podczas postoju.

Chodzi o to aby regulator wiedział jaka jest obecnie temperatura wody w obiegu grzewczym na zasilaniu i powrocie.

W ten sposób pośrednio regulator wie iż pomieszczenie szybciej się wychładza bo szybciej odbiera ciepło z grzejnika.

A jeśli tak to należy przyspieszyć następny cykl grzewczy.

Tak działa i jest to jedna z funkcji autoadaptacji regulatora który nie ogranicza się tylko do utrzymania nastawionych wartości ale także do ciągłej poprawy komfortu.

Dlatego regulator przez pierwsze kilka dób także zapamiętuje charakterystykę termiczną domu i instalacji wiedząc jak szybko się on rozgrzewa dochodząc do temperatury zadanej oraz wychładza.

Z tych zależności wie kiedy przerwać grzanie aby temperatura pokojowa łagodnie doszła do zadanej, oraz kiedy zacząć tak aby nie spadała ona ciągle o owy + - 1*C

Niestety regulacja PID czyli proporcjonalna, całkująco, różniczkująca jest jak metoda kolejnych przybliżeń, Nie jest ona idealna a wraz ze zmieniającymi się warunkami na zewnątrz jak i wewnątrz domu kiedy w zimie wchodząc do domu otwieramy chociażby drzwi lub kiedy świeci słońce przez okno nagrzewając dom powoduje że te wahania temperatury istnieją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 49
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Mhm czyli sam regulator nie działa jak wcześniej regulatory tech, że jak się osiąga temperaturę to wyłącza obieg i na podstawie histerezy znowu ją załącza. Rozumiem, że funkcja TERMOSTAT, też się uczy i będzie z czasem załączać tak pompę od podlogówki i tak wysyłać informacje do pieca, żeby utrzymać jak najwyższy komfort cieplny zwracając uwagę na stałą temperaturę pomieszczenia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyłącza obieg ale nie od razu kiedy temperatura w pomieszczeniu przekroczy zadaną. Oprócz tego dla niego ważne są temperatury zasilania, dlatego kiedy regulator odczyta że ma zadaną temperaturę na zasilaniu 25*C a w obiegu ma 24 lub 25*C to musi wyłączyć kocioł bo moc potrzebna do podniesienia temperatury o 1*C to 2kW a jest zakres zaczyna się od 4kW.

 

Z czasem nauczy się współpracować z domem i instalacją oraz kotłem ale jeśli kocioł jest przeregulowany a jego początkowy zakres mocy duży to przerwy w ogrzewaniu mogą stać się zbyt długie aby posadzka się nie wychłodziła.

Dlatego chcąc pogodzić dwie rzeczy należy czasem pomóc samemu i zaprogramować programator tak aby ciepła podłoga i odpowiednia temperatura była wtedy gdy jesteśmy w domu.

Wiedząc z własnej praktyki że posadzka stygnie np. godzinę zaprogramujmy przerwę w ogrzewaniu i czas pracy tak aby przerwy nie były dłuższe.

 

Funkcja Termostat działa identycznie jak ta w regulatorach TECH-a. Także ma swoją histerezę a nawet wyższość bo nie steruje kotłem w stylo "0 - 1" zero - jedynkowym tylko także dobiera moc kotła tak aby te przeregulowania i postoje były optymalne lub nie występowały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

 

Funkcja Termostat działa identycznie jak ta w regulatorach TECH-a. Także ma swoją histerezę a nawet wyższość bo nie steruje kotłem w stylo "0 - 1" zero - jedynkowym tylko także dobiera moc kotła tak aby te przeregulowania i postoje były optymalne lub nie występowały.

 

 

To w końcu PID i algorytm czy histereza :)? Bo ogólnie tech to działał tylko na zasadzie histerezy a tutaj rozumiem, że algorytm jest bardziej zaawansowany w trybie termostat i zalacza sie odpowiednio szybciej i odopwiednio wczesniej sie wylacza zeby nieprzegrzewać pomieszczeń?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tech w zależności od rodzaju to nie tylko histereza..... także jakiś posiada swój algorytm ale możliwe że mniej zaawansowany anizeli VRC700 w trybie TERMOSTAT.

Choćby z uwagi na brak komunikacji z kotłem TECH może mniej.

On nie wie że temperatura na zasilaniu dochodzi do wyznaczonej wartości a na powrocie zrównuje się z tą pierwszą, dlatego może bazować tylko na histerezie czasem jest ona regulowana oraz na czasach dochodzenia temperatur do zadanych.

Wiedząc że w domu temperatura podnosi się o 0,5 lub 1*C w czasie 1 godziny może wyłączyć grzanie 15 - 20 minut przed tak aby nie nastąpiło przeregulowanie o owy 1*C .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma sens. Dane o temperaturach w obiegu są na pewno czymś co powinno poprawić działanie samego regulatora zapewniając najlepsze efekty od strony komfortu cieplnego w pomieszczeniu.

No nic zrobi się chłodniej będę testować i dorzucę ten VR91, wtedy oszczędności powinny być największe, a i komfort po dobraniu dobrych parametrów powinien być in plus.

Mareks77 dzięki raz jeszcze, sporo przydatnej wiedzy udało mi się zdobyć dzięki Tobie opartej o Twoje doświadczenia z tym systemem. Resztę trzeba sprawdzić w praktyce, na swoim piecu który niestety ma 7kW mocy minimalnej i moim budynku, który jest raczej dobrze ocieplony oraz jest w zabudowie bliźniaczej gdzie straty ciepła są sporo mniejsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Resztę trzeba sprawdzić w praktyce, na swoim piecu który niestety ma 7kW mocy minimalnej i moim budynku, który jest raczej dobrze ocieplony oraz jest w zabudowie bliźniaczej gdzie straty ciepła są sporo mniejsze.

 

Każdy dom jest inny więc może jakoś to ogarniesz. Moc minimalna kotła w stosunku do warunków, ocieplenia i powierzchni faktycznie wygląda kiepsko dobrany. Instalacja grzejnikowa ma dużą temperaturę ale z kolei małą pojemność, więc o ile nie będzie utrzymywał stałej temperatury wody w obiegu która dość szybko stygnie powodując częste jego uruchamianie to we współpracy z regulatorem nagrzewając poddasze będzie dłużej odpoczywał.

Z kolei podłogówka ma większą pojemność ale małą temperaturę więc powiększenie pojemności o dodatkowy obieg grzejnikowy powinno pozytywnie wpłynąć na pracę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... więc o ile nie będzie utrzymywał stałej temperatury wody w obiegu która dość szybko stygnie powodując częste jego uruchamianie to we współpracy z regulatorem nagrzewając poddasze będzie dłużej odpoczywał

 

Na to właśnie liczę, że regulator spowoduje rzadsze załączanie się kotła i jednocześnie jego dłuższą pracę wtedy kiedy kaloryfery rzeczywiście będą potrzebować grzać. Również tak jak wspominasz liczę, że jednoczesne otwarcie grzejników podczas pracy podłogówki będzie powodować dłuższe pracy kotła.

 

Z drugiej strony trzeba przestać w końcu sprawdzać te parametry i bazować na tym czy komfort ciepły jest, a nie oszczędność rzędu kilku procent :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Hej, wszystko udało mi się podłączyć jednak mam jakiś dziwny problem. Wszystko według schematu. Mój zawór i siłownik to schemat B. Problem jest następujący kiedy zawór jest na maksa zamknięty czyli leci woda z powrotu jest ok, kiedy jest mieszanie też jest ok, ale kiedy otworze samo zasilanie z pieca to przepływ mocno mi spada. Mogę zwiekszyć bieg pompy od podlogowki ale jak znowu wroci do momentu mieszania to będzie za duży przepływ. Zmiana biegu pompy na piecu tez nie wiele daje. Nie mam pojęcia jak rozwiązać ten problem. Podrzucam również link do filmiku oraz schemat mojego połączenia zaworu.

[ATTACH=CONFIG]466520[/ATTACH]

 

FILMIK

https://1drv.ms/v/s!AtEnrMIuJLhMgSHknJGHHki_b91T?e=goiGe2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz jaki w końcu układ masz. Ze sprzęgłem czy bez. Jeśli dobrze zrozumiałem co chcesz powiedzieć to kręcisz zaworem trójdrogowym.

On jest z siłownikiem i kręcisz nim w trybie manualnym czy zawór nie jest z siłownikiem.

Po drugie to kręcąc zaworem regulujesz temperaturę na zasilaniu i wtedy spadają Ci przepływy na rotametrach.

Obław taki świadczy o tym że siłownik jest źle podłączony albo zły typ.

U Ciebie według schematu maksymalne otwarcie siłownika nie powoduje maksymalnej temperatury czyli otwarcie zasilania z kotła na pętlę podłogówki tylko powrót do kotła. Dlatego jeśli otwierasz to spadają przepływy..

Popatrz sobie na schemat B który opisujesz .

Jeśli podłogówka jest podłączona tak jak te grzejniki na fotce to to nie ma prawa działać.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam układ bez sprzęgła. Podłogówka jest podłączona w taki sposób jak na zdjęciu.

[ATTACH=CONFIG]466521[/ATTACH]

 

Dlaczego nie ma prawa działać są dwa źródła zasilania: piec oraz powrót z podłogówki. To który ze schematów powinienem wykorzystać ?

Dlaczego zły typ?

Poniżej załączam wszystkie schematy.

[ATTACH=CONFIG]466522[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli podłogówka jest podłączona tak jak te grzejniki na fotce to to nie ma prawa działać.

 

 

Dodam jeszcze, że przy takim połączeniu, przełączyłem piec na wyższą temperaturę i kiedy otwieram lub zamykam zawór to odpowiednio czuję dotykając ręką, czy temperatura idzie z pieca czy z powrotu na zasilaniu podłogówki. Nie rozumiem tylko czemu przepływy opadają. Czy może być średnia rur zasilających zbyt mała?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest OK. Teraz załączony obrazek jest czytelniejszy.

 

Po pierwsze moze to być średnica rur a po drugie to ustawienie wydajności pomopy w kotle w stosunku do pompy mieszacza.

Poszukaj w instrukcji do kotła, po wejściu do menu Kody Diagnostyczne Kod do wejścia 017.

Na jakimś z numerów np. D.014 jest ustawienie prędkości wewnętrznej pompy w kotle.

Przestaw ją na 100%

Powodem takiego zachowania mogą być zarówno średnice rur jak i prędkość pompy kotła.

Ona jest za mała w stosunku do pompy mieszacza dlatego po otwarciu na 100% zaworu trójdrogowego przepływy spadają ponieważ pompa mieszacza nie pociągnie więcej aniżeli tyle ile poda jej pompa w kotle.

Po drugie to pompę mieszacza ustaw tak abyś miał przepływy 2 l/min. lub zmniejsz przepływy rotametrami.

Musisz liczyć się z tym że pompa w kotle ma do zasilenia nie tylko obieg podłogówki ale takze i grzejników.

Przetestuj taki stan bo jest możliwe że gdy przestawiasz na 100% zawór i przepływy spadają to mogą przestawać grzać lub zmniejszać się przepływy w grzejnikach bo pompa mieszacza zabiera im za dużo wody.

 

Po drugie to na obrazku widzę że do rozdzielacza jako główne przyłącze z kotła idą rurki PEX.

Nie wiem jaki to jest rozmiar ale to także może być powodem sytuacji bo opory przepływu są zbyt duże.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z kotła idą rurki PEX.

Nie wiem jaki to jest rozmiar ale to także może być powodem sytuacji bo opory przepływu są zbyt duże.

Tak z kotła idzie PEX, na pewno o większej średnicy bo widzę na trójniku, że jest chyba 20 mm.

 

Skręciłem wszystkie grzejniki w domu, odpaliłem pompę na piecu na 100% i przepływy spadły po przełączeniu zaworu na maksymalnie otwarty, ale już sporo mniej, więc chyba rzeczywiście może być problem z wydajnością instalacji. Piec jest na piętrze, a podłogówka i siłownik w garażu na dole, więc już nic z tym połączeniem nie zrobię.

 

Pomysł mam taki, żeby na górze zostawić brak korekty i grzejniki kontrolować tylko głowicami na grzejnikach, a podłogówka na dole zostanie jak jest, dzięki temu piec zawsze i tak będzie grzać na temperaturę grzejników, więc zawór stosunkowo rzadko będzie full otwarty i mam nadzieję, że nie będzie to generować dużych problemów. Co o tym myślisz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jaką masz ustawioną krzywą grzewczą dla podłogówki i dla grzejników bo od tego głównie zależy kąt otwarcia zaworu trójdrogowego.

Jeśli obieg grzejnikowy będzie pracował cały czas na trybie BRAK lub KOREKTA utrzymując stałą temperaturę wody w obiegu to zawór trójdrogowy nigdy nie będzie otwarty na 100%. No może tylko podczas rozruchu ogrzewania przed zimą.

Jeśli masz możliwość to skoryguj wydajność pompy na mieszaczu lub ustaw mniejsze wartości na rotametrach.

To wyeliminuje problem który chyba i tak nie wpływa chyba negatywnie na całość i funkcjonowanie ogrzewania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jaką masz ustawioną krzywą grzewczą dla podłogówki i dla grzejników bo od tego głównie zależy kąt otwarcia zaworu trójdrogowego.

Mam 1 na grzejniki i 0.3 na podłogówkę.

 

No tak problem tylko występuje kiedy zawór jest w pełni otwarty więc rzeczywiście będą to nieczęste przypadki żeby zawór był otwarty na 100%. Rzeczywiście średnica zasilania może być za mała i to może powodować problem z przepływami. Jakie wartości ustawić na rotametrach żeby były wystarczające, jeżeli to masz na myśli mówiąc o korygowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw ustaw pompę na mniejszy bieg. To powinno pomóc. Co do rotamentrów to ich ustawienie mogło być wstępnie korygowane przez instalatora w stosunku do długości poszczególnych pętli tak aby grzało to równomiernie.

Jeśli regulacja pompy nie da efektu to ewentualne zmniejszanie kolejno o pół obrotu każdym rotametrem przyniesie efekt.

Jeśli pół obrotu nie zmniejszyło przepływu to kręć o kolejne pół.

Jeśli regulując rotametrami dojdziesz do momentu w którym jeden lub kilka zmniejszyło przepływ lub spadnie do nawet do "0" to oznacza że są to najkrótsze pętle i zobacz ile obrotów lub jaki kąt obrotu został pozostałym pętlom a następnie ustaw przepływy w widełkach pomiędzy 1,5 l/min a 3 l min tak aby najkrótsze pętle miały mniejszy przepływ i odwrotnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie było korygowane przez instalatora i już podczas tamtej zimy były ustawiane pod zawór 3D termostatyczny. Teraz jest siłownik więc najpierw rozkręciłem na maksa i później zmniejszałem na najkrótszych pętlach.

No nic trzeba chyba zostawić wszystko jak jest, pewnie zasilanie z pieca ma za małą średnicę i tutaj już nic na to nie poradzę, bo nie będę rozwalać pół domu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...