Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Taras w domu z lat 80. Zrywam właśnie 2 warstwy płytek, pod którymi są grube jakby lastrykowe płyty. Płyty siedzą mocno i wyglądają stabilnie. Z resztą stara pierwsza warstwa gresu, która na nich była trzyma mocno. Chętnie bym na to lastryko położył jakaś warstwę hydroizolacji i potem jakieś duże płyty gresowe, ale niestety nie ma tam prawie żadnego spadku.

Czy są jakieś godne polecenia sposoby na uzyskanie spadku bez wykonywania normalnej wylewki? Wiem, że są jakieś zaprawy, które w teorii można kłaść nawet warstwą 3mm jakiś Knauf M1 repair, Cekol ZW04.

Chciałbym uniknąć robienia wylewki, która ponoć w teorii nie może być cieńsza niż 4cm, bo się zajadę z ilością betonu do rozrobienia. Taras ma ok. 10m2 a robotę będę robił w większości sam.

[ATTACH=CONFIG]466121[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]466122[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]466123[/ATTACH]

Edytowane przez Przemolo
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/274531-pro%C5%9Bba-o-porad%C4%99-w-naprawie-posadzki-ma%C5%82ego-tarasu/
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza rzecz do wykonania to wyrównanie powierzchni ( zlikwidowanie garbów) metodą szlifowania > skuwania . Na w miarę płaską powierzchnię można zrobić cienki samopoziom z sopro WS-3,70 (w Castoramie) na to izolacja :

https://www.canadarubber.pl/system-pod-deski-tarasowe-flex-rubber-ms/

i na to kratka kompozytowa- dostępna w Castoramie - chyba 80 zł/m2 - tańszej opcji nie widzę.

Edytowane przez jnow1

W czym ten sopro będzie lepszy od Cekol ZW-04? Kosztuje 2x tyle.

 

Ps. Te kratownice wyglądają ładnie, ale jak je zleje deszcze, to pewnie długo woda w nich stoi, zanim odpłynie czy wyparuje.

Edytowane przez Przemolo

Na taras wersja elastyczna ZW-05.

Kosztuje 2 razy taniej od wspomnianego sopro a po drugie to możesz nią wykonać warstwę spadkową.

Jeśli robisz samemu to trochę trudno ale wtedy najlepiej zaszalować boki tarasu tak by powstał spadek deskami prostymi na tyle abyś mógł ciągnąć po nich łatę.

Następnie podzielić taras na odcinki o szerokości 1,5m poprzez zatopienie w zaprawie listw prowadzących podtynkowych na takiej samej wysokości i spadku co deski.

Po takim przygotowaniu, lekkim przeszlifowaniu szczotką drucianą w celu usunięcia lekko trzymających się skrawków starego kleju, zagruntowaniu powierzchni, można aplikować zaprawę a następnie zatrzeć ją łatą.

 

Jeśli taras zewnętrzny to raczej hydroizolacja ze szlamu cementowego.

No właśnie zastanawiałem się nad tym podzieleniem tarasu na 3 oszalunkowane części, każda po ok. 1-1,2 x 2,6m. To by ułatwiło rozciągnięcie roboty w czasie. Myślę, że to nie powinien być problem? Mi dużo ułatwi pracę.

Nawet myślałem czy do tej zaprawy wyrównawczej nie dosypać wiórków polimerowych, ale one po zaschnięciu będą na pewno wystawać i ciężko będzie nałożyć jednolitą warstwę hydroizolacji.

 

PS. Czytam o tym ZW-05 i pisze w specyfikacji, że maksymalna grubość nakładania to 10mm, przy ZW-04 może być 3-50mm. 10mm to za mało u mnie.

Edytowane przez Przemolo

Możesz użyć ZW-04.....Mam ją u siebie zarówno na balkonie jak i schodach.

Wiórki sobie odpuść.

Nie wiem czy już pracowałeś tą zaprawą ale troszkę trudno jest ją zacierać bowiem mokra czepia się narzędzi więc do zacierania i wyrównywania powierzchni raczej tylko łata do tynków ..... desek bym unikał

Owszem możesz zaprawę położyć w 2 warstwach mokre na mokre czyli po wyrównaniu tarasu na świerzo położyć siatkę nawet taką do elewacji a następnie zaraz położyć drugą wastwę ZW-04 formując spadek i w ten sposób zatopić siatkę.

Zaprawa świetnie trzyma się starych powierzchni a więc posadzki i płyt., które tam masz a więc dodatkowo wzmocni to powierzchnię.

Na obrzeżu tarasu nie zapomnij uformować uskoku 1-2 mm tak aby zamontować tam blachę okapową zatopioną w hydroizolację.

Blacha ma wystawać poza obrys min 2,5 - 3 cm.

Na styku blachy i wylewki wtop taśmę hydroizolacyjną.

To samo wykonaj przy ścianach tam gdzie znajduje się cokolik.

Odnośnie hydroizolacji to najlepiej dwie warstwy....i postaraj się dokładnie wykonać ją przy słupkach balustrady.

Nie wiadomo jaka jest izolacja tarasu od gruntu więc podciąganie wilgoci napewno będzie.

Dla spokojności przed wyrównaniem ZW-04 kupił bym płyn do iniekcji krystalicznej i pomalował bym taras ze 2 razy tak aby wsiąkając utworzyła się izolacja przed podsiąkaniem kapilarnym.

Edytowane przez Mareks77
Taras jest nad piwnicą nieogrzewaną. Dwóch warstw raczej nie zmieszczę, bo w niektórych miejscach bedzie cienko, niemniej pewnie podzielę listwami powierzchnię na 3 części, bo całości nie wyleję od razu.
Taras jest nad piwnicą nieogrzewaną. Dwóch warstw raczej nie zmieszczę, bo w niektórych miejscach bedzie cienko, ......

Hydroizolacja to 2 - 5mm więc robiąc spadek tak jak pisałeś na 2,5m długości musisz mieć minimum 2 cm miejsca.....

Pozostałe min. 2 - 2,5 cm to hydroizolacja i okładzina zewnętrzna.

 

Jeśli np. ze względu na drzwi tarasowe nie tam miejsca to od razu zdecyduj się na zrywanie owych płyt.

Po tym zrobił bym izolację z papy i normalną wylewkę ze spadkiem.

 

Bez dostatecznej hydroizolacji oraz grubszej przynajmniej 0,5 - 0,7cm warstwy zaprawy klejowej wielkoformatowy gres po kilku zimach znów okaże się błędem.

Okładzina zewnętrzna narażona na skrajne warunki temperaturowe od (-10*C do +30*C musi mieć grubszą zaprawę która będzie pracować razem z nią

Gdybym jednak wywalił to lastryko i w jego miejscu zrobił ok. 3-4cm wylewki ze spadkiem, to czy pod nią można dać jakaś grubą folię budowlaną? Piwnica nie jest ogrzewana, więc styropianu już nie dam, bo i trochę miejsca mało.

To wszystko jest zależne jaka okładzina zewnętrzna jest planowana. Jeśli ma to być gres to papa termozgrzewalna lub taka na lepiku pod wylewką i dopiero wylewka ze spadkiem oraz opierzeniem a na wylewce hydroizolacja.

Folia ze względu na niewielkie ruchy wylewki ( poprzez słońce i mróz ) zostanie po pierwszym roku przetarta z dziurami a po kilku latach pozostaną z niej same strzępy.

Jeśli okładziną ma być coś wentylowanego na podkładkach to najpierw wylewka ze spadkiem a następnie papa i dopiero na papę podkładki i okładzina

Czy wylewka betonowa na papie musiałaby mieć te min. 4cm grubości? Zazbroję ją siatką z włókna szklanego.

Producenci mówią o min 1-2cm, ale nie wiem czy to dotyczy wylewania na papę.

4 cm to minimum w najniższym miejscu, jeśli ma być spadek to od 4 cm do 6 cm.

Jeśli pod tarasem jest piwnica nie ogrzewana a ściany fundamentowe są izolowane od podłoża to ostatecznie można zrezygnować z izolacji papą, na rzecz warstwy szlamu cementowego który będzie lepszą warstwą szczepną dla wylewki a zarazem jakąś izolacją cieńszą niż papa.

Nad pomieszczeniem nie ogrzewanym izolacja ta będzie swoistą paroizolacją która jest wskazana w takich przypadkach.

Edytowane przez Mareks77
  • Like 1

Jakikolwiek 2 składnikowy. W jednej bańce zazwyczaj jest płynny środek a w worku drugi składnik na bazie cementu.

Ja używałem Mapelastic.

Przydatny będzie także na ową wylewkę pod płytki i klej.

Nakładaj raczej pacą płaską a nie pędzlem lub wałkiem bo jest dość gęsty i szybko twardnieje więc można rozłożyć pracę na kilka etapów

Edytowane przez Mareks77

Przygotowuję powierzchnię na której będę robił wylewkę i zastanawiam się czy wylewka powinna być szerokości widocznego podłoża betonowego? Wydawałoby się, że tak :) Jak widać na ścianach tarasu jest okładzina z piaskowca - dodatkowe 4-5cm. Okapnik K100 Renoplast ma okap wystający 3cm i to może być trochę za mało, bo woda będzie lecieć po ścianie. Co najlepiej w takim przypadku zrobić? Poszukać szersze okapniki? może ktoś poleci coś innego godnego uwagi?

[ATTACH=CONFIG]466186[/ATTACH]

Edytowane przez Przemolo
Przymierzam się do pierwszej warstwy tego Mapelastica. Czy po niej po wyschnięciu można chodzić, czy od razu planować wykonanie wylewki? Na opakowaniu nie pisze czy robić 2 warstwy?

Rób dwie warstwy. Po wyschnięciu, zazwyczaj jeszcze tego samego dnia możesz po tym chodzić.

Jeśli wylewka ma być normalna betonowa to na taras pokryty mapelastikiem połóż zwykłą czarną folię budowlaną, ze względu na to że wylewka będzie pracowała a więc rozszerzała się i kurczyła. Mapelastic jest izolacją ale przyczepną co oznacza ze można na niego kleić płytki itp. więc wylewka także może związać się z podłożem co utrudni jej prace, natomiast ta folia będzie robiła tu za warstwę poślizgową.

Edytowane przez Mareks77

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...