Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ściana fundamentowa - jak naprawić błąd?


Mefistox

Recommended Posts

Witam wszystkich,

 

Jestem nowy na forum, na początek chciałem wszystkich serdecznie powitać i podziękować, za to, że macie czas i ochotę dzielić się swoimi spostrzeżeniami z innymi.

 

Mam następujący problem. Zaledwie wczoraj wylano mi ławy fundamentowe, ale nie ustaliłem z wykonawcą jeszcze, czy ściany fundamentowe murować będziemy z bloczków fundamentowych czy z pustaka szalunkowego. Wykonawca bardzo polecał pustak szalunkowy, ale jako, że robotę mają kontynuować dopiero w przyszłym tygodniu, decyzję odwlekliśmy. Nie było mnie na miejscu (wyjazd służbowy). Jakież było moje zdziwienie, gdy się okazało, że ławy już wylali, dodatkowo przez zalaniem wyprowadzili sobie zbrojenie w górę, potencjalnie pod pustaki szalunkowe. W tym czasie rozmawiałem z architektem i on na moje tereny (gleba lessowa, może być wilgotnie po deszczu), odradzał pustaki szalunkowe (wg niego są porowate, bardzo ciężko na nich nanieść wartwę hydroizolacji). Według architekta powinny być bloczki fundamentowe, bo mają równiejszą powierzchnię i łatwiej je zaizolować, a to priorytet w moich warunkach.

 

Nie wiem co mam w tej sytuacji zrobić. Wykonawca przyznał się do błędu, ale nadal naciska na pustaki szalunkowe (gratis maźnie je dodatkową wartwą dysperbitu), mówi, że są ok. Architekt radzi ściąć zbrojenie równo z ławą i zrobić normalnie ściany z bloczka. Wykonawca jest w stanie to zrobić, jednakże mam obawę, kogo posłuchać? zrobić z pustaka czy zrobić z bloczka (koszt wg wykonawcy praktycznie ten sam). Normalnie wziąłbym ten bloczek (niestety wyszło jak wyszło), ale w obecnej sytuacji są wystajace druty i obawiam się, że jeżeli je zetną, to one i tak uszkodzą od dołu tę izolację, którą się kładzie na ławę, albo nawet sam bloczek się skruszy z czasem. Czy moje obawy są słuszne? Na bloczku będzie spoczywało obciążenie całej ściany fundamentowej oraz ściany domu. Będzie to pewnie osiadało z czasem, więc będzie pracować. Obawiam się, że położenie bloczka na te ścięte druty skończy się dramatycznie.

 

Jesteście w stanie coś doradzić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz piwnicę?

Jak nie, to izolacja pionowa mało ważna. Ważna pozioma (poniżej choćby i powódź nie groźna). A nawet jak chcesz mieć faktycznie skuteczną i szczelną hydroizolację pionową, to musisz dać papę - i mało istotne, jak porowata pod nim ściana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, i to trzeba położyć na ławę fundamentową, pod bloczek fundamentowy? mam ok 80 metrów ławy, bloczek fundamentowy to szerokość 24 cm, potrzebne 19,2 m2, czyli 2,5 rolki? jest gdzieś film jak się to kładzie? nie gryzie się ze styropianem (wiem, napisali, że nie). Mi proponują folię folgam-F.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Sorki, że tak męczę, ale jeszcze mam pytanie, co w takim razie położyć pomiędzy ławy fundamentowe a ściany fundamentowe? ta folia PCV 1 mm będzie ok? Murować z bloczka czy z pustaka? Co do samej papy, znalazłem też taką: Papa Matizol fundament SBS. 30% tańsza i się zastanawiam czy też może być? czy się to ze styropianem nie pogryzie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej. Najlepiej jeżeli dasz papę pod bloczki nie folię. Jeżeli boisz się, że końcówki prętów przebiją papę to zawsze można te końcówki uciętych prętów zeszlifować (jest do tego specjalna gruba tarcza). Jeżeli jeszcze będziesz miał obawy to daj na ławę fundamentową papę podwójnie. Jeżeli chcesz papę kłaść na ocieplenie ściany fundamentowej jako izolacja pionową to zawsze możesz przed położeniem tej papy zaciągnąć styropian, a jeszcze lepiej xps-a siatką i klejem. Dzięki temu oddzielisz papę od ocieplenia. XPS-a trzeba najpierw zmatowić tarą do styropianu, żeby klej dobrze go związał ze ścianą. Oczywiście jeżeli chcesz xps-a pokryć siatką z klejem to trzeba go również zmatowić tarką. Edytowane przez Sebixx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem co mam w tej sytuacji zrobić.

 

Budując dom, MUSISZ mieć inspektora nadzoru i to z nim powinieneś takie sprawy omawiać, po tym z wykonawcą.

Temat dotyczy ścian konstrukcyjnych i oczekiwanie właściwej porady na forum jest dość infantylne.

Masz projekt domu, więc tam jest opisane z czego ścianki mają być i również to, jak i z czego ma być zrobiona izolacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co w takim razie położyć pomiędzy ławy fundamentowe a ściany fundamentowe?

 

IMO nie ma to większego znaczenia jak masz porządną hydroizolację poziomą te 20cm ponad poziomem terenu. I tak jest całkiem prawdopodobne, że wody gruntowe będą od czasu do czasu powyżej izolacji na ławach i ściany fundamentowe będą wilgotne - więc jaki jest jej sens? Gdyby ktoś robił piwnicę - to owszem, trzeba jej wannę skutecznie i trwale szczelnie odizolować od gruntu.

Ja przyjąłem taką zasadę, że jak nie znajduję istotnych argumentów za zmiana, to zostawiam, to co w projekcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, dziękuję za odpowiedzi wszystkim. Znalazłem jednak jeszcze jeden błąd wykonawcy i nie wiem, co z tym zrobić, kazać im rozkuwać ławy i od nowa robić? A co zrobili? Podesłali mi WZki do zapłaty za materiały. Tam podali beton. W projekcie jest XC2, u nich nie ma tego dopisku, zalali zbrojenie położone na dyspenserach ułożonych na chudziaku betonem B25 ale bez XC2. Na lessie! nie chcę przesadzać, ale to wygląda na poważny błąd....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, dziękuję za odpowiedzi wszystkim. Znalazłem jednak jeszcze jeden błąd wykonawcy i nie wiem, co z tym zrobić, kazać im rozkuwać ławy i od nowa robić? A co zrobili? Podesłali mi WZki do zapłaty za materiały. Tam podali beton. W projekcie jest XC2, u nich nie ma tego dopisku, zalali zbrojenie położone na dyspenserach ułożonych na chudziaku betonem B25 ale bez XC2. Na lessie! nie chcę przesadzać, ale to wygląda na poważny błąd....

 

https://www.zelbetex.pl/wp-content/uploads/2019/02/Klasy-betonu.pdf

 

Ławy betonowe, ich zbrojenie i wykonanie zgodnie z projektem i sztuką budowlaną, zatwierdza i podpisuje w dzienniku budowy, inspektor nadzoru twojej budowy.

Edytowane przez dbx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wz nie musi to być.W betoniarni się dowiesz prawdy. Klasy ekspozycji cx1,2 w zasadzie uzyskuje się bez problemu i wyszukanych domieszek. Betoniarnia niech ci wystawi deklaracje zgodności ( różnie na to mówią) . U nas na WZ jest to samo co na deklaracji zgodności, ale nie jest to wymóg.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wz nie musi to być.W betoniarni się dowiesz prawdy. Klasy ekspozycji cx1,2 w zasadzie uzyskuje się bez problemu i wyszukanych domieszek. Betoniarnia niech ci wystawi deklaracje zgodności ( różnie na to mówią) . U nas na WZ jest to samo co na deklaracji zgodności, ale nie jest to wymóg.

 

Zapytałem murarzy i wykonawcy, użyli zwykłego B25. Bez domieszek. Tak robią w okolicy. Ja wiem, że mój projekt jest przewymiarowany (kupny gotowy, do adaptacji oddany, ale architekt o nic mnie nie pytał w zasadzie, poza tym, co konieczne). Jak kopali pod ławy, to do momentu aż skończyli kopać, żadnej wody nie było, bardzo sucho (kopali trochę ponad te 100 cm poniżej poziomu gruntu, nie patrzyłem z metrówką,murarz mówi, że 155 cm od poziomu 0). No ale susza jest duża, a to jest less, który puszcza wodę w dół po prostu. To może nie trzeba tego xc2? z drugiej strony 80% ław miało szerokość 60-70 cm, 20% miało zaś 80 cm. Oni wszędzie zrobili po 80 bo im było wygodniej chyba. To te dodatkowe centymetry też na pewno pomagają, dłużej będzie się do zbrojenia dogryzać, na chłopski rozum. Ale bez opinii architekta to chyba nie ruszę z tym, nie wiem :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

betonem B25 ale bez XC2. Na lessie! nie chcę przesadzać, ale to wygląda na poważny błąd....

 

Przesadzasz. Sprawdź w deklaracji. Ale ważniejsze, czy nie dolali wody i czy dobrze zawibrowali.

 

I nie przejmuj się tak każdym drobiazgiem, bo nie dotrwasz do końca budowy. Owszem, patrz na ręce, rób zdjęcia, czytaj i pytaj przed podjęciem decyzji/wykonaniem prac - ale jak już coś nie do zmiany to się specjalnie nie przejmuj, chyba, że to naprawdę gigantyczna fuszerka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przesadzasz. Sprawdź w deklaracji. Ale ważniejsze, czy nie dolali wody i czy dobrze zawibrowali.

 

I nie przejmuj się tak każdym drobiazgiem, bo nie dotrwasz do końca budowy. Owszem, patrz na ręce, rób zdjęcia, czytaj i pytaj przed podjęciem decyzji/wykonaniem prac - ale jak już coś nie do zmiany to się specjalnie nie przejmuj, chyba, że to naprawdę gigantyczna fuszerka.

 

Masz rację, taka cecha charakteru moja. Beton to mi z Gruchy lali na ławy, specyfikację na oczy zobaczę dopiero w poniedziałek pewnie.

Z tą budową mam o tyle problem, że oni wszystko chcą zmieniać pod to, jak im wygodniej robić. W pewnym momencie facet do mnie z pytaniem skacze, czemu ceramika X a nie Y? to już trochę przeginka wg mnie, trochę jak pytać, czemu mam skodę a nie seata (jedno i drugie to samo). także po prostu początkowo jest mi z tym trudno, muszę jakoś to ogarnąć, żeby mi na głowę nie wchodzili, zwłaszcza, że mnie nie ma na codzień, mam wyjazdy dłuższe i nie zawsze będę mógł być. Akurat jak zaczynali, to musiałem jechać (rozpoczęcie się przesunęło o kilka dni).

 

Dzięki za słowa otuchy, mam nadzieję, że tu faktycznie się nie ma co przejmować. Żeby ława szeroka na 80 cm, nawet z B25 bez tego dodatku XC2 mi się rozsypała, to chyba tego moje wnuki nie zobaczą : )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Interesująca jest szerokość twojej ławy.

A jaką ma wysokość? Czyli, jaki jest jej przekrój pionowy?

 

Cześć, wg projektu ławy mialy być: 60,70,80 cm, ta najszersza pod ścianą nośna. Miała mieć wysokość 40 cm. wylali ja znacznie wyżej (ok 50 cm +- 2/3 cm) nie umiem powiedzieć ile dokładnie, będę tam i mam zamiar ją odkopać w jednym miejscu do samego spodu. Może w dwóch miejscach nawet dla porównania. Dodatkowo, coś sobie źle wyobrazili z projektu i jak miał być spod ławy na - 130 to zrobili na - 155 lub - 150, nie pamiętają. Dlatego muszę chyba to odkopać. Nie uszkodzę niczego? Gdzie najlepiej to zrobić?

 

Na zbrojenie użyli druta fi 12i fi 6 zamiast fi 12 i 8. Rozstaw strzemion dali większy niż wg projektu. Wychodzi, że co około 30 centymetrow, czasem nawet 35, jak im się pocelowalo. Nie znam się na budowie, ale po obejrzeniu zdjęć, które dostałem, to widzę, że źle zrobili zbrojenie na rogach. Te L dawali tylko na górze. Na dole nie dali L. A tam, gdzie w projekcie mam stopy fundamentowe, nie dali tego zbrojenia poziomego, tylko po prostu łączyli wyjścia słupów w górę do tego co ju ułożyli (taki kwadrat z druta 12 tylko ponoć dodawali, ale nie mogę tego potwierdzić, przy betonowaniu ponoć musieli to trzymać mocno, bo się gibalo. Niestety na to nie mam zdjęcia. Czyli Otulina czasem to potrafi być nawet blisko 15 cm na zbrojeniach na ławach, a na stopach nie umiem powiedzieć, raczej sporo więcej.

 

Kolejny błąd to bednarka. Ułożyli tak, że listwa z ocynku została byle jak zawinięta na drucie zbrojeniowym 12 a potem wyszła trochę pod skosem w ziemię. Ni uja nie zadziała to jak uziemienie z tego co się dowiedziałem teraz.

 

Popełniłem ogromny błąd, że nie przyjechałem i nie przy pilnowałem sam. Z budowy nie zadzwonili, że nie ma kierownika budowy na betonowanie. Nie wiem co z tym będzie, boję się, że to jest wyburzenia :( co prawda ktoś sugerował, że można próbować na te ławę co jest, wylać nowa, już poprawnie zazbrojona. Ale czy jest ok? Jak ta pod spodem zacznie pękać, to będzie po sprawie chyba.

 

Nie wiem, ile by kosztowała rozbiórka tych law. Na pewno będzie się wiązała z uszkodzeniem gruntu, bo ławy są lane do gruntu a nie w szalunek. Odkąd się dowiedziałem, że kierownika budowy nie było przy zalewaniu, non stop czytam, sprawdzam, spać nie mogę. Mądry Polak po szkodzie. To prawda. Nie wiem co mam zrobić. Projekt mam gotowy z muratora adaptowany, ale architekt co robił adaptacje jest średni. Rozważam, czy nie pójść do architekta, który oryginalnie projektował i jego nie zapytać o to, co zrobić. Jestem załamany. 30 000 już poszło, a jakbym miał to rozebrać, to co? Pewnie z 10-15000 sama rozbiórka, droższe nowe ławy, bo jakos to trzeba będzie od nowa policzyć. Jeśli ktoś może pomóc, chociaż pokierować gdzie iść, jeśli taka realna pomoc jest droga, to będę bardzo wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ktoś może pomóc, chociaż pokierować gdzie iść, jeśli taka realna pomoc jest droga, to będę bardzo wdzięczny.

 

Drogo to już masz.

Poradzę tak:

- Rozlicz finansowo tych, którzy do tej pory budowali. Jeśli jesteście rozliczeni to trochę źle, bo będzie kłopot wyegzekwować koszty na które już jesteś narażony.

- Co do wymiarów ław: przy adaptacji projektu, architekt, który robił adaptację, musiał przeprowadzić badanie gruntu. Stąd się biorą wymiary ław fundamentowych.

-Ławy które już są mogą zostać. Na nich stawiaj ścianki z BLOCZKÓW betonowych, na wąską fugę. Na ostatnią warstwę, zamiast bloczków zrób zbrojony wieniec, który MUSI być poprawnie zazbrojony. Strzemiona w określonym rozstawie i L w każdym narożniku na dole i na górze.

- Stopy fundamentowe; wykorzystaj je jako podkład pod wylanie nowych, porządnie zazbrojonych.

- Ścianki fundamentowe z bloczków, od środka zaizoluj dysperbitem. Z zewnątrz zaizoluj dysperbitem, na to po wyschnięciu przyklej styropian lub coś lepszego, na wierzch siatka na kleju i po wyschnięciu dysperbit.

- Odgromówka; Sciągnij na budowę elektryka, który będzie wystawiał protokóły skuteczności zerowania i inne, by pokazał jak i z czego zrobić uziemienie. Polegaj na ludziach z uprawnieniami.

Tak zrobione fundamenty zostaw na jakiś czas, choćby miesiąc.

Dopiero po tym wypełniaj ruszt piaskiem.

Kierownika budowy rozlicz za straty, i albo się dogadasz by dalej "pilnował" roboty albo pożegnaj.

Ludzi którzy do tej pory robili roboty obciążyć za roboty dodatkowe i wyp...rdolić z placu budowy.

 

Lepiej jest zatrzymać budowę niż opłacać takich, którzy zamiast budować dobrze robią źle.

Edytowane przez dbx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drogo to już masz.

Poradzę tak:

- Rozlicz finansowo tych, którzy do tej pory budowali. Jeśli jesteście rozliczeni to trochę źle, bo będzie kłopot wyegzekwować koszty na które już jesteś narażony.

- Co do wymiarów ław: przy adaptacji projektu, architekt, który robił adaptację, musiał przeprowadzić badanie gruntu. Stąd się biorą wymiary ław fundamentowych.

-Ławy które już są mogą zostać. Na nich stawiaj ścianki z BLOCZKÓW betonowych, na wąską fugę. Na ostatnią warstwę, zamiast bloczków zrób zbrojony wieniec, który MUSI być poprawnie zazbrojony. Strzemiona w określonym rozstawie i L w każdym narożniku na dole i na górze.

- Stopy fundamentowe; wykorzystaj je jako podkład pod wylanie nowych, porządnie zazbrojonych.

- Ścianki fundamentowe z bloczków, od środka zaizoluj dysperbitem. Z zewnątrz zaizoluj dysperbitem, na to po wyschnięciu przyklej styropian lub coś lepszego, na wierzch siatka na kleju i po wyschnięciu dysperbit.

- Odgromówka; Sciągnij na budowę elektryka, który będzie wystawiał protokóły skuteczności zerowania i inne, by pokazał jak i z czego zrobić uziemienie. Polegaj na ludziach z uprawnieniami.

Tak zrobione fundamenty zostaw na jakiś czas, choćby miesiąc.

Dopiero po tym wypełniaj ruszt piaskiem.

Kierownika budowy rozlicz za straty, i albo się dogadasz by dalej "pilnował" roboty albo pożegnaj.

Ludzi którzy do tej pory robili roboty obciążyć za roboty dodatkowe i wyp...rdolić z placu budowy.

 

Lepiej jest zatrzymać budowę niż opłacać takich, którzy zamiast budować dobrze robią źle.

 

Bardzo dziękuję za cenne uwagi.

 

Budowę już wstrzymałem. Zastanawiam się co dalej po prostu, trochę się cykam. Ta ekipa np nie chciała dalej z bloczków, mówią, że pustak szalowany to tu będzie super, bo dobry i taniej o 7000 mnie wyjdzie (robocizna plus materiały). W projekcie jest zaś bloczek betonowy. Ale rozumiem, że równość szalowanego z boczkiem to nie jest prawda po prostu, wg budowlańców to tam są fajne elementy, łącza się dobrze, wieniec jest prefabrykowany czy cos. Ale to w obecnym układzie dla mnie jest gorsze rozwiązanie? Bloczek murowany powinien jakoś wytrzymać, jeśli coś by się zaczęło dziać z lawami? Nie chciałbym, żeby mi to zaczęło pękać...

 

Stopy fundamentowe - jeśli już z nich teraz wychodzi zbrojenie, to ściąć je? Czy wylać taki trochę schodek tylko na to zbrojenie dookoła tego, które jest? Jak to potem połączyć że ściana fundamentowa? Jedna że stop to w ogóle zrobili jak kosmici, chyba żeby mnie na beton naciąć, bo jej wymiar z 0,8 na 0,8 po zbrojeniu i obrysie betonem 0,9 na 0,9 to urosl do 1,5 na 1,5 i co gorsza wylali to jakoś 30 cm wyżej niż ławę. Tam ma być jakiś słup dalej. Też dozbroic? Czy ma to sens prawie na poziomie gruntu jeszcze? Pozostałe mają jeszcze z 60 cm do poziomu gruntu a do 0 to 90.

 

Ściana fundamentowa - w sumie to pytanie zawarłem wyżej, z czego i jak. Ale to mi napisales. Jedno jeszcze mnie tu martwi, te ławy fundamentowe ukopali mi głębiej niż w projekcie. Przez co ta ściana będzie mieć większą wysokość, niewiele, ale z 20 cm? Co do izolacji, planowałem w środku 2 razy dysperbit, od zewnątrz dysperbit grunt, izohan wm 2 warstwy i na to styropian, wykonawca dokłada folie kubelkowa. Tak jest ok? Zostawienie takiej warstwy na miesiąc na deszczu, słońcu będzie dobre? Budowlańcy chcą to szybko zrobić, tj zamknąć się z murowaniem i zasypianiem i zamknięciem od góry chudziakiem w tydzień, 1,5 tygodnia?

 

Naprawdę bardzo Ci dziękuję za pomoc, cały czas mam nadzieję, że to się da uratować i te błędy nie dyskwalifikuja tego, co jest. Z rozliczeniami będzie niestety trudno, niewiele tu wskóram :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...