Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Podłogówka przestała sprawnie grzać


wojkap

Recommended Posts

Witam,

 

mam taki problem, że podłogówka przestała efektywnie grzać. Od kilku dni zauważyłem, że systematycznie spada w niej ciepło i nie moze wskoczyć na wyższą temperaturę.

Dziwne jest to, że rura doprowadzająca wodę do podłogówki jest bardzo ciepła. do niebieskiego zegara jest ciepła. Dalej na pompie, bypasie, listwach jest zimna. Wygląda to jakby pompa/podłogówka mieszała cały czas swoją wychłodzoną wodę, bez wpuszczania, nowej ciepłej (albo wpuszcza minimalnie)

Załaczam zdjęcie rozdzielacza.

 

co mogło się stać.

 

Nie wiem czy coś nie trzeba tylko przekręcić/odkręcić?

chyba że od razu wołać fachowca (nie chcę niepotrzebnie, a też z tym problem by złapać teraz kogoś "od ręki".

 

Z góry dziękuję za wskazówki.

 

EnQJSb1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwne jest to, że rura doprowadzająca wodę do podłogówki jest bardzo ciepła. do niebieskiego zegara jest ciepła.

 

Zwiększ temperaturę na tym zaworze wyglądającym jak od grzejnika. Ale jak wcześniej działało, to może się coś przytkało? Wyczyść wszystkie filtry w instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Amatorzy)Kolejna taka instalacja z kotłem gazowym.Takie rozwiązania czyli głowica termostatyczną z kapilara to można od biedy zastosować z kopciuchem a nie z kotłem gazowym.Chcac przykładowo uzyskać temp.na podłogę 35st.musisz zapodac na kotle 55st.Sugeruje wywalić ta głowice i bypass a zamiast tego zawór 3D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwiększ temperaturę na tym zaworze wyglądającym jak od grzejnika. .

Jest odkręcony na maksimum.

 

Ale jak wcześniej działało, to może się coś przytkało? Wyczyść wszystkie filtry w instalacji..

raczej nie, bo przepływomierze pokazują duży przepływ i reagują na zmianę biegów w pompie. Jakby się coś przytkało to chyba by tej reakcji nie było, albo by była minimalna, a przepływomierze by pokazywały mały/mniejszy przepływ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Amatorzy)Kolejna taka instalacja z kotłem gazowym.Takie rozwiązania czyli głowica termostatyczną z kapilara to można od biedy zastosować z kopciuchem a nie z kotłem gazowym.Chcac przykładowo uzyskać temp.na podłogę 35st.musisz zapodac na kotle 55st.Sugeruje wywalić ta głowice i bypass a zamiast tego zawór 3D

 

Głowica ściągnięta z zaworu = otworzone na maksa.

Na piecu dałem nawet 65+, nic nie pomaga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

raczej nie, bo przepływomierze pokazują duży przepływ i reagują na zmianę biegów w pompie. Jakby się coś przytkało to chyba by tej reakcji nie było, albo by była minimalna, a przepływomierze by pokazywały mały/mniejszy przepływ

Widzę, że na rotametrach jest przepływ. Gdyby nie to to bym obstawiał te głowice na poszczególnych pętlach.

 

Woda płynie sobie w kółko z powrotu na zasilanie. A nie płynie w obiegu do kotła. Albo coś się przytkało na tym odcinku, albo padła pompa w kotle.

 

A nic nie było robione przy instalacji? Może jakiś zawór zamknięty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że na rotametrach jest przepływ. Gdyby nie to to bym obstawiał te głowice na poszczególnych pętlach.

 

Woda płynie sobie w kółko z powrotu na zasilanie. A nie płynie w obiegu do kotła. Albo coś się przytkało na tym odcinku, albo padła pompa w kotle.

 

A nic nie było robione przy instalacji? Może jakiś zawór zamknięty?

 

No właśnie nic nie było robione.

Zawory też nie ruszane.

 

Pompa w kotle raczej ok, bo grzejniki w całym domu jak szalone grzeją, a są tylko tą pompą zasilane.

 

Zastanawiam się czy np. to nie może być efekt tego że spadła temperatura w podłogówce o 2 stopnie. Nie było mnie w domu jak były duże mrozy ostatnio. I teraz się to wszystko nie potrafi zagrzać...

No ale dlaczego właśnie tak jak piszesz układ podłogówki wydaje się mielić sam w sobie a nie wpuszcza ciepłej wody z zasilania.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, tak było cały czas.

 

To jak ciepła woda idzie na grzejniki, to szukaj przyczyn na odcinku, gdzie się rozstaje woda do podłogówki i na grzejniki do pompy w grupie mieszającej. Wyczyść co się da. A jak nie pomoże, to bym zaczął od zdemontowania zaworu RTL i sprawdzenia, czy chodzi prawidłowo (włóż kapilarę do gorącej i do zimnej wody).

 

Tu masz RTLa, który ma czujnik temperatury wewnątrz i tak powinno działać (u Ciebie ważna temperatura na tej sondzie, co jest przyczepiona do belki).

 

Może być sam zawór przyblokowany kamieniem kotłowym czy brudem, może być uszkodzona sonda.

 

Jak nic nie będzie podejrzanego, to połączyłbym do testu bez niego (ale tylko do testu, bo jak pójdzie za gorąca woda w podłogę to będą kłopoty). Jak i to nie pomoże, to ten sam zabieg z tym czymś na dole (pod RTLem - co to jest?)

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem kilka testów wczoraj i w nocy. Wygląda to tak:

 

1. zakręciłem w domu wszystkie odbiorniki CO i wszystkie obwody na podłogówce. Piec na 70 stopni i całość tylko przez pompę i bypass podłogówki. Wynik - szło normalnie cały gorąc wchodził w pompę i bypass podłogówki i szedł na powrót do pieca.

 

2. następnie odkręciłem na maksa jeden obwód podłogówki. Efekt: natychmiast pompa przestała wpuszczać ciepłą wodę na rozdzielacz a zaczęła mielić w sumie tylko chłodną wodę (20kilka stopni) z tego otwartego obiegu.

Temperatura na zasilaniu i powrocie podłogówki praktycznie taka sama.

 

Wygląda jakby nic nie było zatkane, bo wówczas w pkt. 1 by nie było tak jak opisałem.

ALE jak tylko odkręcę jakiś obwód podłogówki rozdzielacz przestaje praktycznie całkowicie pobierać wodę z zasilania i pracuje tak jakby na swoim "zamkniętym obwodzie" podłogówki.

 

narysowałem to na zdjęciu niżej.

OPIS:

- czerwone to zasilanie i gorąca rurka od niego jest tylko jak zaznaczone.

- ciemno-niebieskie to sposób w jaki rozdzielacz według mnie mieli tą samą wodę z obwodu, nie wpuszczając nic z zasilania

- jasno-niebieski to powrót - zimny. Nie wiem czy tam w ogóle coś idzie. Wydaje się ze nie, bo wówczas musiałoby wchodzić ciepłe z zasilania

 

smhNc4l.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ALE jak tylko odkręcę jakiś obwód podłogówki rozdzielacz przestaje praktycznie całkowicie pobierać wodę z zasilania i pracuje tak jakby na swoim "zamkniętym obwodzie" podłogówki.

 

No to obadaj dokładnie co to za model RTLa i czy oby na pewno jest na max, a nie na minimum. Bo wygląda, że się zamyka gdy tylko termopara zostanie choć trochę ogrzana (ta miedziana rurka przyczepiona do dolnej listwy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to obadaj dokładnie co to za model RTLa i czy oby na pewno jest na max, a nie na minimum. Bo wygląda, że się zamyka gdy tylko termopara zostanie choć trochę ogrzana (ta miedziana rurka przyczepiona do dolnej listwy).

 

RTLa na razie bym odrzucił, bo:

1. jest teraz zdjęty całkiem, to zdjęcie jest stare - jeszcze przed ściągnięciem go.

2. to co pisałem wyżej - puszczał normalnie : zakręciłem w domu wszystkie odbiorniki CO i wszystkie obwody na podłogówce. Piec na 70 stopni i całość tylko przez pompę i bypass podłogówki. Wynik - szło normalnie cały gorąc wchodził w pompę i bypass podłogówki i szedł na powrót do pieca.

 

 

Zrobiłem też NOWY TEST:

1. zostawiłem otwarty tylko jeden obwód, ale zmniejszyłem przepływ na rotametrze na około 1L/min. W tej wartości rozdzielacz zaczął pchać ciepłą wodę (+- 38 stopni) na ten otwarty obwód.

Zostawiam to na całą noc - zobaczę czy coś się nagrzeje w pomieszczeniu przy tak niskim przepływie.

 

 

Powiem Wam - zagadka z tym jak nie wiem co :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. to co pisałem wyżej - puszczał normalnie : zakręciłem w domu wszystkie odbiorniki CO i wszystkie obwody na podłogówce. Piec na 70 stopni i całość tylko przez pompę i bypass podłogówki. Wynik - szło normalnie cały gorąc wchodził w pompę i bypass podłogówki i szedł na powrót do pieca.

 

Napisałem, z czego wnioskowałem.

ALE jak tylko odkręcę jakiś obwód podłogówki rozdzielacz przestaje praktycznie całkowicie pobierać wodę z zasilania i pracuje tak jakby na swoim "zamkniętym obwodzie" podłogówki.

 

Skoro po zamknięciu wszystkich odbiorników śmiga przez termometry a po odkręceniu pętli podłogówki zamyka się - to musi to być wina RTL. Nie ma innego wyjaśnienia.

A skoro go nie ma, to ja się poddaję. Pokazujesz nieaktualne fotki i twierdzisz, że nic się nie zmieniło...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam @Kaizen za tą nieścisłość na fotce. I bardzo dziękuje za chęć pomocy i wspólne szukanie przyczyny.

 

Natomiast problem rozwiązany.

Na powrocie (na samym dole) jest srebrna zaślepka, ale to nie tylko zaślepka, ale pod nią jest regulacja/dławienie powrotu. było praktycznie zakręcone. Lekko odkręciłem i śmiga wszystko poprawnie i jak szalone.

Pomogło dogłębne przestudiowanie karty technicznej tego rozdzielacza.

 

Zastanawia mnie tylko jak to mogło działać, albo czy jest możliwość że pod wpływem jakiegoś podciśnienia ta regulacja trzpieniowa się zakręciła? nikt tego na milion procent nie ruszał. Zresztą ta zaślepka była jeszcze z czasów budowy od gipsu zaklejona...

Dziwna sprawa, ale cieszę się że po problemie.

 

Bardzo dziękuję wszystkim pomagającym w tym wątku.

Edytowane przez wojkap
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...